Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Hade jag bott i trakten av Göteborg så hade jag nog unnat mig nöjet att lokalisera riskplatserna mellan Göteborg och Hamburgsund. Men detta kräver att man har en guide som vet exakt var den gamla vägen gick 1965.
(...)
(...)
Stör mig som sjutton att jag slängde en del gamla bilkartor när jag gallrade biblioteket i ett dödsbo i vintras...
Jag är i alla fall såpass förtrogen med sträckan att jag vågar mig på att säga var det kan ha varit riskabelt, utan att för den skull säga att jag tror på ett sådant scenario.
Om man åker från Göteborg till Gerlesborg passerar man vatten när man kör över på Hisingen och när man kör av Hisingen över bron Kungälv, eller via färjan vid Kornhall.
De kan sedan ha kört två vägar: kustvägen vid Stenungssund eller längre in i landet, via Ucklum (där jag tror den senare var den genare vid denna tid, men den längs kusten den roligare). Strax före Stenungssund kör man nära vattnet en sträcka, men där är mycket långgrunt så det stället kan vi avfärda. Det är något djupare strax efter Stenungssund då man kör relativt nära vattnet, men knappast så nära att man kan köra av och försvinna spårlöst. Tror inte det är så djupt där heller, men jag är lite osäker (Skedhammarsviken).
Sedan passerar man Ljungskile och jag minns inte helt hur det såg ut innan motorvägen var byggd men även där är långgrunt och där har byggs och grejats en hel del. Där försvinner ingen bil osedd.
Därefter ser man inte vatten förrän infarten till Uddevalla, där gamla Göteborgsvägen går längs Bodelebukten. I södra delen är grund badstrand. I norra kanske en sträcka på max 100 meter där en bil möjligen kunde köra ner men där det nog fanns räcken och jag är ganska säker på att man sett i terrängen om en bil kört ner där.
Därefter kör man över Örekilsälven på en bro, och så småningom tar man vänster på småvägarna ut mot Bovalstrand och Gerlesborg. På vägen kör man nära badplatsen i insjön Tåsterröds Stora Vatten. Hade man kört ut där hade det alltså varit i en badplats.
Om de gett sig ut på sightseeing på Marstrand/Tjörn/Orust? Då finns givetvis en massa nya möjligheter... Återstår att fundera på om det är ett realistiskt slut för gänget givet vad vi vet i övrigt?