2009-04-07, 22:37
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det var väldigt mycket skitsnack på den här tråden. Främst från dem som har läst all skit som teologer har skrivit. Att det finns bevis för att det från början i bibeln inte fanns ett namn på gud är ju löjligt, med tanke på alla gamla skrifter, och fragment från sådana, som hittats och som just innehållet jhvh (eller egentligen för oss hvhj eftersom de läste från höger till vänster) som då är guds namn. Istället för att bli skitskraja så fort de ringer på dörren så kan ni ju snacka med dem och låte dem förklara.

Man kan ju fråga sig vilka som är med i en sekt och är hjärntvättade och t.o.m hjärntvättar sina barn. Många människor lär sina barn att bara deras stads fotbollslag är det bästa och låter fotbollen (eller sporten) styra deras liv. De lär sina barn att man ska fira en massa meningslösa helgdagar och annat som egentligen inte gör livet bättre. Man sitter och glor en massa på, och låter sig bli hjärntvättad av, den skit som finns på tv och låter det styra ens liv.

Istället för att gömma mig bakom dörren eller gå en omväg så fort jag ser jv på sta'n så har jag snackat med dem och jämfört med svenska kyrkan och många andra s.k. kristna så går det och snacka med dem. De flummar inte iväg om att guds vägar är oförklarliga som de andra gör.

Så visa er vara riktiga män och var beredda på att utbyta åsikter, för ni är väl inte inskränkta som de riktiga sekteristerna är?

Tokbra skrivet.
Citera
2009-04-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Tv-program är livsfarliga.

Tror inte många står helt utan socialt nätverk på grund av att de som blir uteslutna förmodligen under hyfsat lång tid valt att ej följa JV´s regler. Dvs umgås med andra än JV´s, då har dom förmodligen hunnit skaffa sig någon form av nätverk. Däremot så håller jag med om att det måste vara en svår situation att bryta kontakten med syskon/föräldrar. Mig veterligen så kan man enbart bli utesluten om man är myndig dvs 18 dvs vuxen. Inte för att det kanske är mindre "jobbigt" bara för man är myndig, men en vuxen person måste ändå stå för sina handlingar. Blir man utesluten så har man gjort något grovt fel och då lär man heller inte vilja vara kvar.

En miljöpartist som skiter i miljön, dumpar avfall till höger och vänster och går emot partiets ideologi kommer också att bli utesluten. En VD för ett företag som "vänsterprasslar" med ett konkurerande företag sitter inte så värst länge på sin post. Läget är självklart värre för en person som tappar kontakt med syskon/föräldrar än för VDn eller gröningen, men jag är övertygad om att någon nånstans har tagit självmord eller mått skit även på grund av detta.

Visst fan är livet ibland jobbigt, men en vuxen människa måste ändå stå för sina handlingar

Visst kan tv-program vara farliga, eftersom mobbing är farligt.
Du tror inte att många står utan socialt nätverk. Men du vet inte.
En del gör faktiskt det. Och om vi tänker oss en 16-åring, som kanske har några kompisar, så är jämnåriga kanske inte till så väldigt stort stöd när livet krisar.
Visst kan man bli utesluten som minderårig!
Och många yngre har valt att själva lämna rörelsen, och då betraktas de som ännu värre.
Vet 16-åringar som inte har varit välkomna hem längre!

Miljöpartisten i ditt exempel blir knappast utesluten på det sättet att släktingar som är miljöpartister slutar att hälsa!
Citera
2009-04-07, 22:51
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det var väldigt mycket skitsnack på den här tråden. Främst från dem som har läst all skit som teologer har skrivit. Att det finns bevis för att det från början i bibeln inte fanns ett namn på gud är ju löjligt, med tanke på alla gamla skrifter, och fragment från sådana, som hittats och som just innehållet jhvh (eller egentligen för oss hvhj eftersom de läste från höger till vänster) som då är guds namn. Istället för att bli skitskraja så fort de ringer på dörren så kan ni ju snacka med dem och låte dem förklara.

Man kan ju fråga sig vilka som är med i en sekt och är hjärntvättade och t.o.m hjärntvättar sina barn. Många människor lär sina barn att bara deras stads fotbollslag är det bästa och låter fotbollen (eller sporten) styra deras liv. De lär sina barn att man ska fira en massa meningslösa helgdagar och annat som egentligen inte gör livet bättre. Man sitter och glor en massa på, och låter sig bli hjärntvättad av, den skit som finns på tv och låter det styra ens liv.

Istället för att gömma mig bakom dörren eller gå en omväg så fort jag ser jv på sta'n så har jag snackat med dem och jämfört med svenska kyrkan och många andra s.k. kristna så går det och snacka med dem. De flummar inte iväg om att guds vägar är oförklarliga som de andra gör.

Så visa er vara riktiga män och var beredda på att utbyta åsikter, för ni är väl inte inskränkta som de riktiga sekteristerna är?

