Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och På samma sätt som Fadern sände Sonen till oss sänder ju Fadern och Sonen den heliga Anden till oss idag!

Är den heliga Anden också bara en gud?
Heliga anden är en del av Gud.
Den är större än Jesus som du ser här,
Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."
-Om den heliga anden var en person och var Gud, skulle detta skriftställe direkt motsäga treenighetsläran, eftersom det skulle innebära att den heliga anden på något sätt var större än Sonen. Det Jesus sade visar i stället att Fadern, som "Anden" tillhörde, är större än Jesus, Människosonen.
Eller har du något annats svar på hur det ligger till?
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det är skillnad, därför att de ville stena Jesus för att han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Varför ville dem stena honom? Jesus sade inget om att vara Guds son där, utan han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" och judarna blev förargade! Varför?
Jag gillar att läsa allt i sin helhet
Johannes 8: 48*Till svar sade judarna till honom: ”Säger vi inte med rätta:
Du är samarier och har en demon?” 49*Jesus svarade: ”
Jag har inte någon demon, utan jag ärar min Fader, och ni vanärar mig. 50*Men jag söker inte ära åt mig själv; det finns en som söker och som dömer. 51*Sannerligen, sannerligen säger jag er:
Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin se döden.” 52*Judarna sade till honom: ”
Nu vet vi bestämt att du har en demon. Abraham dog, också profeterna; men du säger: ’Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin smaka döden.’ 53*Inte är du väl större än vår fader Abraham, som dog? Också profeterna dog. Vem påstår du dig vara?” 54*Jesus svarade: ”Om jag förhärligar mig själv, är min härlighet ingenting.
Det är min Fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud; 55*och ändå känner ni honom inte. Men jag känner honom. Och om jag skulle säga att jag inte känner honom, skulle jag vara lik er, en
lögnare. Men
jag känner honom och håller hans ord. 56*Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig.” 57*Därför sade judarna till honom: ”
Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?” 58*Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er:
Innan Abraham blev till, har jag varit till.” 59*Därför tog de upp stenar för att slunga dem mot honom; men Jesus gömde sig och gick ut ur templet.
Jag hoppas att du nu kan förstå, det var många orsaker tilll att de vill döda han, de trodde att han hade en demon, han sa att de skulle kunna få evigt liv osv osv...