2010-03-01, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fick leva med denna ovisshet i 29 år.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
"Evert tog det också mycket hårt som känslig konstnärs själ han var"

- Jag läste någonstans att han kommenterade det hela ungefär som: "Tja, tråkigt men sånt händer i livet" (inte ordagrant, men i samma anda)

"Det enda påtagliga de mindes var att han skulle ha setts i Australien. Vittnet var en svensk som bodde i Australien men som var på tillfället besök i Stockholm."

- Det talar emot att Hymme hamnade i Dahlsjögängets sällskap alls, om det nu stämmer.

Med största sannolikhet, så måste fadern ha känt en stor saknad efter sin son. Annat vore mycket konstigt. Tyvärr kunde han inget göra åt försvinnandet. Han var så illa tvungen att "acceptera" att sonen hade försvunnit för alltid.

Han fick fortsätta att leva vidare med denna saknad i ytterligare 29 år. Kjell-Åke Johanssons mamma har nu fått leva med denna ovisshet i 45 år. Hon kommer också troligtvis att få dö med denna ovisshet.

"Hymmes" mamma försökte verkligen allt för att få reda vad som hade hänt honom under många år. Hon måste ha rest jorden runt i sitt sökande - tyvärr utan något resultat.
Citera
2010-03-01, 21:28
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med största sannolikhet, så måste fadern ha känt en stor saknad efter sin son. Annat vore mycket konstigt. Tyvärr kunde han inget göra åt försvinnandet. Han var så illa tvungen att "acceptera" att sonen hade försvunnit för alltid.

Han fick fortsätta att leva vidare med denna saknad i ytterligare 29 år. Kjell-Åke Johanssons mamma har nu fått leva med denna ovisshet i 45 år. Hon kommer också troligtvis att få dö med denna ovisshet.

"Hymmes" mamma försökte verkligen allt för att få reda vad som hade hänt honom under många år. Hon måste ha rest jorden runt i sitt sökande - tyvärr utan något resultat.

Ojojoj, nu har jag läst hela tråden noga, maken till spännande läsning var länge sedan. Stort tack till alla som bidragit och jag ser fram mot att följa denna tråd till någon form av avslut, om det nu kommer ett sådant .

Har inget direkt matnyttigt att komma med själv förutom att jag tror mig som ung grabb ha läst om detta i min farmors hemmets journal i mitten på -80 talet. Det borde varit runt 84 eller 85 om jag inte är ute och cyklar.

Tack än en gång.
/F
Citera
2010-03-01, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenska veckotidningar.

Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Ojojoj, nu har jag läst hela tråden noga, maken till spännande läsning var länge sedan. Stort tack till alla som bidragit och jag ser fram mot att följa denna tråd till någon form av avslut, om det nu kommer ett sådant .

Har inget direkt matnyttigt att komma med själv förutom att jag tror mig som ung grabb ha läst om detta i min farmors hemmets journal i mitten på -80 talet. Det borde varit runt 84 eller 85 om jag inte är ute och cyklar.

Tack än en gång.
/F

Stort tack för din uppskattning och intresse FluffsterBunny.

Ja det är en lång tråd med intressant och spännande läsning från ett svunnet Göteborg.

Vi vet att artiklar har förekommit om dessa försvinnanden vid ett flertal tillfällen i svenska veckotidningar. Dock kan ingen säga exakt när eller i vilka tidningar. Därför får allt betas av fram till det tidiga 1990-talet. Från ca 1991 går det att söka digitalt. Allt kommer på sikt att kunna sökas digitalt men det kommer att ta lång tid innan så kan ske.

Den artikel du nämner kan ev. vara den som Ingmar Norlén skrev?

