2009-05-10, 19:35
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Står inget om "styrande kretsen" presiderande tillsyningsmän, kretstillsyningsmän, eller pionjärer heller!

Och återigen, inget om "rapporter för tjänst".

Nä, men vakttornet är ju enligt en utsago från sextiotalet (har jag för mig) Guds ord. Uppenbarligen var han inte helt nöjd med bibeln, och fixade till lite organisatoriska tillägg.
Citera
2009-05-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Exempel på avfällighet i den kristna församlingen

.”

Några andra tänkvärda exempel:

Matt 23:4 "De binda ihop tunga bördor och lägga dem på människornas skuldror, men själva vilja de icke röra ett finger för att flytta dem."

Exempel på sådan bördor, som sällskapet, nu eller tidigare, har lagt på sina medlemmar är:

Att via rapporterna hålla koll på vad var och en gör, att tidigare ha förbjudit vaccinationer och transplantationer, att bestämma vilka blodbeståndsdelar som är tillåtna och vilka som är förbjudna.
Att förbjuda skägg, att säga att systrar inte får ha långbyxor vid möten eller i tjänsten, att bestämma vilken längd dessa systrar ska ha på sina kjolar, att göra rökning till en uteslutningsorsak, att tom skriva artiklar om vad som får förekomma i det äktenskapliga samlivet osv osv.

Matt 24:36 "Men om den dagen och den stunden vet ingen något..."

Detta skriftställe har JV gång på gång åsidosatt, 1925 och 1975.
Ja, 1975 skrev man tom att det nu inte var "tid att jonglera" med dessa Jesu ord!
Citera
2009-05-10, 20:19
Medlem
Citat:
Står inget om "styrande kretsen" presiderande tillsyningsmän, kretstillsyningsmän, eller pionjärer heller!

Och återigen, inget om "rapporter för tjänst".

Jak 3:1 Inte många av er bör bli lärare, mina bröder, då ni vet att vi skall få hårdare dom.

De 12 Apostlarna var en styrande krets.
En styrande krets i verksamhet

Jesu smorda efterföljare var alltifrån början organiserade. Allteftersom antalet lärjungar växte, bildade man församlingar och tillsatte äldste på ort efter ort. (Titus 1:5)
Efter år*33*v.t. fungerade de 12*apostlarna som en auktoritativ central styrande krets. Som sådan tog apostlarna oförskräckt ledningen i arbetet med att vittna. (Apostlagärningarna 4:33, 35, 37; 5:18,*29)
De organiserade utdelningen av mat till behövande, och när de hade fått rapporter om det intresse som visats i Samarien skickade de dit Petrus och Johannes. (Apostlagärningarna 6:1–6; 8:6–8, 14–17)
Barnabas tog också med sig den före detta förföljaren Paulus till apostlarna för att de skulle få en bekräftelse på att han nu var en Jesu efterföljare. (Apostlagärningarna 9:27; Galaterna 1:18,*19)
Och efter det att Petrus hade predikat för Cornelius och hans hushåll, återvände han till Jerusalem och förklarade för apostlarna och de andra judeiska bröderna hur helig ande hade visat vad som var Guds vilja i det här fallet. — Apostlagärningarna 11:1–18.

Läs Heb 13:15, 16; Matt 5.14 - 16; Rom 10:11 och se vad du får ut av dessa verser.

Kom ihåg:

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
Citera
2009-05-10, 20:24
Medlem
Citat:
Några andra tänkvärda exempel:

Matt 23:4 "De binda ihop tunga bördor och lägga dem på människornas skuldror, men själva vilja de icke röra ett finger för att flytta dem."

Exempel på sådan bördor, som sällskapet, nu eller tidigare, har lagt på sina medlemmar är:

Att via rapporterna hålla koll på vad var och en gör, att tidigare ha förbjudit vaccinationer och transplantationer, att bestämma vilka blodbeståndsdelar som är tillåtna och vilka som är förbjudna.
Att förbjuda skägg, att säga att systrar inte får ha långbyxor vid möten eller i tjänsten, att bestämma vilken längd dessa systrar ska ha på sina kjolar, att göra rökning till en uteslutningsorsak, att tom skriva artiklar om vad som får förekomma i det äktenskapliga samlivet osv osv.

Matt 24:36 "Men om den dagen och den stunden vet ingen något..."

Detta skriftställe har JV gång på gång åsidosatt, 1925 och 1975.
Ja, 1975 skrev man tom att det nu inte var "tid att jonglera" med dessa Jesu ord!

Du står på samma ställe och stampar och kommer inte längre, så tragiskt.
Jag var med 1975.

Detta ser du inte i din iver att bracka ner på Jehova
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

The end
Citera
2009-05-10, 21:18
Medlem
Citat:
Jag var med 1975.

Detta ser du inte i din iver att bracka ner på Jehova
Uppenbarelseboken 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

The end

Detta ser du inte i din iver att bracka ner på Jehova[/

Nu gör du dig skyldig till falskt vittnesbörd mot din nästa!

Har verkligen aldrig "brackat ner" på Jehova!

