2009-04-08, 00:51
Bannlyst
ConDodgy, vill du vara vänlig att svara på min fråga ifall du kan svaret, för det är något jag undrat över en längre tid.
Citera
2009-04-08, 00:53
Medlem
ConDodgys avatar
Hoppas jag fick med allt =) Mycket troligt att det är ett JV som skrivit, ett icke-jv skulle nog inte ange Watchtower.org som källa

Ni som då viftar bort allt som JV skriver, ange det som är fel och ej objektivt i ovanstående text. Skriv nu inte att de läkare som är citerade är JV eller i maskopi med JV

Sen att JV inte skulle vara objektiva är återigen dagisnivå.
Citera
2009-04-08, 00:57
Medlem
ConDodgys avatar
@ Skogshuggare

Jag kan säga att 10 år är för ungt, men om det finns någon speciell gräns vet jag faktiskt inte. Jag vet iallafall så mycket att personen som ska döpa sig måste vilja leva efter de villkor ett JV måste leva. Det är nog ganska individuellt men för att verkligen kunna ta ett sånt beslut så kan man inte vara för ung.

Kan försöka hitta info.
Citera
2009-04-08, 00:58
Medlem
Namnet i NT? Nej!

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Detta har jag oxå tänkt på.
JV säger ju alltid att bibeln är fullständigt tillförlitlig och helt korrekt avskriven genom alla år, för Gud har naturligtvis sett till att hans ord blivit bevarat.
Men namnet lät han människor ta bort....(?!)

För enligt JV är det falska kristna som tagit bort det ur bibeln.

Jag tror att Eberhard ngn gång för länge sen i den här tråden skrev att namnet aldrig funnits i NT så det är inte ngt som kunnats tas bort, men jag vet inte helt säkert om jag minns rätt...Eberhard..?

Hej Leviticus!

Det kan möjligen ha varit nedanstående inlägg du syftade på. Jag vill också framhålla här att både Jesus och lärjungarna klart använde judiska ersättningsord i stället för Namnet. Ett sådant tydligt fall finns i Mark. 14:62, där Jesus inför översteprästen anförde Ps. 110:1 och undvek tetragrammaton. I stället sade han "Makten". Klausner, en judisk forskare, noterade att Jesus här uppträdde som en samvetsgrann jude som undvek att uttala Namnet. Härunder kommer så mitt tidigare inlägg.

Mvh
Eberhard

"Det är inte sant att evangelieskribenterna måste använda Namnet i citat från GT som innehöll Namnet. Citaten från GT i NT är inte strikta eller absolut ordagranna. Som även Jvs ledning har noterat i publicerade artiklar, använde NTs skribenter synonymer och omskrivningar i citaten. Att man också skrev "Herren" och "Gud" i stället för Namnet, som alla handskrifter visar, är helt i överensstämmelse med detta. Dessutom uttalade judarna Namnet som "Herren" och "Gud", varför det finns full överensstämmelse med den lästa GT-texten och citaten i detta avseende. Inte ett ynka litet tetragrammaton finns någonstans i den stora reservoar av NT-manuskrift som utgör basen för vår grundtext. Anledningen är att det inte användes från början. En komplott som gick ut på att senare ersätta Namnet med "Herren" skulle aldrig kunna ha lyckats - texterna var alltför spridda för att det skulle vara möjligt. Om Namnet hade funnits från början skulle det ha överlevt i den del manuskript, för det är inte möjligt att utrota de ursprungliga läsarterna. Till detta kommer det som Jv brukar framhålla i alla sammanhang utom just när de diskuterar Namnet, nämligen att Gud har vakat över avskrivningen så att den text vi har idag är helt tillförlitlig.

Hur felaktig jämförelsen med Septuaginta - LXX - är framgår av det faktum att tetragrammet INTE alls utrotades ur LXX utan användes av en del långt fram i tiden, som både bevarade LXX-texter och historiskla uppgifter visar. Något sådant finns inte när det gäller NT, så det är förkrossande klart att NT inte har innehållit Namnet. Howards TEORI håller inte måttet och måste förkastas.

