Citat:
Ursprungligen postat av benkebuss
Du får nog göra det till en femklöver. Ytterligare en person försvann runt denna tid, denna person hade anknytning till åtminstonde en av de försvunna. Denna person gick inte under jorden utan till sjöss. Personen har sedan återkomsten till land aldrig återvänt till Göteborg utan bosatte sig på en mindre ort i en annan del av landet. Han kommer mycket väl ihåg PVn, han hade vid ett par tillfällen själv rattat den. Han hade till skillnad från de andra körkort.
Skall se om jag kan få ut något mer ur honom när jag träffar honom igen om ett par veckor. Kan tilläggas att denna persons stora intresse var att fotografera. Kanske har personen bilder kvar från denna tid som kan vara av intresse för Dahlsjö-fallet.
Först en liten korrigering, att han aldrig återvänt till Göteborg efter tiden till sjöss var fel. Det korrekta var att han inte bosatte sig där.
Det finns vissa trådar kvar att nysta i som kanske kan föra fallet vidare. Jag börjar med dessa?
1. Vad skulle Dahlsjö ha bilen till o varför ansåg en av personerna i Dahlsjö-gänget att det var bra att ha tillgång till en chaufför/förare som hade körkort? Denna person fick ju bekanta sig med bilen vid ett par tillfällen.
2. Varför hade Dahlsjö med sig ett par extra byxor när han försvann? Skulle någon annan ha dem? Vem i så fall? Ingen i gänget, om man kollar längd o kroppsbeskrivning, skulle dessa byxor passa.
- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev smutsiga men inte övriga kläder? Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par smutsiga byxor skulle väcka uppmärksamhet han inte ville ha?
eller
- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev blöta. Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par blöta byxor skulle väcka uppmärksamhet han o några andra inte ville ha?
3. Vem var den okände personen som Kjell-Åke väntade sig vid dörren när Gay's lilla-syster knackade på? Kan det inte ha varit så att det var denna okända person som hade tillgång till nycklarna?
- Det troliga scenariot är att Guy lade nycklarna på ett litet gömställe vid bostaden då han gick ut. Detta gömställe visste bara en kanske två personer om, den okände mannen var ganska säkert en av dem. Vem skulle Gay anförtro sig åt att tala om vart nyckeln förvarades?
Japp, nu överlåter jag till Er att klura lite. Jag har själv genom att läsa tråden samt pratat med den för ER okände femte personen (låt oss kalla denna 5e person för "fotografen" för enkelhetens skull) o jag tror mig ha en viss info eller teorier om dessa.