2009-04-09, 08:42
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det finns väl antagligen olika åsikter ang blodfri kirurgi....

Alla läkare vill inte operera utan blod.

Där har du rätt, det är tråkigt att det finns vissa med fördomar pga okunskap. Men det som är fantastiskt är när en sån läkare har vart med på en blodfri operation och sen ändrar uppfattning helt

För att använda blodfri kirurgi krävs även mer kunskap en vanligt, ofta slänger man in blod i brist på kunskap, tid och ork att göra en avancerad operation utan blod. Trots att patienten mår bättre utan blod!!
Citera
2009-04-09, 08:45
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, full koll på blodfri kirurgi är jag övertygad om att du inte har!
Inte heller på hur läkare i Sverige ställer sig till det.
Dina "erfarenheter" är "friserade" genom en person i kommitén!

Och dessutom, jag inser absolut värdet av blodfria operationer.
Om möjligt väljer jag det själv.
Och de enda operationer jag har genomgått har varit blodfria.

Men jag inser också, till skillnad mot dig, att blod ibland behövs för att rädda liv.

Fel återigen ifrån dig!
Jag är självfallet medveten om att blod i vissa fall behövs för att rädda liv. Det som är så tråkigt att läsa är att du har en sån övertro på blod.
Citera
2009-04-09, 10:09
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Där har du rätt, det är tråkigt att det finns vissa med fördomar pga okunskap. Men det som är fantastiskt är när en sån läkare har vart med på en blodfri operation och sen ändrar uppfattning helt

För att använda blodfri kirurgi krävs även mer kunskap en vanligt, ofta slänger man in blod i brist på kunskap, tid och ork att göra en avancerad operation utan blod. Trots att patienten mår bättre utan blod!!

Jag funderar på en sak här! Ni Jehovas vittnen tror att blodet handlar om människor i apg 15:20, menade Jakob att vi skulle hålla oss borta ifrån Människokött också då? Eftersom det står i Bibeln: "Köttet av kvävda djur och blod"? Du tror inte att Jakob endast menade att vi skulle hålla oss borta ifrån köttet av kvävda djur och djurblod?
Citera
2009-04-09, 11:51
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag funderar på en sak här! Ni Jehovas vittnen tror att blodet handlar om människor i apg 15:20, menade Jakob att vi skulle hålla oss borta ifrån Människokött också då? Eftersom det står i Bibeln: "Köttet av kvävda djur och blod"? Du tror inte att Jakob endast menade att vi skulle hålla oss borta ifrån köttet av kvävda djur och djurblod?

Nej det tror jag inte.
Orsaken är för att blodet är heligt, både människoblod och djurblod

Apg 15:20 "utan allenast skriva till dem att de skola avhålla sig från avgudastyggelser och från otukt och från köttet av förkvävda djur och från blod"
Citera
2009-04-09, 13:10
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte.

Apg 15:20 "utan allenast skriva till dem att de skola avhålla sig från avgudastyggelser och från otukt och från köttet av förkvävda djur och från blod"

Nosa er tro på blodets helighet genom att komma ikväll och fira åminnelsen av Jesu utgjutna blod, på Rikets sal kl 20oo
Citera
2009-04-09, 13:21
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nosa er tro på blodets helighet genom att komma ikväll och fira åminnelsen av Jesu utgjutna blod, på Rikets sal kl 20oo
Blod och Jehovas är väl inte den bästa kombinationen?
Citera
2009-04-09, 13:42
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nej det tror jag inte.

Så du tror att själen finns i blodet?
Citera
2009-04-09, 13:44
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Så du tror att själen finns i blodet?

Hur menar du nu?
Citera
2009-04-09, 13:45
Medlem
Citat:
Fel återigen ifrån dig!
Jag är självfallet medveten om att blod i vissa fall behövs för att rädda liv. Det som är så tråkigt att läsa är att du har en sån övertro på blod.

När JV argumenterar låter de alltid som om blod aldrig behövs.
Det gäller även dig.
Alla operationer går att göra utan blod, bara läkaren är tillräckligt skicklig.
Och det är ytterst sällsynt som blod behövs vid olycklfall och förlossningar!

Den här bilden stämmer ju inte med verkligheten, vilket även den JV-läkare som jag talade om visste!

Jag har ingen övertro på blod.

Det jag inte kan förstå är varför ni JV lägger ner så mycket "krut" på att tala om riskerna med blod.
Det är väl helt oväsentligt i sammanhanget om det är Bibelns ord som gäller?
Citera
2009-04-09, 13:51
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte.

Och nu kommer vi till den verkligt intressanta frågan.

Kan man verkligen säga att JV avhåller sig från blod när ett flertal blodbeståndsdelar är tillåtna?

Avhåller man sig från blod för att man tex förbjuder användandet av röda blodkroppar, som är en blodbeståndsdel, men tillåter användandet av faktor VIII, en annan blodbeståndsdel?
Citera
2009-04-09, 13:53
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Är det inte därför ni anser att blodet är heligt? För att själen finns i blodet?
Citera
2009-04-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Jag kan inte tänka mig att förolämpa Jesus så grovt att jag medvetet sitter och tar avstånd från hans offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in