2009-04-07, 21:41
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Förklara hur JV har förvanskat skriften.

Jag jämför mellan din och min bibel!

Joh 1:1 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud."

Joh 1:1 "I begynnelsen fanns Ordet, Ordet fanns hos Gud, Ordet var Gud."

Joh 8:58 "Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.”

Joh 8:58 "Han svarade: Sannerligen, jag säger er: Jag är och jag var innan Abraham fanns till"

Filipperbrevet 2:5 - 11 "5 Bevara denna sinnesinställning i er som också fanns hos Kristus Jesus, 6 som, fast han var till i Guds gestalt, inte hade en tanke på ett besittningstagande, nämligen för att han skulle vara jämlik Gud. 7 Nej, utan han utblottade sig själv och tog en slavs gestalt och framträdde i människors likhet. 8 Och därtill, när han till utseende och väsen befanns vara en människa, ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden, ja, döden på en tortyrpåle. 9 Just av den orsaken upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över alla andra namn, 10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern.

Filipperbrevet 2:5 - 11 "Låt det sinneslag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära."

Hebreerbrevet 1:8 "8 Men med hänsyftning på Sonen: ”Gud är din tron i evigheters evighet, och ditt kungarikes spira är rättrådighetens spira."

Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot: "Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira"

Kolosserbrevet 2:8-9 "8 Se upp: kanske skall det finnas någon som vill föra bort er som sitt byte genom den filosofi och det tomma bedrägeri som är i överensstämmelse med människors tradition, i överensstämmelse med världens elementära ting och inte i överensstämmelse med Kristus; 9 därför att i honom bor gudlikhetens hela fullhet kroppsligen.

Kolosserbrevet 2:8-9 "Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus. Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning"

Skall jag fortsätta?:P
Citera
2009-04-07, 21:47
Medlem
Citat:
Förklara hur JV har förvanskat skriften.

http://www.livetsresa.se/nwt1.html
Citera
2009-04-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och något annat som också är intressant är ju att de samtidigt har ändrat i skriften. Om Bibeln är oförvanskad (vilket både jag och Jehovas vittnen tror) så har Jehovas vittnen medvetet förvanskat skriften helt plötsligt, detta ser man väldigt tydligt då det kommer till Jesu Gudomlighet.

En annan sak som är hyper intressant är den synen som judarna hade på Jesus då han kallade Gud för "Fader" I Johannesevangeliet 5:18 så står det att judarna blev ivriga att döda Jesus eftersom han kallade Gud för fader och därmed JÄMSTÄLLDE sig med Gud.

Det vore på sätt och vis intressant att försöka på nått sätt undersöka vad judarna i det palestinska samhället under första århundradet hade för syn på detta med att kalla Gud för sin fader, för enligt Johannes så ville judarna döda Jesus pga. detta. Jag tror att titeln "Guds son" Och att Jesus kallade Gud för Fader, mer riktas åt Jesu gudomlighet, än Jesu mänsklighet.

Du menar att eftersom han var Son så var han av samma "sort" som sin Fader?...
Du tänker inte att en Son är under sin Fader i t ex "rang" erfarenhet och ålder?
Jag har mkt svårt att få in treenigheten i vad som står bibeln. Jag tror att Gud vill vara tydlig med vem han är så hans skapade varelser (som han vill ska lära känna honom) kan lära känna honom.
Treenigheten är bara ett mysterium. Iaf för mig.
Citera
2009-04-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, varför använde inte Jesus Namnet i sina böner, inte ens i mönsterbönen?

Point. Den bönen skulle utgöra ett mönster och saknar namnet helt. Ändå kan man ibland höra en del JV som håller en offentlig bön närmast slita ut namnet. De kan upprepa "Jehova" minst en gång per mening och tycker sig då vara familjära med Gud. Om någon skulle använda mitt namn i ett personligt samtal 20-30 ggr så skulle jag börja funderera över vad det är för fel på människan.

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Betyder inte namnet just det..."jag är"...osv
När detta sades (till Mose?) var det kanske den betydelsen som skulle fram...typ som att betydelsen var/är viktigare än uttalandet av namnet...?
För det visar vem Gud är.
Enligt JV är den fulla betydelsen "jag ska visa mig vara den jag ska visa mig vara" ...att Gud blir vemhelst han behöver bli för situationen som uppstår...domare när det behövs, räddare när det behövs, osv.

Kalten, du kanske kommer ihåg hur JV brukar förklara det här...om du tycker att jag jollrar...(?)

Jag har inga invändningar.

