2009-03-08, 13:17
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vänta, "den som lever får se"... för att kanske till sist inse att man hade fel.
Men det måste väl gälla lika mycket för Pingstvänner, Livets Ord osv.
Och kan knappast vara "den smala vägen".

Vet att många JV har problem med många lärofrågor. Har många JV i bekantskappskretsen, och de kanske vågar öppna sig mer för mig än för dig i dessa frågor, förstår du inte det?

Exakt hur många är det som har öppnat sig för dig?
Vem är du som gör att de hellre öppnar sig för dig?
*nyfiken*
Citera
2009-03-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Exakt Leviticus, det gäller att vara försiktig,´.

Nä det gäller att stå upp för sin trö överaltt och inte vika en m.m, fast det kräver mod.
Citera
2009-03-08, 13:19
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Alla utom du, är det bättre?
Nej men allvarligt, ber om ursäkt att jag generaliserade som jag gjorde!

Nej, det var lite fler än så jag menade. I denna religionsdel där spån som Död och Återfödd härjar finns det många väldigt kunniga ateister som ger svar på tal... skulle vilja påstå att de flesta är mer kunniga än mig och bra mycket bättre debattörer. Därför gillade jag inte din generalisering, men din ursäkt godtas.
Citera
2009-03-08, 13:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nä det gäller att stå upp för sin trö överaltt och inte vika en m.m, fast det kräver mod.

Även när den tron får dig att säga att saker är vetenskapligt bevisade och du får svar som visar att det inte är så?

Är det inte det som kallas hjärntvätt? Eller åtminstone extrem trångsynthet?
Citera
2009-03-08, 13:22
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Nej, det var lite fler än så jag menade. I denna religionsdel där spån som Död och Återfödd härjar finns det många väldigt kunniga ateister som ger svar på tal... skulle vilja påstå att de flesta är mer kunniga än mig och bra mycket bättre debattörer. Därför gillade jag inte din generalisering, men din ursäkt godtas.

Tack!
Självklart finns det ateister med djupare tänkande och bred kunskap.
Jag refererade till en hel del folk som man träffar när man knackar dörr
Citera
2009-03-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Exakt hur många är det som har öppnat sig för dig?
Vem är du som gör att de hellre öppnar sig för dig?
*nyfiken*

Hur många som har öppnat sig för mig, tja du, tyvärr för jag inte räkenskap över sådant.
Har som jag skrev många fimiljemedlemmar, släktingar, vänner och bekanta som är JV, och frågor om JV kommer ofta upp, av helt naturliga skäl.
Sedan finns det en del att läsa på nätet, många JV är i svår kris eftersom den inte längre tror att JV har "Sanningen", men inte kan lämna utan att förlora sin familj, och alla sociala kontakter.
Ingen avundsvärd sits att vara i!

Att de hellre öppnar sig för mig än för dig har ingenting med varken din eller min personlighet att göra, eller med vem jag är.

Eller förresten, just detta att jag inte är ett JV, men ändå insatt i JVs läror har väl betydelse.

Om någon av dina vänner hade sagt till dig att de tvivlade på hedningarnas tider-läran, att de tyckte att JV är oärliga i blodfrågan och att läran om slavklassen är högst tveksam, så hade det ju varit din skyldighet att gå och berätta detta för de äldste, för att de skulle kunna "hjälpa" din vän.

Riskfullt att prata med andra JV alltså.
Citera
2009-03-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Att rabbla en massa ord som inte har någon relevans i sammanhanget är inte till din fördel, begriper du inte det?
Det enda den kommentaren gjorde var att bevisa din hjärntvätt, inget annat.

Ja ja jag tycker synd om dig att du ska vara så avundsjuk och inte kunna förlika dig med att Bibelns ord är förmer än du.

Du kan skriva hur mycket illvilligt du vill om man person, det har ändå ingen framgång,
Det bara frestar på ditt sinne och i förlängningen kanske hjärtsnörp.
Citera
2009-03-08, 13:42
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ja ja jag tycker synd om dig att du ska vara så avundsjuk och inte kunna förlika dig med att Bibelns ord är förmer än du.

