2011-03-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Länk!?

http://www.dn.se/debatt/horribelt-lagercrantz
Citera
2011-03-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag antar att Mörlands utlåtande inte är tillgängligt utan kontakter ännu?
Med typiska strykningar...

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/flickan-kan-ha-dott-av-mor/SKMBT_C45211032110110.pdf
Citera
2011-03-24, 13:56
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mao sågar Mørland åklagarens gärningsbeskrivning, men pekar på möjligheten att flickan har dödas, men på ett helt annat sätt än vad gärningsbeskrivningen anger. Då förstår jag inte vad Claesson sysslar med. En ambitiös åklagare öppnar väl förundersökningen igen då, i stället för att gå till åtal med en gärningsbeskrivning som den sakkunnige inte tror på?

Börjar faktiskt förstå varför Hurtig begär överprövning av åtalet. Helt uti det blå är inte den begäran, givet omständigheterna.

En justering av gärningspåståendet till "...tiopental och/eller morfin..." kanske är att vänta, som ett ett sista halmstrå. Även om det inte lär hjälpa ett smack i ljuset av det nu aktuella yttrandet.

Håller faktiskt med om din bedömning av Hurtigs begäran, särskillt med beaktande av det första av svaren på åklagarens frågor (sid 16f i yttrandet). Kan inte begripa hur man som åklagare vill gå till rätten med det i bagaget.
Citera
2011-03-24, 14:02
Medlem
Mycket intressant genomläsning. Några reflektioner.

- I princip går han igenom samma materia som i den här tråden med undantag för att han inte (vid en första genomläsning) har tagit till sig av den litteratur som finns kring thiopental och avrättningar. Det senare finner jag märkligt eftersom det är den största källan vad gäller information liknande den som det misstänkta brottet.
- Mörland reser betydande osäkerheter i hur resultaten kan tolkas - dvs han drar egentligen samma slutsatser som i tråden.
- Mörland ger en diplomatiskt formulerad men ändå mycket tydlig kritik mot RMV
- Mörland kopplar aldrig den förhöjda morfinkoncentrationen och thiopentalkoncentrationen

Hans slutsats är ju att utifrån provet kan brott inte styrkas (men med ytterligare prover...).
Citera
2011-03-24, 14:02
Medlem
Puffs avatar
Ett par citat från Mörlands utlåtande:

"Det kan inte utifrån analysresultatet fastslås att det har förelegat en dödlig tiopentalkoncentration i barnets blod innan det dog" (sid 12)
och
"Rättsläkarens slutsats kan vara riktig. Å andra sidan kan det på grundval av de föreliggande faktaupplysningarna och analysresultaten inte uteslutas att tiopentalets betydelse för dödsfallet varit minimal" (sid 17)

kan väl knappast anses stödja gärningsbeskrivningen:

"[Läkaren] har den 20 september 2008 på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna uppsåtligen berövat [flickan], född den 3 juni 2008, livet genom förgiftning. [läkaren] har därvid injicerat narkosmedlet tiopental i [flickan]".

Jag är ju inte jurist, men ska inte mord eller dråp styrkas "bortom allt rimligt tvivel" eller nåt sånt? Mörlands utlåtande har väl ändå tillfört rätt mycket "rimligt tvivel" i den här utredningen?
Citera
2011-03-24, 14:12
Medlem
Mörland har skrivit 10.000 utlåtande till domstolar och polis under 30 år.

Det vill säga att han har skrivit ett om dagen, 7 dagar i veckan, i 30 år.

Konstigt att detta tog mer än 1 dag!?

Vilken grabb!
Citera
2011-03-24, 14:16
Moderator
Pentyls avatar
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/flickan-kan-ha-dott-av-mor/SKMBT_C45211032110110.pdf

Om jag sammanfattar Mörland rätt:
* En del intressant (tvivelbringande) om RMV:s mätningar.
* Det har tillförts en stor dos tiopental (som inte finns dokumenterad). Den är tillförd strax före eller efter dödens inträde. Det kan vara så att tiopentalet var dödligt, men det kan också vara helt betydelselöst.
* Det har getts mer morfin (*10) än vad som kan förväntas utifrån den dokumenterade terapin. Denna kan ha varit dödlig.
* Det har hittats förväntade mängder fenobarbital, vilket potentierat morfinet.

Juristerna: hur påverkar detta egentligen åtalet? Flickan har fått (någon har givit henne) det ena eller andra så hon dog.
På ena eller andra sättet. Återstår väl att visa vem som tillfört vad och med vilken intention.

Min spontana reflektion är att det är väldigt vad de har missat att dokumentera många saker. Skulle det inte bara kunna vara ett ordinärt slarv (med morfin) som orsakade dödsfallet?

Sen är det fortfarande en gåta för mig varför åklagaren riktar sitt anklagande finger mot just Barnläkaren av alla.
Citera
2011-03-24, 15:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl

Sen är det fortfarande en gåta för mig varför åklagaren riktar sitt anklagande finger mot just Barnläkaren av alla.

Det är ju egentligen barnets föräldrar som anklagar läkaren. Kanske för att skydda sitt eget skinn?
Citera
2011-03-24, 16:29
Medlem
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/aklagaren-justerar-brottsr/index.xml

Vad har hänt med Claeson? Kompisen är ute och justerar åtalet.

Timeout?
Citera
2011-03-24, 16:41
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/03/24/aklagaren-justerar-brottsr/index.xml

Vad har hänt med Claeson? Kompisen är ute och justerar åtalet.

Timeout?
Så kom då ”försök till dråp” med som alternativ brottsrubriceringen. Om tilltalad blir dömd för dråp eller försök till dråp gör nog ingen skillnad i praktiken. Socialt slår det lika illa och straffvärdet är nog i detta speciella fall ungefär likvärdigt.
Citera
2011-03-24, 16:50
Medlem
Fickludds avatar
Hur i allsindar ska man kunna bevisa försök till dråp?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia/Försök till brott
Försök till brott, enligt 23 kap. 1 § brottsbalken. Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, ska han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, om fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten
Citera
2011-03-24, 16:57
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju egentligen barnets föräldrar som anklagar läkaren. Kanske för att skydda sitt eget skinn?
Jag får inte fatt på hur deras ord har fallit.
Men som jag uppfattat det från början så har föräldrarna i sin oändliga förtvivlan anmält till polis en misstanke om vanvård. En vanvård som jag inte är klar på vilken som åsyftas (medicineringen timmarna innan döden; döden själv; lidandet innan döden (som kanske inte var lindrat i tillräcklig utsträckning i deras tycke; eller hade de kanske de vådligt höga mängderna saltlösning, som gavs några månader tidigare, i åtanke. Eller alltihopa)).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in