2009-04-13, 14:35
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
I sin doktorsavhandling anslöt sig Tomas Bokedal (Lund 2005) till de forskare som menar att Nomina Sacra började med ordet Jesus och att fler ord efter det särbehandlades. Ordet kors särbehandlades också. Därför undrar jag verkligen om man kan tillägga det sammandragna ordet theos i gamla handskrifter något som har betydelse för debatten.
Om det är så att nomina sacra inte förekom i orginaltexterna är det givetvis mindre intressant; däremot känner jag inte till något antikt manuskript som inte har nomen sacrum i Johannes 1:1. Däremot förekom ju fenomenet redan till vår kännedom i den grekiska översättningen av Gamla Testamentet.
Citera
2009-04-13, 14:39
Medlem
Inte alls

Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Då har han skrivit en sagobok, en bok i onödan som han förhoppningsvis tjänat en rejäl hacka på genom att lura stackars vilseledda människor.

Han har inte alls skrivit någon sagobok och har inte alls tjänat någon hacka. Det är du som är fullständigt vilseledd. Du är lika komplett okunnig i denna fråga som du är i alla andra frågor. Det finns ingen person kunnig i forntida och nutida grekiska som skulle hålla med vad du påstått. Så därför kan du inte anföra eller nämna en enda.
Citera
2009-04-13, 14:39
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag tycker inte alls att detta är ett motbevis, vill du veta varför? Den heliga Anden förverkligar det som Fadern vill, och det som Sonen säger. Den heliga Anden bevisade på såvis att Jesus var och är Messias och Guds son. Fadern Sonen och den heliga Anden är tre eniga, om man säger nånting om Den heliga Anden så säger man samtidigt emot Fadern och Sonen, eftersom Den heliga Anden förverkligar det som de vill och säger. Så hädar man Den heliga Anden, då hädar man samtidigt Fadern och Sonen.

Men nu motsäger du väl bibeln?
Hädelse mot Jesus förlåts men inte mot heliga anden.
Du skriver att om man hädar mot den heliga anden såp gör man det mot sonen ... men det sa ju inte bibeln!

Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

Citat:
Kol 1:18 "Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan* han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste"

Jesus kallades alltså förstfödd därför att han uppstog från de döda.

1 Kor. 11:3 : "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud."

Hur förklarar du att Jesu huvud är Gud?

Det framgår alltså klart att Kristus inte är Gud och att Gud är överordnad Kristus. Det bör påpekas att detta skrevs omkring år 55 v.t., dvs. omkring 22 år efter det att Jesus hade återvänt till himlen. Den sanning som framhålls här gäller således förhållandet mellan Gud och Kristus i himlen.
Citat:
Apg 13:33 "har Gud infriat oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig idag. "

Det är ju uppenbart att "född" syftas på Jesu uppståndelse!=)

Inte i de skriftställen som jag citerade till... Förstfödd av all skapelse, dog han innan allt skapades?

Eller hur menar du?
Citera
2009-04-13, 14:41
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Han har inte alls skrivit någon sagobok och har inte alls tjänat någon hacka. Det är du som är fullständigt vilseledd. Du är lika komplett okunnig i denna fråga som du är i alla andra frågor. Det finns ingen person kunnig i forntida och nutida grekiska som skulle hålla med vad du påstått. Så därför kan du inte anföra eller nämna en enda.

Motbevisa gärna detta då!

Citat:
"Ett substantiv med bestämd artikel betecknar en bestämd identitet, en bestämd person, medan ett substantiv i singularis utan artikel, när det står predikativt före verbet, betecknar en egenskap som subjektet har. Därför betyder Johannes uttalande om att Ordet (Logos) var theọs inte att han var densamme som den bestämde Gud som han var hos, utan att han hade en guds natur, att han var "gudomlig (gudalik)" eller "av gudomligt slag".
Citera
2009-04-13, 14:52
Medlem
Citat:
Hur förklarar du detta?

"Ett substantiv med bestämd artikel betecknar en bestämd identitet, en bestämd person, medan ett substantiv i singularis utan artikel, när det står predikativt före verbet, betecknar en egenskap som subjektet har. Därför betyder Johannes uttalande om att Ordet (Logos) var theọs inte att han var densamme som den bestämde Gud som han var hos, utan att han hade en guds natur, att han var "gudomlig (gudalik)" eller "av gudomligt slag".

Han var inte densamme som han var hos, men av samma natur, förvisso. Det vet alla språkmän. Men betyder inte alls att han bara var "en gud". Detta vet alla också. Han var Gud precis som Gud var det!
Citera
2009-04-13, 14:54
Medlem
Citat:
Motbevisa gärna detta då!

Det är ju du skall bevisa det du har påstått. Du har påstått saker om grekiska som du inte har bevisat och inte kan bevisa.
Citera
2009-04-13, 14:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Du skriver att om man hädar mot den heliga anden såp gör man det mot sonen ... men det sa ju inte bibeln!

Matt. 12:31, 32: "All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse, men den som säger något mot den heliga anden får inte förlåtelse, varken i denna världen eller i den kommande."

