2011-04-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander

[- - -]

I samma ögonblick faller barmhärtighetsmotivet för läkaren (mycket mer thiopental från läkemedelsförrådet utöver det som fanns på salen - flera flaskor - och en dos som är kraftigt förhöjd jmf med den som krävs för en barmhärtighetsgärning).

[- - -]

500 mg hade väl räckt med det Mörland kommit fram till?

Sedan säger sig ju den åtalade läkaren ha destruerat den spruta som dragits.

Tycker det verkar vara den gamle Sikhander som åter är desinformationstagen för att lura journalister och allmänhet. Undrar hur mycket som är sant av det du skriver i journalerna?
Citera
2011-04-15, 22:46
Medlem
PCuri;

Se Puffs listning av maximala flödeshastigheter!500 mg Pento=20 ml,alltså 1-2 minuter med riktigt hård press.Jag vidhåller,att den så snabbt tillförda mängden förmodligen hade sprängt kärlet.
Citera
2011-04-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
PCuri;

Se Puffs listning av maximala flödeshastigheter!500 mg Pento=20 ml,alltså 1-2 minuter med riktigt hård press.Jag vidhåller,att den så snabbt tillförda mängden förmodligen hade sprängt kärlet.

Jaha, det borde ju innebära problem för åklagarsidan om inte RMV och Mörland tänkt på detta. Såvida de inte räknat med att infusionen pågick längre tid. Hjärtat kan ju slå runt en halvtimme på amerikanska fångar som avrättats med tiopental.

Själv trodde jag att jag skulle få mothugg när det gällde antalet sprutor den åtalade läkaren sade sig ha destruerat.
Citera
2011-04-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher

Visst var det en allvarlig miss, men precis som undertiteln på prof. Erik Hollnagels bok "The ETTO Principle" antyder så kan det ofta vara värt att titta på: "Why Things That Go Right Sometimes Go Wrong". (ETTO står för övrigt för "Efficiency-Thoroughness Trade-Off").

Litet av bakgrunden till den där förväxlingen av natriumkloridpreparat innan vi helt tar ära och heder av sjuksköterskan:

De här två natriumkloridpreparaten ligger högt på listan, såväl internationellt som här i Sverige, när man bedömt riskerna för förväxling och de konsekvenser en förväxling kan innebära. Man hade på KS/ALB genomfört byte när det gällde leverantör av natriumkloridlösningar och därmed också utseende på förpackningarna. Resultatet av de bytena blev att den förpackning som förut såg ut som det ena preparatet nu såg ut som det andra och vice versa även om texten på förpackningarna klart talade om vilken variant det var fråga om. För att ytterligare trassla till det förvarades de här båda preparaten dessutom bredvid varandra i läkemedelsförrådet. Den här sköterskan hade påpekat för den ansvariga för medicinförrådet att det här nu innebar en klart ökad förväxlingsrisk men fått svaret att det var så de nu levererades från apoteket och det gick det inte att göra något åt. En stressig kväll blev det så, ironiskt nog, hon själv som kom att begå misstaget.

Visst var det hon som begick "det sista misstaget", men nog hade det begåtts ett par misstag redan på vägen dit. Sensmoral: Det är inte alltid så enkelt att ansvaret för ett misstag ligger enbart i sista ledet!

Hon har alltså påpekat just den specifika bristen för att sedan göra just det
misstag hon varnat för....

Känns ju sådär tycker jag.. Ironiskt vet jag ju inte om jag skulle kalla det.

Att göra misstaget själv trots att hon påpekat riskerna för det kan tyda på följande:

1. Säkerhetssystemet var dåligt.

2. Sköterskan tog för lätt på förväxlingsriskens konsekvenser och kollade därför inte själv tillräckligt noga.
Citera
2011-04-16, 00:45
Medlem
eloges avatar
Citat:
PCuri;

Nu vet vi tack vare RMVs utredningsarbete att 500 mg Pento inte alls behöver vara lika med 20 ml så flödeshastigheterna och mängden vätska har tappat i relevans.
Citera
2011-04-16, 02:37
Medlem
mada1s avatar
vore fel att inte göra det
Citera
2011-04-16, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
500 mg hade väl räckt med det Mörland kommit fram till?

Du har verkligen inte läst rapporten.

Mörland räknar i sina exempel på att 1+ g thiopental behövs med någorlunda rimliga antaganden om det skall ha varit en dödande injektion (observera att han återigen antar bort redistributionen för thiopental som trycker dosen uppåt).

Om flickan var död under injektionen krävs en mindre mängd (120-250mg) - observera dock igen att beräkningarna är gjorda under antagandet att ingen (re)distribution sker.

För att sätta distributionen i perspektiv bör det vara en faktor X där X är ett relativt sett högt värde (kanske 5, kanske 10 osv)

Således är den rimliga slutsatsen från Mörlands rapport att mer än det thiopental som fanns på salen behövs för genomföra gärningen - egentligen oavsett om flickan var i livet eller död när det skedde (gränsfall när hon är död).

Värt att notera är att det är exakt samma slutsats som tidigare i tråden.
Senast redigerad av Sikhander 2011-04-16 kl. 06:04.
Citera
2011-04-16, 08:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Du har verkligen inte läst rapporten.

