2011-11-03, 01:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay och "Fotografen".

Citat:
Ursprungligen postat av benkebuss
Gays flickvän. Är hon kvar i livet om så, känner hon till 5-klövern (fotografen)? Om de hade varit tillsammans ett tag så kanske hon känner till honom. De var väldigt lika i kroppsbyggnad o längd, Gay o fotografen. De var också lika gamla eller skall man säga lika unga? De var ju ungdomar på den tiden

Ja, hon är i livet och bor fortfarande kvar i Göteborg.

Gay var ju dryga 22 år då han försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 01:06.
Citera
2011-11-03, 01:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Att som pseud. TorkelSnorkel skrev, så kände jag mig som anhörig förolämpad.

Jag var själv med och upplevde detta när min bror Kjell-Åke försvann.

Att påstå att försvinnandena ev. aldrig har hänt eller att tre fyra medlemmar på FB skulle vilja "skoja" är faktiskt mycket kränkande för en anhörig att få höra.
Jag har inte påstått att försvinnandena aldrig har skett eller att några medlemmar på FB skulle vilja skoja med de andra.

Läs mitt inlägg ordentligt innan du påstår att jag förolämpar och kränker. Vad jag har sagt är att det är omöjligt för utomstående att avgöra vad som är fakta och inte och vad som har skett och inte.

Med den där inställningen blir denna tråd ännu mer av ett slutet sällskap som är till enbart för de invigda. Och det kanske är bäst så. För om ni tillsammans lyckas pussla ihop vad som faktiskt hänt är det naturligtvis väldigt bra för alla inblandade och efterlevande.

Jag önskar er all lycka i detta arbete och kommer inte att titta in mer på denna tråd.
Citera
2011-11-03, 09:31
Medlem
Grishnacs avatar
Tråkigt att folk skall känna sig kränkta över något så simpelt och uppenbart som Torkel påpekade i sitt inlägg, det finns faktiskt inget som helst sätt för oss läsare att verifiera uppgifter eller sanningshalt hos dom personer som skriver här - en person som påstår sig vara anhörig behöver inte nödvändigtsvis vara det. Därmed inte sagt att jag påstår att det är så - det KAN vara så.

Alla som har kommit i kontakt med någon som helst forskning på hobbynivå eller professionell nivå är nog bekant med begreppet källkritik, det är något man måste tillämpa på allt man läser eller hör - här resulterar det i att man egentligen bara kan verifiera dom uppgifter som kan kollas mot tex arkiverade tidningar eller dylikt - alternativt de eventuella böcker som tagit upp fallet och i då får man hoppas att där finns källhänvisningar.

Om man blir kränkt över att någon lägger ut information om en gåtfull händelse som till slut påstås vara löst men man inte vill eller kan dela med sig av den lösningen (efter 230+ sidor av diskussion) och folk som följt tråden då blir frustrerade och spekulerar samt tvivlar på sakuppgifter - då tycker jag nog att man överreagerar en smula.

Tråden började bra och sakliga uppgifter kom fram och spekulationer tog fart om vad som egentligen hände, sedan luskade några personer tyligen i det hela och fick tag på efterlevande som kunde berätta mer - eller så har man i alla fall påstått, dessa uppgifter har ju aldrig nått oss i tråden och kommer tydligen aldrig heller att göra detta så hur förväntas vi verifiera att detta stämmer? Vi vet inte vem som skriver detta och kan inte på något sätt avgöra sanningshalten i det som skrivs.

För min del så är det några saker jag anser vara ganska märkliga i det hela, som gör att någonstans måste jag ha missat något eller så är det något som helt enkelt inte stämmer.

Det försvinner alltså 4 personer från Göteborg på samma dag, dessa försvinnanden är anmälda till polisen och dom söker också efter dessa personer.
Men - av någon anledning slutar man leta, varför då? Nu har någon fått nya uppgifter om fallet och en av personerna i den här skaran är tydligen inte försvunnen längre utan bor på annan ort(?) och kanske också under annat namn.
OM det nu var så att ett brott har begåtts och om det brottet nu var mord då tre personer vad jag förstår fortfarande fattas - då borde väl rimligen polisen ha snokat upp den här personen som lever på annan ort - även om denne lever under annat namn, det är inte helt lätt att klara sig som en annan person i dagens samhälle med personnummer och dataregister. Men tydligen har polisen inget intresse i detta, eller så har dom det och den här personen är redan dömd för det eventuella brottet och har avtjänat sitt straff, men då borde dessa domstolshandlingar och FUP vara publika uppgifter som alla har tillgång till och således borde det inte finnas någon anledning att skydda någon längre, så det känner jag inte som så troligt.

