2013-01-03, 03:28
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Jehovas vittnen är inte farliga ur det perspektivet att deras rörelse är till 100% spirituell. Så till vida att de inte börjar bruka våld, vilket jag inte ser framför mig att dem kommer så är inte jehovas vittnen ett problem för människor nej.

De skyddar pedofiler.
De uppmuntrar folk att INTE utbilda sig.
De detaljstyr människors liv.
De mördar indirekt sina barn genom att inte tillåta blodtransfusioner.

Jehovas är ett STORT problem för människor. En religiös sekt blir inte mycket mer 'koko' än JV.
Tomma, rädda, ängsliga och ibland rent av hatiska människor är de.
Citera
2013-01-03, 16:15
Medlem
De är farligare om du är ett vittne och lämnar dom för försvara barnen. läs detta
A scary thing is how the Watch Tower silences victims of sexual abuse and rape. Jehovah’s Witnesses harass, threaten and persecute everyone inside the organization that tries to protect the children. The Watch Tower organization takes away the freedom of speech among its members. Even thou the Jehovah’s Witnesses now allows you to go to the police and authorities if you have been molested or if your child have been molested the reality is that in many cases you will end up in much trouble within the organization because you contact the police and authorities and not keep silent
Citera
2013-01-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
http://www.watchtower.org/z/index.html
Jehovas vittnen får ju inte alls vara på "avfälliga sidor" om du inte kan sluta dömma folk så skall du inte ut här. du kan hamna i fara om era äldste följer.

folk får en dåligt bild av vittnen om du kommer och bråkar med folk här.

svara mig ej tillbaka. tänk på ditt vittnesbörd som blir fel
Citera
2013-01-05, 22:28
Medlem
Farligmans avatar
Dom är extremt farliga. De kan vara väldigt påträngande och hastiga. Däremot kan de vara intressanta att prata med.
Citera
2013-01-06, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farligman
Dom är extremt farliga. De kan vara väldigt påträngande och hastiga. Däremot kan de vara intressanta att prata med.
Blodpudding borde hålla de på avstånd. Lite som vitlök och kors som håller andra väsen som vampyrer i schak.
Citera
2013-01-08, 22:01
Medlem
Jag har inte mycket erfarenhet av Jehovas vittne, men när dom har knackat på min dörr har jag inte fått några problem.
Jag körde taxi ett tag för några år sedan, och hade en hel del körningar till riketssal, bättre bemötande får man faktiskt leta efter.
Har också en och annan kompis som är uppfostrade i Jehovasfamiljer. Mina kompisar har gått ur kyrkan utan att behöva skiljas från sina familjer.

Så personligen, utan att vara insatt, så tycker jag inte att dom verkar särskilt farliga. Däremot är jag osäker på deras religösa uppfattning. Är det en genuint kristen lära, eller har dom likt mormoner med flera, tilläggsläror?
Citera
2013-01-08, 23:40
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Jag har inte mycket erfarenhet av Jehovas vittne, men när dom har knackat på min dörr har jag inte fått några problem.
Jag körde taxi ett tag för några år sedan, och hade en hel del körningar till riketssal, bättre bemötande får man faktiskt leta efter.
Har också en och annan kompis som är uppfostrade i Jehovasfamiljer. Mina kompisar har gått ur kyrkan utan att behöva skiljas från sina familjer.

Så personligen, utan att vara insatt, så tycker jag inte att dom verkar särskilt farliga. Däremot är jag osäker på deras religösa uppfattning. Är det en genuint kristen lära, eller har dom likt mormoner med flera, tilläggsläror?

Accepterar dina vänner familjer att deras samfund fryser ut andra?

Jag hade en flickvän på högstadiet som jag blev hemkallad till familjen hos. De krävde att jag skulle följa med på JV's aktiviteter för att få fortsätta träffa henne. Vägrade så klart. Hon blev tvungen att göra slut och fick ingen fritid ute förrän sommarlovet ett par månader senare. På gymnasiet hände en liknande grej mellan henne och en annan kille men då vek hon sig inte. Hela släkten, tom syskon bröt med henne. Inte ens ett hej. Hon flyttade till en väns familj under gymnasieåren och de blev hennes familj sen. Högtider och allt. De hjälpte henne genom universitetet och allt möjligt. Var säkert tio år sen jag träffade henne nu men redan då var det tio år efter det inträffade. Inte ett ord mer än från en mormor som hon hade lite kontakt med.

De föräldrarna och alla medlemmar som inte talar ut MOT vad som sker inom deras jävla organisation är medskyldiga. Människor som inte protesterar mot ondska som uförs i en organisations namn som man fortsätter att vara medlem i samtidigt som man som man kallar sig för god är inte värda annat än äckel och skam.

