2009-06-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Romarna 6:7 "Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."

Redivivus!
Här är bibelstället jag menade!
Citera
2009-06-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcobo
Nej, dom är inte farliga men du verkar farlig för dig själv!

För att återknyta till trådens ämne, Är Jv farliga? Ja i vissa situationer kan yrande kretsens dekret vara farliga för individen bl a där det behövs blodtransfusioner eller vid behov av nya organ. Annars är det väl knappast någon som ligger vaken på nätterna och skakar av rädsla för att Jv ska hemsöka dem...eller?
Citera
2009-06-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Romarna 6:7 "Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."
Romarna 6:7 (1981)
"den som är död är frikänd från synden"
Romarna 6:7 (Hedengård)
"En död man kan inte mer ställas till ansvar för någon synd.

Så varför ängslas – Flertalet är garanterad en uppståndelse utom de ogudaktiga!

Alla ska få en uppståndelse Flexbärt!
Citera
2009-06-13, 17:21
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Redivivus!
Här är bibelstället jag menade!

Har redan kommenterat det bibelstället.

Väntar på dina övriga svar, om du vill svara.
Citera
2009-06-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Nej, ingen kan, om inte det blir henne givet av Gud. Genom Guds nåd. Då skall Gud ha hela äran också.

Matt.19:26, Joh.6:28-29,37-44,64-65.

I dina ögon är inte människan värd ngt alls va?
Jag tror att hon kan en hel del och att hon är skapad för att kunna.
Gud skapade oss med tankeförmåga och ett val att göra.

Även om du inte tror att vi kan göra ngt eller att vi kan påverka ngt eller att vi med hjälp av vårat förnuft kan välja ngt så vet Gud att vi kan det och det är så han har skapat oss! Se följande vers:

"Jag tar idag himlen och jorden till vittnen mot er att jag förelagt dig livet och döden, välsignelsen och förbannelsen. Du skall välja livet för att du skall få leva, du och din avkomma, genom att älska Jehova din Gud, genom att lyssna till hans röst och genom att hålla dig fast vid honom, ty han ger dig liv och en lång följd av dagar...." -5 Mos 30:19,20
Citera
2009-06-13, 17:23
Medlem
Citat:
Har redan kommenterat det bibelstället.

Väntar på dina övriga svar, om du vill svara.

Ska bara sätta mig till rätta!
Citera
2009-06-13, 17:34
Medlem
Citat:
JV tror inte att Jesu uppståndelse eller uppståndelsekropp var fysisk. Om de har ändrat denna viktiga lära, visa mig i så fall var?

Så du menar att den enskilda medlemmen har samma status i detta hänseende som "slavklassen"? Förresten, JV tror väl inte att någon idag kan erhålla helig Ande på samma vis som man gjorde detta i NT?

Att goda gärningar och lydnad följer som en frukt av rättfärdiggörelsen och tron är en helt annan sak än att tro att dessa kan utgå från en människa som inte är pånyttfödd, eller att de, som sådana, bidrar till frälsningen.

JV tror det jag skrev....det är väl bara att inse det...? Så har jag hört under alla mina år iaf.

Ingen är idag inspirerad som bibelns skribenter var, ingen är idag "profet".
Men samma ande som hjälpte Guds tjänare på den tiden hjälper Guds tjänare idag.
Dock finns inte helande, uppväckande av döda och tungotalet kvar.
Alla har, som du uttrycker det, samma "status" inför den heliga anden.

Det var det jag bla skrev, att handlingar följer av tro.
Citera
2009-06-13, 17:39
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
I dina ögon är inte människan värd ngt alls va?
Jag tror att hon kan en hel del och att hon är skapad för att kunna.
Gud skapade oss med tankeförmåga och ett val att göra.

Även om du inte tror att vi kan göra ngt eller att vi kan påverka ngt eller att vi med hjälp av vårat förnuft kan välja ngt så vet Gud att vi kan det och det är så han har skapat oss! Se följande vers:

"Jag tar idag himlen och jorden till vittnen mot er att jag förelagt dig livet och döden, välsignelsen och förbannelsen. Du skall välja livet för att du skall få leva, du och din avkomma, genom att älska YHWH din Gud, genom att lyssna till hans röst och genom att hålla dig fast vid honom, ty han ger dig liv och en lång följd av dagar...." -5 Mos 30:19,20

Du måste skilja starkt mellan det folk som Gud utvalt och ingått förbund med, mot syndarna i världen. Visst, alla är syndare, men Gud utvalde redan i "Gamla Förbundet" av nåd, av sin egen vilja, ett folk som sitt egendomsfolk, framför alla andra folk (det var inte det folket som valde Gud). I "Nya Förbundet" fortsätter exakt samma slags princip.

