2011-06-01, 12:47
Medlem
J*vlar!

Jag har under en tid uppmärksammat "Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965" på Flashbacks topplistor. Jag har undrat lite över tråden och vad det är som gör att den har fått ett så stort intresse. Dock har över 200 sidors kommentarer avskräckt mig från att grotta ner mig i detta närmare.

I en svagt ögonblick läste jag till slut den första sidan på tråden, nu sitter jag här tre dagar senare och har läst igenom ALLT! Det är den bästa verklighetsbaserade kriminalroman jag läst på mycket länge! Skaraborg2, du säger att det aldrig kommer att skrivas en bok om det här, men den är redan skriven. Den finns här på flashback, skriven av dig och ett antal nyfikna kriminalforskare. Underbar läsning, underbart arbete, och framför allt; en underbart spännande historia!

Skaraborg2, du har skött om tråden på ett exemplariskt sätt. Du svarat/bemött de flesta inlägg och styrt tråden på rätt håll i över två år. Du har hållit spänningen uppe genom att portionera ut den information du haft/erhållit, ibland genom tydliga rubriker för ny information, ibland har det smygits in i löpande text.

Nu är det bara sista kapitlet som fattas, jag har dock full förståelse för att det inte kan publiceras fullt ut med hänsyn till de personer som är inblandade och vid liv. Kanske kommer man att kunna läsa det någon gång...?

Du skrev nyligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Text...

Får tyvärr skriva något undanglidande. Får nu väga varje ord på guldvåg faktiskt så att man håller sig inom "ramarna" s.a.s.

Skulle allt skrivas ut i klartext så skulle läsarna bli verkligen mycket förvånande.

Detta får mig att känna mig som ett barn som ska försöka få ur information från en kompis med någon hemlighet. Man ställer helt enkel Ja/Nej - frågor.

T.ex: Vet du nu att Hymme var inblandad/del av förvinnandet av Jan Olof Dahlsjö, Gay Roger Karlsson och Kjell-Åke Johansson?
Citera
2011-06-01, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vetskap till 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av daniex
J*vlar!

Jag har under en tid uppmärksammat "Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965" på Flashbacks topplistor. Jag har undrat lite över tråden och vad det är som gör att den har fått ett så stort intresse. Dock har över 200 sidors kommentarer avskräckt mig från att grotta ner mig i detta närmare.

I en svagt ögonblick läste jag till slut den första sidan på tråden, nu sitter jag här tre dagar senare och har läst igenom ALLT! Det är den bästa verklighetsbaserade kriminalroman jag läst på mycket länge! Skaraborg2, du säger att det aldrig kommer att skrivas en bok om det här, men den är redan skriven. Den finns här på flashback, skriven av dig och ett antal nyfikna kriminalforskare. Underbar läsning, underbart arbete, och framför allt; en underbart spännande historia!

Skaraborg2, du har skött om tråden på ett exemplariskt sätt. Du svarat/bemött de flesta inlägg och styrt tråden på rätt håll i över två år. Du har hållit spänningen uppe genom att portionera ut den information du haft/erhållit, ibland genom tydliga rubriker för ny information, ibland har det smygits in i löpande text.

Nu är det bara sista kapitlet som fattas, jag har dock full förståelse för att det inte kan publiceras fullt ut med hänsyn till de personer som är inblandade och vid liv. Kanske kommer man att kunna läsa det någon gång...?

Du skrev nyligen:

Detta får mig att känna mig som ett barn som ska försöka få ur information från en kompis med någon hemlighet. Man ställer helt enkel Ja/Nej - frågor.

T.ex: Vet du nu att Hymme var inblandad/del av förvinnandet av Jan Olof Dahlsjö, Gay Roger Karlsson och Kjell-Åke Johansson?

Tack för din uppskattning daniex. Ja det är en mycket lång tråd att läsa igenom och tar tid.

Tråden gick åt rätt håll länge men inte under två års tid tycker jag. Personligen tycker jag ungefär ett år. Jag och flera andra har dock försökt så gått det har låtit sig göra.

Vad som är bekräftat och vad vi vet till 100% är att Dahlsjö, Johansson, Karlsson och Lundquist försvann torsdagen den 29 juli 1965. Ingen av dem har någonsin påträffats vare sig levande eller döda.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-06-01 kl. 16:56.
Citera
2011-06-01, 18:09
Medlem
Citat:
Tack för din uppskattning daniex. Ja det är en mycket lång tråd att läsa igenom och tar tid.

