Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Du förutsätter att de som läser i denna tråd är så jävla dumma att de inte fattar vad begreppet koncentration innebär. Tyvärr finns det de som är så dumma. Jag bedömer att runt 10-20 % av befolkningen har svårt med låg- och mellanstadiematte. Du verkar hoppas att några nämndemän tillhör denna kategori.
Ett annat koncentrationsknep ni läkare i denna tråd kört med är att använda begreppet koncentration m a p på hur stor andel tiopental som hamnar i fett resp blod. Debattknepet var något typ att eftersom 98 % av tiopentalet koncentreras i fettet så blir koncentrationen i fettet 50 ggr högre än i blod. Jag vet inte, en del går kanske på det. Men faktum kvarstår att även om 100 % av tiopentalet hamnar i fettet så blir inte halten (d v s koncentrationen) tiopental högre i fettet än i blodet om inte volymen/massan fett är mindre volymen/massan blod.
Du fattar inte, och du fattar inte att du inte fattar. Det är inget debattknep, utan enkel fysikalisk kemi. Om distributionsförhållandet är 50:1, så räcker det att det finns femtio gånger mindre fett än kroppsvatten (obs totalt kroppsvatten, inte blod, tre veckor efter döden) för att det ska finnas större mängd tiopental i fett än i kroppsvatten. Och sedan är blodet bara sådär en tiondel av det totala kroppsvattnet. Visserligen finns det fettbindande fickor i serumproteinet albumin, så blod har inte riktigt lika låg affinitet för tiopental som rent vatten, men det har i sammanhanget mindre betydelse. tre vecor efter döden ska likafullt den helt dominerande tiopentalfraktionen finnas i fettet, och den andel tiopental som finns i vatten ska till en klart mindre del finnas just i blod.
Citat:
Jag ber också läsarna av denna tråd fundera över att det faktiskt är läkare med patientansvar som använder sig av denna typ av debattknep.
Jag ber läsarna av denna tråd begrunda att du är en okunnig rättshaverist med påtagliga storhetsidéer, som inte har skrivit någonting vettigt under din aktivitet på Flashback, som jag har haft oturen att behöva följa rätt noga. Ditt värde för forumet består uteslutande av att du ibland får andra att förklara och utveckla sina ståndpunkter noggrannare än vad de eljest hade behövt göra, men dina egna inlägg består uteslutande av sakfel, argumentationsfel, personangrepp och allmänt svammel. I kort sammanfattning är du okunnig, dum, högfärdig och ond.