2011-11-01, 07:33
Medlem
Grishnacs avatar
Jag sätter min signatur på TorkelSnorkels inlägg också.
Citera
2011-11-02, 02:17
Medlem
Du får nog göra det till en femklöver. Ytterligare en person försvann runt denna tid, denna person hade anknytning till åtminstonde en av de försvunna. Denna person gick inte under jorden utan till sjöss. Personen har sedan återkomsten till land aldrig återvänt till Göteborg utan bosatte sig på en mindre ort i en annan del av landet. Han kommer mycket väl ihåg PVn, han hade vid ett par tillfällen själv rattat den. Han hade till skillnad från de andra körkort.

Skall se om jag kan få ut något mer ur honom när jag träffar honom igen om ett par veckor. Kan tilläggas att denna persons stora intresse var att fotografera. Kanske har personen bilder kvar från denna tid som kan vara av intresse för Dahlsjö-fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, så var det. Detta vet vi faktiskt.

En mycket intressant fråga du ställer Rodetto.

Med tanke på vad som framkommit om Kjell-Åke den sista tiden innan försvinnandet, så måste han ha haft sina aningar om att en "sådan dag" skulle kunna inträffa. Allt pekar tydligt på detta.

Fast en "sådan dag" blev värre än vad han själv hade trott.

En mycket viktig fråga är: Vem var "jokern" i denna fyrklöver? För att en sådan fanns står helt klart!
Senast redigerad av benkebuss 2011-11-02 kl. 02:22.
Citera
2011-11-02, 12:52
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkebuss
Du får nog göra det till en femklöver. Ytterligare en person försvann runt denna tid, denna person hade anknytning till åtminstonde en av de försvunna. Denna person gick inte under jorden utan till sjöss. Personen har sedan återkomsten till land aldrig återvänt till Göteborg utan bosatte sig på en mindre ort i en annan del av landet. Han kommer mycket väl ihåg PVn, han hade vid ett par tillfällen själv rattat den. Han hade till skillnad från de andra körkort.

Skall se om jag kan få ut något mer ur honom när jag träffar honom igen om ett par veckor. Kan tilläggas att denna persons stora intresse var att fotografera. Kanske har personen bilder kvar från denna tid som kan vara av intresse för Dahlsjö-fallet.
En ny oväntad vändning i den spännande deckarromanen. Saker ställs på huvud, igen.
Intervjua noga och rikt!
Citera
2011-11-02, 18:39
Medlem
Citat:

Först en liten korrigering, att han aldrig återvänt till Göteborg efter tiden till sjöss var fel. Det korrekta var att han inte bosatte sig där.

Det finns vissa trådar kvar att nysta i som kanske kan föra fallet vidare. Jag börjar med dessa?

1. Vad skulle Dahlsjö ha bilen till o varför ansåg en av personerna i Dahlsjö-gänget att det var bra att ha tillgång till en chaufför/förare som hade körkort? Denna person fick ju bekanta sig med bilen vid ett par tillfällen.

2. Varför hade Dahlsjö med sig ett par extra byxor när han försvann? Skulle någon annan ha dem? Vem i så fall? Ingen i gänget, om man kollar längd o kroppsbeskrivning, skulle dessa byxor passa.

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev smutsiga men inte övriga kläder? Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par smutsiga byxor skulle väcka uppmärksamhet han inte ville ha?

eller

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev blöta. Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par blöta byxor skulle väcka uppmärksamhet han o några andra inte ville ha?

3. Vem var den okände personen som Kjell-Åke väntade sig vid dörren när Gay's lilla-syster knackade på? Kan det inte ha varit så att det var denna okända person som hade tillgång till nycklarna?
- Det troliga scenariot är att Guy lade nycklarna på ett litet gömställe vid bostaden då han gick ut. Detta gömställe visste bara en kanske två personer om, den okände mannen var ganska säkert en av dem. Vem skulle Gay anförtro sig åt att tala om vart nyckeln förvarades?

Japp, nu överlåter jag till Er att klura lite. Jag har själv genom att läsa tråden samt pratat med den för ER okände femte personen (låt oss kalla denna 5e person för "fotografen" för enkelhetens skull) o jag tror mig ha en viss info eller teorier om dessa.
Senast redigerad av benkebuss 2011-11-02 kl. 18:43.
Citera
2011-11-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bästa Skaraborg2;

Å ena sidan är detta en av Flashbacks mest spännande trådar och du sköter den mästerligt. Att köpa och läsa en deckare i bokformat känns onekligen gammaldags när man får följa denna mystiska historia i detta format!

