2009-04-28, 18:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Vad är det som du undrar över? Är det hela inlägget eller är det något särskild som du undrar över?

Jag tror inte att han vet det själv
Citera
2009-04-28, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Tack för din kärleksfulla omtanke
Men du har helt fel, jag har inte alls fått som jag vill. Alla människor som jag älskar sitter som gisslan hos en falsk religion. Sånt smärtar djupt. Men det kan jag inte förvänta mig att du skulle förstå. Medmänsklighet står inte så högt i kurs hos JV.

Det är egentligen konstigt att JV inte tycker sig ha en starkare tro än att man måste undvika människor som tycker på ett annat sätt.

Är tron så lättruckad?
Citera
2009-04-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Jag tror de flesta fattar att din situation inte är rolig, men ovanstående mening är extremt oriktig.

Jag är ett JV...sen många år...och under tiden dessa år gått har jag fått se att denna mening faktiskt inte är extremt oriktig.
Citera
2009-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Varken Jesu ord till officeren eller Johannes döparens ord till soldaterna avgör saken ur kristen synpunkt. Det gör däremot Jesu egna ord till efterföljarna. Svärdet skulle stickas tillbaka i skidan eftersom den som tar till svärd skall förgås med svärd. (Matt. 26:52) I hela urkristendomen var dessa ord avgörande. Först på 300-talet kom de i skymundan. Officeren var ingen kristen även om han trodde på Jesu övernaturliga förmåga. Och Johannes döparen stod ännu på det gamla förbundets ståndpunkt. Han var inte Messias som skulle presentera det nya enligt pfofetian i 5 Mos. 18. Men i grunden är även Johannes ord emot allt som krig står för. De stora kyrkorna har verkligen svikit Jesu lära genom att välsinga de många krigen och också sätta staten över den universella församlingen, där inbördes kärlek direkt har befallts av Jesus. Detta svek gäller inte alla samfund och inte alla tider, men det är påtagligt nog och erkänns av historiker.

Bra, nu borde foto kanske greppa detta.
Citera
2009-04-28, 21:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag tror inte att han vet det själv

haha det verkar du ha rätt i BB!=) Skall jag vara ärlig så är det lite lättare att diskutera med dig än med Flexbert!
Citera
2009-04-28, 23:54
Medlem
Randall Watters

Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Här kommer en text som Randall Watters (ex Jv) skrivt som tar upp detta med samhället och krig som troende kristna. Det är iaf inte helt oproblematiskt.
Detta är iaf en tolkning man kan göra av skriften, och synen på krig som kristen.

När människor kom till Johannes Döparen för att döpas ställde de frågor till honom angående hur de skulle leva. (Luk. 3:10-18), Han gav dem samma svar som Jesus senare gav. När soldaterna frågade: “Och vi, vad skall vi göra?” svarade han: “Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar från någon, utan nöj er med er lön!” (Luk. 3:14). Detta var ett utmärkt tillfälle för Johannes att uppmana dem att säga upp sig från militären för att kunna leva ett rättfärdigt liv. Men han rådde dem att vara nöjda med sina arbeten!

Apostlagärningarna kapitel 10 finner vi Cornelius, som är officer i den romerska armén. Han beskrivs som en troende man som fruktade Gud och bad regelbundet. I vers 35 antyder Petrus att han gör det som är rätt. Han kommer till tro på Jesus och blir döpt, men kvarstår uppenbarligen som officer i den romerska armén. Ingenstans i det nya testamentet nämns det att någon soldat förmåddes lämna sitt yrke för att bli kristen. Aposteln Paulus råder faktiskt nykonverterade: ”Bröder, var och en skall inför Gud förbli vad han var när han blev kallad.” (1 Kor 7:24).

Matt 8:5-13 och Luk. 7:1-10 där en icke namngiven officers sjuke tjänare botas av Jesus, som efter att ha talat med officeren och upplevt dennes tro utbrister ”Sannerligen, inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro”. Han uppmanar inte officeren att byta yrke, han förebrår honom inte ens. Det är uppenbarligen inget motsatsförhållande i att vara kristen och militär!