Alla hoppas naturligtvis på ett avslut. Vi får se när och om det kommer?
Citera
2010-03-01, 23:01
Bannlyst
Hymmes mamma sökte i GBGs "undre värld" när polisen gick bet. Hon luskade om de visste nåt Hon betalade kanske för upplysningar från dem.Skulle Dahlsjö- gänget varit inblandat i något i något "stort" så skulle djungeltrumman gå. Det finns alltid tjallare. Nä jag tror de omkom allihop i en bilolycka pga. att de var orutinerade förare samt ev. onyktra. Bilen ligger i oländig terräng eller i någon skogsjö. Efter att ha läst hela tråden (med stor spänning) så är det min uppfattning.
Citera
2010-03-01, 23:19
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvadontdetgjorde
Hymmes mamma sökte i GBGs "undre värld" när polisen gick bet. Hon luskade om de visste nåt Hon betalade kanske för upplysningar från dem.Skulle Dahlsjö- gänget varit inblandat i något i något "stort" så skulle djungeltrumman gå. Det finns alltid tjallare. Nä jag tror de omkom allihop i en bilolycka pga. att de var orutinerade förare samt ev. onyktra. Bilen ligger i oländig terräng eller i någon skogsjö. Efter att ha läst hela tråden (med stor spänning) så är det min uppfattning.

Den uppfattningen delar jag med fast det måste vara rejält snårigt eftersom bilen skulle synas av nån förr eller senare. Även jag har läst denna tråden sen dagen då Skara skapade den och har funderat och vrängt alla tänkbara cenarion i huvet...det enda jag kommer fram till är att dom buskört och fått sladd ner i en sjö..om dom blivit mördade skulle det alltid framkommit från nått håll det är många som har varit och rört i denna grytan men inte hittat nått liksom.
Citera
2010-03-02, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Samtal med Hymmes släktingar

Har under dagen samtalet med tre utav Hymmes släktingar på mors sidan.
Tanken var att se hur de såg på försvinnandet av Hymme + att kanske få reda på vad Ebba fann i GBG som gjorde att hon drog slutsatsen att han försvann i GBG:s undre värld.
Att få något svar på fråga 2 var ju naturligtvis inte troligt, men man vet ju aldrig.

Det visade sig att de hade ingen aning om vad Ebba kom fram till i GBG!

Hymmes försvinnande var väldigt tragiskt för familjen, Ebba gjorde verkligen allt vad man kunde begära av henne (+ lite till) för att få tag på honom, men utan resultat.
Evert tog det också mycket hårt som känslig konstnärs själ han var. Men den det blev mest påtagligt på var hos Manne, han gick visst ner sig ordentligt efter att hans tvillingbror försvann, han repade sig aldrig riktigt efter detta.

Det enda påtagliga de mindes var att han skulle ha setts i Australien. Vittnet var en svensk som bodde i Australien men som var på tillfället besök i Stockholm. Hon skulle ha läst i en skvallertidning hos frissan om försvinnandet och känt igen Hymme. Efter detta så ringde damen till Ebba och berättade om det hela. Han skulle visst ha varit barägare.
Denna barägare var svensk och hade ett efternamn som var likt Lundqvist.
De mindes dock inte om Ebba fick tag på denna barägare.

Det var tyvärr allt de hade att berätta om försvinnandet, de var dock mycket glada att försvinnandet inte hade blivit bortglömt och iaf den yngre av förmågorna skulle gå in och läsa på tråden och kanske komma med egna inlägg.

Vi tackar familjerna Reutercrona och Gyllenspetz för detta och önskar dem godnatt i denna sena timma.

Tack för detta Crapstack!

Jag tror inte Ebba Reutercrona kom fram till någonting under sökandet i Göteborg tyvärr.
Men hon träffade säkert vänner till familjen här i stan. Kanske också den gemensamme bekanten.
Kanske någon också visste något men teg. Några vittnen påstod sig ha sett någon dom trodde var Hymme. Men det var allt. Tragiskt i alla fall.
Citera
2010-03-02, 11:17
Medlem
Citat:

Detta tror jag nog inte hände, då området där dem befann sig på den tiden beboddes av många hippies och en hel del hus var ockuperade så hade nog dem flesta allt att förlora om Polisen börja rota allt för mkt i detta område.

Många som bodde där olagligt och vem vet vad som kan hända i en källare där endast en sluten krets (+1 ?) befinner sig.

Ja, vill man egentligen veta.
Senast redigerad av Weak 2010-03-02 kl. 11:20.
Citera
2010-03-02, 15:07
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Den uppfattningen delar jag med fast det måste vara rejält snårigt eftersom bilen skulle synas av nån förr eller senare. Även jag har läst denna tråden sen dagen då Skara skapade den och har funderat och vrängt alla tänkbara cenarion i huvet...det enda jag kommer fram till är att dom buskört och fått sladd ner i en sjö..om dom blivit mördade skulle det alltid framkommit från nått håll det är många som har varit och rört i denna grytan men inte hittat nått liksom.

