2024-03-10, 16:35
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du kan förklara vad som är problemet.

Jehovas vittnen har aldrig påstått att alla inom organisationen är perfekta, fullkomliga, utan fel och brister.

Kan du visa en enda organisation som inte har fel och brister? Och som aldrig haft problem med pedofili?

Problemet med pedofili finns i hela samhället, inte bara hos Jehovas vittnen.

Problemet med jehovas vittnens systematiska peddoproblem är deras interna policy: att inte anmäla till polisen så att de inte drar jehovas namn i smutsen (läs organisationens anseende) och de sanktionerade detta med deras förvrängda sk tvåvittnesregel. Detta skapar en perfekt grogrund för övergrepp och ett insamlande av pedofiler. Det är lättare att komma undan som pedofil inom organisationen än i övriga samhället och som barn inom organisationen så är man mer sårbar.

Det är organisationen själv som säger att de erbjuder ett andligt paradis redan nu, att de är mer skötsamma och pålitliga än resten av världen. När det bevisats gång på gång att det verkligen inte stämmer. Naiva jehovasföräldrar = deras barn löper större risk än världsliga barn. Vilket bevisar att Jesus valde inte ut Bibelforskarna som Guds organisation år 1919. Det är snarare så att när satan slängdes ut ur himlen och ner på jorden år 1914 så valde han ut Bibelforskarna och andra charlatangrupper som en trojan att sprida sin lömska agenda. Om man nu tror på dessa årtal.
Citera
2024-03-10, 16:45
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Jag kan se dom "bevisen" här på flashback, tillsammans med många andra ögon.

Så presentera bevisen tack!
Läs boken
Citera
2024-03-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Läs boken

Läs bibeln.
Citera
2024-03-10, 17:15
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Läs bibeln.
Det har jag gjort
Citera
2024-03-10, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det har jag gjort

Läs jw.org:
Sexuella övergrepp mot barn — Du kan skydda ditt barn

I denna värld, som mer och mer håller på att urarta, måste vi vidta konstruktiva åtgärder för att skydda våra barn mot sexuella övergrepp. Det är inte förståndigt att lämna saker och ting åt slumpen och bara hoppas att ingenting skall hända.

Vakna! – 1985
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101985043

Ditt barn är i fara!
Sexuellt övervåld mot barn är en skrämmande realitet i denna sjuka värld.

Vakna! – 1993
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101993721

Hur du kan skydda dina barn
DE FLESTA känner spontant avsky när ämnet sexuella övergrepp kommer upp, och föräldrar ryser bara de tänker på att något sådant skulle kunna hända deras barn. Övergrepp mot barn har blivit en skrämmande och otäck realitet i dagens värld, och barn som blivit utsatta kan bli märkta för livet. Är det här ämnet värt att ta upp? Ja, absolut, eftersom du säkert vill göra allt du kan för att skydda dina barn. Det är av stort värde att skaffa sig mer kunskap om det här ämnet. Det är kunskap som kan visa sig vara avgörande.

Vakna! – 2007
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102007362

Vem kan hjälpa våra barn?

DET är uppmuntrande att veta att sexuella övergrepp mot barn nu erkänns som ett globalt problem. Sådana initiativ som Världskongressen mot kommersiell sexuell exploatering av barn, där representanter från 130 länder var närvarande, har riktat uppmärksamheten på problemet.

Vakna! – 1999
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101999243

Hur kan vi skydda våra barn?
”Du får aldrig tala om det för någon. Det är vår hemlighet.”

”Ingen skulle tro dig.”

”Om du berättar det, kommer dina föräldrar att hata dig. De vet att det var ditt fel.”

”Vill du inte vara min speciella vän längre?”

”Du vill väl inte att jag skall hamna i fängelse?”

”Om du berättar det för någon, kommer jag att döda dina föräldrar.”

EFTER att ha utnyttjat barnen för att tillfredsställa perversa lustar och efter att ha berövat dem deras trygghet och deras känsla av oskuld begär förövaren ytterligare någonting av sina offer — TYSTNAD. För att få dem att hålla tyst använder de sig av skamkänslor, hemlighetsmakeri och ibland ren terror. På det sättet förlorar barnen sitt bästa vapen mot sexuellt övervåld — sin önskan att anförtro sig åt någon, tala ut och be en vuxen om hjälp.