Det verkar som om Herren Jesus endast sagt två saker som har direkt med självförsvar och krigföring att göra, och dessa förefaller vid första anblicken vara kontradiktoriska. Kvällen han förråddes, medveten om att han snart skulle skiljas från sina lärjungar, sa han åt dem:
När jag sände ut er utan penningpung, påse eller sandaler, behövde ni då sakna något?” – ”Nej, ingenting”, svarade de. Då sade han ”men nu skall den som har en penningpung ta med sig den, och likaså påsen, och den som är utan pengar skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd. Ty jag säger er att på mig måste det ord uppfyllas som står skrivet: Han blev räknad bland förbrytare.* ” (Luk. 22:35-36)

Det andra uttalandet gjorde han senare samma kväll, när Petrus högg mot översteprästens tjänare med sitt svärd.
Då sade Jesus till honom: ”Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd. Tror du inte att om jag bad min fader skulle han genast skicka mer än tolv legioner änglar till min hjälp? Men hur skulle då skrifterna kunna uppfyllas som säger att detta måste hända?”
Varför sade Jesus åt dem att vidta åtgärder som utrustade dem för de nya villkoren i missionen, inklusive ett svärd för självförsvar, och kort därefter säga åt Petrus att inte använda svärdet?

Nyckeln ligger i sammanhanget som varje uttalande gjordes i. Petrus beordrades att inte använda svärdet eftersom han agerade i köttet. Han glömde bort att Jesus sagt honom att han skulle bli arresterad och dödad. Petrus såg inte syftet i Jesus arrestering och död. Han agerade genom sitt kött, snarare än genom visdom. De som agerar genom köttet, förmanade Jesus, med dess våldsamma och ohämmade passioner, kommer att dö för samma hand. Ändå hade Petrus och de andra sagts åt att bära svärd och penningpungar och ytterplagg för speciella skäl (inte bara för symbolismen, eftersom han endast nämnt svärd och inte penningpungar i sådana fall).

Andra uttalanden av Jesus som verkar ha med självförsvar att göra, kan verka pacifistiska, som Matteus 5:39 där Jesus säger: ”Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på den högra kinden så vänd också den andra mot honom”. Hur ska vi förstå det?
Matteus 5:39 är en del av Jesu större predikningar där han uppmanar att ge allt du har att ge till dem som begär det av dig, att göra tjänster åt vem som helst som begär det av dig, och att du ska låta dig själv förlora i rättsmål som andra kan ha mot dig. Accepterar vi sådana uttalanden utan vidare kvalificering? Sade Jesus emot ordspråksboken? (Ords 22:26-27, 25:26)? Att acceptera dessa råd utan vidare kvalificering skulle göra dig till en ytterst ovanlig människa! De flesta kristna anser att det finns andra bibelsanningar som kvalificerar, eller begränsar, tillämpningen av dessa råd, såsom 2 Thess 3:10 där det står att om en broder inte vill arbeta inte heller ska äta..
Robert D. Culver har följande att säga om stycken som Matteus 5:39:

Det är ett misstag att tolka Jesus uttalanden som om de måste ha ovillkorlig tillämpning – det vill säga, bortsett från andra bibliska uppenbarelser och bortsett från all tolkning.
Särskild uppmärksamhet måste ges liknelsen som en teknik för att fånga uppmärksamheten och poängtera ett stycke. Jesus använde det ofta. Hur ska vi annars kunna förstå ett uttalande som: “Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge?” (Luk. 14:26) Jesus menade inte att vi skulle tillämpa hans uttalanden om lånande, medföljande gäster, blottandet av en kind för slag och så vidare utan att ta hänsyn till sunt förnuft och omvårdnad av familjen eller andra som inte är låntagare eller gäster eller har raseriutbrott.

