2010-06-04, 21:52
Medlem
GhettoSvens avatar
Flera av teorierna i tråden bygger på obefogat, grovt, och hänsynslöst våld.

Finns det några belägg för att någon i kvartetten var våldsbenägen?

Som jag uppfattar det så verkade alla fyra vara relativt harmlösa?
Om detta sistnämnda stämmer så borde det väl vara långsökt med en inbördes mordteori eftersom den i så fall saknar motivation?
Citera
2010-06-04, 22:05
Medlem
GhettoSvens avatar
Flera av teorierna i tråden bygger på grov kriminalitet.

Finns det några belägg för att någon i Trojkan var grovt kriminell?

Som jag uppfattar det så verkade trojkan på sin höjd vara cigarett-tjuvar?
Om detta sistnämnda stämmer så borde det väl vara långsökt med en avrättningteori i undre världen eftersom den i så fall saknar motivation?
Citera
2010-06-04, 23:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Flera av teorierna i tråden bygger på obefogat, grovt, och hänsynslöst våld.

Finns det några belägg för att någon i kvartetten var våldsbenägen?

Som jag uppfattar det så verkade alla fyra vara relativt harmlösa?
Om detta sistnämnda stämmer så borde det väl vara långsökt med en inbördes mordteori eftersom den i så fall saknar motivation?

Inbördes inom den trängsta kretsen eller en vidare, det är en sak. Belägg för att någon är våldsbenägen brukar man inte få från familjehåll, där omdömena kommer ifrån. Om någon fällts i domstol för våldsbrott, finns visst belägg. Men dessa män/pojkar var unga. Det är omöjligt att via domslut få besked om vilken våldspotential som rymdes inom dem.

Citat:

Om detta sistnämnda stämmer så borde det väl vara långsökt med en avrättningteori i undre världen eftersom den i så fall saknar motivation?

Cigarettjuv är belagt. Spritsmuggling (via hamnen) likaså. Jag säger samma som när det gäller våldet, att det är svårt att få en klar bild av potentialen hos män som försvinner i så unga år. Jag är ingen expert på den tidens förhållanden, men inbillar mig att i vanliga arbetarfamiljer , var det i regel "göra rätt för sig, sköta sig, inte ligga någon annan till last och betala skatt" som gällde. Att ta steget ut och bli en fullfjädrad kriminell, kan ha inneburit en utdragen process av navelsträngstöjande, speciellt under trångbodda förhållanden. Alla tre hade jobb eller lärlingsplats nära inpå försvinnandet. Det kan tolkas på olika sätt.

Så jag säger inte emot dig, jag kommer bara med några möjliga invändningar.
Citera
2010-06-05, 01:17
Medlem
Citat:

Även det mest långsökta och osannolika inträffar ibland! Hela detta fall är osannolikt från början och ändå har det inträffat. Det är ingen skröna!
Citera
2010-06-05, 01:30
Medlem
Venators avatar
Vi vet också att det fanns en missbruksproblematik - Dahlsjö och Karlsson söp kort sagt. I alla fall Karlsson hade också en våldsam hemmiljö och misshandlades av sin pappa, och föräldrarna struntade i hans försvinnande. I vad mån de själva var våldsbenägna när de var nyktra vet vi däremot inte - vi har inget som talar för det. Däremot vet vi väl inte vad som gjorde att Karlsson hamnade på institutionsboende (innan han fick lägenheten på Risåsgatan)? Men om de var (små)kriminella så kan vi i alla fall anta att de rörde sig i kretsar där våld som problemlösning låg närmare till hands än det gjorde i samhället i stort.

Det viktigaste argumentet för att de fick ett slut som var präglat av våld är väl de källor som talar om bilsprängning, svartsjuka, avskedsvisiter etc, och som än i dag inte vill att det skall talas om dessa händelser. Vi har ingen grund för att dra några slutsatser om vad som exakt hände utifrån detta, men vi kan i alla fall dra den här slutsatsen: om det finns minsta skäl att hålla dessa uppgifter för trovärdiga kan vi inte avfärda antaganden om att trojkan eller delar av den fick ett våldsamt slut. Det har inte kommit fram något som ger oss skäl att avfärda dessa källor och därför måste vi hålla det alternativet öppet. Sedan kan vi hålla olycksteorin öppen också. Jag anser våldsspåret mer sannolikt så länge vi inte har konkreta skäl att misstro de källor som Skaraborg2 har, andra håller uppenbarligen olycksspåret för mer sannolikt. Att då hålla på att älta dessa sannolikheter är väl i alla fall det minst produktiva vi kan göra? Låt var och en följa de spår de tror.

