Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Sonen sitter på Faderns högra sida därför att han har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom. Guds skaparOrd har ju fått en ny kropp, som Fadern uppväckte till evigt liv, därför sitter Ordet brevid Fadern!
Jag har en fråga till dig: Skapade Jehova himmel och jord?
Jag börjar med att svara på din fråga, Jehova började med att skapa Jesus, sen skapade de tillsammans jord och människa.
Nu har jag en(eller flera hehe) fråga till dig, varför har Jesus inte samma kunskap som Gud?
Mark. 13:32 :
"Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."
Fortsättningsvis så har vi
Matt. 20:20-23 : "
Sebedaios-sönernas mor [kom] fram till honom [Jesus] ... och hon sade: 'Lova mig att mina båda söner får sitta bredvid dig i ditt rike, den ene till höger och den andre till vänster.' Jesus svarade: ... 'Min bägare skall ni få dricka, men platserna till höger och till vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill av min fader.'"
Är det inte egendomligt, om Jesus är Gud som det påstås! Svarade Jesus här bara i enlighet med sin "mänskliga natur"? Om Jesus, som treenighetsanhängarna säger, var sann "Gudamänniska" - både Gud och människa, inte antingen eller - skulle det då verkligen vara konsekvent att komma med en sådan förklaring?
Är det inte snarare så att Matteus 20:23 visar att Sonen inte är jämlik Fadern, att Fadern har reserverat somliga förmånsrätter åt sig själv?
Å så bara en till ...
Joh. 14:28: "[Jesus sade:]
Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."
Så, Fadern(Gud) är större än Jesus. Hur kan de komma sig om de är samma väsen?