2009-03-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Bibeln nämner dem som syndare. Men Bibeln kanske har fel?

Jak 5:19-20
Syndaren skall återföras
Mina bröder, om en av er kommer bort från sanningen och någon för honom
tillbaka, då skall ni veta: den som återför en syndare från hans villovägar
räddar hans liv undan döden och gör att många synder blir förlåtna.

Läser du sammanhanget så handlar det om Gudaktig ånger, man överger sin felaktiga väg, t ex lever moraliskt e t c
Citera
2009-03-08, 01:24
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Läser du sammanhanget så handlar det om Gudaktig ånger, man överger sin felaktiga väg, t ex lever moraliskt e t c

Ja man kan tolka det lite hur man vill ser jag, finns det något skriftställe i
bibeln som talar för att andra än Jesus skall döma någon på jorden innan den
stora dommedagen? Gud har till och med överlämnat allt sådant åt Jesus.

Men nu har han även gett JV den befogenheten? Vart står det i bibeln?

För man dömer någon ut ur gemenskapen, Gud vill att vi skall vara barmhärtiga
och förlåta vår broder 77 gånger när den har begått fel mot oss. Men Gud själv
som enligt Bibeln är den mest barmhärtige någonsin, kan bara förlåta 3 ggr?

Eller finns det ett skriftställe som visar att man får synda 3 ggr sen blir man
utesluten? Eller kanske 2 ggr.

Vad grundar sig JV sina metoder på?
Citera
2009-03-08, 01:31
Medlem
Snorlyktans avatar
Sockersöt ironi.

Tråden frågar sig om JV är farligt. Folk svarar att ja, det är den, hjärntvätt.

In kommer JV för att försvara sig, och uppvisar tecken på den grundligaste hjärntvätt man kan tänka sig.

Diskussioner om den vetenskapliga grunden i sagan om Noaks ark argumenteras utifrån artiklar ur JVs egen propagandablaska och bibeln, och när dessa visar sig vara totalt värdelösa ut vetenskaplig synpunkt, så sägs det att bibeln ändå är sann.

Sen har vi diskussionen som pågår om uteslutningar, den får mig att baxna...
Citera
2009-03-08, 01:56
Medlem
Jo invecklad och konstig, förvisso

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är väl så att den exakta tidpunkten inte går att veta.
Sen i just den versen pratade han med sina lärjungar som på den tiden inte kunde veta ngt om de sista dagarna.

1914 är ju, som du vet, uträknat från 607.
Och stämmer 607 är det inte ngn invecklad och konstig uträkning.

Om nu 607 mot alla tillgängliga bevis skulle stämma så har man inte kommit 1914 ett dyft närmare. Det finns ingen profetia om några 2520 år. Vad Daniel 4 talar om är "sju tider" som skulle gå fram över Nebukadnessar och som enligt texten också gjorde det. Något annat säger inte texten. Och när Jesus talade om "hedningarnas tider" (Luk. 21:24) så gjorde han inte det med någon hänvisning till någon profetia i GT. Hela föreställningen om 2520 år är en variant av kejsarens nya kläder. Det är Jv, inte Bibeln, som talar om dessa nya kläder. Och de borde de inte göra eftersom Jesus uttryckligen säger att tider och stunder som har samband med Riket inte angår lärjungarna.
Citera
2009-03-08, 02:16
Medlem
Vet du inte vad Jv-ledningen är?

Citat:
Jag försöker inget utan talar för mig själv.

Vad är "Jv - ledningen"

1 Timotius 2:5
"Ty en enda är Gud. och en enda är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus

Johannes 5:22
Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar de Fadern.
Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

"sagt både på sammankomster och tryckt i Tjänsten för Guds Kungarike "

Har jag personligen inte hört eller sett, däremot faran att vara på omoraliska sidor på internet.
Vad är det för skillnad att prata med någon okänd i telefon eller här.
Man svarar på det man vill och läser det man vill.

Kanske jag inte skulle tala med dig, du ger dåliga vibbar.

Det är ju "Jehovas vittnens styrande krets" som är Jv-ledningen. Det är detta kollektiv som är huvudansvarigt för all litteratur som Jv ger ut, alla anvisningar till Jv, t ex i Tjänsten för Guds Kungarike. Och i dessa anvisningar ingår att man inte skall vara på sådana här forum och läsa och skriva. Det har sagts på sammankomster. Du sätter dig alltså över vad den styrande kretsen, ja den s k "trogne och ömdömesgille slaven" sätter fram och som den menar komma från Gud. Kolla med dina äldste så får du höra hur felaktigt det är för dig att vara här! Andra Jv som är här vet det också. För Jv är inte Jesus den ende medlaren. De flesta har enligt "slaven" inte Jesus till medlare utan måste hålla "kvarlevan" i handen och lyda den "trogne och omdömesgille slaven" (Matt. 24:45)

Jag tror du kommuniserar med mig rätt ofta på ett annat forum där du uppträder under ett annat namn. Visst ger jag dig dåliga vibbar genom att jag framhåller obehagliga fakta. Du behöver därför inte svara mig, fastän jag känner mig fri att svara dig.
Citera
2009-03-08, 07:25
Medlem
Citat:
Lycka till och varför gnälla när man blivit av med sina plågoandar, jubla och var glada, ja ta glädjeskutt

Att rabbla en massa ord som inte har någon relevans i sammanhanget är inte till din fördel, begriper du inte det?
Det enda den kommentaren gjorde var att bevisa din hjärntvätt, inget annat.
Citera
2009-03-08, 09:10
Medlem
BattleBitchs avatar
*raderad*
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-08 kl. 09:25.
Citera
2009-03-08, 09:12
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Sockersöt ironi.

