2010-05-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Ja. Uttrycket myntades ju av Pauling som tyvärr är andlig fader till sorgebarnet.
Jag hoppas att åklagaren i detta fall förstår betydelsen...
Citera
2010-05-20, 14:31
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag hoppas att åklagaren i detta fall förstår betydelsen...

Dock är DCA, som pojken fick, inget påfund från henne. (Se länken till Nature ovan.) DCA är en substans som prövas kliniskt (av en riktig forskare, Michelakis, som har gjort de prekliniska upptäckterna) i Kanada:

http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00566410?term=Michelakis&rank=2

Flavins "brott" gentemot föräldrarna bestod i att hon tutade i föräldrarna en övertro på preparatet. Michelakis själv har inte gjort några utfästelser av detta slag, och han, om någon, borde veta hur det ligger till.
Citera
2010-05-20, 17:48
Medlem
Citat:
Dock är DCA, som pojken fick, inget påfund från henne. (Se länken till Nature ovan.) DCA är en substans som prövas kliniskt (av en riktig forskare, Michelakis, som har gjort de prekliniska upptäckterna) i Kanada:

http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00566410?term=Michelakis&rank=2

Flavins "brott" gentemot föräldrarna bestod i att hon tutade i föräldrarna en övertro på preparatet. Michelakis själv har inte gjort några utfästelser av detta slag, och han, om någon, borde veta hur det ligger till.
Tack för info.

Jag förstår att KS delvis har misslyckats med sin del av kommunikationen med föräldrarna.

Hur en åklagare och i viss mån SVT kan lägga sina resurser på ett fall som detta är för mig ett stort mysterium. Komplexiteten är ogripbar även om föräldrarna uppenbarligen känner sig illa behandlade. Om samma utredare som vi har i trådens fall skall vara i farten kan vad som helst hända...

Visserligen verkar det bra att sprida större kunskap om vad som gäller vid behandling av livshotande sjukdomstillstånd. På gott och ont verkar frågorna för svåra för politikerna. Jag hör inte till dom som tror på formella processer för livets alla skeenden.
(Något som juridiken för övrigt verkar ha anamat fullt ut enligt vissa inlägg i trådens huvuddebatt.)
Citera
2010-05-20, 22:26
Medlem
datjas avatar
Åter till ämnet!

Intressanta nyheter:

1. Provmaterial har skickats till finska RMV för analys.

2. Advokaten önskar uppskjuta rättegången.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14422
Citera
2010-05-20, 22:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Åter till ämnet!

Intressanta nyheter:

Jag vet väldigt lite specifikt om finska RMV och vad de kan, men den allmänna analyskemiska, biokemiska och molekylärbiologiska vetenskapsmiljön i Finland är mycket god, om än inte riktigt lika stor som i Sverige.
Citera
2010-05-20, 23:15
Medlem
eloges avatar
Citat:
Åter till ämnet!

Intressanta nyheter:

Det vore intressant att veta hur finska RMVs analysuppdrag ser ut. Om de skall söka efter tecken på att provet kan vara kontaminerat eller om de "bara" skall undersöka om det innehåller en hög halt tiopental.

Det skulle förvåna mig om rättegången blir uppskjuten. Hade det varit något speciellt som framkom vid revisionen så hade nog Hurtig ropar ut det i tidningsspalterna.
Citera
2010-05-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det skulle förvåna mig om rättegången blir uppskjuten. Hade det varit något speciellt som framkom vid revisionen så hade nog Hurtig ropar ut det i tidningsspalterna.
Mig skulle det förvåna om det blev rättegång.

Svenska RMV och åklagare kan inte framhärda i oändlighet med ett fullständigt unikt mätvärde. Det vore en stor skandal om man inte hade ett trovärdigt resultat att börja rättegången med. Åklagaren trycker fortfarande på protokollet efter revisionen och vilka ytterligare personer han skall höra.
Citera
2010-05-21, 08:52
Medlem
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14425

Citat:
Utan kompletterande undersökning anser Olof Beck att det vore korrekt att ange värdet till >10 mikrogram per gram lårblod. Ett värde som obducenten också skulle ha betraktat som högt, enligt Olof Beck.
//
Provet har helt enkelt inte räckt för de kompletterande undersökningar som skulle kunna verifiera eller omkullkasta resultaten.

Skulle ett sådant värde implicera en uppsåtlig handling med avsikt att döda?

Kan man fälla någon på så svaga bevis i svensk domstol?
Citera
2010-05-21, 11:54
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=14425

Skulle ett sådant värde implicera en uppsåtlig handling med avsikt att döda?

Kan man fälla någon på så svaga bevis i svensk domstol?

Intressant att standarden för tiopental tillverkades 1998 och att metoden inte kalibrerats sedan 1999. För det första är det naturligtvis alldeles otillräckligt för ett laboratorium i synnerhet för ett rättsmedicinskt laboratorium och för det andra kan man ju tycka att man borde ha gjort om detta i samband med att man fick så höga värden i det här fallet. Tydligen hade man mycket lite prov kvar men vad är det för prov man skickat till Finland? Beck kritiserar inte provtagningen då det följt gällande rutiner men i så fall är det ju rutinerna det är fel på (det har ju redan framkommit i denna tråd att man inte följer internationella rekommendationer) och för dessa ansvarar ingen annan än RMV.
Citera
2010-05-21, 13:27
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Dags för dig att förvånas. Självklart blir rättegången uppskjuten. Enligt Dagens Eko till efter sommaren.
Citera
2010-05-21, 14:19
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
-Det här analyssvaret är ju ifrågasatt nu av en professor i klinisk farmakologi. Han tycker inte alls att det här håller, säger kammaråklagare Jenny Clemedtson och tillägger att kritiken kommer från en tung instans.

Hur skall man tolka det här uttalandet och var kommer Jenny Clemedtson in i bilden?
Citera
2010-05-21, 14:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Dags för dig att förvånas. Självklart blir rättegången uppskjuten. Enligt Dagens Eko till efter sommaren.
Ett taktiskt bra tillfälle att lägga ner utredningen är ju mitt i juli, när det inte blir så mycket uppståndelse om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in