2009-09-04, 18:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Påpeka brister och direkta felaktigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
I ärlighetens namn skall väl sägas att Skaraborg1 skrev ett par mycket uppskattande inlägg i början, jag gissar att han blev rejält irriterad när han sedan inte fick svar på ett par kritiska frågor. Jag har viss förståelse för det, att det sedan eskalerar till en helt onödig dispyt är i mitt tycke inte Skaraborg1 allena ansvarig för. Jag vill således fortsatt kunna påpeka brister och direkta felaktigheter i resonemanget utan att för den skull bli betraktad som någon som "förstör" eller försöker skapa osämja. Är vi alla överens om att man måste få göra det?

Det känns som om vi i den här tråden sinsemellan har väldigt olika värderingar och kanske även varierande grad av erfarenhet av dylik research, jag vet inte. Jag vet bara att det faktiskt går lite kalla kårar längs min ryggrad när jag läser en del påståenden som verbaliserats. Jag är av den gamla skolan, jag är livrädd för att i utredningsarbete acceptera uppgifter jag själv inte förvissat mig om att vara oomtvistat sanna. Jag är av uppfattningen att det är absolut nödvändigt att skilja på vad som är verbatim vetskap och vad som INTE är det. Det står er helt fritt att välja vilken vetenskaplig metod ni vill för ert grävande. Det finns lite att läsa på länken nedan. Jag framstår kanske som pompös och förmäten, men eftersom jag verkligen gillar den här tråden och är lika fascinerad av fallet som er andra vill jag gärna att ni lyckas formulera en teori som håller vatten. På återhörande!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod

Naturligtvis har du, precis som alla andra "rättigheter" i att få påpeka brister och direkta felaktigheter, utan att bli ansedd som någon som "förstör". Det är heller ingen som har påstått att du skall ha "förstört" eller har skapat osämja i tråden.

När det gäller den andre personen, så är det faktiskt något helt annat.

Detta är inte första gången och troligtvis inte den sista heller. När denne person dessutom tar en nästan identisk pseudonym som min egen, samt en nästan identisk signatur som min egen, så är det uppenbart vad denne person är ute efter.

En person som endast har i åtanke att försöka att ställa till problem och dyl., känns meningslöst att besvara. Det är möjligt att han blev irriterad när han inte erhöll svar, men å andra sidan så var det inte så trevligt för mig heller, att se detta "nick" och med denna signatur.
Citera
2009-09-04, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas på för mycket?

Vad jag (och många med mig) hoppas på, är att det i slutändan skulle gå att få reda på, var dessa personer fick sitt sista vilorum.

De anhöriga till dessa har nu gått i över 44 år och väntat på att få ett avslut. I "Hymmes" fall finns det dock inga nära anhöriga kvar i livet.

När de skall sörja sina saknade, så får de gå till en minneslund. På detta sätt får t.ex. Karlssons syster göra.

Vad man hoppas på, är att de skulle få en grav på en kyrkogård med en tillhörande sten. Utan en grav att kunna gå till, så går det aldrig att få ett riktigt avslut.

Detta är väl att hoppas på för mycket, men man kan ju alltid ändock hoppas?
Citera
2009-09-04, 21:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad jag (och många med mig) hoppas på, är att det i slutändan skulle gå att få reda på, var dessa personer fick sitt sista vilorum.

De anhöriga till dessa har nu gått i över 44 år och väntat på att få ett avslut. I "Hymmes" fall finns det dock inga nära anhöriga kvar i livet.

När de skall sörja sina saknade, så får de gå till en minneslund. På detta sätt får t.ex. Karlssons syster göra.

Vad man hoppas på, är att de skulle få en grav på en kyrkogård med en tillhörande sten. Utan en grav att kunna gå till, så går det aldrig att få ett riktigt avslut.

Detta är väl att hoppas på för mycket, men man kan ju alltid ändock hoppas?

Har ju läst tråden och det har ju framkommit lite rykten, men finns det minsta lilla chans, utifrån era undersökningar, att någon av dessa 4 personer skulle kunna vara i livet idag?
Citera
2009-09-04, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten och undersökningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Har ju läst tråden och det har ju framkommit lite rykten, men finns det minsta lilla chans, utifrån era undersökningar, att någon av dessa 4 personer skulle kunna vara i livet idag?

Ja det har förekommit en mängd olika rykten. Inte bara sådana enbart som har stått i Norléns bok, utan även vad anhöriga ha fått höra.

