Två välklädda unga kvinnor från Jehovas vittnen, kom nyss förbi. Jag ryggade genast tillbaka och svarade; "Nej, jag är inte intresserad av sådant där". Jag har alltid tyckt de varit suspekta och t.o.m. en sekt. Alltid har jag varit på min vakt gällande deras avsikter.
Kan de även vara farliga? (Helt allvarlig är jag inte, litet med glimten i ögat, men en smula allvarlig.)
De själva är väl inte farligare än någon annan. Däremot anser jag deras lära vara felaktig och därmed lika farlig som all annan livsåskådning eller övertygelse som inte överensstämmer med kristendomen.
Jo på sätt och vis har du rätt, man är själ och Ande som person, varelse What ever! :P Jag tror att själen har mycket med känslor att göra, som gör att vi känner det vi känner. Anden uppfattningen runt omkring en, medvetandet osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Rörigt?
Kan jag hålla med om.
Det är svårt att skriva vad man menar...lättare när man pratar med ngn och man kan betona orden rätt.
Enligt JV så har människor inga själar...alltså några från kroppen oberoende svävande nånting...
Usch, jag börjar bli stressad nu...måste iväg snart...ha tålamod med min förklaring...
Människor är själar. Eller varelser/kroppar.
Ande är det Gud är...och hans änglar. En osynlig varelse som inte består av kött och blod.
Känn dig välkommen in i Matchen Golachab!=) Föresten såg din tråd om din andliga resa, hur går det med läsandet? Har du funnit några bra böcker om kristen tro som du kanske kan dela med dig utav?
Sen en tid tillbaka har jag fått frekventa besök av en Jehovas anhängare. Första gången han knackade på var jag trevlig och vänlig, för att avfärda människor hur som helst är inte min grej. Jag sade bestämt till honom att jag inte tror på religion.
Han kom dock tillbaka, och nu besöker han två gånger i månaden, och jag är ganska irriterad nu.
senast så kom han förbi med en kvinna, och de bjöd in mig på någon Jehovas träff, eller något. Något sektmöte av något slag.
Nu börjar jag bli lite skraj och förbannad. Jag vill inte vara elak på något sätt, men de borde väl förstå någon gång att man inte vill ha med dem att göra? ska man bli "harassed" bara för att man varit trevlig några gånger? Hur fan ska jag avfärda honom?
Sen en tid tillbaka har jag fått frekventa besök av en Jehovas anhängare. Första gången han knackade på var jag trevlig och vänlig, för att avfärda människor hur som helst är inte min grej. Jag sade bestämt till honom att jag inte tror på religion.
Han kom dock tillbaka, och nu besöker han två gånger i månaden, och jag är ganska irriterad nu.
senast så kom han förbi med en kvinna, och de bjöd in mig på någon Jehovas träff, eller något. Något sektmöte av något slag.
Nu börjar jag bli lite skraj och förbannad. Jag vill inte vara elak på något sätt, men de borde väl förstå någon gång att man inte vill ha med dem att göra? ska man bli "harassed" bara för att man varit trevlig några gånger? Hur fan ska jag avfärda honom?
Bra att du vågade erkänna det trots att du visste min inställning till handlingen!
Hade vart bättre om du hade skrivit Jehovas Vittnen, då det är ärt namn! Vakttornet är en tidning!
Vakttornet är mer än en tidning. Det är en korporation inregistrerad i Pennylvanien och New York och på andra håll. Därför är det helt korrekt att kalla rörelsen för Vakttornet.