Beger sig tunnan till Märsta eller Sigtuna när hon storhandlar?
Ingen storhandlar i Sigtuna om man inte har obegränsat med pengar. En svindyr ICA supermarket är det enda som finns. I Märsta finns Stora COOP, Lidl, Willys och ICA Kvantum.
Anna fick en fråga på bloggen om hon röstade ja eller nej i EU-valet och svarade då:
"Hej Vanna, självklart röstade jag.
Viktigt att göra det känner jag såklart – men jag kommer nog säga pass på att diskutera politik offentligt.
Inte för att jag inte står för mina val eller åsikt.
Utan mer för att jag blir sågad för i princip allt jag uttalar mig om.
Då står jag hellre över.
Anna."
Varför får jag känslan av att hon inte alls har röstat? Och det ska vi kanske vara glada för när hon inte har bättre koll på vad som gäller...
Det var väl en ” trollffråga ” eftersom i en tidigare live sa att hon skulle rösta ja till att gå med / vara med i EU.
Det stod om det på bloggbevskningen så förstår att hon inte har någon lust att diskutera det mer .
Senast redigerad av nickomyra 2019-06-01 kl. 23:16.
Dagens ungdomar ska hålla tyst när vi vuxna talar.
Med det sagt var du inte född när jag själv var iväg.
På den tiden (dvs stenåldern) var det organisationer som Lions och Rotary som anordnade dessa utbyten och åtminstone Rotary verkar ha samma system idag (saxat från https://www.rotarystudent.se/om-ettarsutbyte):
Förstår ni nu varför jag är smått bekymrad över vilken organisation som är aktuell?
Hmm... Jo (se ovan).
Får man inte ställa en fråga till farbror ens?😬
Intressant info om Rotary men jag undrar om det är så framgångsrikt? Det finns många familjer som gärna är värdar men inte har någon som kan/vill åka iväg samt många familjer som vill skicka någon men inte har möjlighet att ta emot någon.
Men att de både har någon att skicka och möjlighet att ta emot någon är väl ovanligare? Blir det billigare förresten, för att man tar emot en student.
Morsan hade inte kunnat ta emot någon och hon hade aldrig haft råd att skicka mig om jag inte fått ett stipendium som täckte alla kostnader.
Inte en chans att det är Rotary. Sätta en utbytesstudent i en familj som inkluderar en dömd barnvåldtäktsman? Icke.
I vilket land hade du ditt utbytesår? Jag var i USA, i Minnesotas svenskbyggd.
SvartaBjorn har 100 procent rätt. Drabbades själv av dessa regler. Jag ville mer än gärna ut i vida världen som utbytesstudent när det bar sig. Dessvärre ville inte mina päron ta emot någon i sitt hem i utbyte, så då föll hela idén.
Var det alltså så en gång i tiden att det var ett krav att ta emot någon? Vill du säga när det var? Av alla utbytesstudenter jag stötte på var det ingens familj som tagit emot någon i sin tur. Detta var på 90-talet
Milda tider vilket pekoral.
Så kan det väl se ut när fingrarna flyger över tangentbordet och tanken står still.
Har svårt att läsa hennes ordmassor, med den frånvarande styckeindelningen och den bristfälliga grammatiken, som väl kan få en gammaldags svensklärare att bli gråhårig i förtid.
Alla dessa emojsar gör ju också texten mer svårgenomtränglig.
Hon kunde med fördel byta ut hälften av dem med en punkt eller ett komma, för att ge ett bättre helhetsintryck.
Det speciella med svenskans supinumform är att den används uteslutande för perfekt och pluskvamperfekt, detta tycks helt ha undgått Anna.
Precis, och till skillnad från perfekt particip som även kan ha andra användningar till exempel som adjektivattribut.
Beger sig tunnan till Märsta eller Sigtuna när hon storhandlar?
Finns tidigare utlägg i inlägg på tunnans blogg eller om det var i nån lajv eller nåt där hon berättade att hon hade varit och fixat i det nya huset - det här var innan löjliga familjen hade flyttat till Märsta - om att de hade varit och shoppat i Uppsala på Boländerna tror jag att det var i och att var så himla bra utbud på shoppingen där tyckte hon och att det var så nära för dom nu i framtiden när dom flyttat och att de alltid skulle sjoppa där osv, så det kan nog bära av till Uppsala då om hon ska storhandla.
Vi vet ju också att hon och halmpyntet brukar att sexa till det på kundtoaletterna på Ica Maxi och det finns väl ingen anledning att tro att det beteendet har upphört, så people of Uppsala, glöm inte att tvätta händerna med alcogel efter att ni har tagit i någonting inne på kundtoan även på Ica Maxi i Uppsala, om det finns någon sådan affär i Uppsala dvs.
Intressant info om Rotary men jag undrar om det är så framgångsrikt? Det finns många familjer som gärna är värdar men inte har någon som kan/vill åka iväg samt många familjer som vill skicka någon men inte har möjlighet att ta emot någon.
Men att de både har någon att skicka och möjlighet att ta emot någon är väl ovanligare? Blir det billigare förresten, för att man tar emot en student.
Morsan hade inte kunnat ta emot någon och hon hade aldrig haft råd att skicka mig om jag inte fått ett stipendium som täckte alla kostnader.
Inte en chans att det är Rotary. Sätta en utbytesstudent i en familj som inkluderar en dömd barnvåldtäktsman? Icke.
I vilket land hade du ditt utbytesår? Jag var i USA, i Minnesotas svenskbyggd.
Först och främst tant om jag får be! Du är ju lika galen som att påstå att Anna bor i Märsta. Jag tror jag ska starta en blogg och tala om hur KRÄNKT jag just blev UTAV ditt inlägg.
En ledtråd är att min avatar är ett självporträtt.
Jag hoppas innerligt att Vanessa inte ska bli utbytesstudent a la Rotary och hoppas för hennes egen del att hon väljer att gå på någon av de svenska utlandsskolorna som finns istället. Då går hon ju på en skola som följer svensk kursplan och då kan hon tillgodoräkna sig det året som årskurs 1 på gymnasiet. Alternativen med utbyte så tappar du ett år (i och för sig inte bortkastat erfarenhetsmässigt men ändå).
Mitt eget utbytesår (hint: jag talar hyfsad engelska ) anordnades via min skola. De fixade x antal värdfamiljer och x elever kunde då åka. Det blev alltså inte ett 1:1-byte. Mina föräldrar betalade resa plus fickpengar, värdfamiljerna fick dock ingen ersättning alls.
Men att familjen Took Stolledano i Ankeborg, Märsta, skulle vara medlemmar i Rotary... Till mig småle.
Däremot tror jag att den haklöse skulle uppskatta en ny "lillasyster" (snälla, om det finns en gud låt inte detta ske ).
Var det alltså så en gång i tiden att det var ett krav att ta emot någon? Vill du säga när det var? Av alla utbytesstudenter jag stötte på var det ingens familj som tagit emot någon i sin tur. Detta var på 90-talet
Jag är tillbaka och pratar 70/80-tal även om det, som sagt, även praktiseras idag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!