2009-03-12, 11:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Frågor från läsekretsen VT -75

Fortsättning,,,,,

● Vad menade aposteln Paulus med orden: ”När det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk”?

Dessa ord förekommer i en inramning som belyser kärlekens övermåttan härliga väg. Vi läser: ”Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna. Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk. När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort, vad barnsligt var. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd.” — 1*Kor. 13:8—12.

Paulus visade således att de mirakulösa gåvorna: profeterande, kunskap och tungomålstalande, inte var bestående. De skulle ta slut. Och de tog också slut. Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4,*14; 8:9—20; 10:44—46; 19:6) I*och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges.

Med tanke på de mirakulösa gåvornas tillfälliga karaktär uppmuntrade Paulus de kristna i Korint att trakta efter kärlekens bestående och övermåttan härliga väg och att inte betrakta dessa mirakulösa gåvor som det högsta en kristen kunde uppnå.

Fastän Paulus själv hade fått mirakulösa gåvor i överlägsen grad, erkände han att hans kunskap bara var ett styckverk. (1*Kor. 13:1,*2; 14:18) Han skulle behöva vänta till dess ”det kommer, som är fullkomligt”, för att förstå andliga ting helt och fullt. I*hans eget fall skulle detta inte komma att hända under hans livstid på jorden. Men sedan han uppnått sin himmelska belöning, skulle han till sist se uppfyllelsen av alla bibliska profetior och komma till fullständig kunskap om Jehovas vilja och uppsåt, som uppenbaras i bibeln. Följaktligen måste orden ”när det kommer, som är fullkomligt”, ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt.

Detta att det som är fullkomligt kommer är inte liktydigt med att man vinner den himmelska belöningen. Det finns ingen antydan i bibeln om att Jesus Kristus uppenbarar allting för medlemmarna av sin brud omedelbart efter det att de kommit till himmelen. Jesus själv måste vänta på att hans Fader skulle tillkännage vissa delar av sitt uppsåt. När Jesus var på jorden, sade han om dagen och stunden då Guds hämnd skulle utkrävas: ”Om den dagen och den stunden vet ingen något, icke änglarna i himmelen, icke ens Sonen — ingen utom Fadern.” (Mark. 13:32) Likaså uppnår inte de som blir odödliga andevarelser i himlarna fullständig kunskap förrän Gud finner tiden lämplig att uppenbara hela omfattningen av sitt uppsåt. Detta gäller också Guds hängivna tjänare på jorden.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma. Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år*1914. (Upp. 6:1—8) I*och med denna händelse blev Guds ”hemliga rådslut” eller ”heliga hemlighet” ”bragt till fullbordan” i den betydelsen att denna händelse avlägsnade den ”hemliga” aspekten i fråga om detta rike. (Upp. 10:7, NW; jämför Matteus 13:11; Lukas 8:10; Efesierna 3:3—9; Kolosserna 1:26,*27; 2:2; 4:3; 1*Timoteus 3:16.) Från och med den tiden har Guds folk fått erfara en fortsatt ökning av andlig kunskap och insikt beträffande profetiorna. Detta är i överensstämmelse med Daniel 12:4: ”Vad dig beträffar, o*Daniel, håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid. Många skall ströva omkring [i boken], och den sanna kunskapen skall bli överflödande.” (NW) Följaktligen syftar orden ”det ... som är fullkomligt” på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det ”som är fullkomligt” vara nära.

Så, Flexbärt, visst står det att "det som är fullständigt" skall komma, dvs det har inte kommit?
Citera
2009-03-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Fortsättning,,,,,

● Vad menade aposteln Paulus med orden: ”När det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk”?

Dessa ord förekommer i en inramning som belyser kärlekens övermåttan härliga väg. Vi läser: ”Kärleken förgår aldrig. Men profetians gåva, den skall försvinna, och tungomålstalandet, det skall taga slut, och kunskapen, den skall försvinna. Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk. När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort, vad barnsligt var. Nu se vi ju på ett dunkelt sätt såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte. Nu är min kunskap ett styckverk, men då skall jag känna till fullo, såsom jag själv har blivit till fullo känd.” — 1*Kor. 13:8—12.