Ja, det är ju naturligtvis en utav de första tankarna som slår en.
Jag trodde också det till en början.

Men jag anser att det är en del saker som talar för att det hänt något annat.
Jag kan inte se vart de har kunnat "gömma" bilen så bra att de inte har hittats.
Jag har i början av tråden argumenterat att det är omöjligt att sänka en bil i göteborsområdet utan att den skall kunna förbli oupptäckt. Men om de har "sänkt" bilen ett par mil ifrån är det ingen omöjlighet. Egentligen är det väl inget som säger att de inte kan ha försvunnit 5-25 mil från Gbg.

Men följande anser jag styrker teorin att det är något annat som har hänt:
1) Mannen i GRK:s lägenhet.
2) JOD + GRK börjar glida längre ifrån sina anhöriga under våren-sommaren 65, vilket anhöriga har berättat.
3) JOD + GRK var småkriminella, PU + anhöriga.
4) KÅJ uppträdde nervöst, frågade om pengar + blev misshandlad dagarna innan han försvann.
5) Det är ganska svårt att inte bli hittad (i 45 år) om man kört av vägen.
6) Ebbas tal om att Hymme försvunnit i GBG:s undre värld, vet inte hur starkt detta "beviset" är, mer en indikation eller kanske mer hennes egen gissning.
7) Det finns ganska många iakttagelser på JOD och KÅJ, dessa kan ju iof vara falska allihop.
8) Det gick ett rykte i Haga att GRK var död, sanningshalten är ju som det är med rykten, behöver inte alls vara sant.
9) Polisens svar till GRK:s syster.
10) "Skaras och min hemliga källa" Som entydigt pekar åt ett kriminellt håll, jag har full förståelse för om inte läsarna i denna tråd tror på vad vi fått, tyvärr så kan vi ju inte säga hur och varför kommunikationen mellan oss uppstod.

Kanske har missat en del saker, men jag tycker att det pekar tydligt åt att det inte var en avåkning.
Punkterna 2,6,7,8 anser jag vara svaga indikationer, skulle vilja påstå att 1,4,5,9 är starka indikationer dock långtifrån bevis. Punkt 3 kan man ju kalla en förutsättning och 10 är av sina själ ganska speciell.

Detta sammantaget gör att jag tror på att det skett något annat, frågan är då vad?
Den enklaste förklaringen (vad jag anser vara enkel) är att de strulat till det vid någon typ av leverans (och där kommer bilen in). De fick helt enkelt betala priset för strulandet, jag tycker inte detta är särskilt konstigt eller konspiratoriskt utan en enkel förklaring.

Hymme däremot sätter myror i huvudet på en, men om vi tar källans info så får vi en koppling.
Min enda förklaring är att han måste haft en jävla otur, att han helt enkelt var på fel plats.

Det finns gott om svagheter i detta resonemang, men detta är bara en teori, det kan säkert inträffat något annat, men mängden gör att jag anser att det pekar åt ett "kriminellt håll".
Citera
2010-03-02, 16:18
Medlem
Crapstack, det är heller inte ngn "walk in the park" att göra av med ett antal lik, utan att man blir upptäckt, eller att ngn/ngra av liken hittas i tiden därefter (flyter upp till ytan, fastnar i nät, hittas av hund i skogen, upptcäks vid grävmaskins framfart osv osv). Jag anser det iofs fullt möjligt att de fick betala för strulet, men om detta skedde i hastigt mod, så står alltså gärningsmannen/-männen (gm)där med flera lik, och måste - ja, vad?

De gm vi sannolikt har att göra med är ju liksom inga syrabadsmördare eller Hannibal Lecterfigurer trots allt.
Citera
2010-03-02, 16:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Expressen onsdagen den 22 december 1965.

"HÖR AV DEJ, HYMME!"

"Förtvivlad mor sökte kontakt via radio med försvunnen son."

"En hälsning till Hybner Lundqusit, som befinner sig på någon båt någonstans, från hans mamma. Hör av dig!" Den hälsningen förmedlades i radioprogrammet "Julhälsningar till sjöfolk" i radions P 1 på tisdagskvällen. Bakom meddelandet ligger ett förtvivlat försök från fru Ebba Lundquist, Drottningholm, att få kontakt med sin son, Hybner, 18, som försvann i juli på västkusten.

