2009-04-13, 12:59
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Ja men då är vi överens, Fadern, Gud, Jehova är EN!

Jehova har en Son, som är Gudalik, har sin faders egenskaper. Men han är INTE Gud... Utan bara Gudalik eller en gud. OBSERVERA litet g som är oerhört viktigt i det grekiska språket för bestämmelse av slag av gud(gudalik, gudason) eller Gud.

Sonen ska ju sitta på Guds högra sida. Med andra ord Gud Jehova är EN allsmäktig och har sin skapade son på sin högra sida.

Sonen vet inte när harmageddon kommer, utan det vet bara Gud. Ännu ett tecken på att Jehova är EN och att Jesus inte har samma kunskap och vetskap som Jehova
Stor och liten bokstav i det grekiska språket fanns inte när evangelierna skrevs ned, eller när våra tidiga manuskript skrevs ned heller. Det är senare påfund; det känns därför lite missvisande att säga att de är otroligt viktiga i det grekiska språket. Grekiskan har bara ett ord för gud, vare sig det är Gud eller gud, och det är Θεος. I de tidiga manuskripten används som jag tidigare har talat om i tråden nomina sacra för att skilja en gud och Gud åt; i Johannes 1:1 i de tidiga manuskripten där nomina sacra används hittar vi just ett sådant nomen sacrum för Θεος.
Citera
2009-04-13, 13:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag tycker det låter konstigt med 'en gud' för det ger tanken att det är en av flera möjliga. Dvs lutar lite åt en polyteistisk syn trots en grund i monoteism.

Ja det tycker jag också! Om Jehova är den store Guden och Jesus den lilla guden, då finns det flera gudar. Gud och gud!
Citera
2009-04-13, 13:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja men då är vi överens, Fadern, Gud, Jehova är EN!

Jehova har en Son, som är Gudalik, har sin faders egenskaper. Men han är INTE Gud... Utan bara Gudalik eller en gud. OBSERVERA litet g som är oerhört viktigt i det grekiska språket för bestämmelse av slag av gud(gudalik, gudason) eller Gud.

Sonen ska ju sitta på Guds högra sida. Med andra ord Gud Jehova är EN allsmäktig och har sin skapade son på sin högra sida.

Sonen vet inte när harmageddon kommer, utan det vet bara Gud. Ännu ett tecken på att Jehova är EN och att Jesus inte har samma kunskap och vetskap som Jehova

Sonen sitter på Faderns högra sida därför att han har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom. Guds skaparOrd har ju fått en ny kropp, som Fadern uppväckte till evigt liv, därför sitter Ordet brevid Fadern!

Jag har en fråga till dig: Skapade Jehova himmel och jord?
Citera
2009-04-13, 13:07
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ordet är Jesus.
Jehova var kvar uppe i himlen, Jehova var Jesus fader. Jesus bad till sin fader hela tiden när han var på jorden om hjälp, styrka och kraft och att Jehova skulle hjälpa Jesus att handla rätt...

1+1=2

Och jag tror snarare att Jesus är Guds Ord! Jag håller med dig om att Fadern var i himlen och Sonen var på Jorden, men att de tillsammans är Jehova = Jag är!

Jag har en fråga till dig! Varför ville judarna stena Jesus när han sade: "Jag är och jag var innan Abraham blev till"?
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-13 kl. 13:13.
Citera
2009-04-13, 13:14
Medlem
Intressant

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Stor och liten bokstav i det grekiska språket fanns inte när evangelierna skrevs ned, eller när våra tidiga manuskript skrevs ned heller. Det är senare påfund; det känns därför lite missvisande att säga att de är otroligt viktiga i det grekiska språket. Grekiskan har bara ett ord för gud, vare sig det är Gud eller gud, och det är Θεος. I de tidiga manuskripten används som jag tidigare har talat om i tråden nomina sacra för att skilja en gud och Gud åt; i Johannes 1:1 i de tidiga manuskripten där nomina sacra används hittar vi just ett sådant nomen sacrum för Θεος.

I P66 och P75 används en sammandragningar av theos, s k Nomina Sacra, i Joh. 1:1. Det är ett intressant observandum, men nomina sacra användes ju också om mindre laddade ord, så man kan nog inte utan vidare dra för stora växlar på det.
Citera
2009-04-13, 13:21
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
I P66 och P75 används en sammandragningar av theos, s k Nomina Sacra, i Joh. 1:1. Det är ett intressant observandum, men nomina sacra användes ju också om mindre laddade ord, så man kan nog inte utan vidare dra för stora växlar på det.
Jag tycker det är mindre relevant att formen i sig används för andra viktiga människor. Πατερ, som betyder fader, sammandrags alltså i bland för att markera Fadern med stort F; Θεος likaså när det skall markera Gud med stort G, vilket det faktiskt gör just i Johannes 1:1 i de tidigare manuskripten.
Citera
2009-04-13, 13:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Kunde inte du Grekiska? (Tycker mig ha läst det någonstans)
Grekiskan har inte bara ett ord för Gud, det är därför det är så svårt för svenskar att förstå hur det skall översättas... Jag har fått detta förklarat av en man som är född och uppväxt i Grekland!
Citera
2009-04-13, 13:31
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och jag tror snarare att Jesus är Guds Ord! Jag håller med dig om att Fadern var i himlen och Sonen var på Jorden, men att de tillsammans är Jehova = Jag är!