Det finns en del andra parallella problemområden. Detsamma gäller Hymmes koppling till trojkan: så länge vi inte kan avfärda den koppling som "överklassdamen" påstås utgöra kan vi inte heller bortse från en möjlig koppling. Visst kan Hymme ha kommit bort på egen hand men vi kan inte utesluta någon möjlighet. Sedan är detta också en punkt där vi sannolikt kommit längre än vad polisen gjorde 1965. Hade polisen känt till "överklassdamen" som en koppling mellan trojkan och Hymme är det mycket möjligt att de kunnat göra ett genombrott med tanke på att de verkar lagt mer krut på Hymmes försvinnande.

Det har också diskuterats vad polisen kan ha vetat och vilka slutsatser vi kan dra av det. Vi har information om en bilsprängning med endast materiall skador, där den bakomliggande orsaken var svartsjuka, och som i förlängningen lädde till att människor dog. Det tror jag inte heller polisen kände till 1965. Eller kan Skaraborg2 svara på i vad mån det kan antas att polisen kände till bilsprängningen och orsakerna bakom den?

I det sammanhanget skall vi också väga in talet om "avskedsvisiter" och "slutbesiktning". Det ger oss skäl att dra slutsatser om våldsanvändning som polisen (av förklarliga skäl) inte hade 1965.
Citera
2010-06-05, 07:33
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
Det vore onekligen intressant om någon trådläsare kunde åta sig att köra sträckan Göteborg C - Gerlesborgsskolan:
http://www.hitta.se/Route.aspx#6404729;1271642;Centralstation;;G%C3%B6 teborg;|6493733;1239782;Gerlesborg;1;;HAMBURGSUND

Hade jag bott i trakten av Göteborg så hade jag nog unnat mig nöjet att lokalisera riskplatserna mellan Göteborg och Hamburgsund. Men detta kräver att man har en guide som vet exakt var den gamla vägen gick 1965.

Det finns faktiskt fortfarande en realistisk möjlighet att PV:n kommer att hittas hyfsat samlad. Efter att ha studerat följande fall så konstaterar jag att bilarna är oväntat välbehållna. Vissa försvann för över 70 år sedan. I vissa hittades upp till 4 kroppar. Vissa hittas på extremt enkla platser, såsom ett fall mindre än 100 meter (100yards) från hemmet efter 12 år.

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://www.thisissomerset.co.uk/news/Car-emerges-deep-40-years/article-1330847-

detail/article.html

http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1241644/The-rare-Bugatti-car-plucked-

lake-70-years-fetch-80-000-auction.html

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1056313/Mystery-missing-woman-solved-body-car-
sea-bed.html

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

Efter att ha studerat dessa fall så blir man sugen på att ta dykarcertifikat
Jag tror/hopppas att den duvblå PV:n kommer att hittas åtminstone av en slump inom min livstid.

Edit: tyvärr verkar några länkar krångla.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-05 kl. 08:15.
Citera
2010-06-05, 13:10
Medlem
FritzDaCats avatar
Hur vanligt är det med 'vittnesmål' om personer som är försvunna, men som ändå aldrig återfinns? Ni som följer andra fall om försvunna män kanske vet något om detta.
(När det gäller försvunna kvinnor har nog de flesta i tankarna att dessa sannolikt är sexmördade, och förväntar sig då inte att möta dem.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-05 kl. 13:26.
Citera
2010-06-05, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Hur vanligt är det med 'vittnesmål' om personer som är försvunna, men som ändå aldrig återfinns? Ni som följer andra fall om försvunna män kanske vet något om detta.
(När det gäller försvunna kvinnor har nog de flesta i tankarna att dessa sannolikt är sexmördade, och förväntar sig då inte att möta dem.)
Ja du FDC. Det vanligaste när det gäller försvunna personer är att i närtid till försvinnandet så kommer det fram vittnesmål. Det är inte helt ovanligt att dessa vittnen har fel i sina antaganden. Vanligtvis som exempel: Försvunna personer har setts på olika platser vid olika tider. När de väl hittas döda så visar det sig att har varit borta från jordelivet långt längre än när de enligt vittnen har setts på olika platser på jorden. I det här fallet så har som bekant ts. pratat med anhöriga efter drygt 40 år. Att minnas detaljer, tidpunkter efter så lång tid kan man inte kräva eller sätta för stor tilltro till.
Citera
2010-06-05, 23:36
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Vi kan ju ta Max i det aktuella fallet - han försvann i november och det kan nu konstateras att han hittats död ganska nära den plats där hans bil återfanns samma dag han försvann. Han hade dock "setts" i Avesta där han skulle finnas hos en brud, i Stockholm samt i Köpenhamn. Vi kan också konstatera att det cirkulerade att antal rykten om att han skulle ha mördats på andra platser, men än så länge förefaller hans död ha varit resultatet av sju dagars tjackrace och en sönderkörd bil på en grusväg varefter han gav sig ut i skogen och drunkade i ett vattendrag...

