2009-04-13, 13:49
Medlem
Jesus det första sammandragna ordet

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag tycker det är mindre relevant att formen i sig används för andra viktiga människor. Πατερ, som betyder fader, sammandrags alltså i bland för att markera Fadern med stort F; Θεος likaså när det skall markera Gud med stort G, vilket det faktiskt gör just i Johannes 1:1 i de tidigare manuskripten.

I sin doktorsavhandling anslöt sig Tomas Bokedal (Lund 2005) till de forskare som menar att Nomina Sacra började med ordet Jesus och att fler ord efter det särbehandlades. Ordet kors särbehandlades också. Därför undrar jag verkligen om man kan tillägga det sammandragna ordet theos i gamla handskrifter något som har betydelse för debatten.
Citera
2009-04-13, 13:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och På samma sätt som Fadern sände Sonen till oss sänder ju Fadern och Sonen den heliga Anden till oss idag! Är den heliga Anden också bara en gud?

Heliga anden är en del av Gud.
Den är större än Jesus som du ser här,
Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

-Om den heliga anden var en person och var Gud, skulle detta skriftställe direkt motsäga treenighetsläran, eftersom det skulle innebära att den heliga anden på något sätt var större än Sonen. Det Jesus sade visar i stället att Fadern, som "Anden" tillhörde, är större än Jesus, Människosonen.

Eller har du något annats svar på hur det ligger till?

Citat:
Det är skillnad, därför att de ville stena Jesus för att han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Varför ville dem stena honom? Jesus sade inget om att vara Guds son där, utan han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" och judarna blev förargade! Varför?

Jag gillar att läsa allt i sin helhet
Johannes 8: 48*Till svar sade judarna till honom: ”Säger vi inte med rätta: Du är samarier och har en demon?” 49*Jesus svarade: ”Jag har inte någon demon, utan jag ärar min Fader, och ni vanärar mig. 50*Men jag söker inte ära åt mig själv; det finns en som söker och som dömer. 51*Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin se döden.” 52*Judarna sade till honom: ”Nu vet vi bestämt att du har en demon. Abraham dog, också profeterna; men du säger: ’Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin smaka döden.’ 53*Inte är du väl större än vår fader Abraham, som dog? Också profeterna dog. Vem påstår du dig vara?” 54*Jesus svarade: ”Om jag förhärligar mig själv, är min härlighet ingenting. Det är min Fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud; 55*och ändå känner ni honom inte. Men jag känner honom. Och om jag skulle säga att jag inte känner honom, skulle jag vara lik er, en lögnare. Men jag känner honom och håller hans ord. 56*Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig.” 57*Därför sade judarna till honom: ”Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?” 58*Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.” 59*Därför tog de upp stenar för att slunga dem mot honom; men Jesus gömde sig och gick ut ur templet.

Jag hoppas att du nu kan förstå, det var många orsaker tilll att de vill döda han, de trodde att han hade en demon, han sa att de skulle kunna få evigt liv osv osv...
Citera
2009-04-13, 13:54
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag börjar med att svara på din fråga, Jehova började med att skapa Jesus, sen skapade de tillsammans jord och människa.

Nu har jag en(eller flera hehe) fråga till dig, varför har Jesus inte samma kunskap som Gud?
Mark. 13:32 : "Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

Fortsättningsvis så har vi Matt. 20:20-23 : "Sebedaios-sönernas mor [kom] fram till honom [Jesus] ... och hon sade: 'Lova mig att mina båda söner får sitta bredvid dig i ditt rike, den ene till höger och den andre till vänster.' Jesus svarade: ... 'Min bägare skall ni få dricka, men platserna till höger och till vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill av min fader.'"

Är det inte egendomligt, om Jesus är Gud som det påstås! Svarade Jesus här bara i enlighet med sin "mänskliga natur"? Om Jesus, som treenighetsanhängarna säger, var sann "Gudamänniska" - både Gud och människa, inte antingen eller - skulle det då verkligen vara konsekvent att komma med en sådan förklaring?
Är det inte snarare så att Matteus 20:23 visar att Sonen inte är jämlik Fadern, att Fadern har reserverat somliga förmånsrätter åt sig själv?

Å så bara en till ... Joh. 14:28: "[Jesus sade:] Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."

Så, Fadern(Gud) är större än Jesus. Hur kan de komma sig om de är samma väsen?

Jesus var ringare än änglarna, så självklart var Fadern större än Sonen när Sonen levde på jorden. Jesus var begränsad, Gud var andlig, vilket gör att Gud blir större än Sonen.

