Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du har rätt, det finns bara en Gud. Jv tror på två gudar....Jehova och en gud.
Ett annan intressant Bibelställe som jag nu citerar ifrån NW är Johannes 12:37-42
"Men fast han hade utfört så många tecken inför dem, satte de inte tro till honom, 38 så att det ord som profeten Jesaja sade blev uppfyllt: ”Jehova, vem har satt tro till det vi fick höra? Och för vem har Jehovas arm uppenbarats?” 39 Skälet till att de inte kunde tro är som Jesaja återigen sade: 40 ”Han har förblindat deras ögon, och han har gjort deras hjärtan hårda, för att de inte skulle se med sina ögon och fatta tanken med sina hjärtan och vända om och jag skulle läka dem.” 41 Jesaja sade detta, eftersom han såg hans härlighet, och han talade om honom. 42 Likväl var det många också av styresmännen som faktiskt satte tro till honom, men för fariséernas skull ville de inte öppet erkänna honom för att inte bli utstötta ur synagogan;"
Jag tycker personligen att detta är väldigt intressant, eftersom det är uppenbart att Johannes talar om Jesus under hela detta stycke. Sedan säger Johannes att Jesaja såg "Hans" härlighet och talade om honom. Men då kommer frågan: När såg Jesaja Jesus härlighet?
Jesaja 6:1-3
"I det år då kung Ussịa dog fick jag se Jehova sitta på en hög och upphöjd tron, och de nedersta delarna av hans klädnad uppfyllde templet. 2 Serạfer stod ovanför honom. Var och en av dem hade sex vingar. Med två höll de sitt ansikte täckt, och med två höll de sina fötter täckta, och med två flög de omkring. 3 Och de ropade till varandra och sade: ”Helig, helig, helig är härarnas Jehova. Hela jorden är full av hans härlighet.”"
Så enligt Johannes så såg Jesaja Jesus härlighet. Och enligt Jesaja själv så såg han Jehovas härlighet. Vad blir då Jesus?