2009-07-19, 15:05
Medlem
Imzadis avatar
Har nu läst igenom det mesta i denna mycket intressanta tråd. Hade aldrig hört talat om detta fall innan men blev fast efter första posten.

Som sagts förut Skaraborg2, ett jätte arbete du gjort här och väldigt bra gjort också. Du kan verkligen dina saker.

Är mycket nyfiken på vad systern såg dagarna efter försvinnandet. Det kan inte varit lätt för henne att leva med allt som hänt. Tänk att vara den enda som brydde sig när hennes bror försvann. Tufft.
Citera
2009-07-19, 15:43
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En sådan mjuk person med empati, hade nog ingen möjlighet att överleva katastrofdagen den 29 juli.
Ja, att Karlsson "strukit med" pga att han förmodligen insisterat på att det som hände i O 19920 angick myndigheterna, ser jag också som det absolut troligaste skälet.
Citera
2009-07-19, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
En fråga för moderatorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Om man ser trådarna i "veckans brott" så är det en stor mängd ogrundande anklagelser mot personer som inte är dömda eller i vissa land ens misstänkta för brott. Kan bland annat nämna trådarna om Arboga-morden och tråden om skotten i gamla stan.

Även i medier har i vissa fall anklagelser skett mot personer i mycket uppmärksammade fall. I Palme-mordet har både Lisbeth, Mårten och ejn mängd journalister pekat ut Christer trots att han är friand i domstol.

Åldersresonemanget var mer en sannolikhetsbedömning från min sida, skulle gissa att merparten av flashbacks läsare är under 30, dock långt ifrån alla, och givetvis är det inget som på något sätt säger att de anhöriga inte läser tråden.

Men, som sagt, som jag ser det är risken att du råkar ut för något juridiskt för att du publicerar det du vet så nära noll man kan komma. Med största sannolikhet kommer du inte bli polisanmäld. Och om du ändå blir det kommer flashback aldrig lämna ut ditt IP-nummer, det gör de bara när det gäller mycket grova brott, någon moderator får gärna fylla i med de exakta detaljerna när det gäller flashbacks policy om utlämning, men kan så gott som lova att en anmälan som gäller förtal alternativt förtal av avliden inte räcker. Dessutom tvivlar jag på att ens ett IP-nummer hade räckt för fällande dom, då det inte går att bevisa att det är du som skrivit inlägget även om det är skrivet från din dator.

EDIT: Blev fel i citeringen

Har nu aldrig läst något i "Arboga-tråden" så jag vet ingenting om denna eller vad som har skrivits där.

Palme-fallet är ju vad man skulle kunna ett "specialfall" på många sätt.

Skulle nog vilja veta från moderatorerna på Fb, vad de har att säga om en sådan här sak!
Citera
2009-07-19, 16:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Har nu läst igenom det mesta i denna mycket intressanta tråd. Hade aldrig hört talat om detta fall innan men blev fast efter första posten.

Som sagts förut Skaraborg2, ett jätte arbete du gjort här och väldigt bra gjort också. Du kan verkligen dina saker.

Är mycket nyfiken på vad systern såg dagarna efter försvinnandet. Det kan inte varit lätt för henne att leva med allt som hänt. Tänk att vara den enda som brydde sig när hennes bror försvann. Tufft.

Stort tack för din uppskattning Imzadi samt tack för visat intresse.

Nej det var nog inte många som kände till detta, det mest udda och ovanliga av alla, fall. Tills jag lade upp tråden för första gången i slutet av januari i år.

Ja hon var faktiskt den enda som brydde sig. Helt otroligt eller hur?

Nej det har inte varit lätt att leva med något som förändrar ens liv för alltid. Hon har försökt att förtränga allt för att kunna leva vidare. Ända tills jag satte mig i kontakt med henne. Hon har dock inget emot detta och tycker att det var lätt att prata mig om brodern och det som var omkring honom. Hon tycker också att det är trevligt att se att någon bryr sig. Någon som försöker att ta reda på så mycket som möjligt om hans försvinnande och hur han dog.
Citera
2009-07-19, 16:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Meddela polisen den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ja, att Karlsson "strukit med" pga att han förmodligen insisterat på att det som hände i O 19920 angick myndigheterna, ser jag också som det absolut troligaste skälet.