I andlig krigföring har den Kristne den största fördelen. Paulus avslöjar att de långsiktiga effekterna av sådan krigföring är så överlägsna vad människan kan göra i köttet, att alla kristna borde lägga sin energi på att detta (2 Kor 10:3-6). Medan våra skyldigheter mot ”kejsaren” kanske i viss mån kan sinka oss i vårt arbete mot det målet, kan de aldrig ses som ett substitut för aggressiv kristet arbete.

Eftersom varken Jesus eller hans apostlar uttalade sig om saker som moralfrågor angående krig, kärnvapen, nedrustningsavtal, tjänstgöring i polisstyrkor, etc., måste vi studera principerna som är involverade i varje fråga.
Jesus tydliggjorde att kristna skulle komma att förföljas för sin tro, men sade att sådan förföljelse skulle visa sig vara ett vittnesbörd inför andra. Gud skulle belöna dem för deras tolerans inför orättvisa när det gällde deras tro. Det är av vital betydelse att kristna har en fredsälskande attityd, att de inte önskar konflikt eller kamp. En längtan efter ära i dödlig strid kommer helt klart från djävulen (Jak 4:1-2). Men inför ett hot av plötslig och uppenbar ondska krävs visdom för att avgöra vilket handlingssätt som är det bästa eftersom situationer kan vara komplicerade.

Krig är inte enbart av ondo, annars hade Gud inte beordrat israeliterna i krig, ej heller skulle Mikael och hans änglar föra krig mot djävulen och hans änglar (Upp 12:7). Även om krig är ondska är det ibland en moralisk nödvändighet.

http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/tidigare/krig.html

Jag skulle önska att jag just nu hade mer tid att ägna åt denna fråga, som jag anser är en av de mest betydelsefulla ur kristen synpunkt. Kanske får jag mer tid vid veckoslutet.

Randall Watters har skrivit en enligt min mening HELT missvisande artikel. Jesus har uttalat sig om vapenbruk i Matt. 26:52 - det är inte för kristna, och det visste man inom kyrkan fram till 300-talet. Det var för att kunna slå fast detta som man skulle ha svärd med vid detta tilfälle, visa att svärdet inte fick brukas. Kristna skall älska varandra på¨samma sätt som Jesus älskade sina lärjungar, inte slakta varandra i krig som s k kristna gjort i Europa och Amerika ända fram till vår tid. I församlingen i Rom blev man ännu ca år 200 utesluten om man ville bli soldat. Det kristna uppdraget är i stället att göra lärjungar av alla folk, så någon särskild nation på denna jord skall kristna inte strida för. Det skulle motverka hela förkunnelsen om frid. Jag har studerat denna fråga synnerligen ingående och är redo att tackla ämnet här i sin helhet så fort jag får tid.

I krig är det alltid snäva nationella intressen som bestämmer och okristna ohyggligheter blir alltid resultatet, liksom kasserande av den kristna enhet som är grundläggande enligt Jesus och apostlarna. Det duger inte att komma stickandce med GT här - kristna följer Jesus och apostlarna och den nya revolutionerande sanning de förkunnade och som var något nytt t o m enligt GTs profeter. Och proferian i GT talade om att smida svärden till plogbillar, något sdom de första kristna helt korrekt uppfattade som gällande dem. Och David fick inte bygga templet för att han var blodbesudlad. Som hundraprocentigt överygad pacifist är jag ändå redo att strida till det yttersta i denna fråga. Jag betraktar ingen som går ut i krig och dödar som varande kristen. USAs aggressionskrig i Irak är ett utomordentligt exempel där s k kristna bekännare i handling förnekar sin bekända tro.
Citera
2009-04-29, 01:14
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag skulle önska att jag just nu hade mer tid att ägna åt denna fråga, som jag anser är en av de mest betydelsefulla ur kristen synpunkt. Kanske får jag mer tid vid veckoslutet.

