Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta har jag oxå tänkt på.
JV säger ju alltid att bibeln är fullständigt tillförlitlig och helt korrekt avskriven genom alla år, för Gud har naturligtvis sett till att hans ord blivit bevarat.
Men namnet lät han människor ta bort....(?!)
För enligt JV är det falska kristna som tagit bort det ur bibeln.
Jag tror att Eberhard ngn gång för länge sen i den här tråden skrev att namnet aldrig funnits i NT så det är inte ngt som kunnats tas bort, men jag vet inte helt säkert om jag minns rätt...Eberhard..?
Hej Leviticus!
Det kan möjligen ha varit nedanstående inlägg du syftade på. Jag vill också framhålla här att både Jesus och lärjungarna klart använde judiska ersättningsord i stället för Namnet. Ett sådant tydligt fall finns i Mark. 14:62, där Jesus inför översteprästen anförde Ps. 110:1 och undvek tetragrammaton. I stället sade han "Makten". Klausner, en judisk forskare, noterade att Jesus här uppträdde som en samvetsgrann jude som undvek att uttala Namnet. Härunder kommer så mitt tidigare inlägg.
Mvh
Eberhard
"Det är inte sant att evangelieskribenterna måste använda Namnet i citat från GT som innehöll Namnet. Citaten från GT i NT är inte strikta eller absolut ordagranna. Som även Jvs ledning har noterat i publicerade artiklar, använde NTs skribenter synonymer och omskrivningar i citaten. Att man också skrev "Herren" och "Gud" i stället för Namnet, som alla handskrifter visar, är helt i överensstämmelse med detta. Dessutom uttalade judarna Namnet som "Herren" och "Gud", varför det finns full överensstämmelse med den lästa GT-texten och citaten i detta avseende. Inte ett ynka litet tetragrammaton finns någonstans i den stora reservoar av NT-manuskrift som utgör basen för vår grundtext. Anledningen är att det inte användes från början. En komplott som gick ut på att senare ersätta Namnet med "Herren" skulle aldrig kunna ha lyckats - texterna var alltför spridda för att det skulle vara möjligt. Om Namnet hade funnits från början skulle det ha överlevt i den del manuskript, för det är inte möjligt att utrota de ursprungliga läsarterna. Till detta kommer det som Jv brukar framhålla i alla sammanhang utom just när de diskuterar Namnet, nämligen att Gud har vakat över avskrivningen så att den text vi har idag är helt tillförlitlig.
Hur felaktig jämförelsen med Septuaginta - LXX - är framgår av det faktum att tetragrammet INTE alls utrotades ur LXX utan användes av en del långt fram i tiden, som både bevarade LXX-texter och historiskla uppgifter visar. Något sådant finns inte när det gäller NT, så det är förkrossande klart att NT inte har innehållit Namnet. Howards TEORI håller inte måttet och måste förkastas.
När det gäller frågan om ett hebreiskt Matteusevangelium så finns det inte heller här några belägg för att ett sådant har använt Namnet. De sena hebreiska översättningar som Jv använder 237 gånger i NT är av noll och intet värde som bevis. Dessa innehåller för övrigt Namnet på ställen där Jv inte vill ha det, t ex. i 1 Petr. 2:3, där det används om Jesus, och där struntar Jv högtidligt i de hebreiska översättningarna! Den äldsta hebreiska Matteustext som finns är den av Shem Tob. Men den innehåller inte ett enda tetragrammaton. I stället används ett ersättningsord, Ha-Shem, som betyder "Namnet" och uttalas både av dagens och forna tiders judar I STÄLLERT FÖR tetragrammaton!
Precis som sin samtids judar talade Jesus om "Guds Namn" utan att uttala det. Joh. 17 är ett utmärkt exempel, där Jesus i stället för Namnet använder titeln "Fader". Samma sak gäller mönsterbönen "Fader Vår". Denna liknar på prickens judarnas äldre Kaddish-bön som också lovprisar Namnet utan att utala det."