Ja visst är Jesus "Guds ord" .. Det är ju Guds som skapat Jesus och har sänt honom till jorden Utan Gud hade ju inte Jesus existerat... Precis som Barn inte existerar utan föräldrar!

Citat:
Jag har en fråga till dig! Varför ville judarna stena Jesus när han sade: "Jag är och jag var innan Abraham blev till"?

Av samma orsak som man döda Jesus på korsen/pålen ... att han var Guds son.
Citera
2009-04-13, 13:37
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Kunde inte du Grekiska? (Tycker mig ha läst det någonstans)
Grekiskan har inte bara ett ord för Gud, det är därför det är så svårt för svenskar att förstå hur det skall översättas... Jag har fått detta förklarat av en man som är född och uppväxt i Grekland!
Θεος är det enda ordet som motsvarar svenskans Gud. Δαιμων (daimon) finns också givetvis, men det är oftast en mindre gud (som sällan har något namn) och kan inte användas i sammanhanget.
Vad finns det för andra ord för Gud i grekiskan? Och du bör akta dig för att använda modern grekiska i din tolkning av Nya Testamentent som är skrivet på koinegrekiska. Visserligen är koinegrekiskan grunden till modern grekiska, men man ska inte underskatta den utveckling ett språk kan göra på ett par tusen år.
Jag kan inte modern grekiska; jag sysslar med koinegrekiska och klassisk.
Citera
2009-04-13, 13:37
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja visst är Jesus "Guds ord" .. Det är ju Guds som skapat Jesus och har sänt honom till jorden Utan Gud hade ju inte Jesus existerat... Precis som Barn inte existerar utan föräldrar!.

Och På samma sätt som Fadern sände Sonen till oss sänder ju Fadern och Sonen den heliga Anden till oss idag! Är den heliga Anden också bara en gud?

Citat:
Av samma orsak som man döda Jesus på korsen/pålen ... att han var Guds son.

Det är skillnad, därför att de ville stena Jesus för att han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" Varför ville dem stena honom? Jesus sade inget om att vara Guds son där, utan han sade: "Jag är och jag var innan Abraham fanns till" och judarna blev förargade! Varför?
Citera
2009-04-13, 13:39
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Sonen sitter på Faderns högra sida därför att han har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom. Guds skaparOrd har ju fått en ny kropp, som Fadern uppväckte till evigt liv, därför sitter Ordet brevid Fadern!

Jag har en fråga till dig: Skapade Jehova himmel och jord?
Jag börjar med att svara på din fråga, Jehova började med att skapa Jesus, sen skapade de tillsammans jord och människa.

Nu har jag en(eller flera hehe) fråga till dig, varför har Jesus inte samma kunskap som Gud?
Mark. 13:32 : "Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

Fortsättningsvis så har vi Matt. 20:20-23 : "Sebedaios-sönernas mor [kom] fram till honom [Jesus] ... och hon sade: 'Lova mig att mina båda söner får sitta bredvid dig i ditt rike, den ene till höger och den andre till vänster.' Jesus svarade: ... 'Min bägare skall ni få dricka, men platserna till höger och till vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill av min fader.'"

Är det inte egendomligt, om Jesus är Gud som det påstås! Svarade Jesus här bara i enlighet med sin "mänskliga natur"? Om Jesus, som treenighetsanhängarna säger, var sann "Gudamänniska" - både Gud och människa, inte antingen eller - skulle det då verkligen vara konsekvent att komma med en sådan förklaring?
Är det inte snarare så att Matteus 20:23 visar att Sonen inte är jämlik Fadern, att Fadern har reserverat somliga förmånsrätter åt sig själv?

Å så bara en till ... Joh. 14:28: "[Jesus sade:] Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."

Så, Fadern(Gud) är större än Jesus. Hur kan de komma sig om de är samma väsen?
Citera
2009-04-13, 13:40
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Θεος är det enda ordet som motsvarar svenskans Gud. Δαιμων (daimon) finns också givetvis, men det är oftast en mindre gud (som sällan har något namn) och kan inte användas i sammanhanget.
Vad finns det för andra ord för Gud i grekiskan? Och du bör akta dig för att använda modern grekiska i din tolkning av Nya Testamentent som är skrivet på koinegrekiska. Visserligen är koinegrekiskan grunden till modern grekiska, men man ska inte underskatta den utveckling ett språk kan göra på ett par tusen år.
Jag kan inte modern grekiska; jag sysslar med koinegrekiska och klassisk.

Synd att jag inte kommer ihåg hur han förklarade detta.

Men som han förklarade det så var det glasklart att Ordet inte var Gud, det var inget snack om saken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in