2009-04-10, 17:09
Medlem
Ej befallda att "fira"

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nosa er tro på blodets helighet genom att komma ikväll och fira åminnelsen av Jesu utgjutna blod, på Rikets sal kl 20oo

På Rikets sal" lyder man inte Jesu befallning. Han har inte sagt "fira" utan "gör detta", dvs ät och drick. Det finns ingen anledning att gå till Rikets sal i uppsåt att titta på, beskåda. För det har Jesus aldrig sagt något om.
Citera
2009-04-10, 17:54
Medlem
schabo-labos avatar
Hamnade boven som hängde på korset brevid Kristus bland de 144 000?
Citera
2009-04-10, 20:41
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag har haft många släktingar bland Jv och jag känner många Jv. Se saknar objektivitet i större eller mindre grad, det kan jag garantera. I själva verket följer de alltid vad ledningen i Brooklyn säger, no matter what. De erkänner ALDRIG att de kan ha fel.

Innan någon ansluter sig till en organisation så bör det vara så att vederbörande studerar och sätter sig in i organisationens åsikter. När man sedan kommit fram till att man vill gå med i organisationen så har man förmodligen gjort detta genom att vara objektiv. När det gäller barn som vuxit upp i organisationen är det givetvis ett frågetecken hur pass objektiv ett barn kan vara men detta gäller alla organisationer, inte bara JV. En moderatfarsa påverkar sitt barn, och det är nog stor risk att barnet blir moderat t ex.

När någon väl är medlem i organisationen så är det givetvis så att en utomstående person (som du) tycker att denna medlem inte är objektiv. En moderat har nog svårt att tycka att en Sosse är objektiv och tvärtom.

Jag skulle utan problem kunna komma fram till att du inte är objektiv om jag fick veta dina åsikter om saker och ting. Meningslös diskussion.

Sen att JV inte erkänner att dom kan ha fel, låter ju väldigt konstigt. Menar du att organisationen inte erkänner eller att enskilda JV inte erkänner?
Citera
2009-04-10, 21:15
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
När JV argumenterar låter de alltid som om blod aldrig behövs.
Det gäller även dig.
Alla operationer går att göra utan blod, bara läkaren är tillräckligt skicklig.
Och det är ytterst sällsynt som blod behövs vid olycklfall och förlossningar!

Den här bilden stämmer ju inte med verkligheten, vilket även den JV-läkare som jag talade om visste!

Jag har ingen övertro på blod.

Det jag inte kan förstå är varför ni JV lägger ner så mycket "krut" på att tala om riskerna med blod.
Det är väl helt oväsentligt i sammanhanget om det är Bibelns ord som gäller?

Hur kan man bevisa att en operation måste innehålla blodtransfusion för att lyckas?

Patienten får blod och överlever - Bevisa att vederbörande inte överlevt ifall han/hon inte fått blod (dvs fått alternativ vård).
Patienten får blod och dör - Hade hon/han överlevt om hon/han inte fått blod?
Patienten får inte blod (får alt. vård) och dör - Hade hon/han inte dött ifall hon/han fått blod? osv osv

Det finns säkert läkare som anser att blod måste till, och det finns läkare som anser att blod inte måste till.

På ett sätt kan man ju säga att det är oväsentligt ifall blodtransfusion är riskfyllt som du påpekar. Då är allt som står i bibeln meningslöst att överhuvudtaget diskutera. "Det står i bibeln" räcker, punkt slut.
Citera
2009-04-10, 21:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Innan någon ansluter sig till en organisation så bör det vara så att vederbörande studerar och sätter sig in i organisationens åsikter. När man sedan kommit fram till att man vill gå med i organisationen så har man förmodligen gjort detta genom att vara objektiv. När det gäller barn som vuxit upp i organisationen är det givetvis ett frågetecken hur pass objektiv ett barn kan vara men detta gäller alla organisationer, inte bara JV. En moderatfarsa påverkar sitt barn, och det är nog stor risk att barnet blir moderat t ex.

När någon väl är medlem i organisationen så är det givetvis så att en utomstående person (som du) tycker att denna medlem inte är objektiv. En moderat har nog svårt att tycka att en Sosse är objektiv och tvärtom.

Jag skulle utan problem kunna komma fram till att du inte är objektiv om jag fick veta dina åsikter om saker och ting. Meningslös diskussion.

Sen att JV inte erkänner att dom kan ha fel, låter ju väldigt konstigt. Menar du att organisationen inte erkänner eller att enskilda JV inte erkänner?

Så med andra ord håller du med om att vakttornet går före Jesus och Guds vilja?
Citera
2009-04-10, 21:41
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Så med andra ord håller du med om att vakttornet går före Jesus och Guds vilja?

