2009-04-14, 15:23
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Moses.
Ok. Men då blir ju det här en motsägelse som står i Johannes;

''Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.''

Så vem har rätt, det som står i GT eller det som står i NT?
Citera
2009-04-14, 15:30
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Ok. Men då blir ju det här en motsägelse som står i Johannes;

''Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.''

Så vem har rätt, det som står i GT eller det som står i NT?

Beror på hur man definierar "sett".
Citera
2009-04-14, 15:53
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Beror på hur man definierar "sett".
Hur definierar Gud det i Bibeln?
Citera
2009-04-14, 15:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Hur går det ihop med;
Exodus 20:4-5 - "Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God."

(2 Moseboken 20:4-5) Du skall inte göra dig en skulpterad bild eller något som helst som är format likt något uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnen under jorden. 5*Du skall inte böja dig ner för dem eller låta dig förledas till att tjäna dem, ty jag, Jehova, din Gud, är en Gud som kräver odelad hängivenhet, som låter straff för fäders missgärning komma över sönerna, över den tredje generationen och över den fjärde generationen, när man hatar mig,

Vad menar du?
Att Gud skapade människan till sin avbild, vad har det med att göra att människor skapar avgudar?
Citera
2009-04-14, 16:15
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
(2 Moseboken 20:4-5) Du skall inte göra dig en skulpterad bild eller något som helst som är format likt något uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnen under jorden. 5*Du skall inte böja dig ner för dem eller låta dig förledas till att tjäna dem, ty jag, Jehova, din Gud, är en Gud som kräver odelad hängivenhet, som låter straff för fäders missgärning komma över sönerna, över den tredje generationen och över den fjärde generationen, när man hatar mig,

Vad menar du?
Att Gud skapade människan till sin avbild, vad har det med att göra att människor skapar avgudar?
Vad finns i Himlen? Det första jag tänker på är vår Skapare - och att det inte är Han som ska avbildas. Jesus (fvmh) har gjorts till Hans avbild som jag ser det. Dvs kristna ber till Jesus (fvmh), andra ber kanske via ikon-bilder.

Så vad annars i Himlen kan menas med inte ska avbildas och tillbes? Månen, solen, stjärnorna eller annat som inte är synligt för blotta ögat?
Citera
2009-04-14, 17:44
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag har ju bevisat för dig att Jesus är Guds förstfödde, hans första skaparverk, som BIBELN säger

Har du? Var?
Citera
2009-04-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag käftar inte hånfullt emot.... Ni har ju översatt "var Gud" till "en gud" då kan det ju inte betyda annat än det. Gudalik varelse blir ju också en gud. Så hur du än försöker förklara så blir det två gudar.

Jesus är inte heller skapad, lika lite som Gud är det.

Vadå en varelse av ande förresten?? Vad betyder det nu då?

Jesus är en andevarelse.
Citera
2009-04-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
apg 2:26-27 "Därför gläder sig mitt hjärta och jublar min tunga. Ja, också min kropp skall komma till ro i ett hopp; 27 för du skall inte lämna min själ i Hades, inte heller skall du tillåta att din lojale ser förgängelse. "

Om kroppen och själen är samma sak, så måste Hades vara graven eftersom kroppen hamnar i graven när vi dör!

Japp. Det är så JV ser det. Gör du oxå det?

Alla själar dör och hamnar i Hades. I väntan på uppståndelsen.
Citera
2009-04-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Adam och Eva var väl människor?

Ja de va människor, själar, varelser.
Vilket ord som helst passar, olika ord & samma sak.
Citera
2009-04-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag älskar detta bibelcitatet för det bekräftar verkligen att Gud 'r flera eftersom han talar i pluralisk ton till sig själv. Och sedan står det: "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem"

Men samtidigt så är det Gud ensamen som gör allt och utan någons hjälp!

Kan det inte betyda att han hade sin son där som sällskap?

Men att Gud står som ensam Skapare för att det är han som är allt livs källa. Även för Jesus.
Citera
2009-04-14, 18:23
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jesus är en andevarelse.

Det där vart jag inte klokare på. Hur menar du och var går det att hitta i Bibeln?
Citera
2009-04-14, 18:26
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja de va människor, själar, varelser.
Vilket ord som helst passar, olika ord & samma sak.

Du skrev så här "Adam och Eva fick inga själar.De var själar."

Var dom själiska människor utan själar? Menar du så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in