2009-04-14, 18:28
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kan det inte betyda att han hade sin son där som sällskap?

Men att Gud står som ensam Skapare för att det är han som är allt livs källa. Även för Jesus.

Kunde Jesus vara son innan Han var född?
Citera
2009-04-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Moses.

"Och Mose gick upp till den sanne Guden, och Jehova ropade till honom från berget och sade...." -2 Mos 19:3

"Då sade Jehova till Mose: Se! Jag kommer till dig i ett mörkt moln, så att folket kan höra när jag talar med dig och så att de kan tro också på dig till oöverskådlig tid...." -2 Mos 19:9

"Så steg Jehova ner på berget Sinai, till toppen av berget. Sedan kallade Jehova upp Mose till toppen av berget, och Mose gick dit upp." -2 Mos 19:20

"Och när Mose hade hade gått in i tältet sänkte molnpelaren sig och blev stående vid ingången till tältet, och Han talade med Mose.....
Och Jehova talade till Mose ansikte mot ansikte, så som en man talar till sin nästa." -2 Mos 33:9,11

"Då sade han (Mose): Jag ber dig, låt mig få se din härlighet.
Men han (Jehova) sade: Jag ska låta all min godhet gå förbi inför ditt ansikte, och jag ska ropa ut namnet Jehova inför dig, och jag ska visa ynnest mot den som jag vill visa ynnest mot, och jag sak visa barmhärtighet mot den som jag vill visa barmhärtighet mot.
Och han tillade: Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.........Och när min härlighet går förbi ska jag ställa dig i en håla i klippan, och jag ska lägga min hand över dig som en skärm tills jag har gått förbi. Sedan ska jag ta bort min hand, och du ska få se min rygg. Men mitt ansikte får ingen se." -2 Mos 33:18-23
Citera
2009-04-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Vadå en varelse av ande förresten?? Vad betyder det nu då?

"Gud är en Ande, och de som tillber honom måste tillbe med ande och sanning." -Joh 4:24
"Och Jehova är Anden, och där Jehovas ande är, där är frihet." -2 Kor 3:17
Citera
2009-04-14, 18:55
Medlem
Citat:
Kunde Jesus vara son innan Han var född?

Han var den varelse Gud skapade allra först. Innan allting annat. Jesus var med sin Fader när allting skapades.
Sen blev just han nedskickad till jorden för att vara Guds representant.
Han var den varelse som Gud skapade helt ensam och han kallade honom sin son.
När han sedan blev döpt på jorden blev han även på jorden godkänd som Guds son. Då blev han det offentligt i sin jordiska tjänst, men naturligtvis var han sonen redan innan, i den himmelska tillvaron han hade med sin Fader innan allt blev skapat.
Citera
2009-04-14, 18:59
Medlem
Citat:
Du skrev så här "Adam och Eva fick inga själar.De var själar."

Var dom själiska människor utan själar? Menar du så?

Nej jag menar att de var själar/människor/varelser/individer/personer/osv

Själ är bara ett annat ord för varelse/människa/person.

Om man vill ge dem ngt som skulle leva efter döden så är det i så fall en ande.

Eller menar du att människan både har en själ och en ande?
Vilken av dem är det som fortsätter efter döden i så fall?
Citera
2009-04-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Beror på hur man definierar "sett".

Det verkar som om Mose "såg" Gud i moln. Aldrig rätt på.

När de talade ansikte mot ansikte var det antagligen själva samtalet som menades, inte att de stod och tittade varann i ögonen.
Citera
2009-04-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Vad finns i Himlen? Det första jag tänker på är vår Skapare - och att det inte är Han som ska avbildas. Jesus (fvmh) har gjorts till Hans avbild som jag ser det. Dvs kristna ber till Jesus (fvmh), andra ber kanske via ikon-bilder.

Så vad annars i Himlen kan menas med inte ska avbildas och tillbes? Månen, solen, stjärnorna eller annat som inte är synligt för blotta ögat?

Det är en annan dimension. Så vad kan människan avbilda därifrån.

Det va väl inte den fysiska himlen du menade?
Citera
2009-04-14, 19:03
Medlem
Citat:
Det där vart jag inte klokare på. Hur menar du och var går det att hitta i Bibeln?

Jesus finns i himlen.
Kött och blod kan inte vara där.
För att kunna vara där behöver man vara en varelse av annat slag. En ande.
Citera
2009-04-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Absolut inte, Det var Jesus innan sitt människoblivande som de såg! Och eftersom Jesus är Gud så kan profeterna se Gud, medans Fadern som är den Osynliga Guden aldrig har skådats, eftersom ingen har sett Gud Fadern!

Man kan inte både Se Gud Fadern och inte ha sett honom på en och samma gång! Alltså måste det ha varit Jesus alla såg, då dem såg Gud!

Som verserna i Moseboken visade kunde Mose få se Gud till del, men inte Hans ansikte.

Alltså behövde inte ngn annan skickas i Guds ställe.
Citera
2009-04-14, 19:14
Medlem
"Under sitt kötts dagar frambar Kristus, med starka rop och tårar, ödmjuka böner och även vädjanden till den som kunde rädda honom från döden, och han blev bönhörd för sin gudsfruktans skull. Fast han var Son, lärde han sig lydnad genom det han led." -Hebr 5:7,8

Behöver Gud lära sig lydnad??
Citera
2009-04-14, 19:31
Medlem
Citat:

Jesus är inte heller skapad, lika lite som Gud är det.

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde av all skapelse, därför att med hjälp av honom skapades allt annat i himlarna och på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är fråga om troner eller herradömen eller regeringar eller myndigheter. Allt annat har skapats genom honom och för honom. Och han är före allt annat, och med hjälp av honom har allt annat kommit att existera...Han är början, den förstfödde från de döda, för att han skulle bli den som är först i allting, eftersom Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och att genom honom försona allt annat med sig igen genom att stifta fred med hjälp av det blod han utgöt på tortyrpålen, vare sig det är fråga om det somär på jorden eller det som är i himlarna." -Kol 1:15-20

Här står det klart och tydligt att Jesus är:

1. Guds avbild
2. den förstfödde av all skapelse
3. han är före allt annat
4. med hjälp av honom är allt annat skapat/kommit att existera
5. den förstfödde från de döda
Citera
2009-04-14, 19:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jesus finns i himlen.
Kött och blod kan inte vara där.
För att kunna vara där behöver man vara en varelse av annat slag. En ande.

Men vi diskuterar väl ordet som blev en gud. Då menar du på detta: Att JV menar att det står "en gud" i versen beror på att det är en
gudalik varelse, en varelse av ande -lik sin Fader, son till den ende
Guden. Jesus är en andevarelse.

Men nu skriver du om Jesus i himlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in