2010-06-11, 23:54
Bannlyst
En sommardag för snart 45 år sedan såg jag min bror Kjell-Åke för sista gången.
Jag står i närheten av Sandplan .

Välkommen
Starkt att DU visar DIG.

Om Du har följt tråden så noterar Du säkert att andan i tråden har ändrats. Själv týcker jag att Skarborg2 förde tråden i RÄTT riktning låt vara att hastigheten var låg men intresset späningen fanns där.
Hyrde en lägenhet på Snickargatan i Annedal men vet ej vad Sandplan låg/ ligger....
Citera
2010-06-12, 09:37
Medlem
GhettoSvens avatar
En sak som är högst anmärkningsvärd i Dahlsjöfallet är att det saknas vittnen till själva försvinnandet, personer såsom brottskumpaner runt detta, samt en orsaksmotivering som håller.
Det kan förstås ha varit en intern uppgörelse, men detta ställer i så fall åter den kända frågan hur dessa lokalbundna grabbar kunnat mobilsera sin flykt på egen hand med tanke på de knappa resurser som de hade till hands. En intern uppgörelse skulle inte ha givit ett rött öre i startkapital, och vi vet hur pank Johansson var. Hymme hade 70kr.

ALLA vittnesmål är av typen "någon såg efteråt en eftersökt någonstans".

Exempelcitat:

"2.I okt-65 vände sig en av Dahlsjös bröder till polisen. Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg. Karlsson var inte med vid tillfället.De hade suttit i en vit PV av 64 års modell. Vid ratten hade det suttit en okänd man."Tala inte om att du har sett oss här" skulle Dahlsjö ha sagt."

Jag har tidigare kritiserat denna observation eftersom den innehåller mun till mun uppgifter i minst 3 led. Men då hade jag ändå missat den svagaste punkten i detta vittnesmål:

!Det fanns en chaufför i bilen! YTTERLIGARE en person (och i så fall även dennes sociala omgivning) är inblandad som har lyckats med att hålla tätt i 45år. Detta tycker jag är osannolikt!
Citera
2010-06-13, 09:18
Medlem
GhettoSvens avatar
Jan Olof Dahlsjö hade en innestående lön på sitt konto då han försvann.

Den intressanta fråga lyder alltså: Fanns denna lön på kontot redan fredagen den 30/7 1965?

Om svaret är "ja" på den frågan så vågar jag anta att Jan Olof Dahlsjö dog i en olycka 29/7 1965.

Den vanligaste mordteorin innehåller JOD och KåJ som överlevare. Låt oss nu anta att JOD dog, ty han lämnade lönen i sticket.
Då lyder den intressanta fråga: Kunde Johansson köra bil? Tveksamt, men inte vet jag, kanske någon annan vet?
(Jag snodde farsans bil en gång när jag var 16år och la den i diket efter ett par kilometer, det var mycket svårt att köra utan grundkunskap om reglagen.)

Mycket tveksamt att Johansson ensam hade kunnat göra sig av med PV:n inklusive sina klienter. Johansson hade dessutom ett dåligt ben. Om detta var vänsterbenet så skulle kopplingspedalen i en 1956 års PV vara mycket svår att använda för denne nybörjare.

Nej, denna mordteori producerar motsägelser hur man än vänder och vrider på den.
Citera
2010-06-13, 09:19
Bannlyst
Efter att ytterliggare en gång ha läst igenom tråden så funderar jag på följande saker:

När det gäller inriktningen att försvinnanden bygger på en brottslig gärning (mord har nämts) så hittar jag inget som i praktiken styrker det. Det scenariot byggs upp av ts. egna gissningar samt av ett stort antal mer eller mindre kryptiska "hintar" från sk. uppgiftslämnare. Understundom får hela historien en karaktär av "kioskdeckare". Att personer skulle agera såsom ts. beskriver sina källor finner jag föga troligt. Att tex. påstå att personerna levde i en "högriskgrupp" är ett exempel på hur ts. vill "klistra" på dessa sin personliga tolkning. Samma sak med Karlssons alkoholvanor. Ts. beskriver honom mer eller mindre som missbrukare av alkohol, vilket rimligen torde vara en grov överdrift med tanke på hans ålder. En rimligare bedömning är att grabbarna festade på, vilket inte var ovanligt i deras ålder. Samma förhållanden råder som bekant även i dagsläget bland ungdomar.

