2009-04-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Vilka frågor?

De jag har i den andra tråden.
Jag såg just att du undviker att svara på dem. Men det är upp till dig.
Citera
2009-04-09, 17:22
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
18 ”Se! Min tjänare, som jag har utvalt, min älskade, som min själ har godkänt! Jag skall låta min ande komma över honom, och vad rättvisa vill säga skall han göra klart för nationerna. (Matteus 12:18) Från Nya världens översättning!

Du tror inte att detta med själen och blodet endast är symbolisk? Eller består Gud av blod eftersom han har en själ?

Fast Gud är en ande, även om han är en själ. Man kan kalla en människa eller ande en levande själ. Det ska till mer än blod för att bli en själ, ande och liv i kroppen
Citera
2009-04-09, 17:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Fast Gud är en ande, även om han är en själ. Man kan kalla en människa eller ande en levande själ. Det ska till mer än blod för att bli en själ, ande och liv i kroppen

Alltså behöver vi inte oroa oss över att själen är i blodet! Eftersom själen är mer än blod!
Citera
2009-04-09, 17:23
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De jag har i den andra tråden.
Jag såg just att du undviker att svara på dem. Men det är upp till dig.

VILKA frågor?

Jag skrev i andra tråden till dig att jag inte sett några andra frågor utom de jag gett svar på med mitt citat!
Citera
2009-04-09, 17:27
Medlem
Citat:
Nej jag vet, men enligt J.V. så består Själen av blodet, och det kan den inte göra, eftersom Gud också har en själ och inte består av blod. Alltså är det symboliskt!

Ibland säger man typ att "här fanns ju inte en levande själ"....då menar man att "här fanns det ju inte en enda person"...

Så en själ är en person, med ett annat ord.

Vi är människor. Gud och hans änglar är andar.

Vet inte om det passar att beteckna Gud som en själ...låter lite underligt i mina öron.
Citera
2009-04-09, 17:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ibland säger man typ att "här fanns ju inte en levande själ"....då menar man att "här fanns det ju inte en enda person"...

Så en själ är en person, med ett annat ord.

Vi är människor. Gud och hans änglar är andar.

Vet inte om det passar att beteckna Gud som en själ...låter lite underligt i mina öron.

Gud säger att han har en själ, och vi har en själ. Vi har blod, Gud har inte blod, och om han inte har blod, så kan inte våran själ endast finnas i blodet. Att själen finns i blodet är på så sätt symboliskt, och därför behöver inte vi vara rädda för att ge blod, för att rädda andra människors liv. Om jag ger dig blod, så får inte du min själ, eftersom Gud har en själ utan blod. Förstår du vart jag vill komma?:P
Citera
2009-04-09, 17:35
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Gud säger att han har en själ, och vi har en själ. Vi har blod, Gud har inte blod, och om han inte har blod, så kan inte våran själ endast finnas i blodet. Att själen finns i blodet är på så sätt symboliskt, och därför behöver inte vi vara rädda för att ge blod, för att rädda andra människors liv. Om jag ger dig blod, så får inte du min själ, eftersom Gud har en själ utan blod. Förstår du vart jag vill komma?:P

Blodet är en del av själen, blodet är därför heligt.
Själen är jag... hela jag med blodet i mig ... så att säga
Citera
2009-04-09, 17:36
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du menar...

Har du citerat det skriftställe där det står att Gud säger att han har en själ...?
Citera
2009-04-09, 17:38
Medlem
Citat:
18 ”Se! Min tjänare, som jag har utvalt, min älskade, som min själ har godkänt! Jag skall låta min ande komma över honom, och vad rättvisa vill säga skall han göra klart för nationerna. (Matteus 12:18) Från Nya världens översättning!

Du tror inte att detta med själen och blodet endast är symbolisk? Eller består Gud av blod eftersom han har en själ?

Va det det här du menade?

Här står det inte att Gud säger att han har en själ...

Bara att "min själ har godkänt..."

Alltså "jag (min person) har godkänt..."
Citera
2009-04-09, 17:38
Medlem
Golachabs avatar
För att jag ska greppa diskussionen måste jag veta och få exakta axiom och förklaringar på detta:

Själ: Vad är det och vad menas?

Ande: Vad är det och vad menas?

För mig verkar det som om ni menar att det är ungefär samma sak. Ännu mer förvirrad är när det pratas om att man har det ena och det andra. Om man har (äger) detta vad är man då?
Citera
2009-04-09, 17:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar...

Har du citerat det skriftställe där det står att Gud säger att han har en själ...?

18 ”Se! Min tjänare, som jag har utvalt, min älskade, som min själ har godkänt! Jag skall låta min ande komma över honom, och vad rättvisa vill säga skall han göra klart för nationerna. (Matteus 12:18) NWT
Citera
2009-04-09, 17:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
För att jag ska greppa diskussionen måste jag veta och få exakta axiom och förklaringar på detta:

Själ: Vad är det och vad menas?

Ande: Vad är det och vad menas?

För mig verkar det som om ni menar att det är ungefär samma sak. Ännu mer förvirrad är när det pratas om att man har det ena och det andra. Om man har (äger) detta vad är man då?

Jo på sätt och vis har du rätt, man är själ och Ande som person, varelse What ever! :P Jag tror att själen har mycket med känslor att göra, som gör att vi känner det vi känner. Anden uppfattningen runt omkring en, medvetandet osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in