2013-01-27, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkstäder av allehanda slag.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Att det stämde att de såg en fullt synlig bilverkstad tvärs över gatan (Mellangatan 21) var knappast en sensation i sig, så du nämnde den förstås för att den var relevant i sammanhanget.

Du poängterar nu i stället att det fanns verkstäder som inte fanns i telefonkatalogen och i GBG-boken:

Är inte längre uppgiften om bilverkstaden från ungdomarna relevant?

Genom att nu istället relatera till oregistrerade verkstäder menar du då i stället en helt annan verkstad och kanske inte ens bilverkstad, som ungdomarna på något sätt lagt märke till, och, utgår jag ifrån, du anser relevant?

Det enda jag menar är att ingen för snart fyra år sedan visste om det enorma antal verkstäder och bilverkstäder som fanns i Haga och Annedal runt 1965. Hela området var praktiskt taget fullproppat med allehanda verkstäder av olika slag. Inklusive små bakgårdsverkstäder. En del som finns i GBG-boken har ibland inte ens telefonnummer. Ibland var de också verksamma under en kort tid. Denna koll av verkstäder och bilverkstäder gäller framför allt under åren 1964-1966.

Under årens lopp så har en ny mängd information inflytit med jämna mellanrum. P.g.a. detta så har det också skett en del förändringar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-27 kl. 20:56.
Citera
2013-01-27, 20:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det finns en uppgift om att man 64/65 körde spelklubb, med bl a roulette, nödtorftigt maskerad som bio, och en karakterisering av innehavaren. I september 1965 skulle det dock ha blivit bio igen på riktigt, nu porrbio.
Det kanske var därför han inte mindes så mycket.

Jo, det var honom jag pratade med och han drev stället 63 - 68, alltså före Magnusson.
Vi kan kalla honom för J.

Har du läst i den där boken om biografer i Göteborg eller har du andra källor?
Citera
2013-01-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det enda jag menar är att ingen för snart fyra år sedan visste om det enorma antal verkstäder och bilverkstäder som fanns i Haga och Annedal 1965. Hela området var praktiskt taget fullproppat med allehanda verkstäder av olika slag. Inklusive små bakgårdsverkstäder. En del som finns i GBG-boken har ibland inte ens telefonnummer. Ibland var de också verksamma under en kort tid.

Under årens lopp så har en ny mängd information inflytit med jämna mellanrum. P.g.a. detta så har det också skett en del förändringar.

Jag förstår mycket väl att ny information ändrar bilden av vad som skedde. Det genererar naturligt nog över tid motsägelser, som kan kräva förtydliganden.

Därför frågade jag "Är inte längre uppgiften om bilverkstaden från ungdomarna relevant? "

Jag kan tyvärr inte uttyda ett svar ovan, kanske du vill vara vänlig och göra ett nytt försök?
Citera
2013-01-27, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
I texten nämns flera personer, som var inblandade i rånet, som inte verkar ha dömts för sin inblandning. Var det så att de hjälpte till med upplysningar så att de dömda kunde gripas och därför klarade sig? Eller är någon av dessa också "försvunnen"?
Vid Walter Müller/Erich Nyheba/Erich Trimmels tidigare rån den 8 mars 1965 var bytet 50000 kronor. Återfanns dessa pengar? Vid grodmansrånet figurerar två olika uppgifter. Dels 17655 kronor, vilket i stort sett verkar ha återfunnits, men också en större summa 50000 kronor enligt uppgift från Skaraborg2 i detta inlägg.
https://www.flashback.org/newreply.p...ply&p=33487719
Kan Skaraborg2 kommentera detta? Betyder det att en stor del av rånbytet gick upp i rök?
Om Müller/Nyheba/Trimmel sägs i grodmanstråden bland annat att han hade haft ett mycket kringflackande och äventyrligt liv med ett antal olika identiteter att välja mellan, bl.a. ett amerikanskt pass som han hade lurat till sig från ett amerikanskt konsulat i ett centralamerikanskt land. Han skall ha varit född 1939 och var statslös. Han hade under åren 1957-1963 mestadels vistats i USA, där han begick ett rån och åkte fast, men lyckades rymma från fängelset. Enligt Skaraborg2 var "Müllers" rätta förnamn ett tyskt sådant, han var f.d. ungersk medborgare och med nationalitet okänd. Oklart ursprung eller från början österrikare enligt Edmond, som också skriver:
"Ingmar Norlén skriver i sin bok om hur pistolmannen Erich Nyheba identifierades. En ung amerikanska som tillfälligt vistades i göteborg fick se ett foto av mannen i en tidning. Hon känner igen honom som en elev som gick samtidigt hon på ett college i Kalifornien. Hon hade ett litet foto av honom från en danstillställning och man kunde konstatera att det var samme man."
En debattör skriver: "Han blev igenkänd på sjukhuset, det var alltså han som råkade skjuta sig själv i foten och greps först av de tre. Han hade den osannolika oturen att även läkaren var exil-ungrare."
Skaraborg2 nämner på ett ställe [i]"Ja Gay Roger Karlsson var faktisk ganska lik en av rånarna. Den rånare han var lik var den som kallade sig "Walter Mûller". Ganska lika i ansiktsformen samt samma blåsvarta hår. Längden och kroppsbyggnaden vet jag inte?".[/I]
Det betyder att Gay Roger Karlsson skulle ha kunnat använda sig av någon av de falska indentiteter som "Walter Mûller" hade.
Har för mig att jag läst i något inlägg att Nyheba skulle bege sig till Danmark efter rånet. Är hans planerade flyktväg kartlagd eller är det här som grabbarna i PV:n kommer in?
Kanske kunde de sticka iväg själva med en del av rånbytet...
Jag fäster mig vid planen att i den första efterlysningen av Kjell-Åke Johansson den 7 september 1965 står det "Har möjl. begivit sig till Danmark".
I denna tråd skriver Edmond:[i]
"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de".[/I]

1. Nej ingen av dessa är försvunna.

2. Den rätta summan är 17655 kr. Det blev ett skrivfel när jag skrev summan. Det andra beloppet är från det tidigare bankrånet.

