2009-04-09, 15:16
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern

Är det inte därför ni anser att blodet är heligt? För att själen finns i blodet?
Det har jag alltid trott också. Och där uppstod myten om den bloddrickande vampyren, men i själva verket är det själen den förtär. Är ju därför också de inte syns i speglar då de saknar själ, och det som gör dem till oheliga varelser. Nu är det väl få som tror på vampyrer, men jag tänkte att myten borde ha nån grund den uppstått ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nosa er tro på blodets helighet genom att komma ikväll och fira åminnelsen av Jesu utgjutna blod, på Rikets sal kl 20oo
Är det i alla Rikets Salar i kväll? Är icke-Vittnen välkomna?
Citera
2009-04-09, 15:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Det har jag alltid trott också. Och där uppstod myten om den bloddrickande vampyren, men i själva verket är det själen den förtär. Är ju därför också de inte syns i speglar då de saknar själ, och det som gör dem till oheliga varelser. Nu är det väl få som tror på vampyrer, men jag tänkte att myten borde ha nån grund den uppstått ur.

hehe ja, kanske det!=) Men det intressanta då det kommer till Bibeln är ju att även Gud har en själ, och enligt bibeln så är Gud även Ande. Så jag funderar på om själen i blodet endast skall ses som symbolisk? Jag vet att du inte tror på Bibeln, men hur ser du runt den saken?:P
Citera
2009-04-09, 15:53
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
hehe ja, kanske det!=) Men det intressanta då det kommer till Bibeln är ju att även Gud har en själ, och enligt bibeln så är Gud även Ande. Så jag funderar på om själen i blodet endast skall ses som symbolisk? Jag vet att du inte tror på Bibeln, men hur ser du runt den saken?:P
Först vill jag mena att man ÄR en själ, man har den inte. Detta gäller även Gud i så fall. (Ja om man nu tror på själar det vill säga ). Gällande det andra så ser jag att själen är själva livskraften, livet som kanaliseras genom blodet. Det är symboliskt på så sätt att själen är i blodet, fast de är olika ting. Men blodet är det som själen kommer in i fysiska världen med. Ja det var en tanke jag fick nu då jag aldrig reflekterat över detta förut
Citera
2009-04-09, 15:58
Medlem
Citat:

I alla Rikets Salar.
Alla är välkomna!
Ska du gå?
Citera
2009-04-09, 16:01
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
I alla Rikets Salar.
Alla är välkomna!
Ska du gå?
Jag funderar på det. Jag har aldrig varit i en Rikets Sal, inte ens med skolbesök. Så då kanske jag ska passa på att göra ett besök, som en del i min utforskning av andligheten och förståelse för annorlunda tänkande människor.
Citera
2009-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och nu kommer vi till den verkligt intressanta frågan.

Kan man verkligen säga att JV avhåller sig från blod när ett flertal blodbeståndsdelar är tillåtna?

Avhåller man sig från blod för att man tex förbjuder användandet av röda blodkroppar, som är en blodbeståndsdel, men tillåter användandet av faktor VIII, en annan blodbeståndsdel?

Nej det tycker jag väl inte faktiskt.

Då följer man ju inte det att man skulle hälla ut det på jorden.
Citera
2009-04-09, 16:04
Medlem
Citat:
Jag funderar på det. Jag har aldrig varit i en Rikets Sal, inte ens med skolbesök. Så då kanske jag ska passa på att göra ett besök, som en del i min utforskning av andligheten och förståelse för annorlunda tänkande människor.

Det verkar vara runt halv åtta, åtta tiden.
Lite olika i olika församlingar.
Citera
2009-04-09, 16:08
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Alla är välkomna! Så gör ett studiebesök du om du känner för

Det är olika tider på olika orter bara...
Citera
2009-04-09, 16:12
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Är det inte därför ni anser att blodet är heligt? För att själen finns i blodet?

Det stämmer!
Citera
2009-04-09, 16:12
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Alla är välkomna! Så gör ett studiebesök du om du känner för

Det är olika tider på olika orter bara...
Ja tack Får stryka omkring utanför och se vilken tid det är har i byn.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det verkar vara runt halv åtta, åtta tiden.
Lite olika i olika församlingar.
Ok. En kompis bor i närheten av Rikets Sal och jag hade tänkt att göra ett besök hos honom så då kan vi ta vägarna till Salen också.
Citera
2009-04-09, 16:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ja tack Får stryka omkring utanför och se vilken tid det är har i byn.

Ok. En kompis bor i närheten av Rikets Sal och jag hade tänkt att göra ett besök hos honom så då kan vi ta vägarna till Salen också.

Annars kan du slå en signal till arboga, 0589-86100 så borde de kunna svara så du slipper vika hela kvällen till att stryka runt RS
Citera
2009-04-09, 16:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Annars kan du slå en signal till arboga, 0589-86100 så borde de kunna svara så du slipper vika hela kvällen till att stryka runt RS
Ja, då var det jag och telefoner... vi går inte riktigt ihop Men det är inga problem, vi har några ärenden ikväll och kommer gå förbi där ett par gånger i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in