Vakna! – 1993
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/101993722
Citera
2024-03-10, 18:15
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Läs jw.org:

I denna värld, som mer och mer håller på att urarta, måste vi vidta konstruktiva åtgärder för att skydda våra barn mot sexuella övergrepp. Det är inte förståndigt att lämna saker och ting åt slumpen och bara hoppas att ingenting skall hända.

Vakna! – 1985

Ditt barn är i fara!

Vakna! – 1993

DE FLESTA känner spontant avsky när ämnet sexuella övergrepp kommer upp, och föräldrar ryser bara de tänker på att något sådant skulle kunna hända deras barn. Övergrepp mot barn har blivit en skrämmande och otäck realitet i dagens värld, och barn som blivit utsatta kan bli märkta för livet. Är det här ämnet värt att ta upp? Ja, absolut, eftersom du säkert vill göra allt du kan för att skydda dina barn. Det är av stort värde att skaffa sig mer kunskap om det här ämnet. Det är kunskap som kan visa sig vara avgörande.

Vakna! – 2007

DET är uppmuntrande att veta att sexuella övergrepp mot barn nu erkänns som ett globalt problem. Sådana initiativ som Världskongressen mot kommersiell sexuell exploatering av barn, där representanter från 130 länder var närvarande, har riktat uppmärksamheten på problemet.

Vakna! – 1999

”Ingen skulle tro dig.”

”Om du berättar det, kommer dina föräldrar att hata dig. De vet att det var ditt fel.”

EFTER att ha utnyttjat barnen för att tillfredsställa perversa lustar och efter att ha berövat dem deras trygghet och deras känsla av oskuld begär förövaren ytterligare någonting av sina offer — TYSTNAD. För att få dem att hålla tyst använder de sig av skamkänslor, hemlighetsmakeri och ibland ren terror. På det sättet förlorar barnen sitt bästa vapen mot sexuellt övervåld — sin önskan att anförtro sig åt någon, tala ut och be en vuxen om hjälp.

Vakna! – 1993

Dessa artiklar tar upp om när JV barn blir sexuellt utnyttjade av världsliga människor, inte inom sin församling. De framställer det som att sexuella övergrepp sker endast utanför organisationen, inte internt.
Intern pedofili är en helt annan sak med helt andra metoder. Precis som artikeln läser så ska offren TYSTAS ner genom skamkänslor, hemlighetsmakeri och ren terror (om du anmäler drar du jehovas namn i smutsen, du kommer att uteslutas och förlora hela din familj och alla du känner, du klädde dig för utmanande och det var ditt egna fel, du kommer att dö i harmageddon…)

Enligt organisationen kan äldste bröder inte förgripa sig på barn eftersom de har blivit utvalda av jehova själv, gud har utnämnt dom till deras förnäma förtroendeställningar.
Citera
2024-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ok, vilka bevis är det? Ge ditt bästa exempel.

Förmodligen handlar det om just det, men vi kan inte avgöra detta om du inte ger dina bevis på att Jehovas vittnen stödjer och förespråkar pedofili. Även 60-70 åriga kvinnor/mammor skulle alltså också stödja och förespråka pedofili, hör du inte hur dumt det låter?

Jag törs, men är ointresserad att lägga ner min tid på det, jag har bättre saker att göra än att ägna min tid åt konspirationsteorier. Jag vet hur man förvrängde i Uppdrag Granskning, jag var väl insatt i det hela på den tiden.

Men om du producerar dessa "bevis", så kommer jag att spendera en viss tid på det, så upp till bevis!!!

Ingen har påstått att JV förespråkar pedofili. Men tvåvittnesregeln och prioriteringar föratt skydda församlingens rykte leder till att pedofiler kommer väldigt lindrigt undan. Du känner till de 1006 i Australien.
Citera
2024-03-11, 19:43
Medlem
Citat:
Det är i alla fall bra att du medger att Jehovas vittnen är hatade:

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:18-19 Bibel2000)

"Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt. " (Lukas 6:22 Bibel2000)

Citat:
Så egentligen är det bara bra att ni gör Jehovas vittnen hatade och avskydda, ni uppfyller profetiorna.