Randall Watters har skrivit en enligt min mening HELT missvisande artikel. Jesus har uttalat sig om vapenbruk i Matt. 26:52 - det är inte för kristna, och det visste man inom kyrkan fram till 300-talet. Det var för att kunna slå fast detta som man skulle ha svärd med vid detta tilfälle, visa att svärdet inte fick brukas. Kristna skall älska varandra på¨samma sätt som Jesus älskade sina lärjungar, inte slakta varandra i krig som s k kristna gjort i Europa och Amerika ända fram till vår tid. I församlingen i Rom blev man ännu ca år 200 utesluten om man ville bli soldat. Det kristna uppdraget är i stället att göra lärjungar av alla folk, så någon särskild nation på denna jord skall kristna inte strida för. Det skulle motverka hela förkunnelsen om frid. Jag har studerat denna fråga synnerligen ingående och är redo att tackla ämnet här i sin helhet så fort jag får tid.

I krig är det alltid snäva nationella intressen som bestämmer och okristna ohyggligheter blir alltid resultatet, liksom kasserande av den kristna enhet som är grundläggande enligt Jesus och apostlarna. Det duger inte att komma stickandce med GT här - kristna följer Jesus och apostlarna och den nya revolutionerande sanning de förkunnade och som var något nytt t o m enligt GTs profeter. Och proferian i GT talade om att smida svärden till plogbillar, något sdom de första kristna helt korrekt uppfattade som gällande dem. Och David fick inte bygga templet för att han var blodbesudlad. Som hundraprocentigt överygad pacifist är jag ändå redo att strida till det yttersta i denna fråga. Jag betraktar ingen som går ut i krig och dödar som varande kristen. USAs aggressionskrig i Irak är ett utomordentligt exempel där s k kristna bekännare i handling förnekar sin bekända tro.
Det var inte krig av den kalibern vi såg i Irak som texten syftar till, uppfattar du texten så, ber jag dig att läsa om.

Vi ser olika på det ja. Jag är realist. Krig finns. Ondskan är en kraft som finns som gör att människor krigar. Ja då är frågan vad vi skall göra för att stoppa krig? Vi kan försöka förhandla med hjälp av FN, eller Nato osv. Det fungerar oftast. Men fungerar det inte och en militär aktion kan ibland vara av godo trots att människor dör. Jesus drev ur försäljarna från templet med rep och piskor. Kanske var detta deras enda inkomst. Vilka konsekver fick detta för enskilda familjen som sålde duvor i templet? Jesus gör en handling som är hård mot försäljarna. Men han gör det det med ett gott syfte trots att vissa far mycket illa vid denna handling. Syftet vet vi.
Mikael och hans änglar kommer föra krig mot djävulen och hans änglar (Upp 12:7) Det är ett krig som är av Godo.
Om en regim förycker sitt folk, då kan folket uppleva en befrielse när någon med militära medel lyckas befria dem. Trots regimens folk dör så blir resultatet gott för folket. Exempelvis när Judarna i koncentratinslägren fick se dem amerikanska soldaterna låsa upp grindarna, ja då var det en befrielse för dem.
Det kan du väl ändå inte påstå att en sådan handling är ond?
Det är syftet bakom ett krig som är skillnaden mellan gott och ont.

Sen så är det ett liknande dilemma för en polis. Ibland kanske det blir så att en polis i tjänsten måste ta till våld och skjuta med pistolen. Innebär detta att kristna människor enligt dig aldrig kan vara poliser? Är det moraliskt fel att skjuta andra som polis? Kan man inte förstå att poliser vill försvara sig?
Behandlar man verklingen ondska med ondska i sådana fall tycker du? Är det pga ondska som man du tror man väljer att bli polis? Militär eller poliser är instanser som behövs i dagens samhälle. Dem måste få försvara sig utan att det kallas för ondska.
Eller om en terrororganisation intar och börjar bomba Sverige och massor av våra barn dör, dagis som beskjuts, gamla människor som rånas och dödas på gator. Då måste vi agera. Då kommer du vilja att det finns människor som förvarar dig mot detta i form av en militär stryrka. I sådana situationer kan man inte bara krypa ihop som en kärleksfull hippie och älska alla och allt. Det fungerar inte, det hyckleri att ens tro att det fungerar. Jag vill iaf försvara mitt land från onskan om sådan inträffar. Det anser jag vara en sann plikt som en kristen medborgare att göra. Vi skall lyda dem lagar som vi står inför i det land vi lever. Att försvara sig är inte att vara ond.

