2010-06-06, 01:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Hade jag bott i trakten av Göteborg så hade jag nog unnat mig nöjet att lokalisera riskplatserna mellan Göteborg och Hamburgsund. Men detta kräver att man har en guide som vet exakt var den gamla vägen gick 1965.

(...)

Stör mig som sjutton att jag slängde en del gamla bilkartor när jag gallrade biblioteket i ett dödsbo i vintras...

Jag är i alla fall såpass förtrogen med sträckan att jag vågar mig på att säga var det kan ha varit riskabelt, utan att för den skull säga att jag tror på ett sådant scenario.

Om man åker från Göteborg till Gerlesborg passerar man vatten när man kör över på Hisingen och när man kör av Hisingen över bron Kungälv, eller via färjan vid Kornhall.

De kan sedan ha kört två vägar: kustvägen vid Stenungssund eller längre in i landet, via Ucklum (där jag tror den senare var den genare vid denna tid, men den längs kusten den roligare). Strax före Stenungssund kör man nära vattnet en sträcka, men där är mycket långgrunt så det stället kan vi avfärda. Det är något djupare strax efter Stenungssund då man kör relativt nära vattnet, men knappast så nära att man kan köra av och försvinna spårlöst. Tror inte det är så djupt där heller, men jag är lite osäker (Skedhammarsviken).

Sedan passerar man Ljungskile och jag minns inte helt hur det såg ut innan motorvägen var byggd men även där är långgrunt och där har byggs och grejats en hel del. Där försvinner ingen bil osedd.

Därefter ser man inte vatten förrän infarten till Uddevalla, där gamla Göteborgsvägen går längs Bodelebukten. I södra delen är grund badstrand. I norra kanske en sträcka på max 100 meter där en bil möjligen kunde köra ner men där det nog fanns räcken och jag är ganska säker på att man sett i terrängen om en bil kört ner där.

Därefter kör man över Örekilsälven på en bro, och så småningom tar man vänster på småvägarna ut mot Bovalstrand och Gerlesborg. På vägen kör man nära badplatsen i insjön Tåsterröds Stora Vatten. Hade man kört ut där hade det alltså varit i en badplats.

Om de gett sig ut på sightseeing på Marstrand/Tjörn/Orust? Då finns givetvis en massa nya möjligheter... Återstår att fundera på om det är ett realistiskt slut för gänget givet vad vi vet i övrigt?
Citera
2010-06-06, 09:52
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Stör mig som sjutton att jag slängde en del gamla bilkartor när jag gallrade biblioteket i ett dödsbo i vintras...

Jag är i alla fall såpass förtrogen med sträckan att jag vågar mig på att säga var det kan ha varit riskabelt, utan att för den skull säga att jag tror på ett sådant scenario.

Om man åker från Göteborg till Gerlesborg passerar man vatten när man kör över på Hisingen och när man kör av Hisingen över bron Kungälv, eller via färjan vid Kornhall.

De kan sedan ha kört två vägar: kustvägen vid Stenungssund eller längre in i landet, via Ucklum (där jag tror den senare var den genare vid denna tid, men den längs kusten den roligare). Strax före Stenungssund kör man nära vattnet en sträcka, men där är mycket långgrunt så det stället kan vi avfärda. Det är något djupare strax efter Stenungssund då man kör relativt nära vattnet, men knappast så nära att man kan köra av och försvinna spårlöst. Tror inte det är så djupt där heller, men jag är lite osäker (Skedhammarsviken).

Sedan passerar man Ljungskile och jag minns inte helt hur det såg ut innan motorvägen var byggd men även där är långgrunt och där har byggs och grejats en hel del. Där försvinner ingen bil osedd.

Därefter ser man inte vatten förrän infarten till Uddevalla, där gamla Göteborgsvägen går längs Bodelebukten. I södra delen är grund badstrand. I norra kanske en sträcka på max 100 meter där en bil möjligen kunde köra ner men där det nog fanns räcken och jag är ganska säker på att man sett i terrängen om en bil kört ner där.

Därefter kör man över Örekilsälven på en bro, och så småningom tar man vänster på småvägarna ut mot Bovalstrand och Gerlesborg. På vägen kör man nära badplatsen i insjön Tåsterröds Stora Vatten. Hade man kört ut där hade det alltså varit i en badplats.

Om de gett sig ut på sightseeing på Marstrand/Tjörn/Orust? Då finns givetvis en massa nya möjligheter... Återstår att fundera på om det är ett realistiskt slut för gänget givet vad vi vet i övrigt?

Tack för bidraget Venator!
Enligt hur du beskriver det så fanns det alltså högst en handfull riskplatser utmed "raka vägen norrut".
Om man studerar de länkar som jag postade så är det ofta den enklaste tänkbara platsen utmed den mest troliga vägen, men ändå blir vraken liggandes i årtionden!