Med den allra största sannolikhet så förhöll det sig på detta sätt. Karlsson insisterade på att meddela polisen, om vad som hade inträffat.

P.g.a. denna inställning så fick han "följa med på köpet" s.a.s. Har man väl dödat en person, så blir det lättare att döda en andra gång. Även om mord # 1 troligtvis var ett dråp som invoöverade ett enormt raseri från GM gentemot Lundquist.

Redan under dödandet av Lundquist försvann spärrarna. När det väl var Karlsson "som stod på tur" så var dessa spärrar totalt borta.

Dödandet av först Lundquist och sedan Karlsson går mycket fort. Det kan inte handla om allt för många minuter totalt.

Först en vild gissning på att dispyten som spårade ur, skedde ca 10-15 minuter efter att de hade lämnat Lantmäterigatan 12C i Brämaregården. Därefter åter en vild gissning på att själva dödandet av dessa två (2) tog ca 5-10 minuter. Allt som allt troligtvis max ½ timme.

Jag tror också att "Hymme" blev dödad i bilen medans Gay Roger Karlsson strax utanför O 19920.

Därefter tillkom ju ytterligare tid för inbärning av Karlssons lik, planering samt till sist dumpningen. Hur lång tid detta tog är betydligt svårare att få ett grepp om? Till stor del beroende på att vi inte vet exakt var detta skedde? Dock troligtvis på Hisingen.

Inget av detta kommer med största sannolikhet att kunna bevisas.

Min personliga teori från Risåsgatan 9C och till dödandet, stämmer troligtvis bra om inte rent utav mycket bra? Fast det ju förstås bara en teori!
Citera
2009-07-19, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bror till Kjell-Åke Johansson.

Med den allra största sannolikhet lyckades jag få tag på en bror till Johansson.
Denna person har samma ovanliga förnamn som en av Kjell-Åkes bröder har. Åldern ser också ut att kunna stämma bra.

Dock är det svårt att jämföra likheten mellan en man runt de 60 och med en yngling på 15-16 år.

Denne broder bor inte kvar i Göteborg utan på en annan ort i Västra Götaland.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-19 kl. 21:14.
Citera
2009-07-19, 21:28
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med den allra största sannolikhet lyckades jag få tag på en bror till Johansson.
Denna person har samma ovanliga förnamn som en av Kjell-Åkes bröder har. Åldern ser också ut att kunna stämma bra.

Dock är det svårt att jämföra likheten mellan en man runt de 60 och med en yngling på 15-16 år.

Denne broder bor inte kvar i Göteborg utan på en annan ort i Västra Götaland.

Snyggt jobbat. Hoppas han, förutsatt att han vet något, tar ett beslut att "let it all out".
Citera
2009-07-19, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bröder till Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Snyggt jobbat. Hoppas han, förutsatt att han vet något, tar ett beslut att "let it all out".

Skulle vilja få tag i någon av Dahlsjös alla bröder. Även om de äldsta kanske är döda (över 80) så måste någon av de yngre vara livet.

Innan jag ev. sätter mig i kontakt med denne ev. broder till Johansson så skall jag kolla upp, så att det verkligen förhåller sig på detta sätt till 100%.
Citera
2009-07-20, 13:19
Medlem
Orm Ondes avatar
Tack återigen för all intressant läsning, Skaraborg!

Som vanligt har jag inte mycket att tillägga när det gäller teorier om gärningen. Innan alla Hisingens vattenhål börjar sökas igenom av Flashbacks amatördetektiver, så vill jag ändå varna för att bilen, även med ditt scenario, mycket väl på sin färd norrut kan ha lämnat Hisingen också. Detta eftersom Din "Hisingsteori", som jag uppfattar det, baseras på att det 1965 bara skall ha funnits en bro till Hisingen. Det fanns emellertid en broförbindelse i Kungälv också, ett par mil från Göteborg och på Hisingens norra sida.

Om grabbarna tänkte sig en färd norrut åt Bohuslänshållet vore det naturligt om de tagit E6:an. 1965 var E6:an på Hisingen faktiskt motorväg, som då började en liten bit efter Götaälvbrons Hisingsfäste vid Hjalmar Brantingsplatsen/Backaplan. Motorvägen fortsatte därefter nästan hela vägen upp till Kungälv, längs den västra stranden av Göta älv och genom ett öppet landskap. I Kungälv fanns (och finns fortfarande) som sagt en fast bro över Nordre älv och E6:an fortsatte på den tiden genom Kungälvs stad och vidare norrut. Ganska snart efter Kungälv kommer man till mer kuperade trakter där det längs med gamla E6:an finns många småvägar och många vattendrag.