Är Jehovas Vittnen verkligen så avskydda/hatade då? Jag vet att det finns många som är okunniga och har fördomar, och att det är relativt vanligt att folk tycker det är jobbigt när JV kommer och predikar. Men de brukar inte hata JV.

Vad jag har märkt bland före detta JV (oavsett om de har valt att lämna självmant eller blivit uteslutna) är att de inte hatar andra JV. De brukar kritisera organisationen/den styrande kretsen och/eller vissa trosfrågor/läror. Men det är bara kritik, inget hat.

Jag förnekar inte att det förekommer hat och förföljelse. Jag är bara tveksam till att det är så utspritt som du får det att låta.

På tal om profetiorna, även andra kristna grupper blir ju hatade och förföljda. Kan inte profetiorna stämma in på dem också? Åtminstone rent teoretiskt. Jag vet vad JV tycker om all annan religion (den är falsk).
Citera
2024-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Är Jehovas Vittnen verkligen så avskydda/hatade då? Jag vet att det finns många som är okunniga och har fördomar, och att det är relativt vanligt att folk tycker det är jobbigt när JV kommer och predikar. Men de brukar inte hata JV.

Vad jag har märkt bland före detta JV (oavsett om de har valt att lämna självmant eller blivit uteslutna) är att de inte hatar andra JV. De brukar kritisera organisationen/den styrande kretsen och/eller vissa trosfrågor/läror. Men det är bara kritik, inget hat.

Är saklig kritik t.ex. att kalla mig för "titties" och "titsup" och andra nedvärderande tilltal? Att du inte kan se hatet kanske beror på att du själv inte är utsatt?

Och kritiken handlar oftast om Jehovas vittnens avsikter med saker och ting, påståenden om avsikter som inte stämmer. Man förvränger vad Jehovas vittnens avsikter med saker och ting är, t.ex. om Jehovas vittnen ringer på dörren, så är deras avsikt att tvinga människor att bli Jehovas vittnen, vilket inte alls stämmer.
Eller att orsaken till att en äldste inte polisanmäler är för att församlingen inte ska få ett dåligt rykte, när den verkliga orsaken är att liksom präster i kyrkan, så avslöjar man inte vad som sagts i bikt med hänsyn till den drabbade. Äldsten kan däremot istället uppmana den drabbade att själv polisanmäla, o.s.v.

Det är en smart strategi att angripa avsikter, eftersom det är svårt att bevisa människors avsikter med saker och ting.

Och det handlar ofta om känslomässiga anklagelser, istället för saklig kritik.

Det största hatet kommer från förbittrade f.d. Jehovas vittnen. Märk väl ordet "förbittrade", det är alltså inte alla f.d. Jv som blir så hatiska. Det är bara en liten minoritet av dom uteslutna som blir så pass bittra, men dom hörs desto mer. Dag ut och dag in tänker dom på Jehovas vittnen, läser deras litteratur för att kunna hitta saker och ting att anklaga dom för. Och så fort Jehovas vittnen skrivit ett inlägg på forum som dessa, så går larmet, och 4-5 personer dyker upp och motsäger direkt med en massa inlägg för att försöka överrösta Jv:t. Om man svarar emot, så kommer nästa mothugg, det går inte att vinna mot dom, dom ger sig inte. Och jag antar att väldigt många människor går på detta, på liknande sätt som många amerikaner är förhäxade av en f.d. president, som uppenbart ljuger, nedvärderar och förnedrar andra människor.

Det är dessa f.d. bittra Jv som sprider sitt hat och sina lögner till allmänheten, med böcker och deltagande i olika dokumentärer och reportage, men även kristenheten är med på ett hörn.

Citat:
Jag förnekar inte att det förekommer hat och förföljelse. Jag är bara tveksam till att det är så utspritt som du får det att låta.