Som svar på din fråga! Jag tror att Fadern Sonen och Den heliga Anden tillsammans är en Gud. Sonen följer Faderns vilja, Och den heliga Anden förverkligar Faderns vilja och Sonens befallning. Viljan kommer först, Ordet kommer tvåa, och förverkligandet kommer på tredje plats. På samma sätt tror jag att det är då Gud skapade himmel och jord.

Fadern ville skapa himmel och jord, Sonen befallde och Den heliga Anden förverkligade alltihop. När Ordet var Människa, så följde han Faderns vilja, eftersom Fadern, Sonen och Den heliga Anden är eniga till sitt väsen. Och det Jesus befallde skedde med hjälp av den heliga Anden som förverkligade Sonens befallning.

Då det kommer till Gud som skaparen. Gud har ensamen skapat allting och utan någons hjälp, detta säger Jesaja. Men samtidigt så har också Sonen skapat allting det säger hebreerbrevet 1:10-12, Så om Jesus inte skulle vara Gud så ljuger antingen Jesaja, eller så ljuger Hebreerbrevet. Gud kan inte både skapa allting utan någons hjälp och helt ensamen, om ärkeängeln Mikael samtidigt skapade allting. För Mikael hjälpte isåfall Gud med att skapa, och Gud säger i Jesaja 44:24 att han ensamen och utan någons hjälp utspänner himlen och breder ut jorden!
Citera
2009-04-13, 13:59
Medlem
Spiros Zodhiates

Citat:
Synd att jag inte kommer ihåg hur han förklarade detta.

Men som han förklarade det så var det glasklart att Ordet inte var Gud, det var inget snack om saken...

Du har fått en fel förklaring eller missuppfattat den. Spiros Zodhiates hade full kunskap om modern grekiska och kunde också klassisk grekiska och Koiné. Jag har hans 362-sidiga bok WAS CHRIST GOD? som handlar om Joh. 1:1-18. Han förnekar bestämt att det kan stå "ordet var en Gud" i Joh. 1:1
Citera
2009-04-13, 14:00
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Heliga anden är en del av Gud.
Den är större än Jesus som du ser här,
Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

-Om den heliga anden var en person och var Gud, skulle detta skriftställe direkt motsäga treenighetsläran, eftersom det skulle innebära att den heliga anden på något sätt var större än Sonen. Det Jesus sade visar i stället att Fadern, som "Anden" tillhörde, är större än Jesus, Människosonen.

Eller har du något annats svar på hur det ligger till?

Jag gillar att läsa allt i sin helhet
Johannes 8: 48*Till svar sade judarna till honom: ”Säger vi inte med rätta: Du är samarier och har en demon?” 49*Jesus svarade: ”Jag har inte någon demon, utan jag ärar min Fader, och ni vanärar mig. 50*Men jag söker inte ära åt mig själv; det finns en som söker och som dömer. 51*Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin se döden.” 52*Judarna sade till honom: ”Nu vet vi bestämt att du har en demon. Abraham dog, också profeterna; men du säger: ’Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin smaka döden.’ 53*Inte är du väl större än vår fader Abraham, som dog? Också profeterna dog. Vem påstår du dig vara?” 54*Jesus svarade: ”Om jag förhärligar mig själv, är min härlighet ingenting. Det är min Fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud; 55*och ändå känner ni honom inte. Men jag känner honom. Och om jag skulle säga att jag inte känner honom, skulle jag vara lik er, en lögnare. Men jag känner honom och håller hans ord. 56*Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig.” 57*Därför sade judarna till honom: ”Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?” 58*Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.” 59*Därför tog de upp stenar för att slunga dem mot honom; men Jesus gömde sig och gick ut ur templet.

Jag hoppas att du nu kan förstå, det var många orsaker tilll att de vill döda han, de trodde att han hade en demon, han sa att de skulle kunna få evigt liv osv osv...

Och när man läser kontexten så var dem lugna, tills Jesus sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" De ställde frågan: "Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?" De var inte hotfulla, de ställde endast en fråga! Och Jesus svarade dem då med att han är och han var innan Abraham fanns till. Det är ju uppenbart att de inte såg det på samma sätt som ni Jehovas vittnen gör, då hade de isåfall velat stena honom när han sade: "Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig"
Citera
2009-04-13, 14:08
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Jesus var ringare än änglarna, så självklart var Fadern större än Sonen när Sonen levde på jorden. Jesus var begränsad, Gud var andlig, vilket gör att Gud blir större än Sonen.

Då tar vi det igen Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

Det har inte att göra med jorden eller inte, som du själv ser så jag tycker att ditt argument inte håller... men jag respekterar om du tror så.