Det är även ett stort antal händelser som stoppas in i tråden vilka aldrig förklaras eller sätts i något samband med försvinnanden.

Min slutsats blir att det på intet sätt kan styrkas att något brottsligt har spelat in i samband med dessa försvinnanden.

Att utifrån detta benämna försvinnanden som "ett unikt fall i svensk kriminalhistoria" såsom ts. gör, är verkligen att skjuta över målet.

Olycksteorin däremot som bla. GhettoSven har utvecklat är både trovärdig och realistisk. Om något nytt ska komma fram så tror jag att detta är rätt väg.

Ni som har följt fallet över tid, hur ställer ni er till detta?
Citera
2010-06-13, 21:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven

Den intressanta fråga lyder alltså: Fanns denna lön på kontot redan fredagen den 30/7 1965?

Om svaret är "ja" på den frågan så vågar jag anta att Jan Olof Dahlsjö dog i en olycka 29/7 1965.

Den vanligaste mordteorin innehåller JOD och KåJ som överlevare. Låt oss nu anta att JOD dog, ty han lämnade lönen i sticket.
Då lyder den intressanta fråga: Kunde Johansson köra bil? Tveksamt, men inte vet jag, kanske någon annan vet?
(Jag snodde farsans bil en gång när jag var 16år och la den i diket efter ett par kilometer, det var mycket svårt att köra utan grundkunskap om reglagen.)

Mycket tveksamt att Johansson ensam hade kunnat göra sig av med PV:n inklusive sina klienter. Johansson hade dessutom ett dåligt ben. Om detta var vänsterbenet så skulle kopplingspedalen i en 1956 års PV vara mycket svår att använda för denne nybörjare.

Nej, denna mordteori producerar motsägelser hur man än vänder och vrider på den.

Jag håller med om det mesta du säger om bilen utom sista raden. Som du väl vet vid det här laget, tänker jag å andra sidan inte ge mig in en en diskussion pro/contra mord/olycka.

Däremot tycker jag att du sätter fingret på något annat viktigt, nämligen att bilens öde kanske inte är något vi behöver lägga för mycket kraft på nu, oavsett vilken teori vi tror på i övrigt. Det finns helt enkelt för många frågetecken och för många möjligheter. Du skrev själv för några sidor sedan att du lätt kan hitta ett antal alternativa och "oskyldiga" förklaringar till mannen i Karlssons lägenhet. Detsamma gäller givetvis vad som hände den bilen som Dahlsjö köpte av sin bror. För min del föreställer jag mig att en bil övergiven i Haga eller Annedal 1965 ganska snabbt kunde omhändertas av diverse långfingrade "tjommar", med eller utan uppdrag från någon som ville att eventuella spår efter trojkan skulle minimeras. Jag hade i alla fall inte velat lämna en bil där alltför många nätter... Säkert fanns det en marknad för billiga reservdelar och verkstäder som inte var så noga med kvitton, både i Sverige och Norge, etc. Vi kan sitta här tills vi blir gråhåriga (ok, inte jag, för jag är det redan), och hitta på olika förklaringar till vart bilen hamnat, utan att veta om vi kommit närmare några intressanta fakta.

Till detta kan vi lägga att Skaraborg2 anser att man inte bör lägga för mycket krut på bilen (om den metaforen tillåts när vi också talar om bilsprängningar).
Citera
2010-06-14, 09:07
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag håller med om det mesta du säger om bilen utom sista raden. Som du väl vet vid det här laget, tänker jag å andra sidan inte ge mig in en en diskussion pro/contra mord/olycka.

Däremot tycker jag att du sätter fingret på något annat viktigt, nämligen att bilens öde kanske inte är något vi behöver lägga för mycket kraft på nu, oavsett vilken teori vi tror på i övrigt. Det finns helt enkelt för många frågetecken och för många möjligheter. Du skrev själv för några sidor sedan att du lätt kan hitta ett antal alternativa och "oskyldiga" förklaringar till mannen i Karlssons lägenhet. Detsamma gäller givetvis vad som hände den bilen som Dahlsjö köpte av sin bror. För min del föreställer jag mig att en bil övergiven i Haga eller Annedal 1965 ganska snabbt kunde omhändertas av diverse långfingrade "tjommar", med eller utan uppdrag från någon som ville att eventuella spår efter trojkan skulle minimeras. Jag hade i alla fall inte velat lämna en bil där alltför många nätter... Säkert fanns det en marknad för billiga reservdelar och verkstäder som inte var så noga med kvitton, både i Sverige och Norge, etc. Vi kan sitta här tills vi blir gråhåriga (ok, inte jag, för jag är det redan), och hitta på olika förklaringar till vart bilen hamnat, utan att veta om vi kommit närmare några intressanta fakta.