Så detta betyder följande; genom syndens natur är människan död i synder och överträdelser, hemfallen åt Guds vredesdom, helt avskild från Gud, utan hopp och Gud i världen. Genom Guds utkorelse och kallelse så dras syndare till Kristus, som i dem inskänker tro samt ger dem en ny natur, vilken är delaktighet i Kristi natur.

Det är till dessa människor, som redan är i förbund med Gud, som alla uppmaningar (t ex den uppmaning du citerar från Deut.) om att göra det rätta riktas i Bibeln. Gud förväntar sig ingenting av världens barn, av hedningarna av de förlorade syndarna i världen. Han vet att de är gudlösa och att deras tankar är fåfänglighet. Sådana var också kristna innan de kom till Kristus, men nu har de ett nytt medborgarskap.

Att ge den opånyttfödda syndamänniskan den pånyttfödda kristna människans egenskaper är att fela grovt.

Ingen syndare varken kan eller vill ha med Gud att göra, förrän Gud har dragit henne till Kristus. Den som väljer sin egen religion, och därmed sin egen gud, väljer alltid fel. När däremot Gud utväljer, utifrån sitt eget prerogativ, så kan det inte felas. Så suverän är Gud i frälsningen!
Citera
2009-06-13, 17:51
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Du måste skilja starkt mellan det folk som Gud utvalt och ingått förbund med, mot syndarna i världen. Visst, alla är syndare, men Gud utvalde redan i "Gamla Förbundet" av nåd, av sin egen vilja, ett folk som sitt egendomsfolk, framför alla andra folk (det var inte det folket som valde Gud). I "Nya Förbundet" fortsätter exakt samma slags princip.

Så detta betyder följande; genom syndens natur är människan död i synder och överträdelser, hemfallen åt Guds vredesdom, helt avskild från Gud, utan hopp och Gud i världen. Genom Guds utkorelse och kallelse så dras syndare till Kristus, som i dem inskänker tro samt ger dem en ny natur, vilken är delaktighet i Kristi natur.

Det är till dessa människor, som redan är i förbund med Gud, som alla uppmaningar (t ex den uppmaning du citerar från Deut.) om att göra det rätta riktas i Bibeln. Gud förväntar sig ingenting av världens barn, av hedningarna av de förlorade syndarna i världen. Han vet att de är gudlösa och att deras tankar är fåfänglighet. Sådana var också kristna innan de kom till Kristus, men nu har de ett nytt medborgarskap.

Att ge den opånyttfödda syndamänniskan den pånyttfödda kristna människans egenskaper är att fela grovt.

Ingen syndare varken kan eller vill ha med Gud att göra, förrän Gud har dragit henne till Kristus. Den som väljer sin egen religion, och därmed sin egen gud, väljer alltid fel. När däremot Gud utväljer, utifrån sitt eget prerogativ, så kan det inte felas. Så suverän är Gud i frälsningen!
Horribel syn. Hoppas verkligen du har fel. Men jag får väl brinna i all oändlighet då eftersom jag inte tror, trots att jag aldrig begärt att bli skapad från första början. Ja vilket hemskt öde skapad av den ende Guden.
Citera
2009-06-13, 17:54
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
JV tror det jag skrev....det är väl bara att inse det...? Så har jag hört under alla mina år iaf.

Att JV förnekar Jesu kroppsliga uppståndelse är känt. De tror på en andlig uppståndelse. Det är ett stort avsteg från all historisk kristendom. Och ett närmande till gnosticismen.

Enligt t ex Du kan få leva för evigt i Paradiset så framhålls det att Jesus uppstod med en annan slags kropp än den som Han dog i. Ett annat uttalande lyder så här, på engelska: "WE DENY THAT HE WAS RAISED IN THE FLESH, AND CHALLENGE ANY STATEMENT TO THAT EFFECT AS BEING UNSCRIPTURAL" (Studies in the Scriptures, Volume 7, page 57)."

Man påstår också hos JV att Han uppstod som en andevarelse och att den materialla kropp Han tidigare haft togs om hand av Gud. Man har också sagt att Jesus antog flera olika fysiska kroppar för att bevisa sin uppståndelse för lärjungarna.

Tror knappast att de ändrat denna syn, men om du har faktaunderlag som visar annat så kommer jag att lyssna på det.

Citat:
Det var det jag bla skrev, att handlingar följer av tro.

