2011-03-24, 11:52
Medlem
Dagens Medicin

”Men Henrik Söderman, vice chefsåklagare vid Västerorts åklagarkammare, säger till Dagens Medicin:
–Han (Peter Claesson) menar att man kan argumentera på olika sätt. Men den diskussionen vill han föra under rättegången, inte i media.”

Nu har ytterligare en i gänget läckt till pressen och blandat sig i. Men var finns Herr Claeson? Sitter han på rummet och deppar och varför måste Henrik Söderman uttala sig?

Det här är något skumt!
Citera
2011-03-24, 12:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/flickan-kan-ha-dott-av-mor/index.xml
Mao sågar Mørland åklagarens gärningsbeskrivning, men pekar på möjligheten att flickan har dödas, men på ett helt annat sätt än vad gärningsbeskrivningen anger. Då förstår jag inte vad Claesson sysslar med. En ambitiös åklagare öppnar väl förundersökningen igen då, i stället för att gå till åtal med en gärningsbeskrivning som den sakkunnige inte tror på?

Börjar faktiskt förstå varför Hurtig begär överprövning av åtalet. Helt uti det blå är inte den begäran, givet omständigheterna.
Citera
2011-03-24, 12:33
Medlem
Om han nu ska ändra till morfin blir det spännande. Kanske är det då någon i ”familjen” som har pillat och dragit på droppet?
Det kan ha varit frestande med tanke på att de inget hellre ville.
En av dem sjuksköterska och mamman som är undersköterska. De var ensamma i rummet vid flera tillfällen. Varför inte?

Börjar inte Claeson att röra till det hela och hur ska han ta sig vidare nu?

Ska Söderman hjälpa Claeson eller försöker han rädda sig själv på något märkligt sätt genom att läcka till Dagens Medicin?
Citera
2011-03-24, 12:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Du förutsätter att de som läser i denna tråd är så jävla dumma att de inte fattar vad begreppet koncentration innebär. Tyvärr finns det de som är så dumma. Jag bedömer att runt 10-20 % av befolkningen har svårt med låg- och mellanstadiematte. Du verkar hoppas att några nämndemän tillhör denna kategori.

Ett annat koncentrationsknep ni läkare i denna tråd kört med är att använda begreppet koncentration m a p på hur stor andel tiopental som hamnar i fett resp blod. Debattknepet var något typ att eftersom 98 % av tiopentalet koncentreras i fettet så blir koncentrationen i fettet 50 ggr högre än i blod. Jag vet inte, en del går kanske på det. Men faktum kvarstår att även om 100 % av tiopentalet hamnar i fettet så blir inte halten (d v s koncentrationen) tiopental högre i fettet än i blodet om inte volymen/massan fett är mindre volymen/massan blod.
Du fattar inte, och du fattar inte att du inte fattar. Det är inget debattknep, utan enkel fysikalisk kemi. Om distributionsförhållandet är 50:1, så räcker det att det finns femtio gånger mindre fett än kroppsvatten (obs totalt kroppsvatten, inte blod, tre veckor efter döden) för att det ska finnas större mängd tiopental i fett än i kroppsvatten. Och sedan är blodet bara sådär en tiondel av det totala kroppsvattnet. Visserligen finns det fettbindande fickor i serumproteinet albumin, så blod har inte riktigt lika låg affinitet för tiopental som rent vatten, men det har i sammanhanget mindre betydelse. tre vecor efter döden ska likafullt den helt dominerande tiopentalfraktionen finnas i fettet, och den andel tiopental som finns i vatten ska till en klart mindre del finnas just i blod.

Citat:
Jag ber också läsarna av denna tråd fundera över att det faktiskt är läkare med patientansvar som använder sig av denna typ av debattknep.
Jag ber läsarna av denna tråd begrunda att du är en okunnig rättshaverist med påtagliga storhetsidéer, som inte har skrivit någonting vettigt under din aktivitet på Flashback, som jag har haft oturen att behöva följa rätt noga. Ditt värde för forumet består uteslutande av att du ibland får andra att förklara och utveckla sina ståndpunkter noggrannare än vad de eljest hade behövt göra, men dina egna inlägg består uteslutande av sakfel, argumentationsfel, personangrepp och allmänt svammel. I kort sammanfattning är du okunnig, dum, högfärdig och ond.
Citera
2011-03-24, 12:58
Medlem
NSOs avatar
Claesson med kollegor gav sig av söder om landsvägen för länge sedan. Han kommer inte att rubbas ens av Mörland. Lika lite som Sveriges skandalåklagare nummer ett van der Kwast någonsin låtit sig rubbas när det gäller skuldfrågan för Sture Bergwall. Inget stämmer men Sture är fortfarande en seriemördare.

