2009-03-11, 11:53
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ni har ju fått gåvan att uppväcka de döda enligt Jesus?

Vad är problemet? Det är bara att tro... jättehårt.

Nemas problemas för religiösa atleter.

Det var apostlarna som hade gåvorna, och i sin tur kunde förmedla dom. Men när de dog så tror jag att gåvorna dog ut med dem... Så, jag tror inte att gåvorna lever kvar i våra dagar inte...
Citera
2009-03-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag kan omöjligen se hur man skulle kunna kalla sig en sann kristen om man inte som Jesus, går ut och predikar från hus till hus.[/i]

Så länge man gör det för att man verkligen bryr sig om sina medmänniskor och inte för att man ska samla timmar till en tjusig rapport...
Och så länge man respekterar ett nej och att andra har andra meningar.

Jag hade (när jag gick i tjänsten) mkt svårt med JV som fortsätter prata fast den besökte sagt nej.
Då ville man bara sjunka genom jorden.
Citera
2009-03-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Och du gör samma sak som fariseérna, vad är viktigast? Att knacka dörr eller
att buskapet kommer ut? Når man inte människan i dagens samhälle genom
att knacka dörr kanske man måste hitta andra vägar?

För viktigast är väl ändå att nå ut till människor? Hur man gör är väl ändå
ganska ointressant.

Det finns många olika varianter på hur man kan predika.
Dörrplingande är bara en liten del.
Citera
2009-03-11, 12:08
Medlem
Citat:

Dörrknackning har blivit en fix ide istället för att verkligen med kärlek sprida
budskapet i Bibeln.

Jo kan kännas så ibland.

Och man blir lixom mätt och vägd som JV genom hur mkt man är ute.
Citera
2009-03-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
F.d bekanta till mig som tyvärr halkade in på JV spåret för att dom råkade träffa en sjukt manipulativ släkting från Malå (usch frikyrkofäste) hela familjen"gick med" samtliga arbetande "skänkte" 30-50% av sina skattade pengar till "församlingen" för "så gjorde man bara" resulterade i extremt försämrade levnadsvillkor för deras barn etc, men GUD tog väl hand om deras hungriga magar....

Men JV kanske är så rika nu så man slipper.

Det var konstigt.
Va det verkligen JV de gick med i?

Att ge av sina pengar till org är helt frivilligt. Existerar ingen kollekt eller liknande.

Så detta måste de ha valt själva, och det verkar inte smart att ge såna summor. Man ska först och främst ta hand om sin egen familj.
Citera
2009-03-11, 12:13
Medlem
Citat:
Varför jag tror så är för att jag tror att gåvorna att hela, uppväcka döda och tala i tungor är något som försvann efter det att apostlarna dog då det bara var dom och Jesus som kunde förmedla dessa "gåvor".

1 Kor.13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort....Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

Vad menas egentligen med de rader jag markerat?
Citera
2009-03-11, 12:14
Medlem
Citat:
Då kan man vara en sann kristen om man väljer att inte knacka dörr?

Jag tycker att man borde kunna räknas värd ngt ändå ja.
Citera
2009-03-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
man kan inte återuppväcka döda, minuter efter döden börjar föruttnelse processen, tillochmed människor som varit "döda" en kortare period för att sedan "räddats" med medicinska hjälpmedel kan få men av detta.

Var det inte en Herr Lazarus som blev uppväkt? hur länge låg han död? hade han feta hjärnskador efter syrebristen? eller kanske var han en helig ande han också?

Jag skulle personligen inte vilja se Ernst-Hugo nu, han är nog hyfsat geggig.

4 dgr hade Lasarus legat.
Det står i bibeln att han hade börjat lukta.
Citera
2009-03-11, 12:17
Medlem
Citat:
Det var apostlarna som hade gåvorna, och i sin tur kunde förmedla dom. Men när de dog så tror jag att gåvorna dog ut med dem... Så, jag tror inte att gåvorna lever kvar i våra dagar inte...

Varför inte?
Var finns stödet till den uppfattningen i bibeln?
Har funderat på detta från och till genom åren.
Citera
2009-03-11, 12:26
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Tycker det är märkligt att folk ska vara så anti mot JV som inte utgör något hot mot demokratin när det samtidigt finns över hundra tusen muslimer i Sverige.
Citera
2009-03-11, 12:36
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Varför inte?
Var finns stödet till den uppfattningen i bibeln?
Har funderat på detta från och till genom åren.

Av det jag har läst så kan jag bara se att "Gåvorna" förmedlades vidare av Jesus och lärjungarna. Det står ingenstans att efterföljarna gav "gåvorna" vidare. Med det i bagaget och 1 Kor. 13 samt Matt 7:21-23 "Inte var och en som säger till mig: ’Herre, Herre’, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet." så kan jag inte mer än tro att de skulle tas bort.

Citat:
Så länge man gör det för att man verkligen bryr sig om sina medmänniskor och inte för att man ska samla timmar till en tjusig rapport...
Och så länge man respekterar ett nej och att andra har andra meningar.

Jag hade (när jag gick i tjänsten) mkt svårt med JV som fortsätter prata fast den besökte sagt nej.
Då ville man bara sjunka genom jorden.

AMEN!

Citat:
Vad menas egentligen med de rader jag markerat?

Som jag har förstått det hitintills så är det som är fullständigt Jesus, så vi kommer inte att ha full kunskap förns han kommer vid Harmageddon...
Citera
2009-03-11, 13:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Nej, det stämmer inte om man läser kontexten.

Det är inget speciellt med de s.k. tolv lärjungarna mer än att de var de första.

De var inga superhjältar utan vanliga människor.

Snarare är alla sanna kristna lärjungar till Jesus.

Matt 28:19

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.

Så även dessa kan bota sjukdomar, flytta berg och uppväcka döda.

Eller ja, bör tro sig kunna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in