När det gäller frågan om ett hebreiskt Matteusevangelium så finns det inte heller här några belägg för att ett sådant har använt Namnet. De sena hebreiska översättningar som Jv använder 237 gånger i NT är av noll och intet värde som bevis. Dessa innehåller för övrigt Namnet på ställen där Jv inte vill ha det, t ex. i 1 Petr. 2:3, där det används om Jesus, och där struntar Jv högtidligt i de hebreiska översättningarna! Den äldsta hebreiska Matteustext som finns är den av Shem Tob. Men den innehåller inte ett enda tetragrammaton. I stället används ett ersättningsord, Ha-Shem, som betyder "Namnet" och uttalas både av dagens och forna tiders judar I STÄLLERT FÖR tetragrammaton!

Precis som sin samtids judar talade Jesus om "Guds Namn" utan att uttala det. Joh. 17 är ett utmärkt exempel, där Jesus i stället för Namnet använder titeln "Fader". Samma sak gäller mönsterbönen "Fader Vår". Denna liknar på prickens judarnas äldre Kaddish-bön som också lovprisar Namnet utan att utala det."
Citera
2009-04-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Hoppas jag fick med allt =) Mycket troligt att det är ett JV som skrivit, ett icke-jv skulle nog inte ange Watchtower.org som källa

Ni som då viftar bort allt som JV skriver, ange det som är fel och ej objektivt i ovanstående text. Skriv nu inte att de läkare som är citerade är JV eller i maskopi med JV

Sen att JV inte skulle vara objektiva är återigen dagisnivå.

De är INTE objektiva! Om och om och om igen bortser de från fakta.
Citera
2009-04-08, 01:08
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
De är INTE objektiva! Om och om och om igen bortser de från fakta.

Dom ÄR objektiva. Studerar fakta dagligen. Läs igenom texten och ange det som inte är objektivt. Ska bli spännande.
Citera
2009-04-08, 01:17
Medlem
Out of context

Citat:
Då klistrar jag in följande och ber dig ange vad som är fel i texten. För att kunna se hela texten så måste man vara inloggad, därför kopierar jag den här.

”Blodtransfusioner är i grund och botten inte bra…De flesta läkare reagerar reflexmässigt när det gäller transfusioner och ger dem frikostigt och utan urskillning. Det gör inte jag.”
- Dr Alex Zapolanski, chef för hjärtkirurgen vid San Fransisco Heart Institute

OM ARBETET

*Syfte*

Man hör ofta talas om att det råder brist på blod i blodbankerna. Planscher, tidningar och broschyrer ropar ut samma budskap: ”Ge blod – ge liv! Bli blodgivare!”. Men tyvärr är det också ett sorgligt faktum att sjukdomar genom åren har förorenat och fortsätter att förorena blodförråden och har förstört livet för tusentals människor.

Jag kommer i detta arbete att föra fram de många erfarna läkares inställning, som anser att nyckeln till att komma tillrätta med detta och andra närbesläktade problem är att i större utsträckning använda de medicinska alternativ till blodtransfusion som finns. Jag kommer att berätta om några av riskerna med blodtransfusion och sedan i stora drag redogöra för vilka alternativ som finns och hur de används. Jag utger mig inte för att vara expert på området och är medveten om att min egen kunskap är begränsad. Därför kommer jag i medicinska sakfrågor ofta att citera och hänvisa till auktoriteter på området, så att informationen ska bli korrekt.

Till sist: Avsikten med detta arbete är att informera om ett mycket intressant och viktigt ämne som jag, efter att ha frågat folk, har märkt att de flesta knappt vet någonting alls om. Jag menar absolut inte att kritisera dem som känner att de gör en insats för att hjälpa sina medmänniskor genom att lämna blod. Inte heller vill jag tala om för någon annan vilken medicinsk behandling de ska välja.

*Metod och material*

Jag började med att leta efter information i våra och andra vårdstuderandes skolböcker, bl a på biblioteket, men utan resultat. Däremot fanns det användbara artiklar i medicinska tidskrifter.