Det är ungefär vad jag har uppfattat av tråden och om den inte kommer att informera om lösningen på fallet så är det knappast intressant att sitta här och bli frustrerad längre, jag ber då trådskaparen att istället göra en enkel och överskådlig sammanfattning av tråden och meddela att mer information inte kommer att lämnas ut och att be en mod låsa den istället.
Citera
2011-11-03, 10:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla blev inte anmälda.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Tråkigt att folk skall känna sig kränkta över något så simpelt och uppenbart som Torkel påpekade i sitt inlägg, det finns faktiskt inget som helst sätt för oss läsare att verifiera uppgifter eller sanningshalt hos dom personer som skriver här - en person som påstår sig vara anhörig behöver inte nödvändigtsvis vara det. Därmed inte sagt att jag påstår att det är så - det KAN vara så.

Alla som har kommit i kontakt med någon som helst forskning på hobbynivå eller professionell nivå är nog bekant med begreppet källkritik, det är något man måste tillämpa på allt man läser eller hör - här resulterar det i att man egentligen bara kan verifiera dom uppgifter som kan kollas mot tex arkiverade tidningar eller dylikt - alternativt de eventuella böcker som tagit upp fallet och i då får man hoppas att där finns källhänvisningar.

Om man blir kränkt över att någon lägger ut information om en gåtfull händelse som till slut påstås vara löst men man inte vill eller kan dela med sig av den lösningen (efter 230+ sidor av diskussion) och folk som följt tråden då blir frustrerade och spekulerar samt tvivlar på sakuppgifter - då tycker jag nog att man överreagerar en smula.

Tråden började bra och sakliga uppgifter kom fram och spekulationer tog fart om vad som egentligen hände, sedan luskade några personer tyligen i det hela och fick tag på efterlevande som kunde berätta mer - eller så har man i alla fall påstått, dessa uppgifter har ju aldrig nått oss i tråden och kommer tydligen aldrig heller att göra detta så hur förväntas vi verifiera att detta stämmer? Vi vet inte vem som skriver detta och kan inte på något sätt avgöra sanningshalten i det som skrivs.

För min del så är det några saker jag anser vara ganska märkliga i det hela, som gör att någonstans måste jag ha missat något eller så är det något som helt enkelt inte stämmer.

Det försvinner alltså 4 personer från Göteborg på samma dag, dessa försvinnanden är anmälda till polisen och dom söker också efter dessa personer.
Men - av någon anledning slutar man leta, varför då? Nu har någon fått nya uppgifter om fallet och en av personerna i den här skaran är tydligen inte försvunnen längre utan bor på annan ort(?) och kanske också under annat namn.
OM det nu var så att ett brott har begåtts och om det brottet nu var mord då tre personer vad jag förstår fortfarande fattas - då borde väl rimligen polisen ha snokat upp den här personen som lever på annan ort - även om denne lever under annat namn, det är inte helt lätt att klara sig som en annan person i dagens samhälle med personnummer och dataregister. Men tydligen har polisen inget intresse i detta, eller så har dom det och den här personen är redan dömd för det eventuella brottet och har avtjänat sitt straff, men då borde dessa domstolshandlingar och FUP vara publika uppgifter som alla har tillgång till och således borde det inte finnas någon anledning att skydda någon längre, så det känner jag inte som så troligt.

Det är ungefär vad jag har uppfattat av tråden och om den inte kommer att informera om lösningen på fallet så är det knappast intressant att sitta här och bli frustrerad längre, jag ber då trådskaparen att istället göra en enkel och överskådlig sammanfattning av tråden och meddela att mer information inte kommer att lämnas ut och att be en mod låsa den istället.

Ja du har faktiskt missat en del.

Alla de försvunna blev inte ens anmälda till polisen som saknade. Nej man slutade inte att leta, fast intresset var inte över sig från polisens sida förutom "Hymme".

Du har helt rätt. Det är ingen mening att sitta och vara frustrerad. Nej jag kommer inte att begära någon trådlåsning av mod.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 10:31.
Citera
2011-11-03, 11:43
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja du har faktiskt missat en del.

Alla de försvunna blev inte ens anmälda till polisen som saknade. Nej man slutade inte att leta, fast intresset var inte över sig från polisens sida förutom "Hymme".

Du har helt rätt. Det är ingen mening att sitta och vara frustrerad. Nej jag kommer inte att begära någon trådlåsning av mod.

Även om inte alla var anmälda som saknade så borde polisen kunna få fram uppgifterna att åtminstone de tre sågs senast i livet tillsammans och man bör ju rimligtvis ha gjort en utredning om man ansåg att något brott förelåg. Om man inte gjorde detta och polisen åtminstone ännu officiellt letar efter den som är anmäld försvunnen så bör ju dom uppgifter som det påstås ha grävts fram här vara intressanta för polisen? Eller så har polisen redan dessa uppgifter och anser dom inte vara relevanta.....men här anses dom vara det, varför då?