Citat:
Detta har jag oxå tänkt på.
JV säger ju alltid att bibeln är fullständigt tillförlitlig och helt korrekt avskriven genom alla år, för Gud har naturligtvis sett till att hans ord blivit bevarat.
Men namnet lät han människor ta bort....(?!)

För enligt JV är det falska kristna som tagit bort det ur bibeln.

Jag tror att Eberhard ngn gång för länge sen i den här tråden skrev att namnet aldrig funnits i NT så det är inte ngt som kunnats tas bort, men jag vet inte helt säkert om jag minns rätt...Eberhard..?

Det blir självmotsägande eller hur? Om namnet är ändrat så är ju inte den ursprungliga texten bevarad.
Om Gud inte hindrade att det enligt JV viktigaste namnet i hela universum togs bort så kan vi inte ha garantier för att inte andra viktiga saker också är ändrade. Då finns det fog för att ifrågasätta hela bibeln.
Det finns gott om bevis för att namnet aldrig har funnits där.
Citera
2009-04-07, 21:57
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag jämför mellan din och min bibel!

Joh 1:1 "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud."

Joh 1:1 "I begynnelsen fanns Ordet, Ordet fanns hos Gud, Ordet var Gud."

Joh 8:58 "Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.”

Joh 8:58 "Han svarade: Sannerligen, jag säger er: Jag är och jag var innan Abraham fanns till"

Filipperbrevet 2:5 - 11 "5 Bevara denna sinnesinställning i er som också fanns hos Kristus Jesus, 6 som, fast han var till i Guds gestalt, inte hade en tanke på ett besittningstagande, nämligen för att han skulle vara jämlik Gud. 7 Nej, utan han utblottade sig själv och tog en slavs gestalt och framträdde i människors likhet. 8 Och därtill, när han till utseende och väsen befanns vara en människa, ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden, ja, döden på en tortyrpåle. 9 Just av den orsaken upphöjde Gud honom också till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över alla andra namn, 10 för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, alla deras som är i himlen och på jorden och under jorden, 11 och alla tungor öppet erkänna att Jesus Kristus är Herre till ära för Gud, Fadern.

Filipperbrevet 2:5 - 11 "Låt det sinneslag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstog från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära."

Hebreerbrevet 1:8 "8 Men med hänsyftning på Sonen: ”Gud är din tron i evigheters evighet, och ditt kungarikes spira är rättrådighetens spira."

Hebreerbrevet 1:8 "Om Sonen däremot: "Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är din kungaspira"

Kolosserbrevet 2:8-9 "8 Se upp: kanske skall det finnas någon som vill föra bort er som sitt byte genom den filosofi och det tomma bedrägeri som är i överensstämmelse med människors tradition, i överensstämmelse med världens elementära ting och inte i överensstämmelse med Kristus; 9 därför att i honom bor gudlikhetens hela fullhet kroppsligen.

Kolosserbrevet 2:8-9 "Låt ingen göra er till fångar i de tomma och bedrägliga vishetsläror som bygger på mänskliga traditioner och kosmiska makter och inte på Kristus. Ty i honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning"

Skall jag fortsätta?:P

Vad är det som säger att JV´s översättning (inte förvanskning) inte är den mest rätta översättningen?
Citera
2009-04-07, 21:59
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
http://www.livetsresa.se/nwt1.html

Avvikelser? Som sagt, bevisa för mig att JV´s översättning inte är den mest rätta.
Citera
2009-04-07, 21:59
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Du menar att eftersom han var Son så var han av samma "sort" som sin Fader?...
Du tänker inte att en Son är under sin Fader i t ex "rang" erfarenhet och ålder?
Jag har mkt svårt att få in treenigheten i vad som står bibeln. Jag tror att Gud vill vara tydlig med vem han är så hans skapade varelser (som han vill ska lära känna honom) kan lära känna honom.
Treenigheten är bara ett mysterium. Iaf för mig.

Men samtidigt så ansåg Judarna att Jesus jämställde sig med Gud då han kallade Gud för sin Fader. Bilden av allting förändras ju med tiden, det är inte säkert att judarna hade samma bild av Fader och Son som vi har idag. Någonting i det som Jesus sade resulterade i att de ville döda honom, och enligt Johannes så jämställde Jesus sig själv med Gud då han sade: "Min fader verkar ännu i denna stund, och därför verkar också jag"

Då det kommer till treenigheten så är det inte så mystiskt som folk vill få det till. Fadern, Sonen och Den heliga Anden är tre i en Gud, Man kan jämföra det med Kropp, själ och Ande som tillsammans utgör en människa. Visserligen så är dem två idag, eftersom Guds Ord blev kött i Kristus. Guda Sonen sitter idag på maktens högra sida! Men innan han blev människa så var han Guds heliga skaparord!
Citera
2009-04-07, 22:03
Medlem
Citat:
Dvs. man ska inte "uppträda" som Benny_Hedning. Garanterat fler som är ohövliga här inne som INTE är JV

Det har inte med saken att göra.
Den debatten startade med att ett JV krävde att respekteras, trots att ingen respekt visades mot andra från det hållet.

