Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Du kan heller inte rimligtvis veta exakt vad Einstein hade för personlig tro (det är det bara Gud och Einstein som verkligen någonsin vetat). Det faktum att han inte förnekat Guds existens är en fet jättenagel i ögat på ateistidioter som ju i övrigt stöder sig på hans teorier. Det är dock intressant att du fortsätter att gå off topic i varje inlägg för att pådyvla andra din ateistiska uppfattning. Som jag ser det är du en ateist av närmast religiös tro i paritet med sekt- eller fundamentalistkaliber.
Jag kan rimligen veta, utifrån Einsteins egen korrespondens och vad han skrivit i sina böcker, att han inte trodde på en personlig gud, och att han inte räknade sig till judendomen.
Det är inte en nagel i ögat på något sätt att Einstein pratade om gud. Det är helt upp till honom vad han tror. Att du drar förutfattade slutsatser baserade på din egen fördom gör dig bara mer löjlig.
Jag har, som du kanske märkt, aldrig förnekat att Einstein trodde på gud (eller en gud, Spinozas). Jag rättade dig, när du satt i arrogant tvärsäkerhet och hävdade att Einstein var praktiserande jude.
Det är du, lille vän, som slingrat dig. Gå tillbaks i tråden och titta om du vill.
Du gick från tvärsäkert uttalande om Einsteins "judenhet" till att backa till "men han trodde på gud, så haha, du är dum".
Jag är ledsen, men du debatterar som en femtonåring. Med tillgång till SAOL.