Till detta kan vi lägga att Skaraborg2 anser att man inte bör lägga för mycket krut på bilen (om den metaforen tillåts när vi också talar om bilsprängningar).

Citat:
Du skrev själv för några sidor sedan att du lätt kan hitta ett antal alternativa och "oskyldiga" förklaringar till mannen i Karlssons lägenhet. Detsamma gäller givetvis vad som hände den bilen som Dahlsjö köpte av sin bror. För min del föreställer jag mig att en bil övergiven i Haga eller Annedal 1965 ganska snabbt kunde omhändertas av diverse långfingrade "tjommar", med eller utan uppdrag från någon som ville att eventuella spår efter trojkan skulle minimeras.
Det fanns utan tvekan potential till en sådan skrotning av bilar 1965.
Men jag kan inte hålla med om detta resonemang. Det finns inga kända bevis eller empirik för detta antagande i Dahlsjöfallet. Mordteorierna klarar inte av att integrera flera inblandade personer såsom bilskrotare eftersom det saknas läckor och vittnesuppgifter från sådan verksamhet.
Så kallade "långfingrade tjommar" skulle för länge sedan skrytsamt ha brillierat med att "ha skrotat Dahlsjö PV:n", inte minst på krogarna i Haga. Och detta skulle gälla vilken okänd PV som helst som de "skrotade" på den tiden, den skulle i fylleskrönorna på Haga upplyftas till den duvblå 56:an.
Sammanfattningsvis är skillnaden:
1) En olycka går på några sekunder och kan ske helt obemärkt.
2) En skrotning tar tid och lämnar vittnen efter sig i form av Albert och Herbert själv som kan leva kvar i ett halvt sekel.

Citat:

Detta är trådens stora problem. Skaraborg2 har gjort ett gediget jättearbete. Men tyvärr omges han av alldeles för många okritiska ryggdunkare. Med denna snigelmetodik där skaraborg2 inte kritiskt granskas kommer fallet att bli avslutat tidigast hösten 2024.
Så länge "metaforen" inte förklaras kan den inte användas som bevis.

Om bilen hittas är chansen stor att det går att dra långtgående slutsatser om vad som har hänt ur dess innehåll och fyndplatsens läge. Att bilen betraktas som ointressant i denna tråden tycker jag är häpnadsväckande. PV:n är det enda, och fortfarande helt realistiska hoppet om att någonsin hitta konkreta bevis för vad som hände. Vittnesmål kommer alltid att bli ifrågasatta efter så lång tid.

Just olycksteorin har rakt igenom tråden på ett nonchalant sätt förbisetts med förklaringen att "man borde ha hittat bilen vid detta laget" - en helt grundlös bortförklaring utan försök till stödjande forskning. Därför postar jag åter detta appendix av länkar som endast tog en halvtimme att Googla fram, alltså lär detta bara vara toppen av ett isberg:

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-14 kl. 09:45.
Citera
2010-06-14, 15:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det fanns utan tvekan potential till en sådan skrotning av bilar 1965.
Men jag kan inte hålla med om detta resonemang. Det finns inga kända bevis eller empirik för detta antagande i Dahlsjöfallet. Mordteorierna klarar inte av att integrera flera inblandade personer såsom bilskrotare eftersom det saknas läckor och vittnesuppgifter från sådan verksamhet.
Så kallade "långfingrade tjommar" skulle för länge sedan skrytsamt ha brillierat med att "ha skrotat Dahlsjö PV:n", inte minst på krogarna i Haga. Och detta skulle gälla vilken okänd PV som helst som de "skrotade" på den tiden, den skulle i fylleskrönorna på Haga upplyftas till den duvblå 56:an.
Sammanfattningsvis är skillnaden:
1) En olycka går på några sekunder och kan ske helt obemärkt.
2) En skrotning tar tid och lämnar vittnen efter sig i form av Albert och Herbert själv som kan leva kvar i ett halvt sekel.

