Citat:
Ursprungligen postat av benkebuss
Först en liten korrigering, att han aldrig återvänt till Göteborg efter tiden till sjöss var fel. Det korrekta var att han inte bosatte sig där.
Det finns vissa trådar kvar att nysta i som kanske kan föra fallet vidare. Jag börjar med dessa?
1. Vad skulle Dahlsjö ha bilen till o varför ansåg en av personerna i Dahlsjö-gänget att det var bra att ha tillgång till en chaufför/förare som hade körkort? Denna person fick ju bekanta sig med bilen vid ett par tillfällen.
2. Varför hade Dahlsjö med sig ett par extra byxor när han försvann? Skulle någon annan ha dem? Vem i så fall? Ingen i gänget, om man kollar längd o kroppsbeskrivning, skulle dessa byxor passa.
- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev smutsiga men inte övriga kläder? Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par smutsiga byxor skulle väcka uppmärksamhet han inte ville ha?
eller
- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev blöta. Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par blöta byxor skulle väcka uppmärksamhet han o några andra inte ville ha?
3. Vem var den okände personen som Kjell-Åke väntade sig vid dörren när Gay's lilla-syster knackade på? Kan det inte ha varit så att det var denna okända person som hade tillgång till nycklarna?
- Det troliga scenariot är att Guy lade nycklarna på ett litet gömställe vid bostaden då han gick ut. Detta gömställe visste bara en kanske två personer om, den okände mannen var ganska säkert en av dem. Vem skulle Gay anförtro sig åt att tala om vart nyckeln förvarades?
Japp, nu överlåter jag till Er att klura lite. Jag har själv genom att läsa tråden samt pratat med den för ER okände femte personen (låt oss kalla denna 5e person för "fotografen" för enkelhetens skull) o jag tror mig ha en viss info eller teorier om dessa.
"Den duvblå".
Den får även i fortsättningen detta namn även om bilen var midnattsblå till färgen.
Redan från början 2009 blev bilen mycket intressant. Tyvärr uppgavs en fel siffra i Håkanssons artikel i GP söndagen den 29 juli 1984. Detta medförde en massa extra arbete tills dess olika arkiv kunde ge oss det rätta registreringsnumret.
"Den duvblå" inköptes av en äldre broder till Dahlsjö den 24 juli 1964. Brodern har själv berättat att han sålde den till Dahlsjö men när i tiden blev aldrig riktigt klargjort. Bilen syns dock ofta stå parkerad utanför "Mården" och sandplan denna vår och sommar. Försommaren 1965 företas en resa till Borås med Gay bakom ratten.
Brodern frågade (enligt honom själv) Dahlsjö vad han skulle ha bilen till? Janne hade då berättat att han hade en kompis vid namn Gay Karlsson som hade körkort och skulle köra bilen och de skulle köra omkring med den i Göteborg. Kanske för att bl.a. ragga brudar?
Då uppstår frågan: Vad skulle de med bilen till? Ja inte var det enbart för att köra omkring och ragga brudar. Vi misstänkte tidigt att duon behövde bilen för något/några speciella ändamål.
Eftersom varken Gay eller Dahlsjö hade ett "snövitt" förflutet gick misstankarna i den riktningen att den skulle användas till något/några inte helt lagliga affärer.
Om "den duvblå" hade blivit stoppad av polis med t.ex. Gay bakom ratten, så hade det verkligen kunnat uppstå problem. Om däremot chauffören kunde uppvisa ett körkort så var risken mindre.
Vad hände sedan med bilen efter den 29 juli 1965? Den kan mycket väl ha skrotats men kan också ha rullat vidare med nya nummerplåtar. Kanske exporterades "den duvblå" till Oslo? Som förut har skrivits så fanns det en sådan liga som höll till i både Göteborg och Oslo vid denna tid. Många av bilarna som exporterades till Oslo var många gånger stulna och det var en livlig handel med dessa i vårt västra grannland. Denna norsk/svenska liga åkte sedermera dit under 1966. Ett av de mest populära märkena var just Volvobilar. Detta enligt media från denna tid.