Å andra sidan tycker jag vi har fått höra litet för många gånger hur oerhört förvånade vi skulle bli om vi fick reda på sanningen. En sådan sak kan man säga en gång och två. Och kanske tre. Men upprepas det för många gånger trissas dels förväntningarna upp till en orealistisk nivå (som det nu är måste ju de här grabbarna åtminstone ha legat bakom mordet på John F Kennedy om man ska bli nöjd som läsare ) dels börjar man som läsare så smått tvivla på om man nånsin kommer att få läsa om lösningen.

Och då kommer nästa fråga: Om lösningen aldrig kommer att presenteras så kan ju faktiskt alltihopa vara påhittat. Jag säger inte att jag tror att det är så. Men det skulle faktiskt kunna vara så. För det verkar finnas förvånande få originalkällor (tidningsartiklar tex) som visar att detta massförsvinnande ens ägt rum.

Och hur ska vi läsare kunna veta att de indikationer på än det ena, än det andra, som presenteras här i tråden, är korrekt? Det skulle faktiskt lika gärna kunna vara så att det är en tre-fyra medlemmar som skojar litet med oss andra.

Detta leder i sin tur till frågan om varför man skriver ut dessa ständiga kittlingar "verkligen förvånade om ni fick veta sanningen..."?

Detta blir alltså ett slags existensialistiskt problem när en historia presenteras på detta sätt.

Därför ser jag (och säkert många med mig) fram emot att inom en inte allt för lång framtid få läsa litet mer handfast om vad som egentligen hände och konkreta bevis för att det verkligen var på det viset!

Med bästa hälsningar från
/TorkelSnorkel

Att som pseud. TorkelSnorkel skrev, så kände jag mig som anhörig förolämpad.

Jag var själv med och upplevde detta när min bror Kjell-Åke försvann.

Att påstå att försvinnandena ev. aldrig har hänt eller att tre fyra medlemmar på FB skulle vilja "skoja" är faktiskt mycket kränkande för en anhörig att få höra.
Senast redigerad av Locky 2011-11-02 kl. 21:25.
Citera
2011-11-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Att som pseud. TorkelSnorkel skrev, så kände jag mig som anhörig förolämpad.

Jag var själv med och upplevde detta när min bror Kjell-Åke försvann.

Att påstå att försvinnandena ev. aldrig har hänt eller att tre fyra medlemmar på FB skulle vilja "skoja" är faktiskt mycket kränkande för en anhörig!

Jag tror också att den 5-klövern - fotografen - också skulle känna sig ganska förolämpad. Han fick inte se sig son föddas. Sonen växte upp i hemlighet i hos släktingar i en annan del av landet, detta för att fotografen ville skydda honom o fästmön. Kan inte ha varit kul för en son att inte ha kontakt med sin far under sina tidiga levnadsår. De återförenades ju flera år senare till skillnad från en annan i Dahlsjö-gänget. Så fallet är väldigt, väldigt tragiskt för alla inblandande.
Citera
2011-11-02, 22:02
Medlem
Citat:
Jag tror också att den 5-klövern - fotografen - också skulle känna sig ganska förolämpad. Han fick inte se sig son föddas. Sonen växte upp i hemlighet i hos släktingar i en annan del av landet, detta för att fotografen ville skydda honom o fästmön. Kan inte ha varit kul för en son att inte ha kontakt med sin far under sina tidiga levnadsår. De återförenades ju flera år senare till skillnad från en annan i Dahlsjö-gänget. Så fallet är väldigt, väldigt tragiskt för alla inblandande.

Det tror jag också. Precis som jag själv och andra anhöriga skulle göra.

Mycket bra att Fotografen och hans son till sist kunde återförenas. Tyvärr har aldrig detta skett när det gäller Kjell-Åke och hans barn.

Hela fallet är som du själv skriver väldigt, väldigt tragiskt för alla inblandade - och deras familjer.
Citera
2011-11-02, 23:21
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Du lämnar svåruthärdligt spännande cliff hangers.
Är det månne så att femklövern egentligen är en fyrklöver ute på rackartyg plus en konstnärsson som av en tillfällighet försvann samtidigt?
Citera
2011-11-02, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Du lämnar svåruthärdligt spännande cliff hangers.
Är det månne så att femklövern egentligen är en fyrklöver ute på rackartyg plus en konstnärsson som av en tillfällighet försvann samtidigt?