Jag sökte också efter information på Internet och hittade en hel del på utländska sajter, bl a WHO (Världshälsoorganisationen), SABM (Society for the Advancement of Blood Management) och NATA (Network for Advancement of Transfusion Alternatives). De två senare arbetar båda aktivt med att föra fram information om blodfri medicin och kirurgi.

Märkligt nog fann jag knappt någon svensk information alls på nätet om blodfri kirurgi. Däremot finns det åtskilliga sidor om blodgivning, vilket ju ger en liten fingervisning om vilken uppfattningen är om blodersättningsmedel här i Sverige. Egentligen hittade jag bara svensk information på två webbsidor: Socialstyrelsens och Jehovas Vittnens. De senare är ju kända för att inte vilja ta emot blodtransfusion, varför jag också kontaktade en representant för deras internationella nätverk av sjukhuskommittéer. Från honom fick jag en hel del bra information, inklusive en nyinspelad prisbelönt dokumentärvideo där några av världens ledande kirurger berättar om sitt arbete.

Så när det väl var dags att börja skriva hade jag faktiskt lyckats samla ihop mer information än jag över huvud taget kunde använda i arbetet och var tvungen att obarmhärtigt skära ner och sålla. Det har varit riktigt roligt att läsa alla dessa medicinska artiklar och jag har lärt mig massor. Min förhoppning är att mitt intresse för ämnet ska smitta av sig på läsaren.

VARFÖR BEHÖVS ALTERNATIV TILL BLODTRANSFUSION?

”Vi anser att det är nödvändigt. Det är ekonomiskt lönsamt och är definitivt bättre för patientens hälsa.”
- Dr Durhane Wong-Rieger, kanadensiska sällskapet för blödarsjuka
-------------------------------------------------

*Transfusionens historia*

Sedan urminnes tider har man använt blod som behandling mot olika sjukdomar. I det gamla Egypten betraktades människoblod under tvåtusen år som det främsta läkemedlet mot spetälska. Även under romarriket, på 100-talet e Kr, använde man det som medicin, t ex vid behandling av epilepsi. Över tusen år senare, år 1483, var den franske kungen Ludvig XI döende och hoppades intensivt att det blod som tagits från några barn och som han sedan druckit, skulle hjälpa honom att tillfriskna.

Idén att transfundera blodet, istället för att dricka det, fick man i början av 1500-talet. Experimenten gick ofta ut på att föra in blod från ett djur, t ex en kalv, i patienten, något som förstås ledde till döden. Denna behandlingsmetod blev mycket omtvistad och ledde till slut till ett totalförbud av blodtransfusion i flera europeiska länder.

Men på 1800-talet började en engelsk obstetriker, James Blundell, åter använda blodtransfusioner. Man hade utvecklat mer avancerad medicinsk teknik och instrument och dessutom infört kravet att endast använda människoblod vid transfusionerna. Snart kom man emellertid på att över hälften av de givna blodtransfusionerna ledde till döden, varför denna metod åter blev impopulär.

Så år 1878 tillverkade en fransk läkare vid namn Georges Hayem en koksaltlösning, som han använde som blodersättningsmedel vid transfusion. Fördelarna med denna vätska var att den, till skillnad från blod, inte gav några biverkningar, inte koagulerade och var lätt att transportera. Snart började koksaltlösningen användas i stor Omfattning. Men detta blodersättningsmedels storhetstid varade inte så länge.

Tidigt under 1900-talet gjordes nämligen upptäckten att det fanns olika blodgrupper och att inte alla dessa passade ihop. Nu kunde man rätta blodtyp efter mottagare och förtroendet för blodtransfusionen återkom. Snart användes den i stor skala, framför allt på sårade under första världskriget. Upptäckten att man genom att använda natriumcitrat också kunde förhindra att blodet koagulerade, gjorde inte populariteten mindre.

Efter andra världskriget hade användningen av blodtransfusion blivit praxis. Vetenskapsmän betraktade det som livräddande och ett absolut måste vid operationer. Man hävdade att blodtransfusion var en säker behandlingsmetod och snart växte en världsvid mångmiljardindustri fram, som skulle se till att blod alltid fanns tillgängligt för medicinsk användning.