Paulus visade således att de mirakulösa gåvorna: profeterande, kunskap och tungomålstalande, inte var bestående. De skulle ta slut. Och de tog också slut. Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4,*14; 8:9—20; 10:44—46; 19:6) I*och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges.

Med tanke på de mirakulösa gåvornas tillfälliga karaktär uppmuntrade Paulus de kristna i Korint att trakta efter kärlekens bestående och övermåttan härliga väg och att inte betrakta dessa mirakulösa gåvor som det högsta en kristen kunde uppnå.

Fastän Paulus själv hade fått mirakulösa gåvor i överlägsen grad, erkände han att hans kunskap bara var ett styckverk. (1*Kor. 13:1,*2; 14:18) Han skulle behöva vänta till dess ”det kommer, som är fullkomligt”, för att förstå andliga ting helt och fullt. I*hans eget fall skulle detta inte komma att hända under hans livstid på jorden. Men sedan han uppnått sin himmelska belöning, skulle han till sist se uppfyllelsen av alla bibliska profetior och komma till fullständig kunskap om Jehovas vilja och uppsåt, som uppenbaras i bibeln. Följaktligen måste orden ”när det kommer, som är fullkomligt”, ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt.

Detta att det som är fullkomligt kommer är inte liktydigt med att man vinner den himmelska belöningen. Det finns ingen antydan i bibeln om att Jesus Kristus uppenbarar allting för medlemmarna av sin brud omedelbart efter det att de kommit till himmelen. Jesus själv måste vänta på att hans Fader skulle tillkännage vissa delar av sitt uppsåt. När Jesus var på jorden, sade han om dagen och stunden då Guds hämnd skulle utkrävas: ”Om den dagen och den stunden vet ingen något, icke änglarna i himmelen, icke ens Sonen — ingen utom Fadern.” (Mark. 13:32) Likaså uppnår inte de som blir odödliga andevarelser i himlarna fullständig kunskap förrän Gud finner tiden lämplig att uppenbara hela omfattningen av sitt uppsåt. Detta gäller också Guds hängivna tjänare på jorden.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma. Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år*1914. (Upp. 6:1—8) I*och med denna händelse blev Guds ”hemliga rådslut” eller ”heliga hemlighet” ”bragt till fullbordan” i den betydelsen att denna händelse avlägsnade den ”hemliga” aspekten i fråga om detta rike. (Upp. 10:7, NW; jämför Matteus 13:11; Lukas 8:10; Efesierna 3:3—9; Kolosserna 1:26,*27; 2:2; 4:3; 1*Timoteus 3:16.) Från och med den tiden har Guds folk fått erfara en fortsatt ökning av andlig kunskap och insikt beträffande profetiorna. Detta är i överensstämmelse med Daniel 12:4: ”Vad dig beträffar, o*Daniel, håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid. Många skall ströva omkring [i boken], och den sanna kunskapen skall bli överflödande.” (NW) Följaktligen syftar orden ”det ... som är fullkomligt” på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det ”som är fullkomligt” vara nära.

]?

"Vad menade aposteln Paulus med orden: ”När det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk”?"

Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk.

I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma.

Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det ”som är fullkomligt” vara nära.

Ja BattleBitch, visst är Sällskapets logik märklig?
Citera
2009-03-12, 11:56
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Vad menade aposteln Paulus med orden: ”När det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk”?"

Ty vår kunskap är ett styckverk, och vårt profeterande är ett styckverk; men när det kommer, som är fullkomligt, då skall det försvinna, som är ett styckverk.

I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma.

Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det ”som är fullkomligt” vara nära.

Ja BattleBitch, visst är Sällskapets logik märklig?

Saken är den att jag har fått ihop det förut, men jag är senil så det sjunger om det ... Så jag sätter mig och vänta på att poletten trillar ner, men det kan ta ett tag
Citera
2009-03-12, 11:58
Medlem
Citat:
Fortsättning,,,,,

Så, Flexbärt, visst står det att "det som är fullständigt" skall komma, dvs det har inte kommit?