Läkaren ska fällas oavsett. Hon måste fällas. Hela Västerorts åklagarkammare har satsat sin heder på det.

Oroande...
Citera
2011-03-24, 13:07
Medlem
Nu är det bara en kvar. Spännande att se vad hon ska hitta på i denna såpa.

DN Debatt

"Man måste ha den djupaste respekt för det arbete som läkare och andra inom vården utför och för att de många gånger ställs inför svåra och livsavgörande frågor. En motsvarande respekt från Lagerkrantz sida för det arbete som polis och åklagare utför vore önskvärd."

PETER CLAESON
Chefsåklagare
ERIKA LEJNEFORS
Vice chefsåklagare

HENRIK SÖDERMAN
Vice chefsåklagare Kammarchef
Västerorts åklagarkammare i Stockhol
Citera
2011-03-24, 13:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Om han nu ska ändra till morfin blir det spännande. Kanske är det då någon i ”familjen” som har pillat och dragit på droppet?
Det kan ha varit frestande med tanke på att de inget hellre ville.
En av dem sjuksköterska och mamman som är undersköterska. De var ensamma i rummet vid flera tillfällen. Varför inte?

Börjar inte Claeson att röra till det hela och hur ska han ta sig vidare nu?

Ska Söderman hjälpa Claeson eller försöker han rädda sig själv på något märkligt sätt genom att läcka till Dagens Medicin?
Kan en åklagare verkligen göra så här? Först väljer han medvetet bort fakta (morfinet) under två års tid, arbetar efter en påhittad gärningsbeskrivning och gör inga undersökningar av om det finns alternativa gärningsmän. Sedan byter han på en vecka ut gärningsbeskrivningen, gör inga ytterligare utredningar och riktar fortfarande in sig på en bestämd gärningsman utan att ens undersöka om det fanns andra som hade bättre möjligheter till mord (om det nu var mord).

Har han något personligt hat till läkaren eller till läkare i allmänhet som han nu passar på att ge uttryck för? Det här fallet börjar bli konstigare än till och med Assange-fallet även om inte lika många åklagare och poliser är inblandade.
Citera
2011-03-24, 13:29
Medlem
Tiopental har getts till flickan!

Läser nu på sidan 8 i yttrandet från Mörland att det finns ett vittnesmål som säger att flickan fick tiopental i samband med CT-undersökningen.

Vidare sägs det i ett yttrande att "det med på gränsen till visshet gränsande sannolikhet" gets tiopental vid narkosen (inför operationen gissar jag)
Citera
2011-03-24, 13:29
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Länk!?
Citera
2011-03-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Tiopental har getts till flickan!

Läser nu på sidan 8 i yttrandet från Mörland att det finns ett vittnesmål som säger att flickan fick tiopental i samband med CT-undersökningen.

Vidare sägs det i ett yttrande att "det med på gränsen till visshet gränsande sannolikhet" gets tiopental vid narkosen (inför operationen gissar jag)

OM det ovan är sant är fallet löst i min mening. Inte kan Claesson ha suttit inne med den här informationen och bortsett från den?

Står det något om hennes svårlösta kramper dagen (?) innan hennes död? Jag är beredd att satsa mycket pengar på att thiopental gavs då eftersom hon inte längre fick de vanliga läkemedlen pga anrikning (dvs thiopental är det enda läkemedlet som är kvar för svår kramphävning i arsenalen enligt de vanliga riktlinjerna).

Jag antar att Mörlands utlåtande inte är tillgängligt utan kontakter ännu?
Senast redigerad av Sikhander 2011-03-24 kl. 13:40.
Citera
2011-03-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
OM det ovan är sant är fallet löst i min mening. Inte kan Claesson ha suttit inne med den här informationen och bortsett från den?

Jag antar att Mörlands utlåtande inte är tillgängligt utan kontakter ännu?

Dagens Medicin har översättningen från norska ute på sin webbplats! Länk till sidan finns i något av inläggen ovan
Citera
2011-03-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander

Vittnesmålet med uppgift om att flickan fått tiopental har förhörsdatum 2010-09-09. Claesson har åtminstone vetat om det hela hösten ...

Yttrandet, som stark talar för att tiopental har getts vid narkosen, är daterat 2010-05-03
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in