Medge åtminstone att det hela är väldigt konstigt och det ger utrymme för en hel del spekulationer och det är inte märkligt att det ges utryck för tvivel.
Citera
2011-11-03, 12:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väldigt konstigt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Även om inte alla var anmälda som saknade så borde polisen kunna få fram uppgifterna att åtminstone de tre sågs senast i livet tillsammans och man bör ju rimligtvis ha gjort en utredning om man ansåg att något brott förelåg. Om man inte gjorde detta och polisen åtminstone ännu officiellt letar efter den som är anmäld försvunnen så bör ju dom uppgifter som det påstås ha grävts fram här vara intressanta för polisen? Eller så har polisen redan dessa uppgifter och anser dom inte vara relevanta.....men här anses dom vara det, varför då?

Medge åtminstone att det hela är väldigt konstigt och det ger utrymme för en hel del spekulationer och det är inte märkligt att det ges utryck för tvivel
.

Som sagt vad. Intresset stod definitivt inte på topp från polisens sida. Snarare tvärtom.

Ja, jag medger gärna, att det hela är väldigt konstigt. Kanske det mest konstiga kriminalfall någonsin i svensk kriminalhistoria? Även om en del inte tycker om att läsa följande, så får de göra det, precis som vi får läsa om att det ev. aldrig har skett.

Varför det hela är som det är den dag som idag är, beror på att det fortfarande pågår. Ja man måste nog faktiskt skriva på det sättet! Fast kanske inte på det sätt som många tror.

Sådant som har grävts fram här och sådant som kommer att grävas fram, kommer inte att delges någon myndighet.

Här går inte skriva vad vi skulle önska. Här handlar det inte om vad vi vill!
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 12:37.
Citera
2011-11-03, 22:07
Medlem
Skaraborg2, jag hoppas att ni har tänkt att presentera vad ni har kommit fram till i denna tråd i ett senare läge?

Väldigt intressant måste jag säga och de cliffhangers du lämnar (t.ex. "det pågår fortfarande) får mig att spricka av nyfikenhet!

Måste bara fråga dig en annan sak också, eftersom jag har sett dig i ett antal trådar i den här tråden. Jobbar du som privatdetektiv eller är det enbart hobbyverksamhet? Hur som haver måste jag säga att du är sjukt duktig på att gräva fram information! Ni andra förtjänar också en utmärkelse men eftersom Skaraborg2 är någon jag har sett ett flertal gånger väljer jag att endast namnge honom/henne.

Keep up the good work you all!
Citera
2011-11-03, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett riktigt "hästarbete"!

[quote=HiGHLEVEL]Skaraborg2, jag hoppas att ni har tänkt att presentera vad ni har kommit fram till i denna tråd i ett senare läge?

Väldigt intressant måste jag säga och de cliffhangers du lämnar (t.ex. "det pågår fortfarande) får mig att spricka av nyfikenhet!

Måste bara fråga dig en annan sak också, eftersom jag har sett dig i ett antal trådar i den här tråden. Jobbar du som privatdetektiv eller är det enbart hobbyverksamhet? Hur som haver måste jag säga att du är sjukt duktig på att gräva fram information! Ni andra förtjänar också en utmärkelse men eftersom Skaraborg2 är någon jag har sett ett flertal gånger väljer jag att endast namnge honom/henne.

Keep up the good work you all![/QUOTE]

Nej jag jobber definitivt inte som någon slags privatdetektiv och kommer heller aldrig att göra detta.

Är intresserad av gamla kriminalfall och försvinnanden och går igenom en hel del gammal media förutom allt det material som jag har samlat på dig. I inget annat intressant fall har dock intresset varit så stort som just i detta fall.

Att få fram information är faktiskt inte så svårt bara man har tid och ork. I detta fall, så har det dock varit ett riktigt "hästarbete" under dessa 2½ år som nu har gått, att få fram information från alla möjliga håll och kanter.

Tack för uppskattningen. Det finns många duktiga och intresserade medlemmar på Kriminalhistoria och Försvunna personer. Inte minst i just denna tråd.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-03 kl. 23:29.
Citera
2011-11-05, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den duvblå" O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av benkebuss
Först en liten korrigering, att han aldrig återvänt till Göteborg efter tiden till sjöss var fel. Det korrekta var att han inte bosatte sig där.

Det finns vissa trådar kvar att nysta i som kanske kan föra fallet vidare. Jag börjar med dessa?