Exempelvis så fanns det all förståelse för att Nazisternas Tyskland var tvugna att stoppas med militära medel. Att bara stå och se på när något sådant sker utan att agera, ja det är sann ondska anser jag.

Men om jag blir anfallen av någon som försöker döda mig då är det såklart berättigat att förvara sig. Även om det skulle innebära att mitt självförsvar innebar döden för den som försökt döda mig.
Ett sådant dödande är ju av en annan kaliber än att skoningslöst bara döda någon för att man njuter av det.
Man vill ju såklart att mannen som försöker döda mig skall oskadligöras så lindrigt som möjligt. Men jag tror inte vi vet hur vi reagerar när vi får en kniv mot halsen, eller om tex min son skulle få en kniv mot halsen och hotas till livet.
Eller om en pedofil hade förgripigt sig på min son, jag kan ärligt inte säga hur jag skulle reagera mot den personen. Troligtvis skulle jag klappa till det aset rejält.
Hämden hade varit stark kan jag lova.
Det är svåra dilemman iaf. Och jag inser att jag som svag människa är bräcklig i sådana situationer, och jag hoppas att Gud skulle hjälpa mig om det inträffade något sådant. Men det är inte ens säkert att jag skulle göra det "rätta"
Jesus säger att vi skall vända andra kinden till i sådana situationer. Ja det är såklart något vi alla skall sträva efter. Men det är långt ifrån säkert att vi klarar att leva upp till det. Det är en sak att säga sig vara kristen och leva ett fredligt liv. Men när ens barn blir utsatt för något, ja det är det på riktigt helt plötsligt.
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-29 kl. 01:29.
Citera
2009-04-29, 05:51
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Bra, nu borde foto kanske greppa detta.

Nä, det tänker jag inte. Det som står det står, sen spelar det ingen roll om det blir till stötestenar för en del.
Citera
2009-04-29, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är egentligen konstigt att JV inte tycker sig ha en starkare tro än att man måste undvika människor som tycker på ett annat sätt.

Är tron så lättruckad?

En mycket bra fundering! Har ställt mig själv (eftersom inget JV ville lyssna ) den frågan många gånger.

Vad beror den här skräcken för andras trosuppfattningar på egentligen? Hur kan man vara så säker på att ens egen tro är den "Sanna" och riktiga om man inte noga studerar andra uppfattningar?

Och med "studera andra uppfattningar" menar jag inte att man läser Sällskapets skrifter, utan att man läser de skrifter som respektive trossamfund ger ut.

Det är så härligt att se att du tänker själv, Leviticus! Du ger JV ett bra rykte, till skillnad från "vissa andra" här på forumet.
Citera
2009-04-29, 08:59
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Det är så härligt att se att du tänker själv, Leviticus! Du ger JV ett bra rykte, till skillnad från "vissa andra" här på forumet.
Kan bara instämma..
Leviticus sticker ut från mängden helt klart med sin ödmjukhet..
Citera
2009-04-29, 09:22
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
haha det verkar du ha rätt i BB!=) Skall jag vara ärlig så är det lite lättare att diskutera med dig än med Flexbert!

Hahaha... TACK! Hade du sagt att jag vart som han hade jag gått o grävt ner mig Jag gör mina misstag, men jag försöker att förstå hur andra tänker och acceptera våra olika tänkanden
Citera
2009-04-29, 09:24
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vad beror den här skräcken för andras trosuppfattningar på egentligen?
Hur kan man vara så säker på att ens egen tro är den "Sanna" och riktiga om man inte noga studerar andra uppfattningar?

Jag tror den beror på okunnighet, rädsla och viss lathet ...

Senast i söndags på föredraget hos JV vädjade talaren till oss att ta bibeln och sen "dissekera" andra religioner för att vara säkra på att finna den som är närmst bibelns beskrivning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in