Men ok, de dödar inte dem iaf vilket bibeln egentligen kräver vid direkt olydnad mot föräldrars vilja.
Citera
2013-01-08, 23:47
Medlem
Citat:
Däremot är jag osäker på deras religösa uppfattning. Är det en genuint kristen lära, eller har dom likt mormoner med flera, tilläggsläror?

Varför inte ta reda på det själv från källan?

http://www.jw.org/sv

Om du med "en genuint kristen lära" menar att man följer bibeln, så blir du inte besviken enligt mig.

Var objektiv och tro inte blint på alla påståenden om Jehovas vittnen, speciellt här på Flashback. Det du upplevt i verkliga livet tror jag är närmare sanningen än alla slags inlägg på Flashback.

Om du vill fråga mig personligen så kan du PM:a mig.

Mvh.
Citera
2013-01-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Accepterar dina vänner familjer att deras samfund fryser ut andra?

Jag hade en flickvän på högstadiet som jag blev hemkallad till familjen hos. De krävde att jag skulle följa med på JV's aktiviteter för att få fortsätta träffa henne. Vägrade så klart. Hon blev tvungen att göra slut och fick ingen fritid ute förrän sommarlovet ett par månader senare. På gymnasiet hände en liknande grej mellan henne och en annan kille men då vek hon sig inte. Hela släkten, tom syskon bröt med henne. Inte ens ett hej. Hon flyttade till en väns familj under gymnasieåren och de blev hennes familj sen. Högtider och allt. De hjälpte henne genom universitetet och allt möjligt. Var säkert tio år sen jag träffade henne nu men redan då var det tio år efter det inträffade. Inte ett ord mer än från en mormor som hon hade lite kontakt med.

De föräldrarna och alla medlemmar som inte talar ut MOT vad som sker inom deras jävla organisation är medskyldiga. Människor som inte protesterar mot ondska som uförs i en organisations namn som man fortsätter att vara medlem i samtidigt som man som man kallar sig för god är inte värda annat än äckel och skam.

Men ok, de dödar inte dem iaf vilket bibeln egentligen kräver vid direkt olydnad mot föräldrars vilja.

Ja, de jag känner kanske har haft ovanligt mjuka familjer för att vara vittnen, vad vet jag?
Var i Bibeln står det att man ska döda sina barn om de inte lyder? I nya testamentet står det nog inget sådant.
Citera
2013-01-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ja, de jag känner kanske har haft ovanligt mjuka familjer för att vara vittnen, vad vet jag?
Var i Bibeln står det att man ska döda sina barn om de inte lyder? I nya testamentet står det nog inget sådant.

Det är kanske så att dina kompisar som har "gått ur kyrkan" har lämnat JV som unga och odöpta!
Om en ungdom lämnar, utan att vara döpt, så finns det inget som säger att familjen inte kan behålla kontakten.
Är han däremot döpt, så gör familjen i fråga enligt Organisationen fel om de fortsätter atrt ha kontakt med honom.
Citera
2013-01-09, 11:14
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Mina kompisar har gått ur kyrkan utan att behöva skiljas från sina familjer.

det första beror på att de aldrig döpt sig i läran... då är de okey att prata med.

De är mycket lika Mormonerna.
Med skillnaden att de har förkastat nästan alla läror som grundaren Russel hittade på så har mormonerna kvar sina tilläggsböcker.

Kristna är dem inte. (även om de själva påstår det)
Arianer är ju läran knuten till rent läromässigt.

På deras åminnelse tar man gemensamt avstånd från Jesu blod och kött, bara det räcker långt.

Dopfrågorna de har, visar att det är en organisationen man döper sig till.
1: Har du på grundval av Jesu Kristi offer, ångrat dina synder och överlämnat dig åt Jehova för att göra hans vilja?
2: Förstår du att genom ditt överlämnande och dop betraktas du som ett Jehovas vittne förbunden med Guds organisation, som leds av hans ande?

finns naturligtvis mycket mer att säga om detta..

och om man inte skull bli besviken som TTSP påstår, hur kommer det då sig att 2 av 3 ungdomar lämnar läran och hoppar av?
De som vuxit upp i skiten, ska väl om några veta det?
Citera
2013-01-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför inte ta reda på det själv från källan?

http://www.jw.org/sv

Om du med "en genuint kristen lära" menar att man följer bibeln, så blir du inte besviken enligt mig.

Var objektiv och tro inte blint på alla påståenden om Jehovas vittnen, speciellt här på Flashback. Det du upplevt i verkliga livet tror jag är närmare sanningen än alla slags inlägg på Flashback.

Om du vill fråga mig personligen så kan du PM:a mig.

Mvh.
Tack men nej tack. Jag söker inget samfund. Ogillar hierarkiska strukturer inom religion, skulle inte heller bli katolik. Jag tror det skiljer sig en del på din och min tro, även om vi har samma källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in