Är du verkligen så förblindad att du inte längre ser skillnaden mellan Jehova, och en mänsklig organisation som själva har tagit Hans namn.
Då är det synd om dig!
Citera
2009-05-10, 21:27
Medlem
Citat:
Jak 3:1 Inte många av er bör bli lärare, mina bröder, då ni vet att vi skall få hårdare dom.

De 12 Apostlarna var en styrande krets.
En styrande krets i verksamhet

Jesu smorda efterföljare var alltifrån början organiserade. Allteftersom antalet lärjungar växte, bildade man församlingar och tillsatte äldste på ort efter ort. (Titus 1:5)
Efter år*33*v.t. fungerade de 12*apostlarna som en auktoritativ central styrande krets. Som sådan tog apostlarna oförskräckt ledningen i arbetet med att vittna. (Apostlagärningarna 4:33, 35, 37; 5:18,*29)
De organiserade utdelningen av mat till behövande, och när de hade fått rapporter om det intresse som visats i Samarien skickade de dit Petrus och Johannes. (Apostlagärningarna 6:1–6; 8:6–8, 14–17)
Barnabas tog också med sig den före detta förföljaren Paulus till apostlarna för att de skulle få en bekräftelse på att han nu var en Jesu efterföljare. (Apostlagärningarna 9:27; Galaterna 1:18,*19)
Och efter det att Petrus hade predikat för Cornelius och hans hushåll, återvände han till Jerusalem och förklarade för apostlarna och de andra judeiska bröderna hur helig ande hade visat vad som var Guds vilja i det här fallet. — Apostlagärningarna 11:1–18.

Läs Heb 13:15, 16; Matt 5.14 - 16; Rom 10:11 och se vad du får ut av dessa verser.

Kom ihåg:

1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”

De 12 Apostlarna var en styrande krets

Det kallas inte styrande krets i Bibeln.

Och man kan lika gärna säga att "De 12 Apostlarna var präster".

Lika stort stöd i Bibeln för att kallas präst som för en styrande krets alltså!

Eller, faktiskt större för präster, eftersom det trots allt talas om präster i Bibeln.
Däremot inte om en styrande krets.
Eller om presiderande tillsyningsman osv.
Citera
2009-05-10, 21:29
Medlem
Citat:
Jag var med 1975.

he end

Jag var med 1975.

Skrev du inte att du hade varit med i 25 år?
Citera
2009-05-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
"...och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de ska härska som kungar över jorden." -Upp 5:10

De ska regera över jorden, alltså från himlen.

Det här är ett av många ställen där Sällskapet har ändrat i texten.
Alla andra översättningar som jag har kollat säger " jorden".
Det gör även grundtexten enligt Kingdom Interlinear som ändå är deras egen utgåva.
Varför Sällskapet har ändrat står väl klart?
Citera
2009-05-10, 22:02
Medlem
Citat:
Exempel på avfällighet i den kristna församlingen

1 Timoteus 1:19-20
”i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. 20 Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda”

2 Timoteus 2:18
”De har avvikit från sanningen och säger att uppståndelsen redan har skett; och de kullkastar tron hos några.”

2 Timoteus 4:10
”Demas har nämligen övergett mig, eftersom han har fattat kärlek till den nuvarande tingens ordning, och han har begett sig till Thessalonịke; Crescens till Galatien, Titus till Dalmatien.”

Hur hör detta ihop med det jag skrev...?
Citera
2009-05-11, 01:27
Medlem
Rättvisa

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det här är ett av många ställen där Sällskapet har ändrat i texten.
Alla andra översättningar som jag har kollat säger " jorden".
Det gör även grundtexten enligt Kingdom Interlinear som ändå är deras egen utgåva.
Varför Sällskapet har ändrat står väl klart?

Sällskapet har inte fuskat just här. "Över jorden" är en fullständigt acceptabel översättning. Rätt många översättningar säger så. En av dem är den mycket auktoritativa Elberfelder Bibel på tyska, som säger "über die Erde herrschen". I det statliga betänkandet SOU 1968:65 om "Nyöversättning av Nya testamentet" översätts texten med "som konungar skall de råda över jorden" på sid. 101. Flera andra översättningar i min samling säger samma sak.
Citera
2009-05-11, 06:05
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Sällskapet har inte fuskat just här. "Över jorden" är en fullständigt acceptabel översättning. Rätt många översättningar säger så. En av dem är den mycket auktoritativa Elberfelder Bibel på tyska, som säger "über die Erde herrschen". I det statliga betänkandet SOU 1968:65 om "Nyöversättning av Nya testamentet" översätts texten med "som konungar skall de råda över jorden" på sid. 101. Flera andra översättningar i min samling säger samma sak.

Det spelar ingen roll. Över jorden betyder inte från himlen ändå.

-"Den här bilen (eller vad som helst) bestämmer jag över"....från himlen???
Citera
2009-05-11, 08:35
Medlem
Rätt

Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det spelar ingen roll. Över jorden betyder inte från himlen ändå.

-"Den här bilen (eller vad som helst) bestämmer jag över"....från himlen???

Jvs tolkning av "över" (grek. epì) i Upp. 5:10 är givetvis en övertolkning. Men rent språkligt är den inte utesluten. Det hade givetvis varit ännu allvarligare om själva översättningen "över" var ett rent påhitt. Men det är den inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in