Läkaren är citerad ur sitt sammanhang. Han vet lika väl som alla andra läkare att det i vissa situationer bara är blod som kan rädda liv.

Koksaltlösningar fungerar bara i vissa sammanhang, inte vid mycket stora blodförluster. Det finns åtskilliga dokumenterade fall med massiv blodförlust där bara blod räddat liv. Det gäller inte minst vid förlossningar. Det finns också tragiska fall dokumenterade där läkarna tvingats att se en moder dö för att Dextran och saltlösningar inte fungerar.

Det är ovärdigt och typiskt Jv att komma släpande med vad som skedde i det gamla Egypten och i Romarriket. Vad som skedde där hade inget som helst att göra med blodtransfusion.

Blod används inte urskillningslöst inom vården. Alla vet numera att det finns faror, precis som vid andra transplantationer. Det gör det också med ett antal andra medicinska förfaringssätt. Men blod rädder liv, precis som alla dessa andra farliga förfaringssätt. En nära släkting till mig blev tvungen att dö efter en transfusionsvägran. Fastän läkarna ville gå till mötes kunde de inte operera tumören i huvudet utan blod eftersom enorm blödning skulle bli följden.
Citera
2009-04-08, 01:20
Medlem
Jag får belägg nästan dagligen

Citat:
Dom ÄR objektiva. Studerar fakta dagligen. Läs igenom texten och ange det som inte är objektivt. Ska bli spännande.

Du har fel. De är inte alls objektiva när det gäller förhållanden som har med deras trossatser att göra. Jag får nästan dagligen belägg för det. Det gäller blodfrågan och allt annat också. Allt bedöms utifrån vad ledarna i Brooklyn säger. De erkänner heller aldrig att de har fel.
Citera
2009-04-08, 01:23
Medlem
Ingen generell regel

Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Du verkar vara kunnig person inom ämnet. Finns det någon regel för hur pass tidigt en person får döpa sig? Kan föräldrar få sina barn att döpa sig vid, låt oss säga, 10 års åldern? Då de saknar självständighet och litar på sina föräldrars omdöme.

Det har förekommit mycket tidiga dop, vid 10-årsåldern och ännu tidigare. Det är dock nog snarare undantag än regel.
Citera
2009-04-08, 01:28
Medlem
ConDodgys avatar
Jag skulle vilja säga att det är lika ovärdigt och typiskt JV-motståndare att påstå att JV inte är objektiva.

Ska försöka sätta mig in i blodtransfusionsämnet lite mer när tid ges.
Citera
2009-04-08, 01:33
Medlem
indianhejs avatar
Ja, de är farliga!! När jag gick på gymnasiet så var man full av styggelser som ofta gav sig i utryck av skolk.

En gång fick jag för mig att jag skulle gå på en lektion -företagsekonomi var ämnet. Kom lite tidigt (15 min) och satte mig intill Johanna(klasskamrat) som talade om för mig att vi skulle ha prov.

O shit tänkte jag och skuggade igenom sidorna snabbt innan lektionen började. När proven hade rättats fick hela klassen kritik då över 50% var underkända.

Läraren sade -" När till och med Jesus som inte går på lektionerna får godkänt så borde ni andra också få det". Jesus kallade hon mig av den anledningen att hon i stort sett bara hade hört talas om mig .

Det gick ngn vecka innan jag blev kallad till rektorn då det kommit klagomål i från två elever som ifrågasatte om jag verkligen skulle får godkänt i kursen då jag inte deltagit på lektionerna.

Blev ju givetvis förbannad och tyckte att mina kunskaper i ämnet i första hand skulle bedömas vid en betygsättning.Rektorn höll nog med mig och meddelande att de var tvungna att dra in mitt studiebidrag.

Men dessa Jehvoare nöjde sig inte med detta utan kopplade in sina föräldrar och det var ett satans rabalder om mitt betyg.

