2009-03-31, 15:51
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men hur god hjärteinställningen än är, så gäller väl regeln att "undersöka allt, och behåll det som är gott."?
Det betyder inte att man är "en stolt och ond människa", bara för att man inte sväljer vissa läror från en viss rörelse!

Särskilt som dessa läror inte är viktiga enligt Bibeln, bara enligt denna rörelse.

Att svälja allt som kommer från ett visst håll, det är farligt.

Därför sitter många månniskor fast i olika fanatiska och farliga rörelser.
Och nu talar jag inte om JV, utan om verkligt farliga rörelser, som i vissa fall har lett till massjälvmord och stora tragedier.

Och allt för att medlemmarna blint har följt starka ledare, och inte velat eller vågat ifrågasätta.

Därför tror jag att man alltid måste kunna ifrågasätta och prova sin tro!

Nej men visst, så rätt... Man ska aldrig svälja allt med hull och hår... Men man måste ha viljan att undersöka menar jag. För har man inte viljan där så blir det svårt!
Citera
2009-03-31, 15:54
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Aha.. Som en form av självsuggestion då. Ja då är jag tyvärr en förlorad själ

NAEEE... Att tvinga sig själv att tro något som inte är sant är aldrig bra!!
Citera
2009-03-31, 16:11
Medlem
Det är ju lögner

Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Ja för mig är det tillräckliga, men för vissa inte... Som med allt annat, man väljer själv vad man vill tro på!

det som Jv skriver om korset. Det finns inga som helst bevis för att det var ett kors, varjen språkligt eller historiskt, precis som jag visat.

Att klippa och klistra in material som innehåller lögner, som du gjort, är ju inga bevis.
Citera
2009-03-31, 16:22
Medlem
Citat:
Nej men visst, så rätt... Man ska aldrig svälja allt med hull och hår... Men man måste ha viljan att undersöka menar jag. För har man inte viljan där så blir det svårt!

Ja, men det är ju just viljan att undersöka, förutsättningslöst, som är en stor brist bland JV.
Du vägrar tex att förutsättningslöst undersöka bevisen för och emot 607 resp 587!
Eller frågan om påle eller kors.
Du bara repeterar det du har blivit lärd från litteraturen, och tror att det finns bevis för dessa åsikter, trots att JV står ganska ensamma med sina åsikter.

Varför undersöker du inte vad andra anser i dessa frågor?
Citera
2009-03-31, 17:14
Medlem
Citat:
Men att påstå att Jehova & Jesus är samma person inser du kanske själv är något som han ser allvarligt på?

Vem påstår det???
Citera
2009-03-31, 17:46
Medlem
schabo-labos avatar
Enligt vad jag läst var ju arken 137 meter lång. Hur fick alla djuren plats? Enligt er bok Index, de två gröna tjocka förklaringsböckerna så har ni en förklaring till hur djuren fick plats. Minns ni den förklaringen och finner ni den trovärdig. Jag har tyvärr inte tillgång till boken men vore intressant om nån kan återge tolkningen.
Citera
2009-03-31, 18:33
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
det som Jv skriver om korset. Det finns inga som helst bevis för att det var ett kors, varjen språkligt eller historiskt, precis som jag visat.

Att klippa och klistra in material som innehåller lögner, som du gjort, är ju inga bevis.

Motbevisa då!
Citera
2009-03-31, 18:34
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vem påstår det???

Du!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Läsa i Vakttornet menar du? För ur bibeln går det inte att dra dina slutsatser.
Din Gud är en småaktig och grym Gud som hakar upp sig på detaljer typ utformning av avrättningsredskap, årtal, kommatecken och versaler och dömer människor som ovärdiga efter det. En sån Gud är långt ifrån kärleksfull och jag är glad att din Gud inte har något med bibelns Gud att göra. Det tragiska är att så många bra människor har lurats till att tro på din Gud. Jag kan bara hoppas att de en dag inser fakta.

Joh.1:1 antog jag att du refererade till eftersom det är vad vi har haft uppe!
Citera
2009-03-31, 18:35
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, men det är ju just viljan att undersöka, förutsättningslöst, som är en stor brist bland JV.
Du vägrar tex att förutsättningslöst undersöka bevisen för och emot 607 resp 587!
Eller frågan om påle eller kors.
Du bara repeterar det du har blivit lärd från litteraturen, och tror att det finns bevis för dessa åsikter, trots att JV står ganska ensamma med sina åsikter.

Varför undersöker du inte vad andra anser i dessa frågor?

Jag har redan undersökt det mesta...
Vet att det här är sanningen efter allt jag har undersökt!
Citera
2009-03-31, 18:44
Medlem
Citat:
Du!

Joh.1:1 antog jag att du refererade till eftersom det är vad vi har haft uppe!

Jag har inte öht talat om mina egna uppfattningar i den frågan. Det jag menade är att om Gud har gett oss bibeln som en bok som förklarar vad han kräver av oss för att bli godkända av honom så är det orimligt att han gör den så svårbegriplig att små detaljer som kan tolkas på olika sätt avgör om man får liv eller död.

För övrigt vet jag inte om någon som tror att Fadern och Jesus är samma person.
Citera
2009-03-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det är visst klyschornas dag idag Flexbärt!

Men ack så sanT.
Citera
2009-03-31, 19:26
Medlem
Citat:

Vad tycker du att man ska undersöka och med hjälp av vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in