Sällskapet Vakttornet menar du? Det håller jag inte med om, när jag skriver organisation är det för att jag inte enbart räknar in religioner utan även politiska partier etc när det gäller objektiviteten.

JV tror på bibeln, som är skriven av Gud genom div människor. Om Sällskapet Vakttornet (inkl Styrande kretsen) skulle inta en åsikt som strider mot bibeln så skulle nog inte många bli kvar i organisationen. De ändringar som Sällskapet Vakttornet (Styrande kretsen) gjort strider inte mot det som står bibeln. Mig veterligen försöker de förstå innebörden av det som står i bibeln och sedan vill dom förmodligen förmedla det dom kommer fram till. Vissa ändringar har då gjorts, på grund av diverse orsaker.

Eller har jag fel? Hade inte Gud och Jesus funnits så hade inte Sällskapet Vakttornet funnits....eller orsaken till att SV finns är ju för att de tror på att Gud finns...ni fattar vad jag menar =)
Citera
2009-04-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag funderar på det. Jag har aldrig varit i en Rikets Sal, inte ens med skolbesök. Så då kanske jag ska passa på att göra ett besök, som en del i min utforskning av andligheten och förståelse för annorlunda tänkande människor.

Hur gick det Golachab? Gick du till Rikets sal och var med vid firandet av åminnelsen, och i så fall vad tyckte du om det??
Citera
2009-04-10, 23:01
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Hur gick det Golachab? Gick du till Rikets sal och var med vid firandet av åminnelsen, och i så fall vad tyckte du om det??
Jag var förbi där på för att titta tider när jag var iväg och handlade och då var det ingen där. Jag gick sen till en kompis som ville följa med, men jag hade dottern med mig och hon vart trött och somnade så vi kom inte iväg tyvärr. Vi sa att vi ska göra ett nytt försök framöver och gå på ett ordinarie möte.
Citera
2009-04-10, 23:23
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Sällskapet Vakttornet menar du? Det håller jag inte med om, när jag skriver organisation är det för att jag inte enbart räknar in religioner utan även politiska partier etc när det gäller objektiviteten.

JV tror på bibeln, som är skriven av Gud genom div människor. Om Sällskapet Vakttornet (inkl Styrande kretsen) skulle inta en åsikt som strider mot bibeln så skulle nog inte många bli kvar i organisationen. De ändringar som Sällskapet Vakttornet (Styrande kretsen) gjort strider inte mot det som står bibeln. Mig veterligen försöker de förstå innebörden av det som står i bibeln och sedan vill dom förmodligen förmedla det dom kommer fram till. Vissa ändringar har då gjorts, på grund av diverse orsaker.

Eller har jag fel? Hade inte Gud och Jesus funnits så hade inte Sällskapet Vakttornet funnits....eller orsaken till att SV finns är ju för att de tror på att Gud finns...ni fattar vad jag menar =)

Okey! Då har jag en fråga till dig! Har du deltagit i nattvarden? Är det många Jehovas vittnen som deltar i Nattvarden?

Problemet då det kommer till ändringarna, är ju att översättarna till eran bibel har ändrat på alla dessa saker som JV inte står för. Jag tycker det är rätt anmärkningsvärd att de helt plötsligt översatte "I gemenskap med Kristus" när det i alla andra överstättningar står "I Kristus" Eller när det står i våran Bibel Ordet var Gud, så står det i eran bibel "Ordet var en gud" Varför denna ändring?:P
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-10 kl. 23:31.
Citera
2009-04-10, 23:31
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Känn dig välkommen in i Matchen Golachab!=) Föresten såg din tråd om din andliga resa, hur går det med läsandet? Har du funnit några bra böcker om kristen tro som du kanske kan dela med dig utav?
Tack! Jag har läst lite i bibeln och på internet. Jag fick oväntade utgifter denna månad så bokinköp får dröjer ett tag till. Ska ta en titt på biblioteket och se vad jag kan finna för spännande böcker där nästa vecka.
Citera
2009-04-10, 23:33
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Tack! Jag har läst lite i bibeln och på internet. Jag fick oväntade utgifter denna månad så bokinköp får dröjer ett tag till. Ska ta en titt på biblioteket och se vad jag kan finna för spännande böcker där nästa vecka.

Okey! =) Vad för typ av böcker är du ute efter? Teologiskt, eller mer åt det historiska hållet? =)
Citera
2009-04-10, 23:41
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Okey! =) Vad för typ av böcker är du ute efter? Teologiskt, eller mer åt det historiska hållet? =)
Båda delar för maximal förståelse. Och då tråden handlar om JV kan jag nämna att jag inväntar jag en del materiel från dom att gå igenom. Som en god person offrar sin tid på att skaffa fram till mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in