Vad jag menar är att det, även med Ditt scenario, är minst lika sannolikt att händelserna inträffade på annan plats längs (dåv.) E6:an uppåt Bohuslän.

Om bilen ändå skall ha dumpats på Hisingen får man nog tänka sig att händelsen vi tänker på har inträffat på motorvägen under färd. I så fall vore det naturligt att svänga av någonstans på Hisingen, för att inte behöva köra genom Kungälvs centrum med ett lik i bilen.

Jag tror dock att det är minst lika sannolikt att man fortsatte norrut och att händelsen inträffade längre bort från Göteborg, varefter bilen sedan dumpats någonstans i obygderna uppåt Bohuslän. Med denna teori får passagerarna också mer tid att bli osams på, om man antar att händelsen orsakades av raseri i hastigt mod.

Din teori om färden norrut är trovärdig även utan kännedom om vari "hemligheten" om fyndet består. Jag tänker inte tjata på dig om att lämna den utan tycker att det är upp till Ditt eget omdöme att avgöra hur känsligt ämnet är. Teorin stöds ju också av att det, såvitt jag kunnat finna, inte finns några trovärdiga uppgifter om iakttagelser av Karlsson efter denna dag medan uppgifterna om Dahlsjö och Johansson är flera. Men sanningen lär vi nog aldrig få reda på....

Ps: Det skulle varit kul att tillsammans med andra amatörspanare köra den troliga färdvägen enligt 1965 års karta någon gång. Dock har så mycket ändrats på dessa drygt fyrtio år att det är osäkert om det skulle ge något.
Citera
2009-07-20, 13:56
Medlem
CrapStacks avatar
Dumpning av bil

Färdvägen är ju än så länge spekulation även om skaraborgs låter trolig, "Ormens" färdväg och beskrivning är ju inte på någotvis omöjlig.
Varför skulle de inte kunna sänka den till havs? Svaret är förmodligen att den då skulle hittats då stora sträckor har blivit uppmuddrade för kajer och båtplatser.
Om man nu hade tänktsig att ta en annan väg kan de ha åkt via kornhalls färja (var i drift 1965 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kornhalls_f%C3%A4rja)
om de skulle norr över, visst det är en liten omväg men den går norröver.
När de kommit iland efter färjan så finns det en mängd små tjärn/sjöar betydligt fler än på hisingen och mer avskilt http://kartor.eniro.se/query?what=map_adr&mapstate=5%3B11.82731%3B57.8620 4%3Bs%3B11.76239%3B57.88968%3B11.89224%3B57.83440% 3B676%3B543%3B0&mop=aq&m_width=676&m_height=543&to Search=Tr%E4dal%2044294%20YTTERBY&calculationMode= fastest
Jag skulle också tro att de kom förbi hisingen annars så tror jag att de skulle hittat bilen, som hisingsbo så vet man att det finns inte så många större sjöar att dumpa bilen i och i dessa sjöar så badas det och snorklas det på sommaren.

Äntligen måndag nu är man på jobbet igen .
Citera
2009-07-20, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jan-Olof Dahlsjö, Gay Roger Karlsson och Kjell-Åke Johansson.

Ytterligare fakta om dessa och deras anhöriga.

Jan-Olof Dahlsjö är avregistrerad såsom obefintlig. Han är alltså ej dödförklarad. En (1) av hans bröder är boende i en kommun norr om Göteborg.

Gay Roger Karlsson har gallrats bort ur registret "redan" 1987. Han begärdes dödförklarad av systern 1997, och han blev detta också av Göteborgs TR 1998.

Även Kjell-Åke Johansson är avregistrerad som obefintlig - alltså ej dödförklarad. Ingen av hans familj finns numera kvar i Göteborg. Mamman (som är i livet), pappan (som avled 2008) samt de båda sönerna bor alla på samma ort i Västra Götaland. Dottern, som är gift, bor i en kranskommun till Göteborg.
Citera
2009-07-20, 14:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vägbeskrivningar Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Tack återigen för all intressant läsning, Skaraborg!