Så svaret på din fråga är att det nog varierar mellan vanligt och mycket vanligt. Dels på grund av äkta misstag och dels på grund av att folk vill göra sig märkvärdiga. Dels på grund av att historier återberättats ett antal gånger och då helt ändrat innebärd.
Citera
2010-06-06, 00:02
Medlem
GhettoSvens avatar
http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

Detta är ju bara toppen av ett isberg av fall som kommer fram efter en knapp timmes Googling. Dahlsjöfallet passar perfekt ihop dessa "cold case" fall - spårlöst borta utan någon relevant förklaring. (Men typiska vandringsägner finns)

Det är vanligt att vraken ligger vid välbesökta platser nära stranden.
Citera
2010-06-06, 00:28
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Att få fram nya nya uppgifter i dagsläget faller på sin egen orimlighet eftersom det har gått 45 år sedan dessa personer försvann.

Om man nu ska göra ett försök i den riktningen så måste (vilket även du inser hoppas jag) de äldre uppgifterna först bekräftas så långt det går. Det är i många fall massor av uppgifter från ts. och medhjälpare som står oemotsagda, vilket jag är övertygad om att alla läsare inser.

Jag menade, för tråden nya uppgifter.

Citat:
Det upprepas hela tiden i tråden att det har avgivits "tysthetslöfte" eller att det fortfarande är "mycket känsligt".

Jovisst, detta kan man förhålla sig skeptisk till om man vill.

Citat:
Vad är det som man baserar detta på? Historien haltar onekligen enormt på grund av detta. Ifrågasättande är utifrån detta i allra högsta grad befogat.

Kan du hålla med om det?

Jag tycker att ditt ifrågasättande är rimligt och att TS hävdar mer än han bevisar. Men det erkänner han ju själv också.

Citat:
I övrigt så är jag väldigt frågande till din kritiska inställning i ditt inlägg ovan beträffande mina inlägg.

Detta är ett öppet forum och man får fråga vad man vill. Detta innebär dock inte att man alltid får svar. Det finns helt enkelt ingen möjlighet att tvinga någonting ur någon annan medlem. Detta kan hanteras på olika sätt. Man kan låta tråden vila, man kan avfärda den som nonsens och aldrig mer besöka den, eller, man kan titta in då och då och se om det händer något. Engagemanget bör, enligt min mening, hållas på en nivå där eventuella besvikelser inte blir direkt smärtsamma.

Jag tyckte mig ana ett uppfordrande tonfall i dina inlägg, vilket jag ställer mig skeptisk till av ovannämnda skäl. Om jag misstog mig så ber jag om ursäkt.
Citera
2010-06-06, 00:46
Medlem
Är inte det här bara en lång tramstråd?
TS har hittat en massa ledtrådar och har princip löst hela fallet genom att enbart prata med några anhöriga i telefon?
Men sanningen är för känslig för att skrivas ut och för många skulle påverkas, det antyds till och med att det finns en anledning till att det inte finns så värst många dokument om det här fallet sparat och TS ångrar att han startade tråden, lite väl mycket x-files över det hela.
Finns det ens några bevis för att TS har haft kontakt med alla de här personerna.
Tycker att allt mest luktar skitprat faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in