Jag har konsulerat parapsykoligiska medier, som nästan alla förklarat att "Hymme" är på en båt någonstans, berättar fru Lundquist för Expressen omedelbart efter radioprogrammet.

Vilka dessa medier är vill hon inte berätta.

Det är nu nästan fem månader sedan Hybner försvann. Han skulle resa från familjens sommarställe i Torekov till goda vänner i Lysekilstrakten. Den 29 juli skickade han från Göteborg ett vykort till föräldrarna, konstprofessor Evert och fru Ebba Lundquist i Drottningholm. På kortet skrev han att allt var bra."

Hopp i artikeln.

"Alldeles slut."

"Jag har fått massor av tips från olika människor, berättar fru Lundquist vidare. Jag har fullt arbete med att sortera dem. Nu är både min man och jag alldeles slut. Vi ska åka tlll Spanien ett tag för att vila upp oss."

Man känner verkligen med denna stackars desperata kvinna. Under årtionden sökte hon efter sonen och det gav inte något. Vykortet den 29 juli 1965 blev s.a.s. en sista hälsning - ett farväl till familjen!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-02 kl. 17:00.
Citera
2010-03-02, 17:15
Medlem
Finns ju vissa indikationer på ett det inte behöver vara flera lik utan kanske "bara" ett. Dessutom ska ju denna person inte ha haft mycket uppbackning hemifrån och saknades på allvar först någon vecka in i augusti, vilket ger gm gott om tid att städa upp efter sig.

I och med att bilen också är försvunnen så finns det ju ingen anledning att tro att de saknade unga männens eventuella gravplats måste ligga i Göteborgs omedelbara närhet. Varför inte åka till Norge och sänka bil och kropp(ar) i en fjord?

Det som egentligen mest förbryllar mina resonemang är mannen som systern såg i broderns lägenhetsdörr, samt den eventuella iakttagelsen av samme man 1975. Jag gillar inte tanken på att man kan leva så länge på falska papper i ett land med en av världens förnämligaste folkbokföringar. Jag sitter ju öht inte på någon fakta utan spekulerar bara fritt men det känns mer logiskt och mer begripligt, om de nu var involverade med den organiserade brottsligheten, att de tre dött tillsammans denna julidag 1965. Och att Hymme är ett separat fall som bara råkar sammanfalla med Dahlsjögänget i tid och rum av en ren slump.
Citera
2010-03-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Finns ju vissa indikationer på ett det inte behöver vara flera lik utan kanske "bara" ett. Dessutom ska ju denna person inte ha haft mycket uppbackning hemifrån och saknades på allvar först någon vecka in i augusti, vilket ger gm gott om tid att städa upp efter sig.

I och med att bilen också är försvunnen så finns det ju ingen anledning att tro att de saknade unga männens eventuella gravplats måste ligga i Göteborgs omedelbara närhet. Varför inte åka till Norge och sänka bil och kropp(ar) i en fjord?

Det som egentligen mest förbryllar mina resonemang är mannen som systern såg i broderns lägenhetsdörr, samt den eventuella iakttagelsen av samme man 1975. Jag gillar inte tanken på att man kan leva så länge på falska papper i ett land med en av världens förnämligaste folkbokföringar. Jag sitter ju öht inte på någon fakta utan spekulerar bara fritt men det känns mer logiskt och mer begripligt, om de nu var involverade med den organiserade brottsligheten, att de tre dött tillsammans denna julidag 1965. Och att Hymme är ett separat fall som bara råkar sammanfalla med Dahlsjögänget i tid och rum av en ren slump.

OK, så som jag har tolkat saken är det i vart fall två lik, möjligen tre om man räknar in Hymme, men jag har aldrig trott att hans försvinnande hör ihop med Dahlsjö m.fl. Att åka till Norge med kanske flera lik verkar inte sannolikt. Släpkärra? Tullkontrollen? Riskerna enorma.

OM det nu bara är en av JÅD, GRG och KJ, som mördats, så instämmer jag med din undran, de två som överlevt KAN bara inte hålla sig undan i 45 år spårlöst, vilket jag utvecklat i en av mina första inlägg i denna tråd.

Vänligen/LV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in