5-klövern skall nog byta plats med konstnärssonen. Tyvärr så verkade det som om 5-klövern troligen blev lite mer skraj än han hade behövt att bli. Han befann sig ute i periferin o hade troligen inte behövt att vidta sådana drastiska åtgärder som han gjorde.
Citera
2011-11-03, 00:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressanta inlägg.

Citat:

Tack för dina inlägg benkebuss. Mycket intressanta.

Kanske bör vi göra 5-klövern till en 6-klöver? Denna person gick också ut till sjöss, bara en kort tid efter försvinnandena. Han gick dock inte heller under jorden men som också bosatte sig i en annan del av landet.

Precis som flera andra har skrivit, så förstår jag att anhöriga och de som var med då detta utspelade sig måste känna sig förolämpade av att detta eventuellt inte skall ha skett eller att en tre fyra medlemmar här skulle "lura" andra medlemmar. Jag skulle alltså då vara en av dessa och jag känner mig också förolämpad även om jag inte är släkt med någon av dessa försvunna personer!
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 00:10.
Citera
2011-11-03, 00:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gays lägenhet.

Citat:
Först en liten korrigering, att han aldrig återvänt till Göteborg efter tiden till sjöss var fel. Det korrekta var att han inte bosatte sig där.

Det finns vissa trådar kvar att nysta i som kanske kan föra fallet vidare. Jag börjar med dessa?

1. Vad skulle Dahlsjö ha bilen till o varför ansåg en av personerna i Dahlsjö-gänget att det var bra att ha tillgång till en chaufför/förare som hade körkort? Denna person fick ju bekanta sig med bilen vid ett par tillfällen.

2. Varför hade Dahlsjö med sig ett par extra byxor när han försvann? Skulle någon annan ha dem? Vem i så fall? Ingen i gänget, om man kollar längd o kroppsbeskrivning, skulle dessa byxor passa.

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev smutsiga men inte övriga kläder? Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par smutsiga byxor skulle väcka uppmärksamhet han inte ville ha?

eller

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev blöta. Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par blöta byxor skulle väcka uppmärksamhet han o några andra inte ville ha?

3. Vem var den okände personen som Kjell-Åke väntade sig vid dörren när Gay's lilla-syster knackade på? Kan det inte ha varit så att det var denna okända person som hade tillgång till nycklarna?
- Det troliga scenariot är att Guy lade nycklarna på ett litet gömställe vid bostaden då han gick ut. Detta gömställe visste bara en kanske två personer om, den okände mannen var ganska säkert en av dem. Vem skulle Gay anförtro sig åt att tala om vart nyckeln förvarades?

Japp, nu överlåter jag till Er att klura lite. Jag har själv genom att läsa tråden samt pratat med den för ER okände femte personen (låt oss kalla denna 5e person för "fotografen" för enkelhetens skull) o jag tror mig ha en viss info eller teorier om dessa.

Helt riktigt. Dahlsjö var helt olik de övriga medans Kjell-Åke, Gay och "Hymme" var ganska lika varandra vad avser t.ex. längd och kroppsstorlek.

Här finns det två personer som skulle kunna vara möjliga. Den ena skulle kunna ha varit Gays flickvän samt ytterligare en person. Detta är också en ung kvinna vid denna tid.

Samma sak vad gällande nyckeln till Gays lägenhet. Till denna fanns endast en nyckel. Här kan säkert Gays flickvän varit en sådan person som han skulle ha kunnat anförtro en sådan sak. Kanske även den andra tjejen?

Dessutom stod lägenheten för det mesta olåst p.g.a. att det bara fanns en enda nyckel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 00:30.
Citera
2011-11-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Helt riktigt. Dahlsjö var helt olik de övriga medans Kjell-Åke, Gay och "Hymme" var ganska lika varandra vad avser t.ex. längd och kroppsstorlek.

Här finns det två personer som skulle kunna vara möjliga. Den ena skulle kunna ha varit Gays flickvän samt ytterligare en person. Detta är också en ung kvinna vid denna tid.

Samma sak vad gällande nyckeln till Gays lägenhet. Till denna fanns endast en nyckel. Här kan säkert Gays flickvän varit en sådan person som han skulle ha kunnat anförtro en sådan sak. Kanske även den andra tjejen?

Dessutom stod lägenheten för det mesta olåst p.g.a. att det bara fanns en enda nyckel.

Gays flickvän. Är hon kvar i livet om så, känner hon till 5-klövern (fotografen)? Om de hade varit tillsammans ett tag så kanske hon känner till honom. De var väldigt lika i kroppsbyggnad o längd, Gay o fotografen. De var också lika gamla eller skall man säga lika unga? De var ju ungdomar på den tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in