Normalt blir man nog sugen på att göra avstickare för sightseeing i sådana trakter, men denna dag regnade det kraftigt vilket gör det mindre frestande.

Trojkan saknade ju körkort, så risken är stor att man körde småvägar delvis tyvärr.
Jag körde själv en Amazon med körförbud ett bra tag, och då det blev alltid småvägarna.
Trojkan kände nog inte till de lämpliga småvägarna däruppe, dock hade man kanske karta.

Spår efter en olycka märker knappast någon där ingen promenerar, och i detta långvariga oväder spolades spåren snabbt bort. Vägräcken var ofta sneda och ojämna av olika anledningar på denna tiden.

Ett halvhögt vägräcke voltar en bil över med lite otur. Jag gissar att PV:n voltade innan man föll i vatten. Därur uppstod svåra personskador framförallt i framsätena vilket gjorde att man inte orkade ta sig ur bilen. PV:n var tvådörrars. Johansson och Hymme hade kanske ens aldrig öppnat dessa dörrar från insidan tidigare. Hur hitta handtaget i mörkret och kaoset i den uppochnervända PV:n?
En PV (utan säkerhetsbälten givetvis) på vägar av 1965 års standard var en högrisk dödsfälla med dagens mått mätt.

Allt detta säger givetvis inget om hurvida min grundteori är fel eller rätt.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-06 kl. 10:38.
Citera
2010-06-06, 10:16
Medlem
GhettoSvens avatar
En ny vattenteori är följande:

Denna dag var stan full med avspärrningar och poliser pga grodmansrånet.
Hade jag varit 20 år och kört min olagliga Amazon denna dag, så hade jag fått lite småpanik (det kunde man få för mindre) och försökt att fly undan udda vägar. Kunde detta ha gjort att PV:n gav sig ut på riskabla strapatser? På okända vägar och i dåligt väder körde man därmed ner i vattnet redan i Göteborgsområdet?
Jag lovar - kör man olagligt så blir man virrig som fan bakom ratten om plötsligt hela stan är full av avspärrningar. Jag har egen erfarenhet av detta, men då med ett betydligt mindre antal snutar.

PV:n plockade först upp Hymme nära Centralen, annars hade Hymme inte försvunnit. Enligt kartan så innebär utgångspunkten vidare att PV:n idag ligger i en av älvarna som omsluter Hisingen. Kanske finns/fanns det andra möjliga vatten också? Har knappt varit i Göteborg själv.

Så grodmansrånet bidrog trots allt indirekt till kvartettens undergång!

Detta är en väldigt enkel teori, och därför en stark teori. Därmed inte sagt att den är den rätta.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-06 kl. 10:53.
Citera
2010-06-06, 19:45
Medlem
Rodettos avatar
Dementera olycksteorin?

Om det när är så att Skaraborg2 vet hela, eller delar av händelseförloppet.. förstår iallafall jag inte varför han inte går in och avfärdar alla dessa teorier om bilolycka.. vrak på havbsotten osv..

Om han nu vet ligans öde.. Är det kanske på sin plats att vi får en avfärdning av olycksteorin så vi slipper onödiga spånerier kring dessa?
Citera
2010-06-06, 20:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Dementera olycksteorin?

Om det när är så att Skaraborg2 vet hela, eller delar av händelseförloppet.. förstår iallafall jag inte varför han inte går in och avfärdar alla dessa teorier om bilolycka.. vrak på havbsotten osv..

Om han nu vet ligans öde.. Är det kanske på sin plats att vi får en avfärdning av olycksteorin så vi slipper onödiga spånerier kring dessa?

Han har i mina ögon redan avfärdat olycksteorin så långt han bara kan genom det han skrivit i tråden. Den som inte har skäl att misstro att Skaraborg2 har källor som känner till ett våldsdåd kopplat till detta kan inte gärna tro på olycksteorin.

Att sedan vissa tror på olycksteorin må stå för dem - det är i mina ögon mer produktivt att var och en försöker följa upp de spår de tror på än att vi ältar de olika spårens sannolikhet utifrån det lilla vi vet. Men här finns en del frågor till Skaraborg2 i tråden nu som jag hoppas att han har lust att svara på!
Citera
2010-06-06, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Han har i mina ögon redan avfärdat olycksteorin så långt han bara kan genom det han skrivit i tråden. Den som inte har skäl att misstro att Skaraborg2 har källor som känner till ett våldsdåd kopplat till detta kan inte gärna tro på olycksteorin.

Att sedan vissa tror på olycksteorin må stå för dem - det är i mina ögon mer produktivt att var och en försöker följa upp de spår de tror på än att vi ältar de olika spårens sannolikhet utifrån det lilla vi vet. Men här finns en del frågor till Skaraborg2 i tråden nu som jag hoppas att han har lust att svara på!
Men stopp här en stund.

