Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag "förstår nog", men på det andra sättet: Åklagaren lägger inte ner morfinet för att det inte går att bevisa, utan därför att gärningen inte kan bortom rimligt tvivel (be)visas brottslig.
Det jag begriper är att mätvärdet visar något mycket märkligt, ungefär lika märkligt oavsett om det är morfinet eller tiopentalet som räknas. Men om det i endera eller båda fallen inte handlar om ett brott att ge en (i situationen) normal dos måste man ju åtminstone ha en förklaring till förkomsten. För morfin gäller att a) det är journalfört och b) det är medicinskt motiverat och för pentotal gäller att det a) inte är journalfört och b) inte självklart medicinskt motiverat.
Du har fel när det gäller det sistnämnda. Pentotal skulle fullt klart ha varit medicinskt motiverat vid flera tillfällen under barnets sista tid i livet. Däremot är det, det medgives, alls inte journalfört,.
Vidare fibblar du med argumentationen vad gäller varför morfindelen är struken i åtalet. Det har inte ett skvatt att göra med att morfin är journalfört - RMV uppmätte normalt dödliga halter i sitt prov, och några dödliga doser morfin är sannerligen inte journalförda.
Nej, anledningen till att morfinet avfördes är
uteslutande att det visade sig finnas en vetenskaplig uppsats som påvisar att spädbarn som har dött på intensiven kan ha mycket höga, ögonskenligen dödliga, halter morfin i sig utan att det har begåtts något brott. Någon motsvarade studie finns inte för tiopental. Men det betyder inte att det inte förhåller sig på samma sätt för tiopental. Det betyder bara att
ingen har kollat. Om du skulle be mig gissa, skulle jag säga att sannolikheten är större än 50% atten motsvarande studie som kollade tiopental skulle ha påvisat jättehöga tiopentalhalter - inte i alla barnen, eftersom alla barnen inte får tiopental, men i en tillräckligt stor del för att samma slutsats skulle kunna dras.
Barnläkaren frias alltså från misstankar om att ha tillfört morfin eftersom det finns en vetenskaplig uppsats som säger att spädbarn som dött på intensiven kan ha normalt dödliga halter morfin i sig efter döden utan att ha varit utsatta för brott. Barnläkaren frias däremot inte från misstanken om att ha tillfört tiopental, eftersom det råkar hampa sig så att ingen har gjort någon studie på mängderna tiopental hos spädbarn som dött på intensiven. Den enda studie som har gjorts mätte morfin, och hittade skyhöga mängder. Inga andra läkemedel har kollats öht.
Hur rättsäkert känns det att döma på det underlaget?