Givetvis är det fler ohövliga icke-JV än ohövliga JV här, med tanke på att det bara finns ett fåtal JV här.
Dessutom brukar de flesta JV hålla en hyfsad hövlig ton på forum.

Men det kan väl hetta till för oss alla ibland.
Citera
2009-04-07, 22:18
Bannlyst
Det var väldigt mycket skitsnack på den här tråden. Främst från dem som har läst all skit som teologer har skrivit. Att det finns bevis för att det från början i bibeln inte fanns ett namn på gud är ju löjligt, med tanke på alla gamla skrifter, och fragment från sådana, som hittats och som just innehållet jhvh (eller egentligen för oss hvhj eftersom de läste från höger till vänster) som då är guds namn. Istället för att bli skitskraja så fort de ringer på dörren så kan ni ju snacka med dem och låte dem förklara.

Man kan ju fråga sig vilka som är med i en sekt och är hjärntvättade och t.o.m hjärntvättar sina barn. Många människor lär sina barn att bara deras stads fotbollslag är det bästa och låter fotbollen (eller sporten) styra deras liv. De lär sina barn att man ska fira en massa meningslösa helgdagar och annat som egentligen inte gör livet bättre. Man sitter och glor en massa på, och låter sig bli hjärntvättad av, den skit som finns på tv och låter det styra ens liv.

Istället för att gömma mig bakom dörren eller gå en omväg så fort jag ser jv på sta'n så har jag snackat med dem och jämfört med svenska kyrkan och många andra s.k. kristna så går det och snacka med dem. De flummar inte iväg om att guds vägar är oförklarliga som de andra gör.

Så visa er vara riktiga män och var beredda på att utbyta åsikter, för ni är väl inte inskränkta som de riktiga sekteristerna är?
Citera
2009-04-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det var väldigt mycket skitsnack på den här tråden. Främst från dem som har läst all skit som teologer har skrivit. Att det finns bevis för att det från början i bibeln inte fanns ett namn på gud är ju löjligt, med tanke på alla gamla skrifter, och fragment från sådana, som hittats och som just innehållet jhvh (eller egentligen för oss hvhj eftersom de läste från höger till vänster) som då är guds namn. Istället för att bli skitskraja så fort de ringer på dörren så kan ni ju snacka med dem och låte dem förklara.

Man kan ju fråga sig vilka som är med i en sekt och är hjärntvättade och t.o.m hjärntvättar sina barn. Många människor lär sina barn att bara deras stads fotbollslag är det bästa och låter fotbollen (eller sporten) styra deras liv. De lär sina barn att man ska fira en massa meningslösa helgdagar och annat som egentligen inte gör livet bättre. Man sitter och glor en massa på, och låter sig bli hjärntvättad av, den skit som finns på tv och låter det styra ens liv.

Istället för att gömma mig bakom dörren eller gå en omväg så fort jag ser jv på sta'n så har jag snackat med dem och jämfört med svenska kyrkan och många andra s.k. kristna så går det och snacka med dem. De flummar inte iväg om att guds vägar är oförklarliga som de andra gör.

Så visa er vara riktiga män och var beredda på att utbyta åsikter, för ni är väl inte inskränkta som de riktiga sekteristerna är?

Aha, så Gud har alltså inte lyckats bevara sitt ord. Om det viktiga Namnet har fuskats bort, hur mycket mer har försvunnit, tror du?

Människor som lär sina barn att hålla på ett visst fotbollslag, förskjuter sällan dessa barn om de väljer att hålla på ett annan lag!

Jag gömmer mig inte bakom någon dörr, utan talar ofta med JV.

Får tyvärr vissa svårigheter med att visa mig vara en riktig man, hoppas att det kan ursäktas.
Citera
2009-04-07, 22:29
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vad är det som säger att JV´s översättning (inte förvanskning) inte är den mest rätta översättningen?

Därför att de bland annat förnekar Jesu gudomlighet i skriften, medans de andra inte gör det. Jag har större förtroende för de andra biblarna som har med citat där Jesus säger: "Fadern är större än jag" och andra citat som kan tyda på att Jesus endast var mänsklig, därför att vi har ingenting att gömma. Men i Nya världens översättning, så lyser detta igenom något så otroligt.

