2009-04-07, 23:20
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Helt rätt!
Vid ett tillfälle skrev de om en framstående läkare som var negativ till blodtransfusioner!

Närmare koll visade att denne läkare kanske var framstående, men det var på 1600-talet!

Redan då visste läkare att blodtransfusion inte var att föredra. Då ligger JV alltså långt före dom flesta...dags för oss andra att vakna då =)
Citera
2009-04-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du har många exempel på 16-åringar som inte varit välkomna hem längre? Känns mer och mer som du slänger dig med tomma ord. Jag är helt övertygad om att det förekommer att minderåriga väljer att lämna organisationen. Jag är dessutom övertygad om att minderåriga i alla familjer råkar ut för otäcka saker, som t ex övergrepp och misshandel. Kan utan att ha bevis för det säga att dylika saker inte händer lika ofta i en JV-familj.

Summan är att barn såväl som vuxna har mindre risk att råka ut för otäckheter i samband med familjelivet ifall de tillhör JV.

Jag skrev 16-åringar, inte många exempel på 16-åringar...
Vräng inte mina ord.
Och jag slänger mig INTE med tomma ord.

Och riskerna med olika familjetyper har väl inte med den här diskussionen att göra.

Í annat fall kunde ju Fritzl-pappan hävda hur skyddade dottern med barn var i källaren.
Ingen risk för några olyckshändelser där.

Problemet är ju, som jag ser det, uteslutningsanordningen, och att man även räknar dit de som lämnar själva.

Föräldrar borde aldrig ta avstånd från barn och barnbarn!
Senast redigerad av Gitte 2009-04-07 kl. 23:24.
Citera
2009-04-07, 23:32
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jag skrev 16-åringar, inte många exempel på 16-åringar...
Vräng inte mina ord.
Och jag slänger mig INTE med tomma ord.

Och riskerna med olika familjetyper har väl inte med den här diskussionen att göra.

Í annat fall kunde ju Fritzl-pappan hävda hur skyddade dottern med barn var i källaren.
Ingen risk för några olyckshändelser där.

16-åringar är plural, dvs fler än en. Du verkar väldigt insatt i antal uteslutna/valt att gå ur. Du är också insatt i ämnet "Många som dött pga olika orsaker inom JV". Ge mig mer kött på benen. Antal? Källa?

Riskerna med olika familjetyper har självklart med saken att göra. Du nämner hela tiden att barn/ungdomar/vuxna far illa när dom blir uteslutna ur JV. Om du värnar om barn/ungdomar/vuxna som far illa så borde det väl höra hit i denna diskussion att barn/ungdomar/vuxna har mindre risk att fara illa i en JV-familj än i en "vanlig" familj. Jag har absolut inget underlag för detta men jag är helt övertygad om att så är fallet.

Det där med Fritzl var ju under dagisnivå.
Citera
2009-04-07, 23:35
Medlem
Citat:
Redan då visste läkare att blodtransfusion inte var att föredra. Då ligger JV alltså långt före dom flesta...dags för oss andra att vakna då =)
Helt rätt!
Vid ett tillfälle skrev de om en framstående läkare som var negativ till blodtransfusioner!

Närmare koll visade att denne läkare kanske var framstående, men det var på 1600-talet!

Tja, jag för min del tycker att det är direkt oärligt att inte tala om att den läkare man omtalar som en auktoritet levde 300 år tidigare.

Läkarna sa, betydligt senare än så att det var omöjligt att ge en patient ett nytt hjärta.

Kunskapen, eller ljuset, går framåt, min vän,även inom läkarvetenskapen.
Citera
2009-04-07, 23:39
Medlem
Citat:
16-åringar är plural, dvs fler än en. Du verkar väldigt insatt i antal uteslutna/valt att gå ur. Du är också insatt i ämnet "Många som dött pga olika orsaker inom JV". Ge mig mer kött på benen. Antal? Källa?