Men frågan är vilken plats er syn på "räddningen" hamnar på. Ni tror ju inte att det är Jesu gärning som är det absolut enda som räddar en själ, utan att "räddningen" till syvende og sist är avhängig syndarens egen gärning.

"Rättfärdighet på prov" som ett JV uttryckte det.
Citera
2009-06-13, 18:03
Medlem
Citat:

Sedan är ju hela problemet med JVs falska läror att "räddningen" är villkorad på syndarens gärning, inte Kristi gärning. Lag och evangelium blandas samman fullständigt.

Är tron kravlös?
Du säger ju själv att det finns ogudaktiga, de ska till och med brinna!

När blir man då gudaktig eller rättfärdig i Guds ögon?

Det verkar som om Jakobs bok i bibeln inte betyder ngt för de som hävdar att räddning kommer av att sitta och rulla tummarna och enbart tro på Gud...men jag citerar därifrån nu med förhoppningen att du respekterar det som Guds ord -som det är. Även om det inte passar dig.

"Men bli ordets görare och inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva med ett falskt resonemang.
Ty om någon är ordets hörare och inte dess görare, är han lik en man som i en spegel betraktar sitt eget ansikte. Han betraktar nämligen sig själv, och så går han bort och glömmer med ens vad slags människa han är.
Men den som blickar in i frihetens fullkomliga lag och håller i med det, han skall, därför att han inte har blivit en glömsk hörare utan en gärningens görare, vara lycklig när han gör det." -Jak 1:22-25

När fanns risken att man bedrog sig själv?

Ett exempel på att ngt krävs och att ngt kan göras för att påverka ens situation:

"Om någon menar sig utöva en form av gudsdyrkan och likväl inte tyglar sin tunga utan fortsätter att bedra sitt hjärta, då är hans form av gudsdyrkan menongslös" -Jak 1:26

Redivivus följande är tänkvärt:

"Likväl kommer någon att säga: Du har tro och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningarna, och jag ska visa dig min tro genom mina gärningar.
Du tror att det finns en enda Gud, eller hur? Det gör du rätt i. Också demonerna tror, och de ryser." -Jak2:18,19

Demonerna tror och till och med vet....men inte räddar det dem. Varför?

Ett bra exempel på att göra ngt är ju Abraham....

"Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam?
Blev inte Abraham, vår fader, förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan han hade offrat sin son Isak på altaret?
Du ser att tron samverkade med hans gärningar, och genom hans gärningar blev tron fullkomnad....Abraham satte tro till Jehova, och det tillräknades honom som rättfärdighet, och han kallades Jehovas vän." -Jak 2:20-23

Och kontentan:

"Ni ser att en människa skall förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte bara på grund av tro....Ja liksom kroppen utan ande är död, så är också tron utan gärningar död." -Jak 2:26

Hur kan du då sitta och säga att gärningar inte har ngn som helst betydelse?
Vem är det då som går emot Guds ord?
Citera
2009-06-13, 18:17
Medlem
Inte bra

Citat:
Har läst den boken.
Kan förstå hon som skrivit den, förstår mkt av tankarna och känslorna hon skriver om, men hon sätter sig i felaktiga situationer helt själv pga att hon ljuger som en fullfjädrad mytoman.
Fattar inte varför hon gjorde så.

Boken känns väldigt överdriven och väldigt svartmålande mot mamman. Nu kanske mamman inte hanterade detta så bra men både hon och dottern verkar vara väldigt labila.
Författarinnans bröder verkar det ju inte gått ngn nöd på, och de fortsatte väl vara JV vad jag förstod.

Boken "Då gråter änglarna" upplever jag som otillförlitlig och rentav dålig. Den har fått en oförtjänt status, troligen därför att förlaget marknadsfört den så hårt. Köper bl a inte att flickan döpte sig själv. Något sådant skulle inte kunna förekomma inom Jv-kulturen.

Den senare boken "Jehovasjäveln" är direkt anstötlig ur ett kristet perspektiv. Den belyser dock ett och annat av problemen med vissa JV-uppfattningar.

Jag rekommenderar inte läsning av någon av dem. Det är tyvärr sällsynt med kvalitetsböcker om Jv. Men Raymons Franz bok "Samvetskris" är den absolut viktagaste bok som skrivits om Jv. Den rekommenderar jag alla som vill veta något om Jv. Hans andra bok "In Search of Christian Freedom" är också utomordentligt bra, men kanske lite seg för den som inte är insatt i förhållandena om Jv. Den har dock aldrig översats till svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in