Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Moses.
"Och Mose gick upp till den sanne Guden, och Jehova ropade till honom från berget och sade...." -2 Mos 19:3
"Då sade Jehova till Mose: Se! Jag kommer till dig i ett mörkt moln, så att folket kan höra när jag talar med dig och så att de kan tro också på dig till oöverskådlig tid...." -2 Mos 19:9
"Så steg Jehova ner på berget Sinai, till toppen av berget. Sedan kallade Jehova upp Mose till toppen av berget, och Mose gick dit upp." -2 Mos 19:20
"Och när Mose hade hade gått in i tältet sänkte molnpelaren sig och blev stående vid ingången till tältet, och Han talade med Mose.....
Och Jehova talade till Mose ansikte mot ansikte, så som en man talar till sin nästa." -2 Mos 33:9,11
"Då sade han (Mose): Jag ber dig, låt mig få se din härlighet.
Men han (Jehova) sade: Jag ska låta all min godhet gå förbi inför ditt ansikte, och jag ska ropa ut namnet Jehova inför dig, och jag ska visa ynnest mot den som jag vill visa ynnest mot, och jag sak visa barmhärtighet mot den som jag vill visa barmhärtighet mot.
Och han tillade:
Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.........Och när min härlighet går förbi ska jag ställa dig i en håla i klippan, och jag ska lägga min hand över dig som en skärm tills jag har gått förbi. Sedan ska jag ta bort min hand, och du ska få se min rygg.
Men mitt ansikte får ingen se." -2 Mos 33:18-23