Jag fick godkänt ...men jag var triggad att hämnas på dessa Jehovare. Nästa kurs så fortsatte jag min vana trogen att vara frånvarande från lektionerna , men inför proven så läste jag på ordentligt vilket resulterade i högsta betyg.

När vi fick tillbaka nästa prov så gick jag ner till en av dessa tjejer och frågade vad det rätta svaret skulle varit på fråga 31 (det enda fel jag hade) och visade stolt upp mitt provresultat

Jag såg att hon blixtsnabbt försökte dölja sitt resultat....vilket hon lyckades med -Men jag vet att hon hade Icke godkänt
Citera
2009-04-08, 01:36
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Första och främst sluta kalla denna frimurarkult för Jehovahs Vittnen, de heter Watchtower Bible and Tract Society.
Denna kult skapade av frimuraren Charles Taze Russell och bör därför benämnas som Russelliter, blir en väldigt rolig reaktion när kultisterna kallas vid deras riktiga namn.
Dessa människor har ingenting med Gud att göra, de har till och med skapat sig sin egna "bibel" där de klippt bort delarna av Bibeln som inte passade in i deras doktriner. Ett väldigt vanligt förfarande bland kultister.
Man tror till exempel (like Sjunde Dags Adventisterna, en annan kult) på helvetet och förnekar dessa existena genom att klippa och böja på Skriften och medelst många akrobatiska krängning av Skriften så får man fram deras helvetets förnekande doktrin
Riktigt patetiskt vid närmare studie av helvetet. Har för mig att djävuls-Dag förnekar helvetet också. Det brukar vara standard förfarande hos en stor del av kultisterna att förneka det, antagligen för att de vet innerst inne att de ska brinna i den eviga elden som de lögnare man är.

Man tror att endast 144,000 människor kommer till himlen, man försöker hänvisa till Uppenbarelsebokens 144,000 judar som stöd för denna irrlära.
Man tror att man måste läsa deras Skrifter för annars kan man inte förstå Bibeln, medans Bibeln självt säger att Den Helige Anden kommer och lär dig.

John 14:26 But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the Father will send in my name, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you.
(den versen dödar även den Muhammadanska irrläran att Moo skulle vara the Comforter som vissa muhammadaner kör med för att försöka knyta ihop deras falska religion med Bibeln precis som SDA, Russelliter osv., stor humor det också)

Man förnekar även Treenigheten, man förnekar att Jesus skulle vara Gud osv osv.
Tragiskt okunniga lirare, utom möjligtvis frimuraren Russell, som mycket smart skapade sig sin egen kult så som frimurare brukar göra.

Mer information om denna pateiska kult:
The Bible vs. The Jehovah's Witnesses
http://www.biblebelievers.com/jmelton/jw.html
"Jehoavahs Witnesses"
http://mmoutreachinc.com/jehovahs_witnesses/jehovah_witness_index.html

Är de farliga? Ja alla Russelliter kommer brinna i helvetet likt alla dessa andra kulter och idiotiska religioner. Att gå med i dessa kulter är i det närmaste att döda sig själv, det finns dock alltid ett par undantag, men sannolikheten att någon som väl faastnat i dessa klor skulle lämna och bli återfödd är minimal.

Läs gärna: The Story of Cain and Abel i signaturen för bättre förståelse.
Bra och kunnigt inlägg.
Ja frågan är om JV ens kan betecknas som kristna?
Jag anser inte det, de har förvanskat och plockat bort och lagt till och tolkat bibeln nästan lika mkt som muslimerna har gjort , och de fick ju koranen och islam, JV har sina små skrifter och ett allmänt hopkok.

Ber de fader vår? Erkänner de trosbekännelsen?

Visst är de farliga, inte för samhället men för individer som fastnar i deras garn. En vän till mig föddes in i en familj där alla var JV, och sanningen är den att hon blev sexuellt utnyttjad av hela familjen från 7 års ålder upp till tonåren. Det kan man såklart inte skylla bara på JV (antar jag....?) utan familjen var ju dysfunktionell. Men jag undrar ändå hur mycket JV spelade in i det.....

Sekter är alltid farliga . Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in