PS Du blandar ihop orden "fullkomligt" och "fullständigt".
Citera
2009-03-12, 12:07
Medlem
Citat:
Saken är den att jag har fått ihop det förut, men jag är senil så det sjunger om det ... Så jag sätter mig och vänta på att poletten trillar ner, men det kan ta ett tag

Ledsen att behöva säga det BattleBitch, men poletten kommer knappast att trilla ner.

Och det är inte menat som en pik mot dig, utan som kritik av Sällskapets bristande logik i bla denna lärofråga.

Jag vet, jag försökte under väldigt många år att få poletten att trilla ner i många av JVs läro-frågor, men det lyckades inte.
Eftersom jag kräver logiska svar.
Senast redigerad av Gitte 2009-03-12 kl. 12:17.
Citera
2009-03-12, 12:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Oups, tack för påpekande.

Fullständigt, det får mig onekligen att återkoppla till lagen/ bibeln.
Jag vet att jag hört en tolkning om att det fullständiga är bibeln, men jag hittar inget i litteraturen... Blir knasig!
Citera
2009-03-12, 13:38
Medlem
Citat:

Vad surrar du om.
Du har fått svar och jag upprepar mig intm försök med någån annan.

Tar min tid till de som lyssnar till Guds ord,

Debatt

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

1 Korinthierna 1:20 NW
"Var är den vise? Var är den skriftlärde? Var är denna tingens ordnings debbatör? Har inte Gud gjort världens vishet dåraktig?

1 Korinthierna 1:20 Referens Bibeln 2003
"Var är den vise? Var är den skriftlärde? Var är denna tingens ordnings debattör? Har inte Gud gjort världens vishet dåraktig?”

1 Korinthierna 1:20 2000

”Var finns ni de visa, de skriftlärda och denna världens klok huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?

1 Korinthierna 1:20 Sv. Folkbibeln

Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap.

1 Korinthierna 1:20 Helge Åkesson

”Var är en vis, var en skriftlärare, var är denna tidsålders forskare? Har icke Gud gjort världens visdom till dårskap?

1 Korinthierna 1:20 Levande Bibeln.

”Så vad hände då med världens alla visa och lärda människor? Vad händer med filosoferna och de stora tänkarna? Jo, Gud har visat att deras vishet inte är något annat än rent nonsens.

1 Korinthierna 1:20 Bibelkommissionen 1981

”Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?”
Citera
2009-03-12, 13:41
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Debatt

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

Istället för att kasta sten i glashus kanske du skulle tänkt på detta själv innan du kastade dig in i en diskussion om syndaflodens vetenskapliga validitet?
Citera
2009-03-12, 13:43
Medlem
Citat:

Visst kan det vara så och det är ett ord i flrta olika betydelser
Men jag resonerar enbart om det, inte debbaterar inte med en avfälling

”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fasta mot djävulens onda anslag [grekiska: ”sluga handlingar”].” — EFESIERNA 6:11.

”[Han] uppbjuder alltid sina krafter för er i sina böner, för att ni slutligen må stå där fullständiga och med en fast övertygelse om hela Guds vilja.” — KOLOSSERNA 4:12.

Stå fullständiga med en fast övertygelse

”[Han] uppbjuder alltid sina krafter för er i sina böner, för att ni slutligen må stå där fullständiga och med en fast övertygelse om hela Guds vilja.” — KOLOSSERNA 4:12.

JESU efterföljare hyste stort intresse för sina medtillbedjare. Tertullianus (författare under 100- och 200-talen*v.t.) berättade om den omtänksamhet som de visade mot föräldralösa, fattiga och äldre. De kristnas kärleksfulla handlingssätt gjorde sådant intryck på icke troende att några av dem sade om de kristna: ”Se, hur de älskar varandra.”

