Citat:
Ursprungligen postat av datja
Du har alldeles rätt i ditt resonemang men du gav ett litet olyckligt exempel. Man kan räkna med att de flesta kroppar i Guatemala ruttnar snabbare än i Sverige (till föjd av värmen).
Jo, jag skulle förstås skrivit "allt annat lika"...
Citat:
Angående experthjälp el haverikommissioner. Rättsmedicin och SKL är bara experter på det de är experter på. De räcker inte för det som behövs. Utan kliniskt aktiva läkare blir det som att bara ha flygplansmotorexperter men inga piloter i en flyghaverikommission.
Bra liknelse!
Jag kanske har förklarat min utgångspunkt till leda, men med hjälp av din liknelse kanske jag lyckas förmedla den bättre:
Oavsett hur man organiserar en sån här expertinstans - borde inte en pilot som fått i uppdrag att förklara ett haveri självmant påpeka behovet av en motor-konstruktör, ifall felet verkar vara kopplat till motorn på något diffust sätt? Istället för att slå fast exakt vilket slags fel det är på motorn som orsakat haveriet, trots att det uppenbart är utanför pilotens kompetens.
Handlar inte det om ett bristande omdöme hos den aktuella individen snarare än att det är fel organisationsform?
- Jag uppfattar alltså att PRA agerat som en sådan pilot...