Tråden gick åt rätt håll länge men inte under två års tid tycker jag. Personligen tycker jag ungefär ett år. Jag och flera andra har dock försökt så gått det har låtit sig göra.

Vad som är bekräftat och vad vi vet till 100% är att Dahlsjö, Johansson, Karlsson och Lundquist försvann torsdagen den 29 juli 1965. Ingen av dem har någonsin påträffats vare sig levande eller döda.

Ja, ok då. Visst var det första året rakare och intensivare, men även det andra året har innehållit en del guldkorn vilket gjort tråden fortsatt intressant och utvecklande.

Jag måste dock tillägga att det finns en viss ironi i att du har slutat att posta ny och fördjupad information här Skaraborg2. Inledningsvis kände man tydligt din frustration av att detta intressanta fall var så pass nedtystat från alla håll. Media var sena och bristfälliga i sin bevakning av fallet, utredningar har kommit bort osv, få personer hade någon information osv. Nu när du har samlat på dig massor av information (efter ett idogt arbete) och uppenbarligen skaffat dig en hyfsad kunskap om vad som faktiskt hänt, så ställer du dig till den skaran som tystar ner det hela. Samtidigt sitter vi trådföljare här och är nästan lika frustrade som du var för två år sedan... Inget illa i detta, jag förstår och respekterar beslutet, var bara tvungen att lyfta fram ironin i det hela.

Jag är såklart med på att dessa fyra huvudpersoner till 100% säkerhet försvann 29 juli 1965. Min trubbiga tolkning av dessa (över 2200!) inlägg är ju:

1. Någon/några har avlidit i samband med försvinnandet. Troligen mord/dråp, men möjligtvis att någon olycka är inblandad. (Karlsson och Hymme?)

2. Någon/några inblandade lever vidare efter försvinnandet, men går under jorden. (Dahlsjö och Johansson?)

Det jag känner mig mest osäker på är om Hymme hör till kategori 1 eller 2. Kanske finns det tom med en kategori 3 där han faktiskt aldrig försvinner tillsammans med de övriga tre, utan fortsätter norrut mot Gerlesborg/Lysekil och råkar ut för något där. Även om det fanns en gemensam nämnare mellan Hymme och trions umgängeskrets har jag inte hittat några hyfsat säkra källor på att de faktiskt blev sammanförda. Därav min tidigare fråga angående om vi vet att Hymme är inblandad. Jag förtår att vet är ett starkt ord i sammanhanget, men finns det tydliga uppgifter som pekar på att det faktiskt är på detta sätt?
Citera
2011-06-01, 18:44
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Hela tråden är ju som en bra film. Då man började läsa hade man ingen aning om vart den skulle sluta och sedan har spänningen stigit för varje sida. Verkligen material att göra en bok av.
Citera
2011-06-02, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej omlackerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag är ju säker på att ingen lackade om sin PV till Duvgrått! Troligast har färgen Duvgrått i folkmun ändrats till Duvblått och haft ett specielt skimmer eftersom det var den första nyansen bortsett från svart som Volvo kunde erbjuda och den kom dessutom på en lite finare serie bilar på runda slängar 700 bilar. Det kan ju gjort att den fick en speciell plats i medvetandet. Unefär som Saabs Cardinalröd och Volvos Tgul har blivit nyanser folk i speciella åldrar vet precis hur dom ser ut. Ungefär som att alla vita Amazoner och P1800 atomatiskt känns som Califoniavita!

Det tror jag också. Även om ägaren och hans kamrater hade möjligheter att lackera om Volvon så tror jag inte att detta blev gjort bl.a. med tanke på vad vittnet som åkte med i bilen har berättat.

Dahlsjö som ägde bilen hade också endast haft den i ca tre fyra månader innan försvinnandena. Visst skulle någon föregående ägare ha kunnat gjort detta men de flesta av dem hade också ägt den kortare perioder.
Citera
2011-06-02, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
En diskussionstråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Hela tråden är ju som en bra film. Då man började läsa hade man ingen aning om vart den skulle sluta och sedan har spänningen stigit för varje sida. Verkligen material att göra en bok av.

Ja nu ansåg redan daniex att boken redan var skriven genom detta som finns skrivet i tråden.

Personligen tycker jag inte att tråden är en bok utan en diskussionstråd.
Citera
2011-06-02, 15:17
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ja nu ansåg redan daniex att boken redan var skriven genom detta som finns skrivet i tråden.