3. "Mûller" kan ha tillhört den tysktalande minoriteten i Ungern.

4. Gay Karlsson och "Mûlller" var ganska lika varandra i ansiktsformen samt färgen på håret. Har då jämfört med de två foton som finns på Gay (på det ena är han bara 14 år) med "Mûllers" foto som är en kopia från mikrofilm. Däremot har jag ingen aning om hur det var med längden? Ser man på kroppsbyggnaden på de foton som finns när "Mûller" greps kan ev. Gay ha haft en kraftigare sådan.

Gay skulle iofs ev. kunnat överta någon av de falska identiter som "Mûller" hade. Problemet var att Gay pratade inget annat språk än svenska. "Mûller" hade vad jag vet inga svenska identiteter.

5. Nej flyktvägen är inte kartlagd.

6. Uppgiften om att de skulle ha rest till Danmark kom från en enda person. Andra personer hade endast hört talats om resan till Åsa.

7. Denna uppgift från 1971 härstammar ursprungligen från Ingmar Norléns bok.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-27 kl. 21:57.
Citera
2013-01-27, 23:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppgifter.

Citat:
Jag förstår mycket väl att ny information ändrar bilden av vad som skedde. Det genererar naturligt nog över tid motsägelser, som kan kräva förtydliganden.

Därför frågade jag "Är inte längre uppgiften om bilverkstaden från ungdomarna relevant? "

Jag kan tyvärr inte uttyda ett svar ovan, kanske du vill vara vänlig och göra ett nytt försök?

P.g.a. att en mängd olika uppgifter och informationer med jämna mellanrum har flytit in, så förändras helt naturligt bilden.

Jag kan därför varken svara dig ja eller nej på din fråga.
Citera
2013-01-28, 01:11
Medlem
FritzDaCats avatar
En annan bilverkstad som skulle vara intressant att få veta mer om, låg snett emot Café Mården - Haga Bil och Motor AB på Landsvägsgatan 19.

http://imageshack.us/photo/my-images/688/landsvgsgatan1970.jpg/
Citera
2013-01-28, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant foto på Mården.

Stort tack för detta intressanta foto Fritz. Här kan man klart och tydligt se namnet Mårdens lunchbar tillsammans med en springande mård på skylten ovanför ingången.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-28 kl. 14:03.
Citera
2013-01-28, 16:55
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
En annan bilverkstad som skulle vara intressant att få veta mer om, låg snett emot Café Mården - Haga Bil och Motor AB på Landsvägsgatan 19.

http://imageshack.us/photo/my-images/688/landsvgsgatan1970.jpg/

Bra foto!
Finns det något årtal då bilden knäpptes ?
Låg Haga Bil precis mitt emot Mården? Alltså där skylten Chark syns, dvs i Charks lokal??
Citera
2013-01-28, 17:04
Medlem
Rodettos avatar
Avståndet Linnégatan - Lansdvägsgatan?
Någon?
Citera
2013-01-28, 17:58
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Avståndet Linnégatan - Lansdvägsgatan?
Någon?

Landsvägsgatan mynnar ut på Linnegatan..så från det hörnet Mården ligger så är det ett kvarter till Linnegatan
Citera
2013-01-28, 19:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Svenne-dykarn".

För ett antal år sedan kom några personer att träffas i Göteborg. De hade alla en anknytning till Haga och 1960-talet.

När bankrånet kom på tal skrattade en äldre man till. Denne man hade själv umgåtts i kretsarna runt de försvunna. Han berättade att det hade varit många inblandade.

Han berättade vidare att en person som hade varit med fick sedermera öknamnet "Svenne-dykarn". Han hade bara en gång dykt i hela sitt liv och det var i Säveån den 29 juli.

Vem var "Svenne-dykarn"? Var det "Mûller"? Var det någon annan?
Citera
2013-01-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
För ett antal år sedan kom några personer att träffas i Göteborg. De hade alla en anknytning till Haga och 1960-talet.

När bankrånet kom på tal skrattade en äldre man till. Denne man hade själv umgåtts i kretsarna runt de försvunna. Han berättade att det hade varit många inblandade.

Han berättade vidare att en person som hade varit med fick sedermera öknamnet "Svenne-dykarn". Han hade bara en gång dykt i hela sitt liv och det var i Säveån den 29 juli.

Vem var "Svenne-dykarn"? Var det "Mûller"? Var det någon annan?

På vilket sätt har du fått den här informationen? Är den att betrakta som trovärdig?

Om det här mötet har ägt rum som du beskriver så låter det iaf otroligt att "Svenne-dykarn" skulle varit Muller, av första delen av öknamnet att döma ("Svenne") låter det som att det skulle vara någon med svenskt ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in