Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Din påminnelse är synnerligen befogad i detta fall. Det jag ser fram mot vid en eventuell rättegång är familjens vittnesmål. Eloge har redan börjat betvivla deras trovärdighet.
Den gubben går inte!
Jag betvivlar inte alls familjens trovärdighet och det tror jag inte domstolen kommer att göra heller. Däremot kan man alltid fundera över tillförlitligheten i minnesbilder som har en tid på nacken och som är tillkommna under extrema förhållanden. Men de funderingarna förtar åklagaren genom den mängd vittnesmål som styrker samma sak.
Ur stämningen:
Målsägandeförhör med █ och █ angående deras iakttagelser och angående omständigheterna i samband med att deras dotter █ avled den 20 september 2008 på Astrid Lindgrens Barnsjukhus (nedan ALB) till styrkande av att █ gett █ en injektion och att █ snart därefter avlidit
Vittnesförhör med █ angående hennes iakttagelser i samband med att █ avled, till styrkande av att █ gett █ en injektion i ena armen och att █ kort därefter avlidit
Vittnesförhör med █ angående omständigheterna i samband med att █ avled och deras iakttagelser i samband med detta till styrkande av att █ gett █ en injektion och att █ kort därefter avlidit.
Vittnesförhör med █ angående omständigheterna i samband med att █ avled till styrkande av att █ fått någon form av läkemedel av █ strax innan hon avled
Vittnesförhör med █ angående hans iakttagelser i samband med att █ avled, till styrkande av att █ blandat något och gett █ en spruta och att █ kort därefter avlidit
Vittnesförhör med undersköterskan vid ALB, █ angående omständigheterna och hennes iakttagelser i samband med att █ avled till styrkande av att █ injicerat något i █ förutom det morfin som █ fick via en sprutpump
Det råder ingen tvekan om att domstolen kommer finna det styrkt, att █ gett █ en injektion och att █ snart därefter avlidit, efter denna kanonad av vittnesmål.
Det kombinerat med den rättsmedicinska utredningen och de slutsatser som RMV och Mörland drar är ytterst besvärande för läkaren.