2011-03-23, 23:58
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Man skall alltså kort innan döden ha sprutat i 0,5 g (eller möjligen 2,5 g) tiopental i babyns blod som totalt vägde ca 0,25 kg (2,5 dl).

Om inte den totala mängden fett i babyn vägde mindre än 0,25 kg (0,25 kg fett i en baby som väger 3,5 kg blir en VÄLDIGT mager baby) så får du inte en högre koncentration i fettet även om allt tiopental hamnar i fettet.

Citera
2011-03-24, 00:28
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Först korrigering av siffrorna i tabellen (kopieringsfel):

Tillförsel av 500 mg tiopental i förhållande till hypotetisk blodkoncentration/g lårblod:
2000 ug x 265 g = 530,000 mg i blod, 30 mg har ”försvunnit” – 106,00% - 0000
1000 ug x 265 g = 265,00 mg i blod, 235,00 mg i övriga organ – 53,00% - 47,00%
0750 ug x 265 g = 198,75 mg i blod, 301,25 mg i övriga organ – 39,75% - 60,25%
0500 ug x 265 g = 132,50 mg i blod, 367,50 mg i övriga organ – 26,50% - 73,50%

2000 mg torde få skrivas ned till, låt oss säga 750 mg (mätfel, hjärtblod/lårblod, intorkning). Vid en tillförsel av 2,5 g får du då siffrorna 7,95% - 92,05%. - Inte helt orimligt om man beaktar att det inte finns några mätvärden alls på prematura barn med detta barns speciella skador och förutsättningar. För att närma sig ditt värde 2,5% skulle t ex mätvärdet 200 ug få utfallet 2,12% vid en tillförsel av 2,5 g tiopental. - En tillförsel av 500 mg och med mätvärdet 50 ug = 2,65%.

"Rimligheten" i 2,5% kan av flera skäl ifrågasättas.

Det går inte att räkna ut tiopentaldosen utifrån senare uppmätta blodkoncentrationer, inte ens under ideala provtagningbetingelser. Ref: R Janik, J Becker, W Zollner and J Manz, Thiopental concentrations in the whole blood of pregnant and non-pregnant patients in the first minutes following injection: forensic aspects, Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 26 (1991), pp. 132–136.
Citera
2011-03-24, 00:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, märkligt - men inte mer märkligt än att advokat H fortsätter att förlänga plågan för sin klient genom att begära överprövning av åklagarens åtalsbeslut.
Det kan förkorta plågan...
Citera
2011-03-24, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja

Du förutsätter att de som läser i denna tråd är så jävla dumma att de inte fattar vad begreppet koncentration innebär. Tyvärr finns det de som är så dumma. Jag bedömer att runt 10-20 % av befolkningen har svårt med låg- och mellanstadiematte. Du verkar hoppas att några nämndemän tillhör denna kategori.

Ett annat koncentrationsknep ni läkare i denna tråd kört med är att använda begreppet koncentration m a p på hur stor andel tiopental som hamnar i fett resp blod. Debattknepet var något typ att eftersom 98 % av tiopentalet koncentreras i fettet så blir koncentrationen i fettet 50 ggr högre än i blod. Jag vet inte, en del går kanske på det. Men faktum kvarstår att även om 100 % av tiopentalet hamnar i fettet så blir inte halten (d v s koncentrationen) tiopental högre i fettet än i blodet om inte volymen/massan fett är mindre volymen/massan blod.

Jag ber också läsarna av denna tråd fundera över att det faktiskt är läkare med patientansvar som använder sig av denna typ av debattknep.

Just datja utmärker sig också genom att raljera över katolikers etik när det gäller döende patienter.
Senast redigerad av PCuri 2011-03-24 kl. 01:00.
Citera
2011-03-24, 02:30
Medlem
Citat:
De som är övertygade om att läkaren är oskyldig, fint. Läkare är snälla och skall ges all respekt. Men det ÄR inte hål i huvudet att åtala på de här premisserna.
Jo, det är det. Det är sköldvulkankrater i huvudet att åtala på basen av ett enda mätvärde som kan ifrågasättas från så många olika vinklar- i all synnerhet när vi inte har den blekaste aning om vad ett lege artis skött prematurbarn skulle få för tiopentalmätvärde taget under dessa omständigheter.

Jag är inte övertygad om att läkare är oskyldig. det är inte basen för mitt engagemang i frågan. Däremot begriper jag mig på vetenskapliga resonemang, vilket inte åklagaren gör, och heller, intressant nog, inte rättsläkaren, trots hennes docenttitel. Hela min beef är att jag vill förhindra att rättsväsendet på okunnighet dömer på trots mot etablerad, men för rättsapparaten inte tillgänglig och förståelig, vetenskaplig kunskap. I någon mening är åklagarens åtal likställbart med mordåtal där den tilltalade påstås ha dödat offret genom att ha knuffat det över jordytans kant.

Jag vill precisera min åsikt i frågan.
Jag är övertygad om att läkaren är oskyldig, men inte på grund av att jag tror att läkare generellt är "snälla". Det var inte längesedan det framkom att en läkare förgripit sig på åldringar, och det tog lång tid innan patienterna blev trodda.