Riskerna med olika familjetyper har självklart med saken att göra. Du nämner hela tiden att barn/ungdomar/vuxna far illa när dom blir uteslutna ur JV. Om du värnar om barn/ungdomar/vuxna som far illa så borde det väl höra hit i denna diskussion att barn/ungdomar/vuxna har mindre risk att fara illa i en JV-familj än i en "vanlig" familj. Jag har absolut inget underlag för detta men jag är helt övertygad om att så är fallet.

Det där med Fritzl var ju under dagisnivå.

Ursäkta mig, det var dagisnivå.
Men jag fick intrycket att det är där du vill uppehålla dig!

Att 16-åringar är fler än en, det vet jag, faktiskt.
Men inte nödvändigtvis många!

Att ungdomar far illa utanför organisationen, tycker i alla falla jag är ett klent försvar för att inte reagera på att de far illa innanför!

Dessutom just pga organisationen.
Citera
2009-04-07, 23:52
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Men jag fick intrycket att det är där du vill uppehålla dig!

Skriv en källa som bevisar det du har påstått. Du säger att blodtransfusion är livsviktigt t ex och jag länkar till en text där det bevisas att det inte är så. Du skiter fullständigt i vad som står där, du skriver bara att det är skrivet av ett JV som om det per automatik skulle innebära att det som står där är skitsnack utan substans. Det är sån argumentation som jag är trött på.

Du får gärna berätta exakt vad som fick dig att tro att jag ville hålla den nivån.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-07 kl. 23:56.
Citera
2009-04-08, 00:03
Bannlyst
Ja de är farliga! De utgör säkert inget hot mot medmänniskan, men de är onda! Min vän växte upp som Jehovas. Hans föräldrar såg till att samtliga personer han umgicks med var Jehovas. Sedan när han insåg att denna religion inte var hans grej hade han stora problem med sitt liv efter han gick ur. All hans sociala förmåga och erfarenhet bygger på Jehovas normer, vilket skiljer sig från icke Jehovas. När någon går ut ur religionen ignoreras denne mer eller mindre av de trogna, så min kompis hade inga vänner längre. Detta hände för många år sedan, efter ett tag lyckades han hitta nya vänner och få ordning på sitt liv.
Han levde liksom i en totalt skyddad värld tills han blev 15 år gammal och valde att inte gå till deras kyrka längre. Detta gjorde att han totalt saknade de sociala färdigheter som krävs av en 15 åring.

Denna historia behöver givetvis inte generalisera hela religionen. Däremot vill jag ha sagt att det är otroligt fel att uppfostra ens eget barn inom en religion på det viset. Hans föräldrar ville säkert väl, då de själva är troende och vill att deras barn skall hamna i paradiset, men alla borde ha ett eget val.
Citera
2009-04-08, 00:04
Medlem
Denys

Citat:

Det handlar om 1600-talsläkaren Denys som anfördes i Jvs broschyr BLODET, LÄKEONSTEN OCH GUDS LAG från 1961. Det denne läkare påstod var att blodöverföring är en näringsöverföring som är snabbare än vanliga måltider. Detta är fullständigt struntprat, som läkarvetenskapen är fullt på det klara med idag. Blodtransfusion är inte en snabbmåltid utan en transplantation av flytande vävnad. En blodtransfusion är lika lite en måltid somn en njurtransplantation.

Blod fortsätter att vara oumbärligt inom vården. Något som kan ersätta blod finns fortfarande inte. Vid svåra blodförluster är det bara blod som kan rädda liv. När t ex en kvinna förlorar allt sitt blod i samband med en förlossning hjälper inget dextran och ingen Ringerlösning. Enbart blod hjälper. Det finns inget syntetiskt blod. När man ibland talar om detta handlar det om produkter som bygger på utrangerat blodbanksblod och på det hemoglobin som kommer därifrån. Det är ingenting annat än den vitalaste delen av blodet det.