Du använder ordet misstro, är det inte mer på sin plats att säga: Ifrågasätta. Det ligger i sakens natur att den som "serverar" sin historia på fb. också måste vara beredd att konfirmera sina uppgifter med trovärdiga fakta. Du menar väl inte på fullt allvar att det som olika medlemmar skriver här är en absolut sanning så snart det är skrivit i någon tråd?

Har inte Skaraborg2 "lust" att svara så tyder det tyvärr på att han inte kan bekräfta och belägga de uppgifter han har lämnat här i tråden.
Citera
2010-06-06, 21:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Men stopp här en stund.

Du använder ordet misstro, är det inte mer på sin plats att säga: Ifrågasätta. Det ligger i sakens natur att den som "serverar" sin historia på fb. också måste vara beredd att konfirmera sina uppgifter med trovärdiga fakta. Du menar väl inte på fullt allvar att det som olika medlemmar skriver här är en absolut sanning så snart det är skrivit i någon tråd?

Har inte Skaraborg2 "lust" att svara så tyder det tyvärr på att han inte kan bekräfta och belägga de uppgifter han har lämnat här i tråden.

Skäl att misstro eller skäl att ifrågasätta - det betyder i båda fallen att man bör ha argument för att misstro eller ifrågasätta det Skaraborg2 skriver. Det betyder inte att jag tror blint på vad han skriver, men jag håller det för rimligt så länge jag inte har bättre argument som talar emot.

Den som gör ett tankefel här är du: du säger att eftersom han inte har "lust" betyder det att han inte "kan" belägga sina påståenden. Den slutsatsen är en ren gissning från din sida. Vad du kan säga är att eftersom Skaraborg2 hävdar att han är förhindrad att lägga ut mer information så väljer du att bortse från den, eller att lägga mindre vikt vid den. I så fall välkomnar jag argument som talar emot den information som han lagt ut. Det enda du gör i den här tråden är att vara negativ och ifrågasätta, utan att försöka bidra med något som helst konstruktiva resonemang. I mina ögon är du därmed ett troll.
Citera
2010-06-06, 22:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Tack surfcity och Venator för svaren på min fråga om falska vittnesmål.
Men jag tycker ändå att de två fallen med 'närkontakt' är tillräckligt intressanta för att jag ska tvivla på olycksteorin.
Karlsson systers samtal med Skaraborg2 var ju givande. ''Vem är det?'' ''Johansson'' ''Men det var ju han som stod i dörren''.
Läser man tråden så ser man att Johansson har ett utseende som etsar sig fast hos andra. Men visst kan hon ha misstagit sig.

Var ifrån kommer uppgifterna om mötet på Kungstorget?
Och kan Dahlsjös bror bekräfta detta?
Citera
2010-06-06, 22:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
En ny vattenteori är följande:
Alkohol kan ju ha varit inblandat också.
Citera
2010-06-06, 23:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men jag tycker ändå att de två fallen med 'närkontakt' är tillräckligt intressanta för att jag ska tvivla på olycksteorin.
Karlsson systers samtal med Skaraborg2 var ju givande. ''Vem är det?'' ''Johansson'' ''Men det var ju han som stod i dörren''.
Läser man tråden så ser man att Johansson har ett utseende som etsar sig fast hos andra. Men visst kan hon ha misstagit sig.

Ryktena är såpass specifika att de förtjänar att vägas in i den totala bilden, det kan jag hålla med om.

En helt annan fråga: Vad jag minns från det som är postat så vet vi att de inte hade pass, eller inte hade pass med sig. Vad som däremot inte diskuterats är om någon av dem kan ha haft en sjömansbok. Två av dem var myndiga och kunde väl därmed ha haft en sådan utan föräldrarnas vetskap?
Citera
2010-06-06, 23:18
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:

Att de skulle setts på Kungstorget kommer från Norlens bok, möjligt att det även förekommit på något annat ställe.
Inte Bengt Dalhsjö iaf, tyvärr den enda utav bröderna som var i livet.

Citat:
Men bilen i sig är definitivt inte fiktiv. Skaraborg2 har tom hittat den person som sålde bilen till killarna.
Bengt Dalhsjö
Senast redigerad av CrapStack 2010-06-06 kl. 23:21.
Citera
2010-06-06, 23:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Sjömansbok har diskuterats. Karlsson och Johansson hade inte detta enligt tråden. (Förmodligen inte de andra heller.)

Skara:
Citat:
Många som inte kunde mönstra på båtar i Sverige gjorde detta vid denna tid från Antwerpen i Flandern. Där gick det att få utländsk sjömansbok.

Kan någon posta allt det som har sagts angående händelsen på Kungstorget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in