Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Låt oss nöja oss med det..
Kanske en liten bit till innan vi kan nöja oss:
Johannes 6:44, 65
”Ingen kan komma till mig, om inte Fadern, som har sänt mig, drar honom; och jag ska uppväcka honom på den sista dagen. – Och han sade vidare: Det är därför som jag har sagt till er: Ingen kan komma till mig om det inte förunnas honom av Fadern.”
Romarna 10:10
”Ty med hjärtat utövar man tro till rättfärdighet, men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning.”
Hebréerna 11:6
”Men utan tro att det omöjligt att behaga honom, ty den som närmar sig Gud måste tro att han är till och att han belönar den som uppriktigt söker honom.”
Jakob 2:24-26
”Ni ser att en människa skall förklaras rättfärdig på grund av gärningar och inte på grund av tro. Blev inte också skökan Rahab på samma sätt förklarad rättfärdig till följd av gärningar, sedan hon hade tagit emot sändebuden gästfritt och släppt ut dem på en annan väg? Ja, liksom kroppen utan ande är död, så är också tron utan gärningar död.”
Jakob 2:20
”Men vill du veta, du tomma människa, att tro utan gärningar är overksam.”
Jak. 2:14, 26 (1981)
"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?
Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död."
(Ingen kan genom sina gärningar göra sig förtjänt av räddning.
Men var och en som har äkta tro kommer att ha gärningar som leder till det - gärningar som utförts i lydnad för Guds och Kristi befallningar, gärningar som visar att han har tro och kärlek.
Matteus 28:18-20
"
18 *Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.
19*Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn
20*och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”