Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Sedan är ju hela problemet med JVs falska läror att "räddningen" är villkorad på syndarens gärning, inte Kristi gärning. Lag och evangelium blandas samman fullständigt.
Är tron kravlös?
Du säger ju själv att det finns ogudaktiga, de ska till och med brinna!
När blir man då gudaktig eller rättfärdig i Guds ögon?
Det verkar som om Jakobs bok i bibeln inte betyder ngt för de som hävdar att räddning kommer av att sitta och rulla tummarna och enbart tro på Gud...men jag citerar därifrån nu med förhoppningen att du respekterar det som Guds ord -som det är. Även om det inte passar dig.
"Men bli ordets görare och inte bara dess hörare,
annars bedrar ni er själva med ett falskt resonemang.
Ty om någon är ordets hörare och inte dess görare, är han lik en man som i en spegel betraktar sitt eget ansikte. Han betraktar nämligen sig själv, och så går han bort och glömmer med ens vad slags människa han är.
Men den som blickar in i frihetens fullkomliga lag och håller i med det, han skall, därför att han inte har blivit en glömsk hörare utan en gärningens görare, vara lycklig när han gör det." -Jak 1:22-25
När fanns risken att man bedrog sig själv?
Ett exempel på att ngt krävs och att ngt kan göras för att påverka ens situation:
"Om någon menar sig utöva en form av gudsdyrkan och likväl inte tyglar sin tunga utan fortsätter att bedra sitt hjärta, då är hans form av gudsdyrkan menongslös" -Jak 1:26
Redivivus följande är tänkvärt:
"
Likväl kommer någon att säga: Du har tro och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningarna, och jag ska visa dig min tro genom mina gärningar.
Du tror att det finns en enda Gud, eller hur? Det gör du rätt i. Också demonerna tror, och de ryser." -Jak2:18,19
Demonerna tror och till och med vet....men inte räddar det dem.
Varför?
Ett bra exempel på att
göra ngt är ju Abraham....
"Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam?
Blev inte Abraham, vår fader,
förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan han hade offrat sin son Isak på altaret?
Du ser att
tron samverkade med hans gärningar, och genom hans gärningar blev tron fullkomnad....Abraham satte tro till Jehova, och det tillräknades honom som rättfärdighet, och han kallades Jehovas vän." -Jak 2:20-23
Och kontentan:
"Ni ser att en människa skall förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte bara på grund av tro....Ja liksom kroppen utan ande är död, så är också tron utan gärningar död." -Jak 2:26
Hur kan du då sitta och säga att gärningar inte har ngn som helst betydelse?
Vem är det då som går emot Guds ord?