Som vanligt har jag inte mycket att tillägga när det gäller teorier om gärningen. Innan alla Hisingens vattenhål börjar sökas igenom av Flashbacks amatördetektiver, så vill jag ändå varna för att bilen, även med ditt scenario, mycket väl på sin färd norrut kan ha lämnat Hisingen också. Detta eftersom Din "Hisingsteori", som jag uppfattar det, baseras på att det 1965 bara skall ha funnits en bro till Hisingen. Det fanns emellertid en broförbindelse i Kungälv också, ett par mil från Göteborg och på Hisingens norra sida.

Om grabbarna tänkte sig en färd norrut åt Bohuslänshållet vore det naturligt om de tagit E6:an. 1965 var E6:an på Hisingen faktiskt motorväg, som då började en liten bit efter Götaälvbrons Hisingsfäste vid Hjalmar Brantingsplatsen/Backaplan. Motorvägen fortsatte därefter nästan hela vägen upp till Kungälv, längs den västra stranden av Göta älv och genom ett öppet landskap. I Kungälv fanns (och finns fortfarande) som sagt en fast bro över Nordre älv och E6:an fortsatte på den tiden genom Kungälvs stad och vidare norrut. Ganska snart efter Kungälv kommer man till mer kuperade trakter där det längs med gamla E6:an finns många småvägar och många vattendrag.

Vad jag menar är att det, även med Ditt scenario, är minst lika sannolikt att händelserna inträffade på annan plats längs (dåv.) E6:an uppåt Bohuslän.

Om bilen ändå skall ha dumpats på Hisingen får man nog tänka sig att händelsen vi tänker på har inträffat på motorvägen under färd. I så fall vore det naturligt att svänga av någonstans på Hisingen, för att inte behöva köra genom Kungälvs centrum med ett lik i bilen.

Jag tror dock att det är minst lika sannolikt att man fortsatte norrut och att händelsen inträffade längre bort från Göteborg, varefter bilen sedan dumpats någonstans i obygderna uppåt Bohuslän. Med denna teori får passagerarna också mer tid att bli osams på, om man antar att händelsen orsakades av raseri i hastigt mod.

Din teori om färden norrut är trovärdig även utan kännedom om vari "hemligheten" om fyndet består. Jag tänker inte tjata på dig om att lämna den utan tycker att det är upp till Ditt eget omdöme att avgöra hur känsligt ämnet är. Teorin stöds ju också av att det, såvitt jag kunnat finna, inte finns några trovärdiga uppgifter om iakttagelser av Karlsson efter denna dag medan uppgifterna om Dahlsjö och Johansson är flera. Men sanningen lär vi nog aldrig få reda på....

Ps: Det skulle varit kul att tillsammans med andra amatörspanare köra den troliga färdvägen enligt 1965 års karta någon gång. Dock har så mycket ändrats på dessa drygt fyrtio år att det är osäkert om det skulle ge något.

Tack själv Orm Onde för dina ypperliga vägbeskrivningar.

Jag tror inte heller att det skulle vara möjligt, att köra den troliga vägbeskrivningen enligt 1965 års karta. Alltför mycket har ändrats sedan dess.

"Din" färdväg är precis lika trolig som min "Hisingsteori". Det är dock några saker som gör att de iaf efter att "något" hade hänt, inte ha velat köra denna bil med "lik i lasten" samt på det sätt det såg ut inuti i bilen. Dock vet ingen hur lång tid detta utspelade sig efter det troligtvis sista stoppet på Lantmäterigatan 12C i Brämaregården? Man kan ju undra över detta: Hur långt hade O 19920 körts i denna nordliga bana på, ja låt oss säga, ca 15 minuter? Detta då enligt 1965 års karta. Återigen så tror jag att händelseförloppet är mycket snabbt. Det hela hade nog börjat "så smått" efter att de lämnade Brämaregården?

Ja detta med att Götaälvbron/Hisingsbron var den enda broförbindelsen mellan Haga/Annedal och Brämaregården på Hisingen har stor betydelse. Rätta mig nu om jag har fel. Däremot vad som hände ev. norr om Hisingen så spelar ju inte detta roll på samma sätt.

Om jag nu har fattat dig rätt Orm Onde så måste de ha svängt av från E6:an för att ta sig till adressen Lantmäterigatan 12C? Ligger denna adress långt från dåvarande E6:an?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in