1. Vad skulle Dahlsjö ha bilen till o varför ansåg en av personerna i Dahlsjö-gänget att det var bra att ha tillgång till en chaufför/förare som hade körkort? Denna person fick ju bekanta sig med bilen vid ett par tillfällen.
2. Varför hade Dahlsjö med sig ett par extra byxor när han försvann? Skulle någon annan ha dem? Vem i så fall? Ingen i gänget, om man kollar längd o kroppsbeskrivning, skulle dessa byxor passa.

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev smutsiga men inte övriga kläder? Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par smutsiga byxor skulle väcka uppmärksamhet han inte ville ha?

eller

- Kan det vara så att han planerade att göra något där det fanns risk att byxorna blev blöta. Vad skulle detta då vara? Fanns det risk för att ett par blöta byxor skulle väcka uppmärksamhet han o några andra inte ville ha?

3. Vem var den okände personen som Kjell-Åke väntade sig vid dörren när Gay's lilla-syster knackade på? Kan det inte ha varit så att det var denna okända person som hade tillgång till nycklarna?
- Det troliga scenariot är att Guy lade nycklarna på ett litet gömställe vid bostaden då han gick ut. Detta gömställe visste bara en kanske två personer om, den okände mannen var ganska säkert en av dem. Vem skulle Gay anförtro sig åt att tala om vart nyckeln förvarades?

Japp, nu överlåter jag till Er att klura lite. Jag har själv genom att läsa tråden samt pratat med den för ER okände femte personen (låt oss kalla denna 5e person för "fotografen" för enkelhetens skull) o jag tror mig ha en viss info eller teorier om dessa.

"Den duvblå".

Den får även i fortsättningen detta namn även om bilen var midnattsblå till färgen.

Redan från början 2009 blev bilen mycket intressant. Tyvärr uppgavs en fel siffra i Håkanssons artikel i GP söndagen den 29 juli 1984. Detta medförde en massa extra arbete tills dess olika arkiv kunde ge oss det rätta registreringsnumret.

"Den duvblå" inköptes av en äldre broder till Dahlsjö den 24 juli 1964. Brodern har själv berättat att han sålde den till Dahlsjö men när i tiden blev aldrig riktigt klargjort. Bilen syns dock ofta stå parkerad utanför "Mården" och sandplan denna vår och sommar. Försommaren 1965 företas en resa till Borås med Gay bakom ratten.

Brodern frågade (enligt honom själv) Dahlsjö vad han skulle ha bilen till? Janne hade då berättat att han hade en kompis vid namn Gay Karlsson som hade körkort och skulle köra bilen och de skulle köra omkring med den i Göteborg. Kanske för att bl.a. ragga brudar?

Då uppstår frågan: Vad skulle de med bilen till? Ja inte var det enbart för att köra omkring och ragga brudar. Vi misstänkte tidigt att duon behövde bilen för något/några speciella ändamål.

Eftersom varken Gay eller Dahlsjö hade ett "snövitt" förflutet gick misstankarna i den riktningen att den skulle användas till något/några inte helt lagliga affärer.

Om "den duvblå" hade blivit stoppad av polis med t.ex. Gay bakom ratten, så hade det verkligen kunnat uppstå problem. Om däremot chauffören kunde uppvisa ett körkort så var risken mindre.

Vad hände sedan med bilen efter den 29 juli 1965? Den kan mycket väl ha skrotats men kan också ha rullat vidare med nya nummerplåtar. Kanske exporterades "den duvblå" till Oslo? Som förut har skrivits så fanns det en sådan liga som höll till i både Göteborg och Oslo vid denna tid. Många av bilarna som exporterades till Oslo var många gånger stulna och det var en livlig handel med dessa i vårt västra grannland. Denna norsk/svenska liga åkte sedermera dit under 1966. Ett av de mest populära märkena var just Volvobilar. Detta enligt media från denna tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-05 kl. 17:55.
Citera
2011-12-10, 20:56
Medlem
Har av och till varit ute på MPS. Till min stora förvåning kommer jag jag inte längre in på sidan.

Varför måste man vara inbjuden ? Någon som vet?
Citera
2011-12-11, 13:03
Medlem
EmmEssEmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Har av och till varit ute på MPS. Till min stora förvåning kommer jag jag inte längre in på sidan.

Varför måste man vara inbjuden ? Någon som vet?

Jag har valt att stänga sidan just nu, eftersom jag inte har någon tid för den, vill inte att den ska stå ouppdaterad och vara felaktig.
Citera
2011-12-14, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mps.

Citat:
Ursprungligen postat av EmmEssEmm
Jag har valt att stänga sidan just nu, eftersom jag inte har någon tid för den, vill inte att den ska stå ouppdaterad och vara felaktig.

Det var tråkigt att höra. Ett mycket välskött, intressant och bra forum.

Förstår att du inte vill att det skall vara ouppdaterat samt felkaktigt.

Hoppas verkligen att MPS återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in