Personligen tycker jag inte att tråden är en bok utan en diskussionstråd.

En film löst baserat på tråden vore nått. Sven Wolter som ärrad Skaraborg2 som rotar i en historia man inte vat hur den ska landa. Man får ju givetvis hitta på ett fyndigt slut som kanske inte följer verkligheten till fullo men filmen skulle kunna bli så bra att jänkarna skulle köpa manuset och spela in en sämre och dyrare version
Citera
2011-06-02, 20:33
Medlem
Citat:
Precis som en föregående skribent har skrivit så sökte modern efter sin försvunne son i Göteborg, bl.a. i Haga. Varför gjorde hon detta? Hon blev iaf enligt media polisens bästa privatspanare.

Har aldrig läst någonstans att hon skall ha sökt efter honom i trakterna av Gerlesborg.

De var i Gerlesborg tillsammans med många andra och letade en tid senare. Familjen hade flera bekanta i Gerlesborg och brukade vara där emellanåt. Det var flera som gav sig ut i trakterna runt Gerlesborg dagen efter för att leta efter Hymme.

Har du i dina efterforskningar fått någon indikation på om Hymmes försvinnande är relaterat till de tre andras? Eller var det ren slump?
Citera
2011-06-02, 21:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget omnämnde i media ang. sökandet i Gerlesborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Corelli
De var i Gerlesborg tillsammans med många andra och letade en tid senare. Familjen hade flera bekanta i Gerlesborg och brukade vara där emellanåt. Det var flera som gav sig ut i trakterna runt Gerlesborg dagen efter för att leta efter Hymme.

Har du i dina efterforskningar fått någon indikation på om Hymmes försvinnande är relaterat till de tre andras? Eller var det ren slump?

Intressant det du berättar att flera begav sig ut dagen efter för att leta efter honom i trakterna av Gerlesborg. "Dagen efter" menar du då fredagen den 30 juli? Varför nämnde aldrig media att hans familj och vänner sökte efter honom i just dessa trakter?

Märkvärdigt är också att media var så långsamma på att skriva om hans försvinnande. Det tog ju hela fyra veckor innan hans försvinnande omnämndes. T.e.x. GP var betydligt snabbare i vändningarna att skriva om andra försvinnanden vid denna tid.

Enligt Bohuslänningen lämnade "Hymme" familjens sommarstuga så sent som vid 15.00-tiden. Han kom till Göteborg på kvällen samma dag där han skickade det mycket omtalade vykortet. Därefter tystnade "Hymme" för alltid.

På hans sista resa hade han med sig sin lilla gröna sovsäck. Var hade han tänkt sig att övernatta? Inte helt omöjligt att denna övernattning skulle ha skett i just Göteborg.

Det enda som har framkommit och som binder samman de tre göteborgarna med "Hymme" är att de alla befann sig i Göteborg den 29 juli 1965 och att alla fyra för alltid försvann utan att ha påträffats. En slump? Naturligtvis kan det ha varit en slump. Personligen tror jag inte på den.

"Hymmes" mamma började alltså att söka efter sonen i den undre världen i Göteborg. Vad var det för indikationer som gjorde att hon sökte efter sonen där?

Just "Hymme" är det svårt att få uppgifter om. Han bodde inte i Göteborg och det finns inga riktigt nära anhöriga kvar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-06-02 kl. 21:20.
Citera
2011-06-02, 23:03
Medlem
Det som på ett sätt binder samman Hymme och de andra tre år ju att dom enligt uppgift skulle ha haft en gemensam bekant som kallats för "överklassdamen". Om denna uppgift är sann eller inte vet vi ju inte men det är ju inte otroligt. Kanske hade dom på så sätt kommit i kontakt med varandra. Hymme hade kanske blivit inblandad i något farligt som t.ex hade med knarkaffärer att göra eller något annat. Han hade kanske råkat befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
Senast redigerad av Edmond 2011-06-02 kl. 23:11.
Citera
2011-06-02, 23:31
Medlem
Tidningen Bohusläningen har skrivit att Hymme hade bestämt möte med Arne Isacsson, alltså skolans grundare och nestor.
Är den uppgiften felaktig eller skulle Hymme även besöka skolan när han ändå var där?
Var det i så fall flickan eller Arne som slog larm när han inte kom fram?
Citera
2011-06-05, 12:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Corelli,
du som känner till Hymme och familjen, vet du vad bröderna sysslade med under terminerna? Pluggade de och hade något år kvar till studenten? Eller studerade de konst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in