Du kan skriva hur mycket illvilligt du vill om man person, det har ändå ingen framgång,
Det bara frestar på ditt sinne och i förlängningen kanske hjärtsnörp.

Jag tycker synd om dig. Världen är så mycket större och fylld av så mycket mer än du ens kan drömma om, och du stänger in den och försöker klämma ner den i en tre millennier gammal bok.
Det kan ju förstås ha med rädsla att göra också, att du är rädd för allt det stora. Då tycker jag ännu mer synd om dig.
Citera
2009-03-08, 13:45
Medlem
Citat:
Även när den tron får dig att säga att saker är vetenskapligt bevisade och du får svar som visar att det inte är så?

Är det inte det som kallas hjärntvätt? Eller åtminstone extrem trångsynthet?

Du får kalla oss vad du vill.
Jag kallar dig för hjärntvättad som inte kan se igenom den vetenskap som sitter i sin herres knä.
Tydligen förlitar du dig också på politiker?

Psalm 146:3
”Sätt inte er förtröstan till förnäma män, till en människoson, hos vilken räddning finns.”
Citera
2009-03-08, 13:51
Medlem
Citat:
Jag tycker synd om dig. Världen är så mycket större och fylld av så mycket mer än du ens kan drömma om, och du stänger in den och försöker klämma ner den i en tre millennier gammal bok.
Det kan ju förstås ha med rädsla att göra också, att du är rädd för allt det stora. Då tycker jag ännu mer synd om dig.

Hur länge har du tänkt att njuta av livet på jorden.

Det enda du kan är att älta spyer, men det ger dig inget liv, för det krävs det Guds godkännande.

Malaki 3:13-16

13 "Starka har era ord vari mot mig",' har Jehova sagt.
Och ni har sagt: "Vad har vi talat med varandra mot dig?"
14 "Ni har' sagt: 'Det har inget värde att [man] tjänar Gud." Ock vilken vinning [har vi] av att vi har hållit förpliktelsen mot honom och att vi har vandrat missmodigt för härars Jehovas skull?
15 Och nu prisar vi de förmätna lyckliga? Ja, de som bedriva, ondska har byggts upp." Dessutom har de satt Gud på prov ock kommer ständigt undan.'"'
16 Vid den tiden talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova fortsatte att ge akt och lyssna.' Och en minnesbok började skrivas inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn."
17 "Och de kommer sannerligen att bli mina"," har härars Jehova sagt, "på den dag då jag frambringar en särskild 'egendom." Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom
18 Och ni kommer sannerligen att åter se [skillnaden] mellan en rättfärdig och en ondskefulla mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.
Citera
2009-03-08, 13:54
Medlem
irresistables avatar
Att öppna i kalsonger bakfull en lördag förmiddag med en öl i handen när Jehova ringer på, och sedan äckel-ragga på den yngre dottern som brukar vara med och försöka få in henne på en grogg är fruktansvärt roligt.
Citera
2009-03-08, 13:55
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Du får kalla oss vad du vill.
Jag kallar dig för hjärntvättad som inte kan se igenom den vetenskap som sitter i sin herres knä.
Tydligen förlitar du dig också på politiker?

Psalm 146:3
”Sätt inte er förtröstan till förnäma män, till en människoson, hos vilken räddning finns.”

Tydligen? Du är rätt bakom, va?

Och återigen är wikilänken bra att ha: http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Den "vetenskap" du propaganderar hade inte lett oss människor framåt för fem öre. Du vet datorn du knappar på? Den hade inte varit möjlig om vi hade förlitat oss till bibeln. Den bygger på samma vetenskap jag använder för att motbevisa dina minst sagt andefattiga argument om syndafloden.

Du har för lite kunskap om ämnet för att kunna argumentera för det, så istället litar du blint till ordbajs du hittar på nätet och klistrar in här. Känns det intelligent? Självständigt? En produkt av självständigt tänkande?
Eller känns det mer som total brist på källkritik, och acceptans av din tros företrädare? Hjärntvätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in