Detta är trådens stora problem. Skaraborg2 har gjort ett gediget jättearbete. Men tyvärr omges han av alldeles för många okritiska ryggdunkare. Med denna snigelmetodik där skaraborg2 inte kritiskt granskas kommer fallet att bli avslutat tidigast hösten 2024.
Så länge "metaforen" inte förklaras kan den inte användas som bevis.

Om bilen hittas är chansen stor att det går att dra långtgående slutsatser om vad som har hänt ur dess innehåll och fyndplatsens läge. Att bilen betraktas som ointressant i denna tråden tycker jag är häpnadsväckande. PV:n är det enda, och fortfarande helt realistiska hoppet om att någonsin hitta konkreta bevis för vad som hände. Vittnesmål kommer alltid att bli ifrågasatta efter så lång tid.

Just olycksteorin har rakt igenom tråden på ett nonchalant sätt förbisetts med förklaringen att "man borde ha hittat bilen vid detta laget" - en helt grundlös bortförklaring utan försök till stödjande forskning. Därför postar jag åter detta appendix av länkar som endast tog en halvtimme att Googla fram, alltså lär detta bara vara toppen av ett isberg:

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

Då är det väl bara för dig att börja ragga sponsorer och hitta villiga dykare! Jag skulle nog bidra med en liten slant i såfall.
Citera
2010-06-14, 16:28
Medlem
getosts avatar
Citat:
Just olycksteorin har rakt igenom tråden på ett nonchalant sätt förbisetts med förklaringen att "man borde ha hittat bilen vid detta laget"

- Jag tror inte heller att motiveringen att bilen är borta stödjer ett brott, och om bilen inte sökts där den i så fall ligger, är det inte konstigare än andra fall då man inte funnit offer eller vitala bevisföremål.

Det mest intressanta just nu - som jag ser det - vore att försöka verifiera trovärdigheten/tillräkneligheten hos de uppgiftslämnare som figurerar i bakgrunden.
Citera
2010-06-14, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Jag tror inte heller att motiveringen att bilen är borta stödjer ett brott, och om bilen inte sökts där den i så fall ligger, är det inte konstigare än andra fall då man inte funnit offer eller vitala bevisföremål.

Det mest intressanta just nu - som jag ser det - vore att försöka verifiera trovärdigheten/tillräkneligheten hos de uppgiftslämnare som figurerar i bakgrunden.
Är helt enig med dig här. Detta har jag påtalat ett antal ggr. Om man bortser från att göra det missar man att säkra de fakta som man har samlat på sig. En av de brister jag har noterat här i fallet.
Citera
2010-06-14, 19:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Detta är trådens stora problem. Skaraborg2 har gjort ett gediget jättearbete. Men tyvärr omges han av alldeles för många okritiska ryggdunkare.
Ge dig. Bara för att man inte skriker ''visa dina kort'' till Skara varje dag så behöver inte detta betyda att man blint har accepterat hans ''hintar'' som den oomtvistliga sanningen. Läget är ju fortfarande tämligen vidöppet.
Citat:
Just olycksteorin har rakt igenom tråden på ett nonchalant sätt förbisetts med förklaringen att "man borde ha hittat bilen vid detta laget" - en helt grundlös bortförklaring utan försök till stödjande forskning. Därför postar jag åter detta appendix av länkar som endast tog en halvtimme att Googla fram, alltså lär detta bara vara toppen av ett isberg
Ja Cats Falk-scenariot känns klart möjligt.
När det gäller dina länkar så rör det sig inte om saltvatten, korrekt? Skulle det finnas kvar lika mycket av PV:n om de hamnat i havet?

Citat:
Jag har också grubblat över detta. Fick man inte sina pengar några veckor i efterskott även på den tiden?
Han kunde kanske bara inte plocka ut sina pengar när som helst, eller så hann han inte. Det kanske inte var så mycket pengar heller. Han kanske hade skolkat för ofta.
Ni som vet, hur mycket kan det ha rört sig om? Max en månadslön förmodligen. Var två veckors lön vanligt på 60-talet?
Men summans storlek skulle ju vara värdefull att få reda på.

Ska vi inte finkamma landsarkivet efter polisutredningen en gång till??
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-14 kl. 19:35.
Citera
2010-06-14, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ge dig. Bara för att man inte skriker ''visa dina kort'' till Skara varje dag så behöver inte detta betyda att man blint har accepterat hans ''hintar'' som den oomtvistliga sanningen. Läget är ju fortfarande tämligen vidöppet.