1 Kor. 11:3 : "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud."

Det framgår alltså klart att Kristus inte är Gud och att Gud är överordnad Kristus. Det bör påpekas att detta skrevs omkring år 55 v.t., dvs. omkring 22 år efter det att Jesus hade återvänt till himlen. Den sanning som framhålls här gäller således förhållandet mellan Gud och Kristus i himlen.

Inte i de skriftställen som jag citerade till... Förstfödd av all skapelse, dog han innan allt skapades?

Eller hur menar du?

Därför att Den heliga Anden utför det som Sonen befaller och fadern vill skall ske.

Fadern vill, Sonen befaller, Den heliga Anden utför. Hädar man den heliga anden så hädar man samtidigt Fadern och Sonen. Man hädar ju på såvis både Fadern, Sonen och Den heliga Anden!

Du ställer frågan: "Hur förklarar du att Jesu huvud är Gud?" Eftersom Sonen alltid följer Faderns vilja så är Fadern Sonens huvud. Det är: "Vilja ord och handling" som det handlar om!

Du ställer frågan: "Inte i de skriftställen som jag citerade till... Förstfödd av all skapelse, dog han innan allt skapades?"

Läser man kol 1:13-15 står det: "Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den Osynliga Gudens avbild, den förstfödde* i hela skapelsen" Så visst handlar det om Jesus efter sin uppståndelse.
Citera
2009-04-13, 14:56
Medlem
Är du säker på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Om det är så att nomina sacra inte förekom i orginaltexterna är det givetvis mindre intressant; däremot känner jag inte till något antikt manuskript som inte har nomen sacrum i Johannes 1:1. Däremot förekom ju fenomenet redan till vår kännedom i den grekiska översättningen av Gamla Testamentet.

Jag är mycket tveksam till påståendet att detta fanns i LXX innan det fanns i NT. Om namnet Jesus var det första ordet som skrevs så kan det inte ha börjat i LXX.
Citera
2009-04-13, 15:11
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jag är mycket tveksam till påståendet att detta fanns i LXX innan det fanns i NT. Om namnet Jesus var det första ordet som skrevs så kan det inte ha börjat i LXX.
Det var just därför jag tog upp det eftersom Jesus inte nämns vid namn alls i GT. Däremot kan det vara som så att inga tidigare manuskript av Septuaginta har överlevt; jag känner mig osäker i den frågan. Hur som helst, även om fallet är så att endast Jesus var det namn som stod som nomen sacrum i de tidiga manuskripten är det givetvis intressant att Johannes 1:1 så pass tidigt sammandrogs till Θς, vilket vittnar till att skribetenterna för de papyrusfragment vi har ansåg att det var självklart att det var Gud med stort G som åsyftades.

Gudalik tycker jag är en rätt konstig översättning med tanke på att det är ett adjektiv och inte ett subsantiv. Grekiskan har ett adjektiv som betyder precis gudalik; θειος.
Citera
2009-04-13, 15:27
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Eller hur menar du?

Jag har fråga till dig. I eran Bibel står det såhär i Rom 10:9-13:

"9 Ty om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda, skall du bli räddad. 10 Ty med hjärtat utövar man tro till rättfärdighet, men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning.

11 Skriften säger ju: ”Ingen som tror på honom skall bli besviken.” 12 Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. 13 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte versen att Jesus är Jehova Gud här? Med tanke på att man skall anropa Jehovas namn och då blir man räddad, och i vers 9 står det att man med sin mun skall bekänna Jesus som Herre?

" Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. "

Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte eran skrift detta: "Det är nämligen ingen skillnad mellan Jude och grek, ty över alla är samma Herre, som är rik för alla som anropar honom som Jehova"? Eller?:P
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-13 kl. 15:48.
Citera
2009-04-13, 15:37
Medlem
Citat:

Jag har inte möjlighet att kolla det just nu men jag har för mig att de flesta översättningar säger att Jesus var förstfödd före all skapelse. Det skulle betyda att han inte är skapad ö h t. Kan någon kommentera det?
Citera
2009-04-13, 16:47
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Sonen sitter på Faderns högra sida därför att han har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom. Guds skaparOrd har ju fått en ny kropp, som Fadern uppväckte till evigt liv, därför sitter Ordet brevid Fadern!

Jag har en fråga till dig: Skapade Jehova himmel och jord?
Hur går det ihop med 'En' när det är 'två kroppar'? Föreställ dig en person som är både pappa och son (pappa till sin biologiske son och son till sin egen pappa) det är två egenskaper som den personen har och de egenskaperna befinner sig i samma kropp. Om du däremot tänker dig två personer som sitter bredvid varandra vid middagsborden, en pappa och hans son och vice versa, då är det två olika personer, men de är besläktade med varandra, men två individer och därmed inte beroende av varandra. Vilket två egenskaper i en kropp är (pappa och samtidigt son).

Det går bara att komma fram till att det finns En Gud och allt utanför det är inte Gud. Sen om man som kristen vill kalla Jesus (fvmh) för Gud son är en sak, men det talar ju för att det handlar om två olika 'individer' - som då sitter bredvid varandra i himlen om du föredrar den beskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in