När det t.ex. gäller Kjell-Åke Johansson gick det rykten om, att han skulle ha setts så sent som ca tio (10) år efter han försvann. Detta skulle ha skett i en stad i de södra delarna av landet. Dessutom av en person som vi vet namnet på. Även personens öknmn. Anhöriga tror inte att han är i livet, men naturligtvis så hoppas de detta. Hoppet är ju det sista som överger en människa.

Utom i Norléns bok så har jag inte fått fram några rykten om Dahlsjö. Om Karlsson inga alls.

Ingen vet något men man kan ju fundera över, om en eller två av denna trio överlevde den 29 juli 1965? Jag vet inte och ingen annan heller, förutom de som var med när "något" hände?

Personligen tror jag inte att någon av vare sig Dahlsjö, Johansson, Karlsson eller Lundquist är i livet idag. Om t.ex. Johansson skulle ha levat idag så är det konstigt att han inte har hört av sig till sina anhöriga? Han stod bl.a. sin mamma nära och hon är ännu i livet. Samma sak med Karlsson. Om han hade varit i livet så hade han hört av sig till sin syster. Redan efter en tre fyra år efter hans försvinnande, trodde hon att han var död.

Naturligtvis skulle de kunna vara i livet, med tanke på hur gamla de var när de försvann.
Citera
2009-09-05, 09:06
Bannlyst
Vilka anhöriga finns kvar till dessa försvunna personer i dagsläget?
Citera
2009-09-05, 12:21
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
Nu har vi ju till sist det rätta registreringsnumret men alltid intressant att veta exakt om färger, inredning ja allt som har med årsmodell 1956. T.ex. hur många duvblå/duvgrå producerades 1956?

Ett sätt att få svar på detta är ju att kontakta PV-klubben, http://www.pv-klubben.org/ Såvida det inte finns någon klubbmedlem som läser den här tråden, och som kan tänka sig att ta en koll i medlemsmatrikeln
Citera
2009-09-05, 13:01
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Vilka anhöriga finns kvar till dessa försvunna personer i dagsläget?

GRK: En äldre bror och en lillasyster

KÅJ: En lillasyster, en storebror, en lillebror + mamma

JOD: En storebror + ett gäng halv syskon tror jag

Möjligt att jag missat någon, men i huvudsak är det dessa vi har haft kontakt med.
Citera
2009-09-05, 14:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhöriga till de försvunna som är i livet idag.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
GRK: En äldre bror och en lillasyster

KÅJ: En lillasyster, en storebror, en lillebror + mamma

JOD: En storebror + ett gäng halv syskon tror jag

Möjligt att jag missat någon, men i huvudsak är det dessa vi har haft kontakt med.

Ja det är dessa som vi i huvudsak har haft kntakt med. Dock finns det ytterligare släktingar.

GRK: En äldre bror, en yngre syster, två ännu yngre halvsystrar samt styvmamma. Den allra yngsta halvsystern minns honom inte.

JOD: Finns bara en äldre helbror i livet samt ev. en ännu äldre halvsyster.
Citera
2009-09-05, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson - klassningsarbetare.

När Kjell-Åke efterspanades för första gången av skyddspolisen i Göteborg, så angavs hans yrke till klassningsarbetare.

Jag undrar nu om någon vet, vad en klassningsarbetare vad för något?
Citera
2009-09-05, 18:33
Bannlyst
Jag är inte långsint Skaraborg2.

Klassningsarbetare / Renhållnings- och återvinningsarbetare / Sanering och renhållning
Citera
2009-09-05, 18:42
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Jag är inte långsint Skaraborg2.

Klassningsarbetare / Renhållnings- och återvinningsarbetare / Sanering och renhållning
Ok tack,
Men var inte GRK målare?
Citera
2009-09-05, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Roger Karlsson var målare.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Ok tack,
Men var inte GRK målare?

GRK arbetade hos en målerifirma. Han började där ca 1960.

Byggnaden där denna firma låg är idag riven. Där ligger nu sitället en resturang. Om jag inte minns fel låg denna målerifirma på Hisingen, i närheten av Vågmästareplatsen.

Det står i Norléns bok, att han höll på att utbilda sig till målare när han försvann. Jag tror inte riktigt det stämmer, för redan när han bodde på Inägogatan (under en kortare tid någon gång mellan 1959-61) arbetade han redan då inom detta yrke. Vet ej heller om han stod i en firmalokal och målade, eller om han åkte runt till olika arbeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in