2009-04-09, 17:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Va det det här du menade?

Här står det inte att Gud säger att han har en själ...

Bara att "min själ har godkänt..."

Alltså "jag (min person) har godkänt..."

Men han säger att han är eller har en själ, precis som vi människor!
Citera
2009-04-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
För att jag ska greppa diskussionen måste jag veta och få exakta axiom och förklaringar på detta:

Själ: Vad är det och vad menas?

Ande: Vad är det och vad menas?

För mig verkar det som om ni menar att det är ungefär samma sak. Ännu mer förvirrad är när det pratas om att man har det ena och det andra. Om man har (äger) detta vad är man då?

Rörigt?

Kan jag hålla med om.
Det är svårt att skriva vad man menar...lättare när man pratar med ngn och man kan betona orden rätt.

Enligt JV så har människor inga själar...alltså några från kroppen oberoende svävande nånting...

Usch, jag börjar bli stressad nu...måste iväg snart...ha tålamod med min förklaring...

Människor är själar. Eller varelser/kroppar.

Ande är det Gud är...och hans änglar. En osynlig varelse som inte består av kött och blod.
Citera
2009-04-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men han säger att han är eller har en själ, precis som vi människor!

Men om man säger att man har ngt eller att man är ngt...så betyder det olika saker...
Citera
2009-04-09, 17:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Rörigt?

Kan jag hålla med om.
Det är svårt att skriva vad man menar...lättare när man pratar med ngn och man kan betona orden rätt.

Enligt JV så har människor inga själar...alltså några från kroppen oberoende svävande nånting...

Usch, jag börjar bli stressad nu...måste iväg snart...ha tålamod med min förklaring...

Människor är själar. Eller varelser/kroppar.

Ande är det Gud är...och hans änglar. En osynlig varelse som inte består av kött och blod.

Vad tråkigt att du snart skall gå! Men en fråga bara...Så enligt J.V så är min Matriella kropp en själ? Eller menade du att den omatriella kroppen är själen?
Citera
2009-04-09, 17:48
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men om man säger att man har ngt eller att man är ngt...så betyder det olika saker...

Jo det vet jag mycket väl!
Citera
2009-04-09, 17:48
Medlem
Nej nu måste jag ge mig för nu.

Kollar in senare ikväll igen!
Citera
2009-04-09, 17:49
Medlem
Citat:
Vad tråkigt att du snart skall gå! Men en fråga bara...Så enligt J.V så är min Matriella kropp en själ? Eller menade du att den omatriella kroppen är själen?

Mååååste iväg....

Hoppas du finns här senare!
Citera
2009-04-09, 19:26
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Hahaahahahahhaa

Då är det någon härifrån som har vart inne och ändrat, jag har ett ord för det: PATETISKT

Det var jag som ändrade, eftersom ingen annan kristen organisation verkar tro att Jerusalem föll 607 f.Kr, det är endast vakttornet som proklamerar detta. Därför ville jag förtygliga att endast vakttornet proklamerar det här! Men om det finns någon mer organisation som tror att Jerusalem föll vid det årtalet, ge mig då källor över internet så skriver jag dit dem också, eller så skriver du dit dem själv, tryck på redigera så kan du ändra och skriva dit det som du har!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-09 kl. 19:46.
Citera
2009-04-09, 21:41
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det var jag som ändrade, eftersom ingen annan kristen organisation verkar tro att Jerusalem föll 607 f.Kr, det är endast vakttornet som proklamerar detta. Därför ville jag förtygliga att endast vakttornet proklamerar det här! Men om det finns någon mer organisation som tror att Jerusalem föll vid det årtalet, ge mig då källor över internet så skriver jag dit dem också, eller så skriver du dit dem själv, tryck på redigera så kan du ändra och skriva dit det som du har!

Bra att du vågade erkänna det trots att du visste min inställning till handlingen!

Hade vart bättre om du hade skrivit Jehovas Vittnen, då det är ärt namn! Vakttornet är en tidning!
Citera
2009-04-09, 22:42
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Bra att du vågade erkänna det trots att du visste min inställning till handlingen!

Hade vart bättre om du hade skrivit Jehovas Vittnen, då det är ärt namn! Vakttornet är en tidning!

Ja skall tänka på det framöver! Har nu ändrat på det!
Citera
2009-04-09, 23:14
Medlem
Citat:

Din fysiska kropp är själen.
Citera
2009-04-09, 23:18
Medlem
Citat:
Jo det vet jag mycket väl!

Men då blir det ju skillnad på det där med att ha eller vara ngt...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in