Mörland räknar i sina exempel på att 1+ g thiopental behövs med någorlunda rimliga antaganden om det skall ha varit en dödande injektion (observera att han återigen antar bort redistributionen för thiopental som trycker dosen uppåt).

Om flickan var död under injektionen krävs en mindre mängd (120-250mg) - observera dock igen att beräkningarna är gjorda under antagandet att ingen (re)distribution sker.

För att sätta distributionen i perspektiv bör det vara en faktor X där X är ett relativt sett högt värde (kanske 5, kanske 10 osv)

Således är den rimliga slutsatsen från Mörlands rapport att mer än det thiopental som fanns på salen behövs för genomföra gärningen - egentligen oavsett om flickan var i livet eller död när det skedde (gränsfall när hon är död).

Värt att notera är att det är exakt samma slutsats som tidigare i tråden.

Detta resonerande bygger på några postulat som man inte bör ta för givet i en utredning:

1) det fanns inte tillräckligt mycket tiopental på salen och 2) att läkaren talar sanning.

Jag brukar ju påminna om att brott skall bevisas, men det betyder ju inte att man måste ta alla uppgifter från den misstänkta för gott, och det har säkert inte utredarna gjort. Men vill man hävda att tiopental tillförts är ju laboratoriesvaren ett mycket gott argument för detta.
Citera
2011-04-16, 09:16
Medlem
Eloge:

Blandar man Pento-pulvret i mindre mängder NaCl(eller sterilt vatten som i UK)blir lösningen från mer trögflytande till en gröt.Då går injektionen ännu trögare.Jag har provat det också.
Citera
2011-04-16, 10:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Eloge:

Blandar man Pento-pulvret i mindre mängder NaCl(eller sterilt vatten som i UK)blir lösningen från mer trögflytande till en gröt.Då går injektionen ännu trögare.Jag har provat det också.
Kan förstå om man till slut kommer dit, men som jag förstod RMV så gick det att blanda en injicerbar vätska som var 100? gånger starkare än en standardlösning.

Svara nu ärligt på något jag länge undrat över. Blev din starka blandning verkligen illgul?

Har frågat dig förut utan att få svar. https://www.flashback.org/p26235169#p26235169
Citera
2011-04-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Detta resonerande bygger på några postulat som man inte bör ta för givet i en utredning:

1) det fanns inte tillräckligt mycket tiopental på salen och 2) att läkaren talar sanning.

Jag brukar ju påminna om att brott skall bevisas, men det betyder ju inte att man måste ta alla uppgifter från den misstänkta för gott, och det har säkert inte utredarna gjort. Men vill man hävda att tiopental tillförts är ju laboratoriesvaren ett mycket gott argument för detta.
Jag har för mig att mängden tiopental på salen är bevittnad. Utredningen borde också stämt av läkemedelslistor. Det finns ju iaf ett nyligen citerat vittnesmål som påtalar om att tillgången till tiopental var allmänt begränsad vid tidpunkten. Rimligen finns andra uppgifter än den misstänktes att gå på här hur som.
(1. Verkar troliggjort av Mörland.)

Din påminnelse är synnerligen befogad i detta fall. Det jag ser fram mot vid en eventuell rättegång är familjens vittnesmål. Eloge har redan börjat betvivla deras trovärdighet.
Citera
2011-04-16, 13:34
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Din påminnelse är synnerligen befogad i detta fall. Det jag ser fram mot vid en eventuell rättegång är familjens vittnesmål. Eloge har redan börjat betvivla deras trovärdighet.
Den gubben går inte!

Jag betvivlar inte alls familjens trovärdighet och det tror jag inte domstolen kommer att göra heller. Däremot kan man alltid fundera över tillförlitligheten i minnesbilder som har en tid på nacken och som är tillkommna under extrema förhållanden. Men de funderingarna förtar åklagaren genom den mängd vittnesmål som styrker samma sak.

Ur stämningen:

Målsägandeförhör med █ och █ angående deras iakttagelser och angående omständigheterna i samband med att deras dotter █ avled den 20 september 2008 på Astrid Lindgrens Barnsjukhus (nedan ALB) till styrkande av att █ gett █ en injektion och att █ snart därefter avlidit

Vittnesförhör med █ angående hennes iakttagelser i samband med att █ avled, till styrkande av att █ gett █ en injektion i ena armen och att █ kort därefter avlidit

Vittnesförhör med █ angående omständigheterna i samband med att █ avled och deras iakttagelser i samband med detta till styrkande av att █ gett █ en injektion och att █ kort därefter avlidit.

Vittnesförhör med █ angående omständigheterna i samband med att █ avled till styrkande av att █ fått någon form av läkemedel av █ strax innan hon avled

Vittnesförhör med █ angående hans iakttagelser i samband med att █ avled, till styrkande av att █ blandat något och gett █ en spruta och att █ kort därefter avlidit

Vittnesförhör med undersköterskan vid ALB, █ angående omständigheterna och hennes iakttagelser i samband med att █ avled till styrkande av att █ injicerat något i █ förutom det morfin som █ fick via en sprutpump

Det råder ingen tvekan om att domstolen kommer finna det styrkt, att █ gett █ en injektion och att █ snart därefter avlidit, efter denna kanonad av vittnesmål.

Det kombinerat med den rättsmedicinska utredningen och de slutsatser som RMV och Mörland drar är ytterst besvärande för läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in