Boken Kolosserna återspeglar det intresse som aposteln Paulus och hans kamrat Epafras hyste för bröderna och systrarna i Kolossai.
Paulus skrev till dem: ”Epafras ... uppbjuder alltid sina krafter för er i sina böner, för att ni slutligen må stå där fullständiga och med en fast övertygelse om hela Guds vilja.” Jehovas vittnen kommer under 2001 att ha dessa ord i Kolosserna 4:12 som sin årstext: Stå fullständiga och med en fast övertygelse om hela Guds vilja.

Vi ser att det är två saker som Epafras bad om för sina älskade vänner: 1) att de slutligen skulle stå ”fullständiga” och 2) att de skulle stå ”med en fast övertygelse om hela Guds vilja”.
Eftersom det är till nytta för oss som dessa upplysningar finns med i Bibeln, kan vi fråga oss själva: ”Vad måste jag göra för att slutligen stå fullständig och med en fast övertygelse om hela Guds vilja? Och vad blir resultatet av att jag gör det?” Vi skall se.

Sträva efter att stå ”fullständig”

Det var Epafras innerliga önskan att hans andliga bröder och systrar i Kolossai ”slutligen” skulle stå ”fullständiga”. Det uttryck som Paulus använde och som här har översatts med ”fullständig” kan ha betydelsen fullkomlig, fullvuxen eller mogen. (Matteus 19:21; Hebréerna 5:14; Jakob 1:4,*25) Detta att någon är ett döpt Jehovas vittne innebär, som vi säkert vet, inte nödvändigtvis att denne är en fullvuxen kristen.
I*sitt brev till de kristna i Efesos, en stad belägen väster om Kolossai, skriver Paulus att herdar och lärare försöker hjälpa ”alla” att nå ”fram till enheten i tron och i den exakta kunskapen om Guds Son, till en fullvuxen mans ställning, till det mått av kroppslig resning som hör Kristi fullhet till”.
På ett annat ställe uppmanar Paulus de kristna att bli ”fullvuxna i fråga om sinnesförmögenheter”. — Efesierna 4:8–13; 1*Korinthierna 14:20.

Den slutliga och fullständiga uppfyllelsen av Jehovas löfte att skapa ”en ny jord” kommer att bli något långt storslagnare än det som hände då år 537 f.v.t. Det är inte bara så att de som utgör den ”nya jorden” kommer att vara människor som har befriats från det stora Babylon, utan hela det världsväldet av falsk religion kommer att ha förintats för evigt. (Uppenbarelseboken 18:21) Detta rättfärdiga mänskliga samhälle — den ”nya jorden” — kommer inte, som fallet var under den första uppfyllelsen av Jesajas profetia, att vara omgivet av nationer som smädar Jehova och förföljer hans tjänare. Alla mänskliga regeringar kommer att ha utplånats på grund av sin vägran att underkasta sig Jehovas suveränitet, och det nuvarande onda mänskliga samhället kommer att ha blivit fullständigt utrotat från jorden. (Daniel 2:44; Ordspråksboken 2:21, 22) När Guds rättfärdiga nya ordning börjar, kommer de enda människor som får bebo planeten jorden att vara de som ärar Jehova och som finner sin utsökta lust i hans vägar. — Psalm 37:4, 9,*NW.
Senast redigerad av Flexbärt 2009-03-12 kl. 13:51.
Citera
2009-03-12, 13:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad surrar du om.
Du har fått svar och jag upprepar mig intm försök med någån annan.

Du har INTE gett svar på vem/vad/när det "som är fullständigt kommer"...

Du har svamlat om år 30 och Jesus, men inte gett mig något konkret svar grundat på bibeln!
Citera
2009-03-12, 13:52
Medlem
Citat:
Du har INTE gett svar på vem/vad/när det "som är fullständigt kommer"...

Du har svamlat om år 30 och Jesus, men inte gett mig något konkret svar grundat på bibeln!

Avstår att tala med en avfälling!
The end
Citera
2009-03-12, 13:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Lite kul oxå att Schabo lyckas hitta alla små notiser om det ena och det andra.
Heh, mitt eftersökande efter konstigheter börjar bli lite sjukligt är det det du menar?

Sorry för OffTopic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in