Citat:
Anders Öfvergård om Anna Book:
" Din trovärdighet när du blir ledsen och börjar gråta och börjar prata om att det har hänt så mycket i ditt liv, säger han i programmet och fortsätter:
– Det händer saker i allas liv. Du vet att jag gillar dig, ta av dig din offerkofta. Och inte gråta nu.
"Du curlar dina barn"
Senare i programmet tar Anders Öfvergård ytterligare ett snack med Anna Book.
– Du curlar dina barn och du curlar din man ordentligt. De behöver inte göra någonting. Och det som också händer är att du gör dig själv till martyr när du gör så. Varför tror du att du inte får hjälp här hemma?"
Då är inte Anders den skarpaste kniven i kökslådan. Han har rätt i sak, men det han inte kunde veta är att Anna utöver det har ett kontrollbehov av Guds nåde. Hon tillåter ingen att göra något. Samt ett antal ytterligare diagnoser...
" Din trovärdighet när du blir ledsen och börjar gråta och börjar prata om att det har hänt så mycket i ditt liv, säger han i programmet och fortsätter:
– Det händer saker i allas liv. Du vet att jag gillar dig, ta av dig din offerkofta. Och inte gråta nu.
"Du curlar dina barn"
Senare i programmet tar Anders Öfvergård ytterligare ett snack med Anna Book.
– Du curlar dina barn och du curlar din man ordentligt. De behöver inte göra någonting. Och det som också händer är att du gör dig själv till martyr när du gör så. Varför tror du att du inte får hjälp här hemma?"
Då är inte Anders den skarpaste kniven i kökslådan. Han har rätt i sak, men det han inte kunde veta är att Anna utöver det har ett kontrollbehov av Guds nåde. Hon tillåter ingen att göra något. Samt ett antal ytterligare diagnoser...
Nja, jag tror faktiskt på Anders, som pratade med Anna själv och fick en klar inblick i Annas vardag.
Samma vardag där Anna bäddar och tvättar och där till synes kvinnorna tar.. Om de ids, hand om de traditionella bestyren, medan killarna tar hand om sitt dvs inte mycket hemma.
Anna blev curlad av morsan, Anna för det vidare till övriga familjemedlemmar på olika platåer..
Anna är ju inte en handlingens kvinna, det tar åratal av funderande innan hon kommer igång, med stöd.
Hon klarar bara av saker hon gillar och har lärt sig för länge sedan, allt annat är överkurs.
De övriga i familjen, har förväntat sig grejer fixade, eftersom Anna är en lat hemmafru så borde hon ha tid, men lata Anna får ångest av att göra saker själv..därför händer inget.