2009-05-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Enligt JV har det alltid funnits ngn som haft sanningen. Eller åtminstone ngt som liknade sanningen.

Jag ser att här uppehåller sig bara tvivlare så jag lämnar tillställningen för nu.
Citera
2009-05-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jehova Gud under den organisation Han använder ocg här slutar jag denna diskusion och du väljer din väg och jag min! The End

Hoppas att du menar Gud över organisationen, och inte under?
Citera
2009-05-03, 14:05
Medlem
sorry..dubbelpost.
Citera
2009-05-03, 14:06
Medlem
tihi..

Citat:
Då var det hedningarnas tider då inget ljus lyste.

ganska ologiskt att ett visst antal människor som ju JV är skulle sitta inne med sanningen och meningen med livet
Citera
2009-05-03, 14:11
Medlem
Citat:
Jag ser att här uppehåller sig bara tvivlare så jag lämnar tillställningen för nu.

Jag kan bara tala för mig själv.
Tvivlare på Gud? Nej
Tvivlare på en självutnämnd organisation? Ja

Det här är ett diskussionsforum. Om du bara räknar med att få predika för ja-sägare så har du nog kommit fel. Då ligger en egen blogg bättre till för dig. Om man diskuterar så hör det till god ton att även lyssna på andras åsikter.
Om inte bibeln har lärt dig något annat så borde åtminstone det vara uppenbart.
Citera
2009-05-03, 16:12
Medlem
Citat:
Vem ska då vara den som för jesu ord till oss för att ge mat i rätt tid?
Till och med när Jesus talade om sitt kött och blod som lärjungarna inte förstod så stanna de de trogna kvar ...

Lärjungarna stannade krav hos Jesus för att han hade gett dem massor med bevis för vem han var.
Vilka bevis har Sällskapet gett förutom en massa misslyckade förutsägelser?
Citera
2009-05-03, 16:41
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vem ska då vara den som för jesu ord till oss för att ge mat i rätt tid?
Till och med när Jesus talade om sitt kött och blod som lärjungarna inte förstod så stanna de de trogna kvar ...

Jag tycker det är rätt förvirrande när man tänker på eran tolkning, vet du varför? Därför att när Jesus gav denna liknelse om att ge mat i rätt tid så fanns inte nya testamentet i skrift. Alltså måste Jesus verkligen ha menat "Mat" på bokstavligt vis. För ni Jehovas vittnen tror väl att den muntliga undervisningen är den maten som Jesus talade om? Jag tror att Jesus talade om en undervisning som utförs genom gärningarna!

Jag tror att man skall ta hand om varandra i församlingen. Ge den hungriga mat, och den törstiga dryck, man skall ge varandra kärlek, och ha tålamodig och trofast kärlek till varandra i församlingen. Jesus säger såhär:

"Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket, och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger. Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börja slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder"

Det är ju uppenbart att Jesus här talade om församlingens beteende emot varandra. Man skall alltså inte tänka: Nu skall jag slå min tjänare för Jesus kommer inte tillbaka än på ett tag. Utan man skall snarare tänka: "Tror jag" Nu skall jag visa kärlek till min nästa och till min broder och min syster, därför att Jesus snart kommer, och om han inte kommer imorgon så skall jag älska min nästa och min syster och broder i Kristus imorgon, och i övermorgon och nästa dag. Samma sorts kärlek förklaras i första korintherbrevet där det talas om den tålmodiga kärleken. Det är vad jag personligen tror!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-05-03 kl. 16:50.
Citera
2009-05-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det är vad jag personligen tror!

Finns bar en sak att göra, skaffa mer kunskap.

Hebréerna 10:24, 25. The Jerusalem Bible.
”Låt oss vara intresserade för varandra för att väcka ett gensvar i kärlek och goda gärningar. Stanna inte borta från samfundets möten, som somliga gör, utan uppmuntra varandra att gå. Detta desto mer som ni ser dagen närma sig.”
Citera
2009-05-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Lärjungarna stannade krav hos Jesus för att han hade gett dem massor med bevis för vem han var.
Vilka bevis har Sällskapet gett förutom en massa misslyckade förutsägelser?

Det är det som skiljer fåren från getterna att man tar reda på vad som Bibeln säger och tar sin ställning i exakt kunskap, det vi sår får vi skörda och kan inte skylla på andra.
Uppriktig bön är det bästa redskapet.
Citera
2009-05-03, 17:22
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Finns bar en sak att göra, skaffa mer kunskap.

Hebréerna 10:24, 25. The Jerusalem Bible.
”Låt oss vara intresserade för varandra för att väcka ett gensvar i kärlek och goda gärningar. Stanna inte borta från samfundets möten, som somliga gör, utan uppmuntra varandra att gå. Detta desto mer som ni ser dagen närma sig.”

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukade göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." Även där förklaras kärlek och goda gärningar! Att leva i kärlek till vår Gud, vår nästa och våra syskon i Kristus i Jesu namn är det viktigaste budet som han gav oss! Självklart så är det viktigt med en muntlig undervisning, men då Jesus sade detta om tjänaren som skulle ge mat i rätt tid, så fanns det ingen Ny testamentlig skrift. Jag tror att Jesus menade en undervisning i kärleksfullt handlande, men också att vi skall förkunna för alla nationer att Jesus är Guds son och världens frälsare, men vi skall inte bara visa detta i muntlig undervisning, utan också i en undervisning genom gärningar där vi vittnar om en kärleksfull Gud genom våra kärleksfulla gärningar!
Citera
2009-05-03, 17:40
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Det är det som skiljer fåren från getterna att man tar reda på vad som Bibeln säger och tar sin ställning i exakt kunskap, det vi sår får vi skörda och kan inte skylla på andra.
Uppriktig bön är det bästa redskapet.

Vad tror du att Jesus menade då han sade detta: "Jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte emot mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. " Dessa är enligt Jesus getterna, och du vill få det till att Jesus menade att getterna inte tog reda på vad bibeln tar för ställning i exakt kunskap?

Håller förövrigt med dig om bönen. Det är det bästa redskapen, eftersom vi genom bönen ägnar våran tid åt att prata med Gud!
Citera
2009-05-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Vad tror du att Jesus menade då han sade detta: "Jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte emot mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte. " Dessa är enligt Jesus getterna, och du vill få det till att Jesus menade att getterna inte tog reda på vad bibeln tar för ställning i exakt kunskap?

Håller förövrigt med dig om bönen. Det är det bästa redskapen, eftersom vi genom bönen ägnar våran tid åt att prata med Gud!

Om du vill veta vad som Bibeln säger så gå till rikets sal eller prata med något vittne där du bor, eller https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm, jag går inte in och diskuterar med dig på ett sådant forum som detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in