Just i det här fallet dock, har jag svårt att se att en läkare helt tappar omdömet och ger ett barn aktiv dödshjälp –*när det ändå är på väg att dö. Det finns inget motiv. En dödskamp kan förkortas genom just sövning och smärtstillande, det var väl vad som skedde?

Vad jag undrar över är om halterna i barnet kan ha ökat efter döden? När obducerades barnet?

Det är väl bara bra att läkaren kan rentvå sig själv (förhoppningsvis) i en rättegång, men det verkar som om det blir svåra problem att förklara de höga halterna, det saknas liknande fall att jämföra med?

Min tro är att om det har skett något brottsligt, så har den som begått brottet gjort det utan någon vidare eftertanke. Det var en desperat gärning.
Senast redigerad av hammocken 2011-03-24 kl. 02:37.
Citera
2011-03-24, 07:43
Medlem
Kan någon förklara vad det är som hindrar Petra Råsten Almqvist att utföra sitt arbete efter de riktlinjer hon har från Socialstyrelsen och staten. Hon är ju statligt anställt precis Claeson och övriga gänget och ska följa dessa.

Kan ni jurister förklara detta?
Citera
2011-03-24, 10:14
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Om nu istället åklagaren släpar målet till huvudförhandling och det offentlighetens ljus som då sprids över i stort sett alla handlingar och åtalet ogillas med buller och bång så torde åklagaren drabbas av en långt större prestigeförlust.

Det är den rationella synen på saken ja.

Men i det här fallet kom åklagare och polis ut i media med braskande påståenden och kategoriska uttalanden. Det är tyvärr inte första gången som åklagare med vilja att synas i spektakulära massmediala sammanhang har valt att obekymrat åtala och/eller fortsätta att av prestigeskäl hävda helt vansinniga teser långt efter att deras hypoteser visat sig vara hopplöst felaktiga. Anders Helin och Christer van der Kwast är två exempel.
Citera
2011-03-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ett annat koncentrationsknep ni läkare i denna tråd kört med är att använda begreppet koncentration m a p på hur stor andel tiopental som hamnar i fett resp blod. Debattknepet var något typ att eftersom 98 % av tiopentalet koncentreras i fettet så blir koncentrationen i fettet 50 ggr högre än i blod. Jag vet inte, en del går kanske på det. Men faktum kvarstår att även om 100 % av tiopentalet hamnar i fettet så blir inte halten (d v s koncentrationen) tiopental högre i fettet än i blodet om inte volymen/massan fett är mindre volymen/massan blod.

Du fårstår inte hur pass fel du har. Det är precis det motsatta - koncentrationen thiopental i fett är upp till 500X högre än i blod. Vi vet inte exakt hur pass mycket högre koncentrationen är eftersom endast upp emot 300x har uppmätts i kroppar (men de har ej nått jämvikt - dvs det finns mer att ta av). 500x är vad jämvikten är i ett provrör.

Jag säger det igen: Är koncentrationen fett högre i oljefasen i en dressing än i vinägerfasen? Thiopental är extremt fettlösligt och beter sig precis som fett i det läget. Häll thiopental i en dressingflaska och den kommer att lägga sig 500:1 i KONCENTRATIONskillnad i oljan.
Citera
2011-03-24, 10:36
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ja, märkligt - men inte mer märkligt än att advokat H fortsätter att förlänga plågan för sin klient genom att begära överprövning av åklagarens åtalsbeslut.

Det förlänger inte plågan då det inte påverkar utsättandet av målet till huvudförhandling, men (som Hamilkar påpekar) kan det förkorta plågan om de vinner framgång vid överprövningen (vilket iofs vore en sensation av episka mått).
Citera
2011-03-24, 10:40
Medlem
NSOs avatar
Citat:
textmassa

Men vad är det du inte förstår?

Inte ens under förutsättning att blodprovet från barnet verkligen skulle återspegla det åklagaren påstår att det återspeglar finns det objektiva eller tillräckliga skäl att väcka åtal mot läkaren (och ingen annan heller).

FUPen och åtalet är lika full av hål som ett såll på den punkten. Varför läkaren? För att läkare kan ge injektioner? För att hon var på sjukrummet? För att injektionssprutor med Tiopental fanns förberedda? För att Brandt har fantasier om dödshjälp och avrättningsdroger som hon dundrar på med i massmedierna med illa dold harm?

Ändring: Det är ju logiskt att huvuddelen av diskussionen handlar mätvärdet eftersom det är det enda åklagaren har. Likväl beklagansvärt eftersom det drar fokus från allt annat som saknas i åtalet.
Senast redigerad av NSO 2011-03-24 kl. 10:59.
Citera
2011-03-24, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det förlänger inte plågan då det inte påverkar utsättandet av målet till huvudförhandling, men (som Hamilkar påpekar) kan det förkorta plågan om de vinner framgång vid överprövningen (vilket iofs vore en sensation av episka mått).
Ja. Så kommer i realiteten bara att ske om RÅ i det tysta redan inne det här har varit synnerligen bekymrad över sakernas tillstånd i det här fallet, samt anser att det är ett självändamål att trycka dit Claesson för resten av hans karriär. Inte omöjligt, men osannolikt.
Citera
2011-03-24, 11:38
Medlem
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/flickan-kan-ha-dott-av-mor/index.xml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in