Citat:
Ursprungligen postat av datja
Dock är DCA, som pojken fick, inget påfund från henne. (Se länken till Nature ovan.) DCA är en substans som prövas kliniskt (av en riktig forskare, Michelakis, som har gjort de prekliniska upptäckterna) i Kanada:
http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00566410?term=Michelakis&rank=2
Flavins "brott" gentemot föräldrarna bestod i att hon tutade i föräldrarna en övertro på preparatet. Michelakis själv har inte gjort några utfästelser av detta slag, och han, om någon, borde veta hur det ligger till.
Tack för info.
Jag förstår att KS delvis har misslyckats med sin del av kommunikationen med föräldrarna.
Hur en åklagare och i viss mån SVT kan lägga sina resurser på ett fall som detta är för mig ett stort mysterium. Komplexiteten är ogripbar även om föräldrarna uppenbarligen känner sig illa behandlade. Om samma utredare som vi har i trådens fall skall vara i farten kan vad som helst hända...
Visserligen verkar det bra att sprida större kunskap om vad som gäller vid behandling av livshotande sjukdomstillstånd. På gott och ont verkar frågorna för svåra för politikerna. Jag hör inte till dom som tror på formella processer för livets alla skeenden.
(Något som juridiken för övrigt verkar ha anamat fullt ut enligt vissa inlägg i trådens huvuddebatt.)