Dessutom så tror jag att Kyrkofäderna genom åren har haft rätt bild på Jesus. Ignoatuis som levde under det första århundradet sade bland annat att "Gud uppenbarade sig i mänsklig gestalt så att vi skulle få ett nytt och evigt liv". Vilket påminner mycket om första timotheosbrevet 3:16

Om det skulle vara så att kyrkofäderna redan under det första och andra århundradet ändrade i skriften och gjorde Jesus mer Gudomlig än vad han egentligen var, ja då är hela kyrkan rätt vilseledd och har varit det i snart 2000 år! Vi skulle isåfall aldrig kunna lita på evangelierna, eftersom de kopierades utav människor som trodde att Jesus var gudomlig.
Citera
2009-04-07, 22:32
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Nu tar du då i.
Givetvis är inte JV farliga för allmännheten, men det är det väl knappast någon som tror heller.
Men deras sätt att behandla uteslutna gör att det i vissa fall är en farlig religion. Som då och då resulterar i självmord!

Och om du är JV, och kommer till insikt om att du inte längre tror på deras "Sanning", och lämnar rörelsen, så blir du betraktad som ännu värre än en utesluten.
Dvs att alla band ofta klipps av.
Säg inte att det inte är farligt för en ung person, eller för vem som helst för den delen, att plötsligt stå helt utan socialt nätverk, utan föräldrar och syskon!

Alla organisationer, företag, föreningar, politiska partier osv är isåfall farliga. Människor tar livet av sig på grund av många olika skäl, ofta beroende på ovanståendes förehavanden. Var det inte någon som var med i Robinson som tog livet av sig? Tv-program är livsfarliga.

Tror inte många står helt utan socialt nätverk på grund av att de som blir uteslutna förmodligen under hyfsat lång tid valt att ej följa JV´s regler. Dvs umgås med andra än JV´s, då har dom förmodligen hunnit skaffa sig någon form av nätverk. Däremot så håller jag med om att det måste vara en svår situation att bryta kontakten med syskon/föräldrar. Mig veterligen så kan man enbart bli utesluten om man är myndig dvs 18 dvs vuxen. Inte för att det kanske är mindre "jobbigt" bara för man är myndig, men en vuxen person måste ändå stå för sina handlingar. Blir man utesluten så har man gjort något grovt fel och då lär man heller inte vilja vara kvar.

En miljöpartist som skiter i miljön, dumpar avfall till höger och vänster och går emot partiets ideologi kommer också att bli utesluten. En VD för ett företag som "vänsterprasslar" med ett konkurerande företag sitter inte så värst länge på sin post. Läget är självklart värre för en person som tappar kontakt med syskon/föräldrar än för VDn eller gröningen, men jag är övertygad om att någon nånstans har tagit självmord eller mått skit även på grund av detta.

Visst fan är livet ibland jobbigt, men en vuxen människa måste ändå stå för sina handlingar.

Citat:
Sedan är det ju inte heller direkt ofarligt att vägra att ta emot blod när det är livsnödvändigt.

Det finns alternativ som är lika bra. Vissa läkare tycker även att det faktiskt är bättre att välja dessa alternativ, dvs att alternativen är bättre.
http://www.watchtower.org/z/hb/article_03.htm

Intressant läsning här också:

"”Blodtransfusioner är i grund och botten inte bra…De flesta läkare reagerar reflexmässigt när det gäller transfusioner och ger dem frikostigt och utan urskillning. Det gör inte jag.”
- Dr Alex Zapolanski, chef för hjärtkirurgen vid San Fransisco Heart Institute

OM ARBETET

*Syfte*

Man hör ofta talas om att det råder brist på blod i blodbankerna. Planscher, tidningar och broschyrer ropar ut samma budskap: ”Ge blod – ge liv! Bli blodgivare!”. Men tyvärr är det också ett sorgligt faktum att sjukdomar genom åren har förorenat och fortsätter att förorena blodförråden och har förstört livet för tusentals människor.

Jag kommer i detta arbete att föra fram de många erfarna läkares inställning, som anser att nyckeln till att komma tillrätta med detta och andra närbesläktade problem är att i större utsträckning använda de medicinska alternativ till blodtransfusion som finns. Jag kommer att berätta om några av riskerna med blodtransfusion och sedan i stora drag redogöra för vilka alternativ som finns och hur de används. Jag utger mig inte för att vara expert på området och är medveten om att min egen kunskap är begränsad. Därför kommer jag i medicinska sakfrågor ofta att citera och hänvisa till auktoriteter på området, så att informationen ska bli korrekt."

Resten kan ni läsa här:
http://www.mimersbrunn.se/Blodtransfusion_alternativ_3184.htm
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-07 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in