2009-03-13, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Man ger sit liv som löser lagen.

Eller med hjälp av friköpandet (Återlösningen) som är i (Genom) Kristus.

Endast Jesus kan uppfylla lagen..

Hur skulle någon annan än Gud kunna uppfylla Torah, Guds ord?
Senast redigerad av Tubbo 2009-03-13 kl. 21:00. Anledning: Stavning..
Citera
2009-03-13, 21:10
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Jag äger inget, däremot Bibelns ord äger allt.

Du behöver inte tycka synd om någon mer än dig själ.
Och vad du tycker, vem bryr sig?

Men GE DIG!
Du är otrevlig, jag skäms över att du utger dig för att vara JV!
Citera
2009-03-13, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Men GE DIG!
Du är otrevlig, jag skäms över att du utger dig för att vara JV!

Jag har aldrig riktigt förstått JV..

Låt mig fråga dig..

Hur ser ni på Jesus och vad hans liv och död betytt?
Citera
2009-03-13, 21:33
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag har aldrig riktigt förstått JV..

Låt mig fråga dig..

Hur ser ni på Jesus och vad hans liv och död betytt?

Vi ser på Jesus som Guds son. Vi ser dom som två olika "väsen".
Hans död som den största kärlekshandling, till att vi ska kunna få evigt liv. Hans liv är något som vi studerar och försöker att efterleva.

Här kan du läsa mer om hur vi, Jehovas Vittnen ser på Jesus, http://www.watchtower.org/z/200612/article_01.htm
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-13 kl. 21:36.
Citera
2009-03-13, 21:36
Avslutad
Citat:
Vi ser på Jesus som Guds son. Vi ser dom som två olika "väsen".

Tack för svaret..

Även kristna ser Jesus som Guds Son.. dock av samma väsen..
Citera
2009-03-13, 21:36
Medlem
Citat:
Gud tar inte tillbaka sina löften.. det står i Bibeln..

Just det:

Malaki 3:13-18
"13 ”Starka har era ord varit mot mig”, säger Jehova. Och ni säger: ”Vad har vi talat med varandra mot dig?”
14*”Ni har sagt: ’Det är meningslöst att tjäna Gud. Och vilken vinning har vi av att fullgöra vår förpliktelse mot honom och gå omkring bedrövade inför härarnas Jehova?
15*Och nu prisar vi de förmätna lyckliga. Ja, de som bedriver det onda blir uppbyggda. Dessutom sätter de Gud på prov och kommer ständigt undan.’” 16*Då talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova gav akt och lyssnade. Och en minnesbok blev skriven inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn.
17*”Och de skall bli mina”, säger härarnas Jehova, ”på den dag då jag frambringar en särskild egendom. Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom.
18*Och ni skall åter se skillnaden mellan en rättfärdig och en ondskefull, mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.”

Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar.
* Ordagrant ständigt

Aldrig förr har man fördärvat jorden som nu. –
Jmf 2 Petrus 3:7 och Uppenbarelseboken 21:3 – 5
Citera
2009-03-13, 21:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Tack för svaret..

Även kristna ser Jesus som Guds Son.. dock av samma väsen..

Ja det stämmer
Återkom gärna om du har fler frågor eller kika på vår hemsidan!
(Men vad du än gör så lyssna inte på Flexbärt som påstår att han är JV)
Citera
2009-03-13, 21:41
Medlem
Citat:
Endast Jesus kan uppfylla lagen..

Hur skulle någon annan än Gud kunna uppfylla Torah, Guds ord?

Sant att enbart Guds enfödde Somn var värdig att uppfylla lagen.

Men Guds Son försäkrade sina åhörare att han inte hade kommit ”för att omintetgöra” lagen.
Jesus överträdde inte buden och befallningarna i lagen, och inte förklarade han heller att någon del av den inte skulle vara bindande för israeliterna. I*stället kom Jesus ”för att uppfylla” denna av Gud stiftade lag. Som en syndfri människa höll han lagen fullkomligt, ”ända till döden, ja, döden på en tortyrpåle”. (Fil. 2:8; Hebr. 4:15; 1*Petr. 2:22)
Hans offerdöd uppfyllde också profetiska förebilder som framställdes genom lagens anordning med djuroffer. — Dan. 9:26,*27; Hebr. 10:1—9.

Jesus uppfyllde inte bara lagens bokstav utan också anden bakom denna lag. Medan lagen förbjöd syndiga handlingar, gick Jesus till rätta med de attityder som driver fram sådana handlingar.
Mord och äktenskapsbrott utgjorde till exempel överträdelser av Guds lag; men Jesus påvisade att fortsatt vrede mot någon och ett oavvänt betraktande av en kvinna, med begär efter henne, är sinnesinställningar som leder till sådana överträdelser. (Matt. 5:21,*22, 27,*28; Jak. 1:13—15)
Att Jesus frivilligt gav ut sitt mänskliga liv till gagn och nytta för hela mänskligheten var dessutom ett överlägset vittnesbörd från hans sida om kärlek, som bibeln kallar ”lagens uppfyllelse”. — Rom. 13:8—10; jämför Johannes 15:13
Citera
2009-03-13, 21:42
Avslutad
Citat:
Sant att enbart Guds enfödde Somn var värdig att uppfylla lagen.

Låt oss nöja oss med det..
Citera
2009-03-13, 21:48
Avslutad
Citat:
Ja det stämmer

Tack för ditt fina svar..
Citera
2009-03-13, 21:51
Medlem
Citat:
Låt oss nöja oss med det..

Kanske en liten bit till innan vi kan nöja oss:

Johannes 6:44, 65
”Ingen kan komma till mig, om inte Fadern, som har sänt mig, drar honom; och jag ska uppväcka honom på den sista dagen. – Och han sade vidare: Det är därför som jag har sagt till er: Ingen kan komma till mig om det inte förunnas honom av Fadern.”

Romarna 10:10

”Ty med hjärtat utövar man tro till rättfärdighet, men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning.”

Hebréerna 11:6
”Men utan tro att det omöjligt att behaga honom, ty den som närmar sig Gud måste tro att han är till och att han belönar den som uppriktigt söker honom.”

Jakob 2:24-26
”Ni ser att en människa skall förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte på grund av tro. Blev inte också skökan Rahab på samma sätt förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan hon hade tagit emot sändebuden gästfritt och släppt ut dem på en annan väg? Ja, liksom kroppen utan ande är död, så är också tron utan gärningar död.”

Jakob 2:20
”Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam.”

Jak. 2:14, 26 (1981)
"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?

Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död."
(Ingen kan genom sina gärningar göra sig förtjänt av räddning.
Men var och en som har äkta tro kommer att ha gärningar som leder till det - gärningar som utförts i lydnad för Guds och Kristi befallningar, gärningar som visar att han har tro och kärlek.

Matteus 28:18-20
" 18 *Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.
19*Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn
20*och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”
Citera
2009-03-13, 22:21
Medlem
Citat:
Jag äger inget, däremot Bibelns ord äger allt.

Du behöver inte tycka synd om någon mer än dig själ.
Och vad du tycker, vem bryr sig?

Du beter dig mkt konstigt måste jag ju bara säga.

Älska din nästa som dig själv...

Flexbärt...älskar du inte dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in