Tråden frågar sig om JV är farligt. Folk svarar att ja, det är den, hjärntvätt.

In kommer JV för att försvara sig, och uppvisar tecken på den grundligaste hjärntvätt man kan tänka sig.

Tack för domen.

Personligen tycker jag att du verkar vetenskapligt hjärntvättad och inte kan tänka själv Då är vi lika då!
Citera
2009-03-08, 09:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är ju "Jehovas vittnens styrande krets" som är Jv-ledningen. Det är detta kollektiv som är huvudansvarigt för all litteratur som Jv ger ut, alla anvisningar till Jv, t ex i Tjänsten för Guds Kungarike. Och i dessa anvisningar ingår att man inte skall vara på sådana här forum och läsa och skriva. Det har sagts på sammankomster. Du sätter dig alltså över vad den styrande kretsen, ja den s k "trogne och ömdömesgille slaven" sätter fram och som den menar komma från Gud. Kolla med dina äldste så får du höra hur felaktigt det är för dig att vara här! Andra Jv som är här vet det också. För Jv är inte Jesus den ende medlaren. De flesta har enligt "slaven" inte Jesus till medlare utan måste hålla "kvarlevan" i handen och lyda den "trogne och omdömesgille slaven" (Matt. 24:45)

Jag tror du kommuniserar med mig rätt ofta på ett annat forum där du uppträder under ett annat namn. Visst ger jag dig dåliga vibbar genom att jag framhåller obehagliga fakta. Du behöver därför inte svara mig, fastän jag känner mig fri att svara dig.

Det är skillnad mellan att rekommendera en sak och ha ett skriftenligt förbud, som tex mot blod.
Citera
2009-03-08, 09:25
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vad grundar sig JV sina metoder på?

Borde du väl veta som utesluten!

2 Johannes 10 Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

2 Thessalonikerna 3:14 Men om någon inte är lydig mot vårt ord genom detta brev, håll då denne märkt och sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas.

2 Thessalonikerna 3:6 Nu ger vi er föreskrifter, bröder, i Herren Jesu Kristi namn, att dra er bort från varje broder som vandrar oordentligt och inte enligt den tradition som ni mottog från oss.

Romarna 16:17 Nu förmanar jag er, bröder, att hålla ögonen på dem som vållar söndringar och ger orsaker till fall, tvärtemot den lära som ni har inhämtat; undvik dem.

1 Kror.5:5 överlämnar en sådan man åt Satan till köttets undergång, för att anden skall bli räddad på Herrens dag.

1 kor.5: 9-13 Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan.*För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? ”Avlägsna den onde mannen ur er krets.”

1 Tim. 1:19,20 *i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. *Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda.

Titus 3:10,11 10*En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning, eftersom du vet att en sådan har vänts bort från vägen och syndar och har dömt sig själv.

1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan
Citera
2009-03-08, 09:42
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Tack för domen.

Personligen tycker jag att du verkar vetenskapligt hjärntvättad och inte kan tänka själv Då är vi lika då!

Inte riktigt. Som vetenskapare är jag fullt beredd att ändra på mina uppfattningar om vetenskapen kommer fram till att något annat bättre förklarar rådande fenomen. Det är skillnaden; ni ignorerar att det ni hävdar är sanning och vetenskapligt bevisat inte ens är vetenskapligt plausibelt.

Inte bara ignorerar, när ni får svar på tal från någon som faktiskt känner till något om ämnet häver ni ur er någon fånig platityd om att "du har ju redan valt, det är ingen idé att diskutera" och springer iväg med svansen mellan benen. Jag vet, ni vill gärna tro att ni vinner poäng på att sluta diskutera, men med tanke på tidpunkten för er reträtt försäkrar jag er att ni bara framstår som rädda för diskussionen.

Sen att du uppenbarligen inte fattat vad vetenskap är gör ju inte saken bättre. "Vetenskapligt hjärntvättad." Vet du vad vetenskap är? En samling teorier som samtliga testats och verifierats av hundratals oberoende forskare och visat sig stämma varje gång. En sak är viktig att notera här: Oberoende. Det hänvisas inte till cirkelargument á la: "Det är sant för att det står i bibeln, och eftersom bibeln är guds ord är det som står i bibeln sant."
Det krävs inte heller "tro" för att verifiera en teori. Oberoende.

Så, ska ni hävda att syndafloden skett står det er fritt att hänvisa till bibeln (som ju plagierat Noakhistorien från ett skönlitterärt verk, Gilgamesh-eposet). Att hävda att syndafloden är vetenskapligt bevisad är lögn och förbannad dikt. Ni bevisar det ju själva genom att lägga benen på ryggen så fort någon vetenskapligt analyserar era "bevis".
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-08 kl. 09:47.
Citera
2009-03-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
1 Tim.5:20 Dem som bedriver synd skall du tillrättavisa inför allas ögon, för att också de andra skall känna fruktan

Men, var inte Gud och jesus dom enda som skulle dömma?

Här går ju Jv in och avgör vem som syndar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in