Har du undersökt detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jehovah%27s_Witnesses

Kolla t.ex. vad som hände i USA och Sovjet Unionen och många andra länder under 2:a världskriget.

Citat:
På tal om profetiorna, även andra kristna grupper blir ju hatade och förföljda. Kan inte profetiorna stämma in på dem också? Åtminstone rent teoretiskt. Jag vet vad JV tycker om all annan religion (den är falsk).

Det finns andra profetior som då också måste uppfyllas, t.ex. att den gruppen förkunnar om Guds kungarike i hela världen:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

Och självklart bör denna grupp följa bibeln i alla andra avseenden, t.ex. att man utesluter bröder och systrar som syndar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. " (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

Jehovas vittnen är kända för dessa två skriftställen, och en orsak till hatet. Man hatar sanna kristna eftersom dom följer Jesu bud och inte vill vara en del av världens ondska:

"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:19 Bibel2000)
Citera
2024-03-11, 22:10
Medlem
Citat:
Är saklig kritik t.ex. att kalla mig för "titties" och "titsup" och andra nedvärderande tilltal? Att du inte kan se hatet kanske beror på att du själv inte är utsatt?

Och kritiken handlar oftast om Jehovas vittnens avsikter med saker och ting, påståenden om avsikter som inte stämmer. Man förvränger vad Jehovas vittnens avsikter med saker och ting är, t.ex. om Jehovas vittnen ringer på dörren, så är deras avsikt att tvinga människor att bli Jehovas vittnen, vilket inte alls stämmer.
Eller att orsaken till att en äldste inte polisanmäler är för att församlingen inte ska få ett dåligt rykte, när den verkliga orsaken är att liksom präster i kyrkan, så avslöjar man inte vad som sagts i bikt med hänsyn till den drabbade. Äldsten kan däremot istället uppmana den drabbade att själv polisanmäla, o.s.v.

Det är en smart strategi att angripa avsikter, eftersom det är svårt att bevisa människors avsikter med saker och ting.

Och det handlar ofta om känslomässiga anklagelser, istället för saklig kritik.

Det största hatet kommer från förbittrade f.d. Jehovas vittnen. Märk väl ordet "förbittrade", det är alltså inte alla f.d. Jv som blir så hatiska. Det är bara en liten minoritet av dom uteslutna som blir så pass bittra, men dom hörs desto mer. Dag ut och dag in tänker dom på Jehovas vittnen, läser deras litteratur för att kunna hitta saker och ting att anklaga dom för. Och så fort Jehovas vittnen skrivit ett inlägg på forum som dessa, så går larmet, och 4-5 personer dyker upp och motsäger direkt med en massa inlägg för att försöka överrösta Jv:t. Om man svarar emot, så kommer nästa mothugg, det går inte att vinna mot dom, dom ger sig inte. Och jag antar att väldigt många människor går på detta, på liknande sätt som många amerikaner är förhäxade av en f.d. president, som uppenbart ljuger, nedvärderar och förnedrar andra människor.

Det är dessa f.d. bittra Jv som sprider sitt hat och sina lögner till allmänheten, med böcker och deltagande i olika dokumentärer och reportage, men även kristenheten är med på ett hörn.

Har du undersökt detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_Jehovah%27s_Witnesses

Kolla t.ex. vad som hände i USA och Sovjet Unionen och många andra länder under 2:a världskriget.

Det finns andra profetior som då också måste uppfyllas, t.ex. att den gruppen förkunnar om Guds kungarike i hela världen:

"Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma." (Matt 24:14 Bibel2000)

Och självklart bör denna grupp följa bibeln i alla andra avseenden, t.ex. att man utesluter bröder och systrar som syndar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. " (1 Kor 5:1-2 Bibel2000)

Jehovas vittnen är kända för dessa två skriftställen, och en orsak till hatet. Man hatar sanna kristna eftersom dom följer Jesu bud och inte vill vara en del av världens ondska:

"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:19 Bibel2000)

