Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Inga problem, jag har inte heller uppfattat dina inlägg så. Anledningen till att jag tog i passusen är att jag ville visa hur jag anser att man kan (och bör) belägga åstikter och bedömningar när det gäller vetenskapligt grundade observationer. Efter att i 20 års tid ha ansvarat för marknadsföring, försäljning och support av tre av marknadens ledande dataprogram i hela norra Europa för vad som kallas referenshantering, alltså program för sökning i vetenskapliga databaser och hjälp vid publicering i vetenskapliga tidskrifter och avhandlingar kan jag konstatera att det föreligger traditionsskillnader i det avseendet mellan olika akademiska discipliner. Läkare, kemister och biokemister var vår främsta kundgrupp. RMV och Socialstyrelsen visade inget påtagligt intresse och de juridiska fakulteterna lyste i stort sett med sin frånvaro. Så, någon skillnad i hur man belägger sina påståenden och hypoteser föreligger det.
Nu föreligger det dock en väsentlig skillnad mellan juridik och medicin. Juristen ska tillämpa en nationell lagstiftning och har inte så särskilt mycket hjälp av att läsa en vetenskaplig artikel från Usa där amerikanska regler tillämpas. Vi har helt olika rättssystem, t.o.m. olika slags rättskällor. En människokropp i Sverige ruttnar dock lika snabbt som en kropp i Guatemala, och en diabetessjuk patient här borde väl reagera ungefär likadant som en rysk patient på en ändrad kost.
En delförklaring till det mindre intresset hos jurister kan alltså vara att man har ganska så mycket mindre att vinna på de här systemen än vad de andra yrkesgrupperna har.
Citat:
Det är märkligt, så fort förslag om att "irregulariteter" inom vården ska utredas av någon annan än polisen så sätter ni jurister klackarna i backen. Varför det? Kanske kan svaren på följande frågor kasta litet ljus över hur ni resonerar:
Jag tror inte att vi är en så homogen grupp att det går att hitta en gemensam grund för vad vi tycker, men låt gå:
Citat:
1. Varför utreddes Estonia-olyckan av en haverikommision och inte av det lokala poliskontoret i hennes hemmahamn t.ex.?
2. Varför utreddes inte haveriet med Jan Hewelius av polisen i Ystad utan av en haverikommision?
3. Varför utreddes inte den spektakulära flygolyckan i Gottröra av polisen i Sigtuna utan av en haverikommision?
Jag är ingen kalenderbitare på haverikommissioner... Men såvitt jag förstår så utreder väl en haverikommission orsaken till att en olycka inträffat. Man kan i en sån utredning också slå fast att någon eller några människor bär skuld till att olyckan inträffade, t.ex. glömt att fälla ner bogvisir, surrat last dåligt etc. Men haverikommissioner har inte - såvitt jag vet - mandat att utkräva ansvar. Den biten ligger fortfarande kvar på domstolar befolkade av jurister.
Dvs. jämförbart med det här fallet. PRA utreder vad som har hänt såsom ämneskunnig expert (intar samma roll som en haverikommission, eftersom hon är bara en person tar hon in ytterligare hjälp, GT). Det hon kommer fram till underkastas rättslig prövning av åklagare / domstol.
Vad jag vill säga är inte att haverikommissioner är fel på något sätt, utan endast att inkompetens förekommer på alla nivåer, och enbart att omorganisera hur de ämneskunniga experterna tillfrågas kommer inte råda bot på detta. Grava fel förekommer tydligen även i rapporter av haverikommissioner:
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2014&Ite mid=34
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2459237
Om man istället skulle ha haverikommissioner som utför det arbete som nu anförtrotts åt RMV och PRA - så skulle detta innebära ökade kostnader och förmodligen skulle det ta längre tid. Kanske skulle rättssäkerheten öka (jag är dock osäker på det), men som bieffekter skulle alltså handläggning av ärendet ta längre tid och kosta mer. Jag kan tänka mig att som anklagad läkare så finns det ett värde i sig att utredningen tar slut.
Citat:
4. Varför har vi en Högsta Domstol bestående av enbart jurister och hovrätter med i vart fall en majoritet av jurister för överprövning av underrätternas domslut? Varför överlåter vi inte den saken åt en grupp redliga och betrodda ingenjörer, byggnadsarbetare, läkare och rörmockare?
Därför att det finns ett behov av förutsebarhet hur man kommer döma, och som i vart fall jag tycker förutsätter att man är juridiskt skolad och tillämpar en juridisk metod. De här yrkesgrupperna du nämner passar bra som sakkunniga och expertvittnen etc, men inte att själva avkunna dom. Det jag kan tycka är synd är att vi inte har de här rediga, vanliga sunt-förnuftsmänniskorna som jury eller liknande istället för de helt hopplösa nämndemännen.
Citat:
5. Varför utreds inte en misstänkt överdosering med thiopental i samband med en liten flickas död där man 24 dagar post-mortem konstateratat en halt av ämnet som var 1000 gånger högre än man normat kunnat förvänta sig och 5 gånger högre än det högsta värde som någonsin rapporterats i den vetenskapliga litteraturen av en lämpligt sammansatt grupp med erfarenhet och kunnande inom toxikologi, anestesiologi, neonatalogi och farmakologi utan av en grupp poliser vid Västerorts polismästardistrikt?
Beats me. Självklart bör polisen anlita sakkunnig hjälp. Det är litegrann som att förhöra någon som bara pratar polska. Varför skulle polisen göra ett sånt förhör utan en tolk? Man kommer ju inte begripa vad den man förhör säger. Samma sak här.
Citat:
Hon skulle kanske inte ens vara åtalad (ännu).
Nej, det vore ju fint. Vad jag säger är bara att haverikommissionstanken - eller modellen med SoS som anvisar experter, tror jag det var Datja som förespråkade - inte borde spela någon större roll. Om PRA tagit sig till den position hon har idag så skulle hon kunna göra det även i en sådan organisation.