Jag känner personligen till en man på min hemort som förlorade förmågan att bilda röda blodkroppar. Han överlevde i åratal enbart därför att han regelbundet fick röda blodkroppar.¨Utan denna påfylnad av blod skulle han dött inom någon månad efter det att man fått klart för sig hans tillstånd. Inget dextran och ingen saltlösning skulle ha hjälpt det minsta.
Citera
2009-04-08, 00:12
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Ja de är farliga! De utgör säkert inget hot mot medmänniskan, men de är onda! Min vän växte upp som Jehovas. Hans föräldrar såg till att samtliga personer han umgicks med var Jehovas. Sedan när han insåg att denna religion inte var hans grej hade han stora problem med sitt liv efter han gick ur. All hans sociala förmåga och erfarenhet bygger på Jehovas normer, vilket skiljer sig från icke Jehovas. När någon går ut ur religionen ignoreras denne mer eller mindre av de trogna, så min kompis hade inga vänner längre. Detta hände för många år sedan, efter ett tag lyckades han hitta nya vänner och få ordning på sitt liv.
Han levde liksom i en totalt skyddad värld tills han blev 15 år gammal och valde att inte gå till deras kyrka längre. Detta gjorde att han totalt saknade de sociala färdigheter som krävs av en 15 åring.

Denna historia behöver givetvis inte generalisera hela religionen. Däremot vill jag ha sagt att det är otroligt fel att uppfostra ens eget barn inom en religion på det viset. Hans föräldrar ville säkert väl, då de själva är troende och vill att deras barn skall hamna i paradiset, men alla borde ha ett eget val.

Jag valde att inte gå på möten när jag var 14-15, man kan säga att jag valde att gå en annan väg. Inget JV har ignorerat mig på grund av detta. Låter väldigt konstigt att en person som är så ung blir behandlad på det viset.
Citera
2009-04-08, 00:17
Medlem
Vakttornspropaganda

Citat:
Skriv en källa som bevisar det du har påstått. Du säger att blodtransfusion är livsviktigt t ex och jag länkar till en text där det bevisas att det inte är så. Du skiter fullständigt i vad som står där, du skriver bara att det är skrivet av ett JV som om det per automatik skulle innebära att det som står där är skitsnack utan substans. Det är sån argumentation som jag är trött på.

Du får gärna berätta exakt vad som fick dig att tro att jag ville hålla den nivån.

Visst är det avgörande att författaren till uppsatsen är Jv. De saknar objektivitet. Om blod inte behövdes skulle man inte använda det inom vården. Saltlösningar och Dextran är mycket billigare, men de fungerar inte i alla situationer utan bara vid begränsade blodförluster. Vid svåra blodförgiftningar och svåra blodförluster är de värdelösa - då hjälper bara blod.

Själv är jag grundligt trött på den typen av argumentering som du presenterar. Den har direkt eller indirekt sitt upphov hos Jv. Inte så få Jv-influerade personer har emellertid drivit den på olika Jv-forum. Läkartidningen behandlar regelbundet ämnet blodtransfusion. Aldrig någonsin har någon läkare sagt i den att blod inte behövs. De vet bättre än Jv-influerade personer som skriver uppsatser.
Citera
2009-04-08, 00:21
Bannlyst
Citat:
Jag valde att inte gå på möten när jag var 14-15, man kan säga att jag valde att gå en annan väg. Inget JV har ignorerat mig på grund av detta. Låter väldigt konstigt att en person som är så ung blir behandlad på det viset.
Ok, tror jag uttryckt mig lite felaktigt. Min vän berättade att han och hans vänner gick från att umgås 24/7 till att ses 1-2 ggr/månaden. Dessutom började de ständigt tala om bibeln och gå i tjänsten så fort han träffade dem. Han gick givetvis hem då, eftersom han bestämt sig för att hålla sig borta från religionen. Det beror på hur man ser på saken, men ignorerad är iallafall min uppfattning.
Citera
2009-04-08, 00:24
Medlem
Självklart

Citat:

Du var alltså inte döpt när du valde att gå en egen väg. Annars skulle din situation säkert vara annorlunda. Om du ändå varit döpt och bara glidit undan utan att bli utesluten eller utan att avsäga dig organisationen finns det också en möjlighet att man inte undviker dig. Organisationens klart uttryckta hållning är att uteslutna och avsägare skall skys som pesten. I något enstaka fall detta kanske inte fungerar, men det tillhör i så fall undantagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in