Citat:
Som svar på din fråga! Jag tror att Fadern Sonen och Den heliga Anden tillsammans är en Gud. Sonen följer Faderns vilja, Och den heliga Anden förverkligar Faderns vilja och Sonens befallning. Viljan kommer först, Ordet kommer tvåa, och förverkligandet kommer på tredje plats. På samma sätt tror jag att det är då Gud skapade himmel och jord.

Fadern ville skapa himmel och jord, Sonen befallde och Den heliga Anden förverkligade alltihop. När Ordet var Människa, så följde han Faderns vilja, eftersom Fadern, Sonen och Den heliga Anden är eniga till sitt väsen. Och det Jesus befallde skedde med hjälp av den heliga Anden som förverkligade Sonens befallning.

Då det kommer till Gud som skaparen. Gud har ensamen skapat allting och utan någons hjälp, detta säger Jesaja. Men samtidigt så har också Sonen skapat allting det säger hebreerbrevet 1:10-12, Så om Jesus inte skulle vara Gud så ljuger antingen Jesaja, eller så ljuger Hebreerbrevet. Gud kan inte både skapa allting utan någons hjälp och helt ensamen, om ärkeängeln Mikael samtidigt skapade allting. För Mikael hjälpte isåfall Gud med att skapa, och Gud säger i Jesaja 44:24 att han ensamen och utan någons hjälp utspänner himlen och breder ut jorden!

Jag tror att Gud skapade sonen, Jesus.

Kol1:13-15 Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike,och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen,

2 kor.4:4 Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.

Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.

Upp.3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia:
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse.
Citera
2009-04-13, 14:10
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Och när man läser kontexten så var dem lugna, tills Jesus sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" De ställde frågan: "Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?" De var inte hotfulla, de ställde endast en fråga! Och Jesus svarade dem då med att han är och han var innan Abraham fanns till. Det är ju uppenbart att de inte såg det på samma sätt som ni Jehovas vittnen gör, då hade de isåfall velat stena honom när han sade: "Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig"

Håller absolut inte med.

De anklagar Jesus för att ha en demon, tror du att dom snällt och gulligt säger det?

Jesus svar säger allt "ni vanärar mig"!
Citera
2009-04-13, 14:11
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du har fått en fel förklaring eller missuppfattat den. Spiros Zodhiates hade full kunskap om modern grekiska och kunde också klassisk grekiska och Koiné. Jag har hans 362-sidiga bok WAS CHRIST GOD? som handlar om Joh. 1:1-18. Han förnekar bestämt att det kan stå "ordet var en Gud" i Joh. 1:1

Då har han skrivit en sagobok, en bok i onödan som han förhoppningsvis tjänat en rejäl hacka på genom att lura stackars vilseledda människor.
Citera
2009-04-13, 14:30
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jag börjar med att svara på din fråga, Jehova började med att skapa Jesus, sen skapade de tillsammans jord och människa.

Jesus är inte skapad.
Citera
2009-04-13, 14:33
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Hur förklarar du detta?

"Ett substantiv med bestämd artikel betecknar en bestämd identitet, en bestämd person, medan ett substantiv i singularis utan artikel, när det står predikativt före verbet, betecknar en egenskap som subjektet har. Därför betyder Johannes uttalande om att Ordet (Logos) var theọs inte att han var densamme som den bestämde Gud som han var hos, utan att han hade en guds natur, att han var "gudomlig (gudalik)" eller "av gudomligt slag".
Citera
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Då tar vi det igen Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

Det har inte att göra med jorden eller inte, som du själv ser så jag tycker att ditt argument inte håller... men jag respekterar om du tror så.[/i]

Jag tycker inte alls att detta är ett motbevis, vill du veta varför? Den heliga Anden förverkligar det som Fadern vill, och det som Sonen säger. Den heliga Anden bevisade på såvis att Jesus var och är Messias och Guds son. Fadern Sonen och den heliga Anden är tre eniga, om man säger nånting om Den heliga Anden så säger man samtidigt emot Fadern och Sonen, eftersom Den heliga Anden förverkligar det som de vill och säger. Så hädar man Den heliga Anden, då hädar man samtidigt Fadern och Sonen.

Citat:
Jag tror att Gud skapade sonen, Jesus.

Kol1:13-15 Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike,och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen,

2 kor.4:4 Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.

Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.

Upp.3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia:
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse.

Kol 1:18 "Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan* han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste"

Jesus kallades alltså förstfödd därför att han uppstog från de döda.

Apg 13:33 "har Gud infriat oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig idag. "

Det är ju uppenbart att "född" syftas på Jesu uppståndelse!=)
Citera
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jesus är inte skapad.

Nähä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto