2009-10-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vakttornet 1 januari 1969. i artikeln:

VARFÖR SER DU FRAM MOT 1975?

"Men slutet på denna sjätte skapelsedag skulle ha kunnat komma inom samma kalenderår som Adam skapades, enligt gregorianska kalendern. Skillnaden skulle kunna uppgå till bara några veckor eller månader, inte år."

Adams och Evas skapelse låg alltså enligt Vakttornet väldigt nära varandra i tid. Och sedan började Guds 7e dag, vilodagen.

Att du ids att bara hålla på så där, du ändrar inte sanningen för att du önskar det och du får din lön i sinom tid, så för din egen skull, lägg ner dit hat och försök att fördumma Jehova!
De första lärjungarna hade många fel, men de rättad in sig när du förstod, så än en gång ett gott råd, lägg ner det du håller på med.
Citera
2009-10-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Att du ids att bara hålla på så där, du ändrar inte sanningen för att du önskar det och du får din lön i sinom tid, så för din egen skull, lägg ner dit hat och försök att fördumma Jehova!
De första lärjungarna hade många fel, men de rättad in sig när du förstod, så än en gång ett gott råd, lägg ner det du håller på med.

Det är visst nån som dömer igen.
Och sen lite hot också.
Kan du bibeln så dåligt?
Gitte citerar från Vakttornet, JV har sagt att allt som står i Vakttornet kommer från Gud.
"Fördumma Jehova"?
Du menar att Jehova skrev det där?
Citera
2009-10-24, 17:23
Medlem
Citat:
Höede aldrih något annat om 1975 från den trgne slaven än att det var ett markerat år.

(DSK) vilkeyt förklenande uttryck!

Men snälla nån.
Det är en förkortning.
Var på din vakt mot avguderi Flexbärt....de som sitter i den styrande kretsen är endast vanliga ofullkomliga människor, inte några gudar, inte heller har de ngn speciell kontakt med Gud.
Citera
2009-10-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Intressant. Det jag undrar är ju då ifall detta är autentiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=uUAjLUa93_I

Här har du en väldigt dåligt gjord "video" där man direkt fattar att rösten är pålagd. Jag säger inte att ljudupptagningen från "ditt" klipp är fejk, men allt går om man vill.

Om Franz går ut med detta i ett tal, så borde det finnas svart på vitt i Vakttornet. Något annat som är konstigt är att detta gick helt förbi min mor. Detta uttalande gällde ju isåfall lika mycket för JV i Sverige.

Jag vet inte om det är fejk eller inte.
Det jag sett i tidskrifterna är iaf att 1975 blev utpekat och att medlemmarna reagerade på detta på olika sätt, en del mer än andra.
Att ngt var sagt skulle hända 1975 som var av stor evig betydelse gick DSK ut med. Jag har oxå föräldrar som var med på den tiden, den ena inuti org och den andra utanför. Den ena av dem tappade allt förtroende för JV efter/pga 1975. Varför??
Jo pga det som blev sagt då. Av ledningen i org.

Varför kan man (som du eller ngt annat JV) inte bara erkänna detta, säga att det var ju olyckligt och sen fortsätta vara ett JV?
Varför måste man neka in i fördummelse?
Tror man på JV så tror man väl ändå? Eller är man rädd att se hur det var?
Citera
2009-10-24, 17:35
Medlem
Citat:
Namnet uppstod då, så ni får öppna en ny tråd där ni kritiserar Bibelforskarna också. Annars blir det fel.

JV kommer ju ur den skara som "hoppade av" tillsammans med Russel 18XX. Jag skrev också att det givetvis har skett en utveckling inom denna grupp, men det håller du väl inte med om förstår jag. Det behövdes mycket ljus på den tiden, kanske behövs mindre och mindre.

Den enda skillnaden är ett namnbyte. Annars är det samma grupp som visserligen utvecklats via sina nya ljusattacker.
Namnbytet var en av det nya ljusets förändringar.
Citera
2009-10-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Det var iallafall 6000 år sedan Adam skapades om jag inte minns fel"

Ja, och det var därför man förväntade att 1000-årsriket skulle börja det året.
Många tabeller i litteraturen visade att den 7e dagen var 7000 år, och de sista 1000 åren av denna dag skulle bestå av 1000-års riket.

Här faller alltså JVs kronologi ihop som ett korthus!

Ja, det är märkligt hur detta kunde gå helt förbi din mor.
Jag, som levde med JV åren innan 1975, blev på i stort sett varenda möte matat med att det nu bara var månader, ja kanske bara veckor kvar, absolut inte år.
Tror att det ev är fråga om förträngning i efterhand.
Har själv släktingar som då, innan 1975 tjatade om hur nära det var, högst några månader.
Men i dag hävdar de bestämt att det sade de inte alls.
Men nu däremot är det tydligen nära.

Dina erfarenheter gills tydligen inte...varför?
Citera
2009-10-24, 17:45
Medlem
Citat:

Självklart har hon förträngt detta. Alla JV har förträngt detta. Det är du som har sanningen, du håller i facit. Du har släktingar som tjatat, du har många vänner som behöver blod väldigt ofta, och snart påstår du säkert att du känner styrande kretsen.

Jag måste bara fråga...är det Gitte skriver inget värt?
Tror du hon hittar på eller hur tänker du?
Citera
2009-10-24, 18:04
Medlem
Citat:
Det första vittnet var Abel plus att Jesus var ett vittne för Jehova.

Så vittnen för jehova har "alltid" funnits.

Som jag ser det, så lever du för att smutskast Jehova?

2 Moseboken 20:7
"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt sätt."
* Bruka eller uttala; ta (lyfta) upp, bära.

Johannes 17:6” Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.”

This word occurs in the Masoretic text 315 times by the side
of the Tetragram YHWH (310 times preceding and five times
succeeding it) and 134 times without it.
"YHWH" (Used in the Old Testament 6639 times). = 6949 Hela Bibeln är 7210 gånger
Yod.Heh.Vav.Heh יהוה

Romarna 14:12 Bo Giertz
”Alltså skall var och en av oss göra räkenskap för sig själv inför Gud.”

Vad bra att du skriver detsamma som Gitte skrivit.
Nu kanske ConDodgy kan ta åt sig infon.
Jehovas Vittnen förr och Jehovas Vittnen nu...bara att namnet tillkom -31.
Citera
2009-10-24, 18:24
Medlem
Citat:

Flexbärt Flexbärt Flexbärt....ack ack ack....

Jag vet inte vem du är eller hur ditt liv sett/ser ut.
Men kan du bara ta några djupa andetag och tänka igenom hur du egentligen mår...?

Vad Gitte gjorde här var att citera Vakttornet 1/1-69.

Du citerar Vt hela tiden.

Vad är skillnaden?

Nej Gitte ändrar inte sanningen med det hon skriver...ingen kan ändra sanningen.
Sanningen är alltid sanningen.

Oavsett vad du tror och anser vara sanning. Oavsett vad Gitte tror och anser vara sanning. Oavsett vad jag tror och anser vara sanning.
Sanningen är alltid sanningen.

Jag ser dig framför mig när jag läser ditt inlägg....du ser en aning desperat ut, håller händerna för öronen och skriker "ta bort!! TA BORT!! VILL INTE HÖRA!! Jag blir rädd!!"
Och nu ser jag....du skakar...av rädsla...

Vad är du rädd för? Att förlora din sanning?

Och jag tror verkligen inte att Gitte vill fördumma någon och allra minst Gud. Varför skulle hon vilja göra det?
Har Gud skrivit Vt?
Han har inte det Flexbärt...inte ett ord däri är från hans hand.
Det är Organisationen JV som med ledning av DSK lägger in orden i tidskriften...och de är inte inspirerade av Gud...och de är inte heller själva gudar...
Organisationen ÄR inte Gud, Flexbärt.

Men sanning är alltid sanning oavsett allt sånt här tjafs.
Citera
2009-10-24, 22:46
Medlem
Citat:

Flexbärt, du hädar!

Att jämställa Jehova med en mänsklig organisation är inget annat än hädelse!

Att dessutom påstå att jag fördummar Jehova kan bara skyllas på att du skrev utan att tänka.
Eller kan du visa ett enda inlägg där jag har fördummat/angripit Gud, Jesus eller Bibeln?

Personen jag svarade hade upprepade gånger frågat om de 6000 åren skulle räknas från Adams skapelse, och dessutom ifrågasatt mitt påstående att man talade om endast veckor el månader mellan Adams och Evas skapelse.
Jag svarade med ett Vakttornscitat, vilket du själv ideligen gör.
Hu kan mitt citat från Vakttornet då vara ett försök att fördumma Jehova???
Citera
2009-10-24, 22:53
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad Gitte gjorde här var att citera Vakttornet 1/1-69.

Du citerar Vt hela tiden.

Måste vara trött. Slogs just av likheten mellan förkortningen av Vakttornet, VT (eng: Watchtower, WT), och en annan slags WT, och brast i skratt.
Citera
2009-10-24, 23:26
Medlem
Citat:

Det var Vakttornet som höll på med sina spekulationer. Det är infantilt att dilla om att "fördumma Jehova" när man påtalar och citerar de vansinnigheter Vakttornet publicerat. Flexbärt ägnar sig verkligen åt att "fördumma Jehova" och kommer i sinom tid att få sin välförtjänta lön för det. Jehova betackar sig för Vakttornets spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in