Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Efter att ytterliggare en gång ha läst igenom tråden så funderar jag på följande saker:
När det gäller inriktningen att försvinnanden bygger på en brottslig gärning (mord har nämts) så hittar jag inget som i praktiken styrker det. Det scenariot byggs upp av ts. egna gissningar samt av ett stort antal mer eller mindre kryptiska "hintar" från sk. uppgiftslämnare. Understundom får hela historien en karaktär av "kioskdeckare". Att personer skulle agera såsom ts. beskriver sina källor finner jag föga troligt. Att tex. påstå att personerna levde i en "högriskgrupp" är ett exempel på hur ts. vill "klistra" på dessa sin personliga tolkning. Samma sak med Karlssons alkoholvanor. Ts. beskriver honom mer eller mindre som missbrukare av alkohol, vilket rimligen torde vara en grov överdrift med tanke på hans ålder. En rimligare bedömning är att grabbarna festade på, vilket inte var ovanligt i deras ålder. Samma förhållanden råder som bekant även i dagsläget bland ungdomar.
Det är även ett stort antal händelser som stoppas in i tråden vilka aldrig förklaras eller sätts i något samband med försvinnanden.
Min slutsats blir att det på intet sätt kan styrkas att något brottsligt har spelat in i samband med dessa försvinnanden.
Att utifrån detta benämna försvinnanden som "ett unikt fall i svensk kriminalhistoria" såsom ts. gör, är verkligen att skjuta över målet.
Olycksteorin däremot som bla. GhettoSven har utvecklat är både trovärdig och realistisk. Om något nytt ska komma fram så tror jag att detta är rätt väg.
Ni som har följt fallet över tid, hur ställer ni er till detta?
Här belyser du ett viktigt punkt.
Personerna i kvartetten har ur knapphändiga uppgifter givits mytiska gestalter i denna tråd. Som du säger, missbruksproblem med alkohol är svårt att hinna få redan i tonåren hur man än festar.
Ta exemplet Dahlsjö:
Han jobbade på Arendal 1958-1964.
Lumpen 1964-1965. Muckat nyligen.
Gick på fotboll.
Modersbunden.
Bodde hos mamman.
21 år gammal och redan jobbat i ca fem år och klarat lumpen.
Hur får man fram en tung brottsling och avvikare ur detta?
-------------------------------------------------------------------
Titta sedan på omstädigheter runt hans praktiska utrustning tex:
Citat:
"Jan Olof Dahlsjö
lämnade för sista gången sin bostad utan att ta med sig något, förutom de kläder han hade på sig. Ej heller tog han sitt pass med sig, samt hade dessutom en innestående lön." SlutCitat.
Även om så han hade gjort något brottsligt så borde han ha åk hem ock packat! Ingen i Dahlsjöfamiljen visste ju ändå någonting under Fredagen 30/7 1965 och kommande helg.
Han hade alltså ETT set kläder med sig? Gick han på EPA och handlade kalsonger under asyltiden? Eller använde han samma kläder varje dag? Hade det inte varit lättare att ta med kläder hemifrån? Vem tvättade åt honom när inte mamma fanns till hands längre?
Man blir nästan gråtfärdig när man tänker på hur jobbigt detta skulle ha varit för unge JOD.
Hur visste han att passet var oanvändbart?
------------------------------------------------------------------
Detta håller inte för en avvikarteori. Jan Olof Dahlsjö dog 29/7 1965. Nordre älv blev hans grav. (eller annat vatten norrut relativt Göteborgs Central). Grodmansrånets polisuppbåd skrämde grabbarna till en biltur norrut. (min gissning)
Den enda som verkar ha varit socialt ämmad för att avvika var nog Karlsson. Men där fanns andra hinder enligt tidigare uppgifter i tråden.
Källa bla:
http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.