Ang. Guds namn! När det kommer till Gamla testamentet så erkänner jag att JHWH fanns med. Det är det hebreiska namnet för "Jag är" På gamla testamentets tid så var namnet så heligt för judarna så de knappt vågade uttala det, istället kallade dem Gud för "Adonai" vilket betyder Herren på Hebreiska. Jag kan personligen känna såhär: Om Judarna före Jesu tid inte vågade uttala namnet eftersom det var så heligt, varför skall då vi idag göra det när vi inte ens vet hur man uttalar det? Vissa säger att det skall stavas Jehova, och andra Jawhe, men ingen vet säkert hur det uttalas. Det kan lika gärna vara så att J - vittnen uttalar Guds namn på fel sätt?

Då det kommer till Nya testamentet så tror inte jag att Jesus kallar Fadern för JHWH någon gång. Utan där förkunnade Jesus "Guds namn" genom kraften i sin undervisning och sina stora kraftgärningar, "tror jag personligen" Måste även tillägga att det är min tro och tolkning! =)
Citera
2009-04-07, 22:56
Medlem
Citat:

Det finns alternativ som är lika bra. Vissa läkare tycker även att det faktiskt är bättre att välja dessa alternativ, dvs att alternativen är bättre.
http://www.watchtower.org/z/hb/article_03.htm

Intressant läsning här också:

"”Blodtransfusioner är i grund och botten inte bra…De flesta läkare reagerar reflexmässigt när det gäller transfusioner och ger dem frikostigt och utan urskillning. Det gör inte jag.”
- Dr Alex Zapolanski, chef för hjärtkirurgen vid San Fransisco Heart Institute

Resten kan ni läsa här:
http://www.mimersbrunn.se/Blodtransfusion_alternativ_3184.htm

Det finns inte alternativ som är lika bra i alla lägen.

Vid stora blodförluster kan oftast inget annat än blod rädda liv.

Givetvis är "Blodtransfusioner är i grund och botten inte bra…"

Det är inte heller i grund och botten bra att behöva ta medicin!

Och det är absolut inte i grund och botten bra att behöva genomgå en operation.

Men alla de här sakerna är ibland livsnödvändiga!
Citera
2009-04-07, 23:01
Medlem

--------------------------------------------------------------------------------
av ConDodgy

Den här uppsatsen är skriven av ett JV, och ser saken helt ensidigt.
Citera
2009-04-07, 23:05
Medlem
Citat:
Det finns alternativ som är lika bra. Vissa läkare tycker även att det faktiskt är bättre att välja dessa alternativ, dvs att alternativen är bättre.
http://www.watchtower.org/z/hb/article_03.htm

När man har sett hur Vakttornet använder citat så blir man inte speciellt imponerad av vad de påstår att "vissa läkare" ska ha sagt.
Citera
2009-04-07, 23:08
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vet 16-åringar som inte har varit välkomna hem längre!

Du har många exempel på 16-åringar som inte varit välkomna hem längre? Känns mer och mer som du slänger dig med tomma ord. Jag är helt övertygad om att det förekommer att minderåriga väljer att lämna organisationen. Jag är dessutom övertygad om att minderåriga i alla familjer råkar ut för otäcka saker, som t ex övergrepp och misshandel. Kan utan att ha bevis för det säga att dylika saker inte händer lika ofta i en JV-familj.

Summan är att barn såväl som vuxna har mindre risk att råka ut för otäckheter i samband med familjelivet ifall de tillhör JV.
Citera
2009-04-07, 23:09
Medlem
Citat:

--------------------------------------------------------------------------------
av ConDodgy

What a surprise!
Citera
2009-04-07, 23:14
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Summan är att barn såväl som vuxna har mindre risk att råka ut för otäckheter i samband med familjelivet ifall de tillhör JV.

Tror är det samma sak inom alla religiösa och icke reliogösa organisationer! Avsett om man är kristen eller ej, så kommer man möta på både bra och dåliga människor, oavsett vad folket tror på!
Citera
2009-04-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
När man har sett hur Vakttornet använder citat så blir man inte speciellt imponerad av vad de påstår att "vissa läkare" ska ha sagt.

Helt rätt!
Vid ett tillfälle skrev de om en framstående läkare som var negativ till blodtransfusioner!

Närmare koll visade att denne läkare kanske var framstående, men det var på 1600-talet!
Citera
2009-04-07, 23:15
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:

av ConDodgy

Hur vet du att det är ett JV som skrivit? Och so what ifall det är så, kommentera istället det som står där. Stämmer inte det som står där så ok, då kan du skrika till Annars tycker jag det är ganska dagisnivå att kommentera det som du gjorde.

En text som är sann, är sann oavsett vem som skrivit.
Citera
2009-04-07, 23:18
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Tror är det samma sak inom alla religiösa och icke reliogösa organisationer! Avsett om man är kristen eller ej, så kommer man möta på både bra och dåliga människor, oavsett vad folket tror på!

Exakt. Finns skit i alla hörn =) Jag tror faktiskt ändå att det finns mindre skit hos JV än hos dom flesta andra. Men som sagt...helt klart finns det skräp även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in