Så, om du beter dig korkat (vilket du brukar göra) på ett forum som detta, och därmed blir föraktad och förlöjligad; innebär då detta att du skulle vara mer trovärdig? Eller är det så enkelt att du beter dig enfaldigt och väljer att ta på dig offerkoftan när du blir kritiserad?
Berättigad kritik är inte hat. Släng av dig offerkoftan och svara uppriktigt på frågor. Annars gör du dig själv bara löjligare.
Du kan ju börja med de 1006 registrerade JV pedofilerna i Australien. Du har ännu inte vågat svara rakt på sak om detta stämmer eller är ondsinta lögner.
Så, nu vill vi höra din mening om detta. Du har noga undvikit att kommentera detta sedan kommissionsförhören 2015. Eller var kommissionens förhör av JV-organisationen angående pedofilerna bara avhoppares ondsinta lögner.

Tillåt oss gissa att du inte bemöter sakfrågan.😁😎
Citera
2024-03-11, 23:53
Medlem
Citat:

Jag nämnde kritik mot organisationen/den styrande kretsen, samt vissa läror/trosfrågor. Trodde det var tydligt att jag syftade på detta, och inte personangrepp etc. Har man saklig kritik så är det inte hat överhuvudtaget. Även om vittnen eventuellt ogillar det som skrivs, eller påstår att det är lögner, förvrängningar etc.

Dessutom syftade jag på hat i allmänhet, mot organisationen och vittnen som grupp. Inte vad ett vittne på ett internetforum råkar ut för.

Jag har för övrigt sett vittnen behandlas med respekt på internetforum. Jo, det förekommer. Även om man inte alltid håller med dem. Har även funnits två stycken på Flashback, även om de slutade vara aktiva på forumet för länge sen.

Vill minnas att du själv har erkänt att du har sysslat med personangrepp här. I vilket fall som helst så har jag sett sådana inlägg från dig. Jag tror att vissa saker påverkar hur andra bemöter dig. Detta säger jag inte för att vara elak.

Kallar du personangrepp etc för hat, så har jag blivit utsatt från hat från vissa vittnen. Men jag kallar det inte hat, bara dåligt beteende.

Citat:

Det där inlägget tog jag inte på allvar. Alltså personen som skrev att JV tvingar folk att gå med i JV, på grund av dörrknackning. Jag har visserligen förståelse över att man ogillar främlingar som knackar på dörren, oavsett om det är JV, dörrförsäljare eller andra. Möjligt att den personen uppfattar det som ett tvång, men det är knappast sant.

Jag tror dock inte att personen medvetet förvränger. Det kan vara ett missförstånd, och att personen är irriterad och finner dörrknackare jobbiga. Och bara vill bli av med lite ilska eller frustration.

Citat:

Har en äldste samma sorts tystnadsplikt som en präst inom svenska kyrkan då?

Det verkar inte så. Jag läste bland annat följande om ’child abuse’ i äldstehandboken på engelska. Från 2010:

”You should*immediately call the branch*office*for direction if you learn of an accusation of*child abuse, regardless of the age of the victim now*or at the time of the alleged abuse, even if it occurred*before the alleged perpetrator’s baptism. The branch*office will then give direction based on the circumstances*involved in each situation.”

Samt:

”When a known child molester moves to another*congregation, the Congregation Service Committee should*send a letter of introduction with full and *complete information about his background and*current situation. Any letter from the branch office*concerning the child molester should be photocopied or*sent to the new congregation. However, the new*congregation should be clearly informed of any*restrictions imposed by the branch office. A copy*of the letter of introduction should to sent to the*branch office.”

Så äldste eller andra inom JV verkar inte ha samma tystnadsplikt som präster inom Svenska Kyrkan har.
Citera
2024-03-12, 09:55
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Läs jw.org:

Vakna! – 1985

Ditt barn är i fara!

Vakna! – 1993

Vakna! – 2007

Vakna! – 1999

”Ingen skulle tro dig.”

Vakna! – 1993
Nice try! Men försök nu inte flytta fokus. Men du törs inte läsa det jag föreslagit. Men om du inte vill så kan du ju besvara frågeställningen om de 1006 pedofiler som ni har skyddat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in