Nej absolut så är det inte optimalt att skrika "visa dina kort" i alla lägen ett konstruktivt sätt att bidraga till fallets fortskridande på. Men för att "Skara" inte ska skena iväg i sin egen tolkning så är stödet från utomstående på många sätt viktigt för att andra influenser ska tillföras. Hittills har i stort sett ingen ifrågasatt ts. uppgifter. Tycker du att det är av godo? Har det fört fallet framåt?
Nej måste svaret vara, eller hur?
Citera
2010-06-14, 21:15
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Efter att ytterliggare en gång ha läst igenom tråden så funderar jag på följande saker:

När det gäller inriktningen att försvinnanden bygger på en brottslig gärning (mord har nämts) så hittar jag inget som i praktiken styrker det. Det scenariot byggs upp av ts. egna gissningar samt av ett stort antal mer eller mindre kryptiska "hintar" från sk. uppgiftslämnare. Understundom får hela historien en karaktär av "kioskdeckare". Att personer skulle agera såsom ts. beskriver sina källor finner jag föga troligt. Att tex. påstå att personerna levde i en "högriskgrupp" är ett exempel på hur ts. vill "klistra" på dessa sin personliga tolkning. Samma sak med Karlssons alkoholvanor. Ts. beskriver honom mer eller mindre som missbrukare av alkohol, vilket rimligen torde vara en grov överdrift med tanke på hans ålder. En rimligare bedömning är att grabbarna festade på, vilket inte var ovanligt i deras ålder. Samma förhållanden råder som bekant även i dagsläget bland ungdomar.

Det är även ett stort antal händelser som stoppas in i tråden vilka aldrig förklaras eller sätts i något samband med försvinnanden.

Min slutsats blir att det på intet sätt kan styrkas att något brottsligt har spelat in i samband med dessa försvinnanden.

Att utifrån detta benämna försvinnanden som "ett unikt fall i svensk kriminalhistoria" såsom ts. gör, är verkligen att skjuta över målet.

Olycksteorin däremot som bla. GhettoSven har utvecklat är både trovärdig och realistisk. Om något nytt ska komma fram så tror jag att detta är rätt väg.

Ni som har följt fallet över tid, hur ställer ni er till detta?

Här belyser du ett viktigt punkt.
Personerna i kvartetten har ur knapphändiga uppgifter givits mytiska gestalter i denna tråd. Som du säger, missbruksproblem med alkohol är svårt att hinna få redan i tonåren hur man än festar.

Ta exemplet Dahlsjö:

Han jobbade på Arendal 1958-1964.
Lumpen 1964-1965. Muckat nyligen.
Gick på fotboll.
Modersbunden.
Bodde hos mamman.
21 år gammal och redan jobbat i ca fem år och klarat lumpen.

Hur får man fram en tung brottsling och avvikare ur detta?

-------------------------------------------------------------------

Titta sedan på omstädigheter runt hans praktiska utrustning tex:

Citat:
"Jan Olof Dahlsjö lämnade för sista gången sin bostad utan att ta med sig något, förutom de kläder han hade på sig. Ej heller tog han sitt pass med sig, samt hade dessutom en innestående lön." SlutCitat.

Även om så han hade gjort något brottsligt så borde han ha åk hem ock packat! Ingen i Dahlsjöfamiljen visste ju ändå någonting under Fredagen 30/7 1965 och kommande helg.

Han hade alltså ETT set kläder med sig? Gick han på EPA och handlade kalsonger under asyltiden? Eller använde han samma kläder varje dag? Hade det inte varit lättare att ta med kläder hemifrån? Vem tvättade åt honom när inte mamma fanns till hands längre?

Man blir nästan gråtfärdig när man tänker på hur jobbigt detta skulle ha varit för unge JOD.

Hur visste han att passet var oanvändbart?

------------------------------------------------------------------

Detta håller inte för en avvikarteori. Jan Olof Dahlsjö dog 29/7 1965. Nordre älv blev hans grav. (eller annat vatten norrut relativt Göteborgs Central). Grodmansrånets polisuppbåd skrämde grabbarna till en biltur norrut. (min gissning)

Den enda som verkar ha varit socialt ämmad för att avvika var nog Karlsson. Men där fanns andra hinder enligt tidigare uppgifter i tråden.

Källa bla:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-14 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in